Någon som vill skriva ett motinlägg i SvD?

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Mr Helmut skrev:
2439095 Bara för att en person (du i detta fallet) anser dig alltid köra för fort så ska det inte inebära att man ska göra någon form av kollektiv bestraffning genom att trycka ned alla andra personer som kanske inte uppför sig som dig i trafiken. Du kan inte säga att alla gör så men du kan prata för dig själv.
Läste du egentligen vad jag skrev innan du svarade????????????????????????
 

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RSV Factory
Kul med folk som har ett sån förakt för motorcyklar och mc-folk...
Undrar vad de har för intressanta liv där det enda de har för sig är att klaga på andra?!?

:va
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Eftersom jag inte har någon större tid att lägga ned och min inspiration sinar så får detta snabba svar räcka:


Svar till insändaren av ”Björn Sandberg, Täby”

Jag vill först börja med att beklaga att du fått intrycket av oss motorcyklister som ett vägnätets huliganer – det är nog inte meningen från någon av oss MC åkare. Även om vissa av oss ibland kör som svin är det knappast varken representativt för hela MC kollektivet och definitivt ej ett isolerat beteende för detsamma.

Och visst finner jag flera av dina argument, i mina ögon, sanna. En motorcykel är ett fordon som jag själv kör endast för njutningen av att köra det. På ett år kör jag ca 400-600 mil – mil som jag, och andra, värderar synnerligen högt. Jag för njutningen, försäkringsbolaget för pengarna (36000:-/helår helförsäkring – och jag närmar mig 40!), verkstaden för mitt årliga däckbyte a 2600:- samt servicen på hojen för ytterligare 2-3000:-.

Och så vägskatten då… Men handen på hjärtat, med mina 400-600 mil per år – är jag den stora användaren av vägnätet? Slitaget från 2 hjul torde även detta understiga det från 4? Dessutom då man beaktar att min MC väger in på 170 Kg medans en Mondeo på det 10-dubbla?!

Visst kan man likna en MC med en leksak - precis som din sommarbåt! Den du kör med som en galning hela sommaren – fort som attan och dessutom ofta med dryga 2 i promille. Miljöhänsyn med en gammal hederlig 2 taktssnurra som spyr ut avgaser och tangerar 109 dB? Dessutom skall det köras bil fram och tillbaka till båten med mat och dricka och båten skall underhållas under vintern och att ta bussen till marinan är väl inte att tänka på?!

Onyttigt ja… Utav alla onyttiga saker i samhället är motorcyklar och motorcyklister det som du retar dig mest på? Det som du anser att din energi skall läggas på för att försöka förändra?

Förmånsbehandligen?? Jag citerar:

De får köras i kollektivfilerna” – Fel, endast i dem som har speciell skylt är detta tillåtet och dessa är ganska få.

Parkeras gratis” – Nej du, vi får p-böter precis som alla andra! Ring ditt lokala parkeringsbolag och hör vetja.

Undantagna trängselavgifter” – Ja, det är ju just en ”trängselavgift” och motorcyklar är inte mycket bredare än en vanlig cykel - men kanske du vill att även dem skall betala? Eller vad menar du?

Vi är inte befriade från samtliga trafikregler! Vi får varken köra för fort, köra om överallt eller köra ”helt utan ljuddämpare”. Och med handen på hjärtat, är det endast Mc-förare som:

A) Kör för fort?
B) Kör om där man inte får?
C) Kör utan eller med defekt ljuddämpare?

Bryter man mot ovanstående är det polismakten som skall reglera – oavsett fordonstypen.

Att du retar dig speciellt på MC har jag redan konstaterat. Blir du lika sur om din granne köpt en Mercedes?!

Stora motorcyklar drar mer bensin, helt korrekt, precis som din bil gör när du kopplar din släpkärra till den – därav skatten på den! Och hux flux har du 6 hjul som sliter på vägen, drar mer bensin och dessutom skapar en massa omkörningar av just dig och ditt ekipage.

Vänta nu… Var det DÄRFÖR alla tycktes köra om som svin??

För att du inte skall känna dig helt särbehandlad skall jag tillkännage att jag även kör över 3000 mil per år i min stora Mondeo – självklart med V6:a, automat och med en bensinförbrukning på 1,2-1,3 l/milen. Allt för att jag skall spy ut lika mycket avgaser och betala alla avgifter som du gör.

Vet du vad? Istället för att hata oss motorcyklister för att vi inte behöver betala lika hög fordonsskatt på vår motorcykel som du på din bil – hata dessa politiker som tvingar OSS att betala så mycket mer för VÅRA bilar.

Blir du även sur på killen som fick mycket vin i glaset istället för på bartendern som bara gav dig en skvätt i ditt?

PS! Sluta hytt med näven – håll till höger och kolla i backspegeln nästa gång istället!
 
Last edited:

HerrTigen

a shadow in the dark side of the morgue
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Där dårhusen slutar&skogarna tar vid
Hoj
Ducati 996
varför skrev han inte om hur orättvist det var att vi SH-åkare var privilegade att betala flera tusen i försäkring /mån medan har var tvungen att bara betala ett par hundringar i kvartalet
 

tekknoboy

mx 4 life (whife...)
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
hojlös... :(
Swedecat skrev:
2438632 En del av logiken med att motorcyklarna slipper trängselavgifterna är väl att motorcyklar knappast skapar trängsel. Tänk om alla stockholmare åkte motorcykel till jobbet. Eller ännu bättre, samåkte på motorcykel till jobbet istället för att sitta ensamma i sina bilar. Då skulle det inte finnas speciellt mycket trängsel.
Att motorcyklar får köra i kollektivfiler är väl av samma anledning som trängselavgiften, de tar knappt upp någon plats alls.

Fri parkering kanske är lite orättvist men innan vi ska börja betala för att parkera så får parkeringsbolagen ordna ett säkert betalningssystem för oss. Lite tråkigt att betala om någon ändå snor biljetten efter tio minuter. :mad:

Jag kan hålla med honom om att många motorcyklar bullrar för mycket. Men kör ändå helst med slip-onet på för egen del. Men mitt slip-on är ju godkänt av SBP vid besiktning. :tummenupp

Andra trafikanter anser nog att vi gör livsfarliga manövrar i trafiken, men situationen är lite annorlunda med en smal och effektstark motorcykel än en bred och slö bil.

Angående bränsleförbrukningen så drar en stor motorcykel mindre bensin än en stor bil. Jag har själv lyckats köra min motorcykel på 0.35l/mil. Det går att köra snålt om man vill. Men visst är det lite konstigt att motorcyklar inte drar mindre än de gör? Det skiljer trots allt nästan ett ton i vikt mellan en motorcykel och en mindre bil.

Men visst kan man hålla med Björn Sandberg om en hel del. Jag förstår att bilister säkert retar sig lika mycket på oss som vi retar oss på dem ute i trafiken.

Att köra motorcykel är ingen förnuftig hobby men det är en väldigt rolig hobby. Någon borde bjuda ut Björn på en skön åktur så han förstår oss bättre. :tummenupp

WORD! bra skrivet.. ungefär ett sådant motinlägg funkar alldeles utmärkt! :)

Dessutom kan man ta upp vad som är VÄNT MOT OSS som åker hoj, nämligen försäkringspremierna som är SKYHÖGA, man kan bara använda hojarna 4-5 månader per år och de ska därför inte beskattas lika hårt... dock kan man aldrig komma ifrån att fordonsskatten för mc-åkare är ruskigt låg, något som förmodligen också snart kommer att ändras....

WORD till dig med Lucius..:tummenupp klockrent.. såg ditt inlägg lite sent bara!! :tungan
 
Last edited:

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Lucius skrev:
2439345 Eftersom jag inte har någon större tid att lägga ned och min inspiration sinar så får detta snabba svar räcka:

...

Blir du även sur på killen som fick mycket vin i glaset istället för på bartendern som bara gav dig en skvätt i ditt?

PS! Sluta hytt med näven – håll till höger och kolla i backspegeln nästa gång istället!

Lysande!
Kan till och med vara värt att läsa DN bara för att se den i tryck!
:tummenupp :tummenupp :tummenupp
/Danne
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Till Björn och alla andra som klagar på att vissa fordon drar för mycket bränsle: Nästan allt vi betalar för bensinen är skatt! Så den som kör i ett fordon som drar mycket bensin betalar mycket mera skatt än de som inte gör det. Dessa pengar är delvis på grund av att bensinen förorenar miljön.

Angående miljöföroreningen så är det miljöfarliga med en bil eller MC med katalysator i princip bara koldioxiden från bränslet som "skadar" miljön. Detta genom att öka växthuseffekten som är ett GLOBALT problem. Sveriges del av världens koldioxidutsläpp är inte ens en procent, skulle vi alltså sluta helt med att köra fordon i Sverige så skulle det inte bli någon skillnad alls på växthuseffekten. För övrigt så råder det delade meningar om hur skadligt koldioxidutsläpp är överhuvudtaget. Varmare klimat och mer koldioxid göder växtligheten vilket alltså är positivt.

Med detta sagt tycker jag ändå att det är dåligt att fordon drar onödigt mycket bränsle och jag är stolt över att vi i Sverige har kommit såpass långt i att minska utsläppen av koldioxid och andra farligheter. Men de som klagar på SUV:ar och liknande bara för att de drar mycket bensin borde i alla fall tänka till lite innan de öppnar munnen.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
hahahahha så han tror att vägskatten går till nån luftmiljö grej.

Han verkar inte förstå att ju tyngre fordon desto mer slits vägen. pucko jävel!
 

*V.4.L*

Fullt ös!
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
Fireblade 2010
mini-knutten skrev:
2437877 God morgon gott folk,

hittade den bifogade synpunkten i SvD imorse och då jag vill minnas att vi på SH tidigare stått för inlägg i diverse tidningar så tänkte jag att detta vore ett utmärkt tillfälle att göra det igen.

Någon som kanske vill börja snickra medan jag åker till skolan? :tummenupp

Ber om ursäkt om det redan finns en tråd om detta

Va fan, surgubben e väl bara avundsjuk helt enkelt!? Bergis en pensionär som inte har något bättre för sig på dagarna än att irriteras över olika saker kring oss! Jag kommer säkert bli likadan när jag är 137 år gammal oxå! :tungan
 

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
Men......visst kan man skärskåda sig själv men en del av er i denna tråden har ju skärskådat själva insändaren. Kan vi inte börja om där igen? Det påstås i insändaren att ALLA mc-förare tycks bete sig regelvidrigt i trafiken. Det är där den springande punkten finns, generaliseringen att mc-förarna är en enhetlig grupp som alla bryter mot samtliga trafikregler.

Vi söker alla alltid efter mönster, generaliseringar gör oftast verkligheten mer begriplig och mindre komplex. Men vår moderna västeuropeiska tillvaro är komplex (och det tror jag inte Björn Sandberg i Täby kan förneka). Detta betyder att generaliseringar är ett dåligt sätt att använda sig av i ett debattinlägg eller i diskussioner överhuvudtaget eftersom man alltid kan anlägga moteld av typen "hur stor del av en grupp gör si eller så, vet du det?" eller "hur har du kommit till den slutsatsen, hur många mc-förare har du studerat?". Är det bara löst tyckande, ja då har man ju egentligen inget att komma med. Här tycker jag det verkar som om det till stora delar endast är löst tyckande det handlar om.

Det om det, sedan kan man naturligtvis ta det hela till en mer allmän nivå när det gäller nyttan av mc-körning. Många aktiviteter är uppenbarligen inte till stort gagn för samhället. Ta t.ex. all alkoholkonsumtion, all sport, bio, teater, musik, mode etc för att inte tala om all tv-underhållning och skönlitterära böcker. Dvs, människor ägnar sig åt en mängd aktiviteter som i sig är onyttiga istället för att arbeta. Men för att ett samhälle ska överleva är man helt enkelt tvungen att låta människor få bestämma själva hur de vill forma sina liv. Jag kör hoj, du läser poesi, han ägnar sig åt fjällvandring osv. Sanningen är egentligen att vi fungerar på våra arbeten och i andra nyttiga sammanhang om vi får möjlighet att göra andra, onyttiga saker. Alltså är förutsättningen för att få nyttiga saker gjorda att det finns onyttiga saker.
 
Last edited:

Verniax

Också bilist
Gick med
16 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Såld: S3 -05 Nu: Xmoto -07
Ok, nu när fler och fler inlägg tycks ha nått en mer självreflekterande nivå tänkte jag komma med ett till:

Att bilister och andra icke-hojåkare generaliserar och drar oss hojåkare över en kam kan lätt förklaras genom att konstatera att DU säkert inte noterade hur just denna mening började.

Vi generaliserar ju oss själva!

Vi säger ”oss hojåkare” och ser på de andra som ”alla andra” eller ”idiot-bilister” utan att tänka på att vi mycket av vår tid också är bilister, cyklister eller fotgängare. Vi ser oss som något särskilt och känner en outgrundligt självklar samhörighet med andra hojåkare - trots att flera av dessa rent statistiskt kan vara kriminella, våldtäktsmän, pedofiler eller you name it. - precis på samma sätt som t ex AIK:are eller DIF:are känner i sin påhittade grupp.

Jag är säker på att de flesta här inne på SH känner sig som hojåkare även då de sitter i bilen… så stark är denna samhörighetskänsla! Sug på den ett tag!

Det finns inga ”hojåkare” eller ”bilister” eller ”fotgångare” eller ”AIK.are” eller ”DIF:are”, utan helt enkelt bara människor med liknande fel och brister.

Men det är kul att köra fort … :rolleyes:

Blev jag för djup nu?
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Tycker också att han har otroligt rätt. (Förutom faktafelen)
Det finns ingen logik. Men det gör det inte i svensk politik över huvud taget.
Oftast brukar jag vara en förlorare av svenska skattesystemet, men i det här fallat är jag faktiskt en liten vinnare. Men den lilla skattesumma jag tjänar för att hojjen har billig skatt. Är snabbt uppäten av att jag betalar vägskatt när jag kör båt på sjön. (Eftersom vägskatten beskattas på bensinen)
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Eskilsson skrev:
2440982 Men den lilla skattesumma jag tjänar för att hojjen har billig skatt. Är snabbt uppäten av att jag betalar vägskatt när jag kör båt på sjön. (Eftersom vägskatten beskattas på bensinen)

Jag tror bestämt att det inte finns någon vägskatt på bensinen. Eftersom all bensin inte används till att framföra fordon på allmän väg så bytte de bara namn på skatten, så kan de fortfarande håva in pengarna. Smart va?
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Det jag retar mig på i insändaren är att han kallar MC för ett onyttigt fordon. Vad tusan menar han? Jag använder min varje dag för att ta mig till jobbet, affären och andra ärenden. Tycker han det är bättre att jag sitter där ensam i min plåtlåda och trängs med andra bilar bara för att åka till jobbet? Blir det mindre köer då? Skulle tro att han svär över bilköer också.
Och även då jag bara tar en tur utan särskilt mål så gör ju MC:n nytta, jag tycker det är skojigt och då mår jag bra. Så för mig och alla andra motorcyklister är den nyttig för vårt välbefinnande.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
syltburk skrev:
2439885 Till Björn och alla andra som klagar på att vissa fordon drar för mycket bränsle: Nästan allt vi betalar för bensinen är skatt! Så den som kör i ett fordon som drar mycket bensin betalar mycket mera skatt än de som inte gör det. Dessa pengar är delvis på grund av att bensinen förorenar miljön.

Angående miljöföroreningen så är det miljöfarliga med en bil eller MC med katalysator i princip bara koldioxiden från bränslet som "skadar" miljön. Detta genom att öka växthuseffekten som är ett GLOBALT problem. Sveriges del av världens koldioxidutsläpp är inte ens en procent, skulle vi alltså sluta helt med att köra fordon i Sverige så skulle det inte bli någon skillnad alls på växthuseffekten. För övrigt så råder det delade meningar om hur skadligt koldioxidutsläpp är överhuvudtaget. Varmare klimat och mer koldioxid göder växtligheten vilket alltså är positivt.

Med detta sagt tycker jag ändå att det är dåligt att fordon drar onödigt mycket bränsle och jag är stolt över att vi i Sverige har kommit såpass långt i att minska utsläppen av koldioxid och andra farligheter. Men de som klagar på SUV:ar och liknande bara för att de drar mycket bensin borde i alla fall tänka till lite innan de öppnar munnen.

Låter som en insändare man skulle kunna rikta mot Miljöpartiet som tror att världens alla problem löses med hjälp av att Sverige inte släpper ut någon koldioxid :tummenupp
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top