2fast4Hjo
"Dude I almost hade U"
Ingen som kan ta stackarn på en tur så han får vakna till liv Sitta instängd i en bil kan inte vara nyttigt, nä ut o känn vinden
Läste du egentligen vad jag skrev innan du svarade????????????????????????Mr Helmut skrev:2439095Bara för att en person (du i detta fallet) anser dig alltid köra för fort så ska det inte inebära att man ska göra någon form av kollektiv bestraffning genom att trycka ned alla andra personer som kanske inte uppför sig som dig i trafiken. Du kan inte säga att alla gör så men du kan prata för dig själv.
PGH skrev:2437888"Var finns logiken?" Inte i din hjärna iaf, Björn i Täby!!!
hållundan skrev:2439218Vad gör han?
Swedecat skrev:2438632En del av logiken med att motorcyklarna slipper trängselavgifterna är väl att motorcyklar knappast skapar trängsel. Tänk om alla stockholmare åkte motorcykel till jobbet. Eller ännu bättre, samåkte på motorcykel till jobbet istället för att sitta ensamma i sina bilar. Då skulle det inte finnas speciellt mycket trängsel.
Att motorcyklar får köra i kollektivfiler är väl av samma anledning som trängselavgiften, de tar knappt upp någon plats alls.
Fri parkering kanske är lite orättvist men innan vi ska börja betala för att parkera så får parkeringsbolagen ordna ett säkert betalningssystem för oss. Lite tråkigt att betala om någon ändå snor biljetten efter tio minuter.
Jag kan hålla med honom om att många motorcyklar bullrar för mycket. Men kör ändå helst med slip-onet på för egen del. Men mitt slip-on är ju godkänt av SBP vid besiktning.
Andra trafikanter anser nog att vi gör livsfarliga manövrar i trafiken, men situationen är lite annorlunda med en smal och effektstark motorcykel än en bred och slö bil.
Angående bränsleförbrukningen så drar en stor motorcykel mindre bensin än en stor bil. Jag har själv lyckats köra min motorcykel på 0.35l/mil. Det går att köra snålt om man vill. Men visst är det lite konstigt att motorcyklar inte drar mindre än de gör? Det skiljer trots allt nästan ett ton i vikt mellan en motorcykel och en mindre bil.
Men visst kan man hålla med Björn Sandberg om en hel del. Jag förstår att bilister säkert retar sig lika mycket på oss som vi retar oss på dem ute i trafiken.
Att köra motorcykel är ingen förnuftig hobby men det är en väldigt rolig hobby. Någon borde bjuda ut Björn på en skön åktur så han förstår oss bättre.
Lucius skrev:2439345Eftersom jag inte har någon större tid att lägga ned och min inspiration sinar så får detta snabba svar räcka:
...
Blir du även sur på killen som fick mycket vin i glaset istället för på bartendern som bara gav dig en skvätt i ditt?
PS! Sluta hytt med näven – håll till höger och kolla i backspegeln nästa gång istället!
mini-knutten skrev:2437877God morgon gott folk,
hittade den bifogade synpunkten i SvD imorse och då jag vill minnas att vi på SH tidigare stått för inlägg i diverse tidningar så tänkte jag att detta vore ett utmärkt tillfälle att göra det igen.
Någon som kanske vill börja snickra medan jag åker till skolan?
Ber om ursäkt om det redan finns en tråd om detta
Verniax skrev:2440939
Blev jag för djup nu?
Eskilsson skrev:2440982Men den lilla skattesumma jag tjänar för att hojjen har billig skatt. Är snabbt uppäten av att jag betalar vägskatt när jag kör båt på sjön. (Eftersom vägskatten beskattas på bensinen)
syltburk skrev:2439885Till Björn och alla andra som klagar på att vissa fordon drar för mycket bränsle: Nästan allt vi betalar för bensinen är skatt! Så den som kör i ett fordon som drar mycket bensin betalar mycket mera skatt än de som inte gör det. Dessa pengar är delvis på grund av att bensinen förorenar miljön.
Angående miljöföroreningen så är det miljöfarliga med en bil eller MC med katalysator i princip bara koldioxiden från bränslet som "skadar" miljön. Detta genom att öka växthuseffekten som är ett GLOBALT problem. Sveriges del av världens koldioxidutsläpp är inte ens en procent, skulle vi alltså sluta helt med att köra fordon i Sverige så skulle det inte bli någon skillnad alls på växthuseffekten. För övrigt så råder det delade meningar om hur skadligt koldioxidutsläpp är överhuvudtaget. Varmare klimat och mer koldioxid göder växtligheten vilket alltså är positivt.
Med detta sagt tycker jag ändå att det är dåligt att fordon drar onödigt mycket bränsle och jag är stolt över att vi i Sverige har kommit såpass långt i att minska utsläppen av koldioxid och andra farligheter. Men de som klagar på SUV:ar och liknande bara för att de drar mycket bensin borde i alla fall tänka till lite innan de öppnar munnen.
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |
|
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner
Ducati Desmosedici GP7 är o... |
|
BMW närmar sig MotoGP
Sedan en tid har olika rykt... |
|
2025 års KTM 450 SMR
KTM höjer ribban för 2025 å... |