Någon vaken? Strul med att spänna kedjan!

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Nej. Om du väger 110kg, vad händer när du sätter dig på en mc? Den sjunker ihop en del = kedjan spänns ordentligt. Samma sak om du kör med skjuts. Du ska alltid ställa slacket på kedjan med tänkt vikt på sadeln(sadlarna). Jag har upplevt att kedjan har tagit del i stötdämpningen när jag komprimerat i hål när jag kört med skjuts utan att gjort iordning hojjen för det. = Inte bra för varken utgående axel kedja eller drev/lager i bak.

Jag följer instruktionsboken, där står att den ska justeras på sidostödet, utan förare. Kanske står det annorlunda i din?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
ehh ja. min första hoj :D har inga problem egentligen att göra det själv. men har som sagt aldrig utfört det tidigare.

några råd?

Har TS samma system? Han borde börja med att kolla markeringarna. Är de lika är kedja och/eller dreven kass. Då finns det ett företag på Gastelyckan som säljer synnnerligen prisvärda drivpaket. Är det låg kvalitet på det befintliga och det inte monterats noggrant, (centrering), kan detta ha bidragit till att sabba kedjan.

1. Lossa insexskruvarna/bultarna längst ut på svingen. Båda!
2. Rotera "det stora guldiga centrumet":D motsols, på den sida bilden visar, tills rätt spänning uppnåtts, (också insex kl 6 på bilden). Medsols förstås om du väljer v-sidan, spelar ingen roll. Det fina med den här konstruktionen är att det är hopbultat till en enhet, så båda sidor följer med. Vilken sida du justerar på spelar följdaktligen ingen roll, det viktiga är att du lossat båda de yttersta insexcallemwhatyoulike.
3 Säkra det läget gnm att spänna de förstnämnda insexbultarna/skruvarna.
4. Räkna markeringar och kolla noga så att avstånd till markeringarna är lika.

Plättlätt!

Last edited:

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Så där har jag också haft. Antagligen så har kedjan blivit skadad vid något tillfälle och sen går det snabbt, för varje ryck så blir ojämnheten större.
När det hände mig berodde det på att jag slarvat med att smörja kedjan. Efter ett tag blev jag tvungen att köpa ny. Bara slöseri med tid att försöka laga för det kommer aldrig bli bättre.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Om du väger 110kg, vad händer när du sätter dig på en mc? Den sjunker ihop en del = kedjan spänns ordentligt. Samma sak om du kör med skjuts. Du bör ställa slacket på kedjan med tänkt vikt på sadeln(sadlarna). Jag har upplevt att kedjan har tagit del i stötdämpningen när jag komprimerat i hål när jag kört med skjuts utan att gjort iordning hojjen för det. = Inte bra för varken utgående axel kedja eller drev/lager i bak.

Edit: Läste igenom min manual och fann inte något som tydde på det jag skrivit.:död
Jag stöder Pelle här, oavsett om du väger 60kg med ställ eller har fullastad hoj inkl skjuts så ska ju kedjan vara spänd så att det inte är kedjan som stoppar rörelsen när man fjädrar dämparen i botten, då blir vare sig kedjan eller växellådan långlivad. Dvs mäter man alltid kedjan med hojen obelastad, eftersom det är den enda referens som alltid är densamma, eftersom rörelsen svingen kan göra alltid är densamma.

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Om du väger 110kg, vad händer när du sätter dig på en mc? Den sjunker ihop en del = kedjan spänns ordentligt. Samma sak om du kör med skjuts. Du ska alltid ställa slacket på kedjan med tänkt vikt på sadeln(sadlarna). Jag har upplevt att kedjan har tagit del i stötdämpningen när jag komprimerat i hål när jag kört med skjuts utan att gjort iordning hojjen för det. = Inte bra för varken utgående axel kedja eller drev/lager i bak.

Edit: Läste igenom min manual och fann inte något som tydde på det jag skrivit.:död

Man får va ganska snabb när man hoppar av, dyker ner, fipplar fram tumstocken å hinna kolla av innan fjädringen reser upp röven igen :D
Nä nu har motorcyklar tillverkats så länge och utvecklingen drivits så långt att tillverkarna bjuder på den lilla extra tankeverksamheten. Du kan alltså i lugn å ro ställa in rätt mått och sen slacka resten av dan, oavsett hur lätt/tung du, + ev last, är.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Till TS.... ursäkta om jag låter otrevlig, är lite trött... men din kedja är SLUT. Byt den (och då även dreven) så löser det sig!!!

//KaliZ

Last edited:

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Säger detsamma, byt skiten... Komplett drivpaket alltså. Dom hundingarna extra du får lägga på dreven betalar sig flera gånger om eftersom kedjan kommer hålla sååå mycket längre ;)

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Tog en 20-30min tur på den idag, inget klonkande längre alls. Nu när jag tänker efter så är de enda gångerna som det låtit ifrån den varit efter att jag skjutsat någon. Aldrig när jag åkt ensam.

Det är för övrigt en zx9r -98 det gäller så visst har den några år på nacken.

Men visst, jag tackar för alla svaren och inser att det inte finns något annat att göra än att köpa nytt drivpaket.

Fler som kan rekommendera något märke eller butik som säljer för hyfsade priser? Har inget emot att beställa från utlandet om nödvändigt!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tog en 20-30min tur på den idag, inget klonkande längre alls. Nu när jag tänker efter så är de enda gångerna som det låtit ifrån den varit efter att jag skjutsat någon. Aldrig när jag åkt ensam.

Men visst, jag tackar för alla svaren och inser att det inte finns något annat att göra än att köpa nytt drivpaket.

Fler som kan rekommendera något märke eller butik som säljer för hyfsade priser? Har inget emot att beställa från utlandet om nödvändigt!
Dvs, när fjädringen har varit mer komprimerad så har kedjan bitvis varit alldeles för kort och misshandlat både lager och drev i lådan och lagret i drevklumpen :( Byt drivpaket ASAP!

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS

RK eller D.I.D är kanon grejjer :)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Försökte hinta om Addemoto på gastelyckan i Lund i mitt inlägg...eftersom du satt Lund som bostadsort.

Helt ok kvalitet. Ja, du kan välja vilken nivå du vill lägga dig på. Vill du ha RK istf EK, så fixar de. Hållit på tilltäckligt länge för att veta vad som är lämpligt och de backar upp sina produkter. Du får låna nitverktyg, mot deposition. De har gott renommé.

(Kanske ska ha någon med lite erfarenhet att hjälpa dig med bytet. Inget taskigt, men det låter som det kan behövas. En felnitad kedja kan kosta mer än stålar....)

turbo1052

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
suzuki 1100r turbo,mini moto,ilo 98cc.Honda crf 450
Kedjestrul

Kedjan är slut.Det du ska göra är att byta kedja och bägge dreven.
Byter du bara kedjan så är den snart slut igen,nej byt drev och kedja.
Skiter du det så kan du få större bekymmer tex kedjan slår sönder motorn alternativt ditt smalben .Kan resultera i en vurpa oxo.
Det är min uppfattning iaf.
Kostar en del att byta men skiter du att byta kan det kosta betydligt mer.Lycka till

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kedjespänningen varierar alltid ngt när man snurrar på hjulet, men variansen blir oftast större på en sliten kedja. Därför är det viktigt att man roterar hjulet så att man justerar på det tightaste stället. Sedan är det förstås även viktigt att kolla med förare på, och då naturligtvis också på det tightaste stället på kedjevarvet.

Om en kedja är slut eller ej beror på kedjans förlängning, även detta beskrivs i servicemanualen. Man mäter längden över ett angivet antal länkar. Skurna länkar gör också att man bör byta kedjan, oavsett förlängning. Lämpligtvis byter man drev och kedja ihop.

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Försökte hinta om Addemoto på gastelyckan i Lund i mitt inlägg...eftersom du satt Lund som bostadsort.

Helt ok kvalitet. Ja, du kan välja vilken nivå du vill lägga dig på. Vill du ha RK istf EK, så fixar de. Hållit på tilltäckligt länge för att veta vad som är lämpligt och de backar upp sina produkter. Du får låna nitverktyg, mot deposition. De har gott renommé.

(Kanske ska ha någon med lite erfarenhet att hjälpa dig med bytet. Inget taskigt, men det låter som det kan behövas. En felnitad kedja kan kosta mer än stålar....)

Ja tack för tipset, kollade på addemotos hemsida och hittade denna för min mc:

"Super Quad X-ring - Drivpaket med extraförstärkt QX-ringkejda"

Kosta bara 1375kr, så priset var ju absolut bra. Tillverkaren var EK, hur står det sig mot dyrare paket från tex D.I.D. och RK?

Har aldrig bytt drivpaket innan men köpt mig en Haynes reparationsbok så det borde väl gå ihop på något sätt!

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Jag köpte ganska nyligen deras Super Quad X-ring till min ZX7R. 1296:- inkl allt och det funkar kanon. Tror det inte är någe fel på EK

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Jag följer instruktionsboken, där står att den ska justeras på sidostödet, utan förare. Kanske står det annorlunda i din?

Nej. Som jag skrev så står det stödet i min och inget annat. Men ökar jag inte förspänningen på fjädern så låter det väldigt(otrevligt) spänt från kedjan när jag lasta på min sambo även om jag har rätt slack.. Jag brukar ta en kompis till hjälp och har inte haft några problem efter jag gjort så.

Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag går på Pelles linje att kedjeslacket ska kontrolleras med cykeln på sidostödet och inget annat. Var faktiskt och tittade i min manual just nu och det stod precis så där också.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja tack för tipset, kollade på addemotos hemsida och hittade denna för min mc:

"Super Quad X-ring - Drivpaket med extraförstärkt QX-ringkejda"

Kosta bara 1375kr, så priset var ju absolut bra. Tillverkaren var EK, hur står det sig mot dyrare paket från tex D.I.D. och RK?

Har aldrig bytt drivpaket innan men köpt mig en Haynes reparationsbok så det borde väl gå ihop på något sätt!

Byt fram och bakdrev också, annars så kommer de slitna dreven att förstöra din nya kedja på nolltid. När du ändå beställer nya grejer så ta ett framdrev med en kugg mindre, gör hojen mycket roligare:tummenupp

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98

Tack än en gång för tipset, det blev till att köpa ett drivpaket därifrån! Jätte trevlig personal och kanon att man fick låna nitverktyg.

Satte på det idag och får hoppas att det håller sig kvar, det är nämligen första gången jag gjort detta! Har inte provkört än, måste spänna kedja och rikta hjulet imorgon men sen får vi se.

Har ett par följdfrågor som kanske någon här kan svara på.

1. Är det normalt att överdelen av kedjan ligger emot svingen lite grann? Det sitter iofs något slags skydd monterat mellan kedja och sving där det ligger emot.

2. Under motorn går det ut två slangar som bara hänger löst. Är detta konstigt eller helt enkelt bara någon dräneringsslang?

3. Runt drev och sving sitter massvis med olja som bildat stora klumpar med smuts. Är det bara att gå på med avfettningsmedel och diskborste?

4. Jag stötte på en kåp-skruv som var så sliten att den inte kunde skruvas av, hur går man tillväga med det?

Tack i förhand!

fredda78

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Fazer 600 -01 micron slip-on
Tack än en gång för tipset, det blev till att köpa ett drivpaket därifrån! Jätte trevlig personal och kanon att man fick låna nitverktyg.

Satte på det idag och får hoppas att det håller sig kvar, det är nämligen första gången jag gjort detta! Har inte provkört än, måste spänna kedja och rikta hjulet imorgon men sen får vi se.

Har ett par följdfrågor som kanske någon här kan svara på.

1. Är det normalt att överdelen av kedjan ligger emot svingen lite grann? Det sitter iofs något slags skydd monterat mellan kedja och sving där det ligger emot.

2. Under motorn går det ut två slangar som bara hänger löst. Är detta konstigt eller helt enkelt bara någon dräneringsslang?

3. Runt drev och sving sitter massvis med olja som bildat stora klumpar med smuts. Är det bara att gå på med avfettningsmedel och diskborste?

4. Jag stötte på en kåp-skruv som var så sliten att den inte kunde skruvas av, hur går man tillväga med det?

Tack i förhand!

1. Ja

2. en är drän iaf på min just minns jag inte från vad, lägg upp en bild.

3.Inte avfettningsmedel köp Lampolja på ok eller likn. mkt mkt effektivt.olja löser olja etc.
har du spillt bensin sidan av bilen när du tankat,så tar du lite bensin på en trasa o hokuspokus så är det borta.

4. beroende på vart den sitter.. testa med att skära ett smalt spår med en liten skiva på rondellen o skruva bort med passande verktyg, skruvmejsel, bordskniv etc.

plastskruv eller stål ? kanske du kan plocka bort andra kåpor o ta en tång o skruva ut den inifrån.

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...