något obehaglit?

pHil.

Guest
Hallå, undar om de är någon här inne som har varit med om något riktigt läskit när ni vatt ute och kört, tex bromsar har slutat fungera i hög hastighet, eller punktering i 150 blåss, eller något liknande?:p
mest nyfiken:D

pajas

Bannad
Gick med
28 Jun 2007
egen brygga och havs utsikt, vindruvor och äpplen
Hoj
GSX R 1000 K7....
möte en man som kom på bulten (sthm) i 140 o va tvungen o lägga hojen för bromsen försvann, triumph daytona 99-00 mod .. ja mötte han i samma ögon blick som han la ner hojen o kana ut i träd o skit... min första tanke va - det där går inte ´ha dör.....

men när jag fått stopp på min hoj, backa tebax e bit så hördes kvid i från dike .... han krossa bara knät, hojen vart som en trampad cola burk -total skrot....

det va värsta jag sett / mött i mitt liv....
ps : han kommer inte gå på det benet mer fick jag höra av han vänner för någo vecka sen...

Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
fick ett rejält vobbel ut långa rakan på Mantorp och då bör man ju pumpa ut bromsarna fram innan inbromsning, gjorde jag det nej :glömdet 230 blås :skrämd

Last edited:

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Nja, det jag först kommer att tänka på var när jag körde 125:a. Yngre och mindre erfaren var man naturligvis, så några skyddskläder var det inte tal om (hallå, varför ska man ha det när man ändå inte har körkort, liksom). Flanellskjorta är både stiligt och bekvämt på en karl, dessutom bra mot fartvind. O´yeah!

Nåväl. Efter den något överambitiösa ingressen följer så själv historien; Jag körde en liten sväng med en god vän, jag på min 125:a och han på sin dito. Vi kom ut på en kurvig och mysig asfaltsväg, och givetvis lät vi våra finniga sinnen styra gasrullen i botten i samklang med våra fåniga fjuniga flin. Minns att vi höll runt 90km/h (rysligt nära toppfart på våra jättemopeder m.a.o.), när jag helt plötslig i en skymd högerkurva får planetens jiddra bakhjulssläpp och flyter ut, likt en ung Tony Richardsson, mot motsatt dike. På något sätt lyckas jag ändå genomföra denna vanskliga kurvtagning och smått livsförkortande situation. Rullar vidare för att upptäcka att; nämen, hallå-där-köp-blåbär, jag har ju bakhjulspunka!

Numera skulle jag väl lagt mig ner med ögonen fulla av tårar, samt hånglat och småjuckat mot asfalten av lycka över att ingen olycka inträffade, men som sagt, man var ju yngre, så vi körde hem och käkade glass istället.

Min gode vän som bevittnade spektaklet berättade att han sett min bredsladd och tänkt för sig själv: men, jävlar vad han ska stajla och hålla på då. Inte för att han överskattade min körskicklighet, men....

:)

Snipp, snapp...

/perris

Last edited:

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
För nån vecka sen var vi några som for från S-vall mot Timrå på E4:an. I stort sett bilfritt på motorvägen förutom en silverfärgad Bmw 5xx. Ena killen kör upp på slangen och det går någolunda fort iaf, när han är 2-3 meter bakom bmw'n så väjer denna rakt ut till vänster och sen tillbaka för att leka polis. Nu hade iaf polarn koll så det blev ingen klotning i bakluckan men det kunde ha slutat riktigt illa. Vi drog därifrån men en 3:e kille som körde lugnt fick en bmw i arslet (50cm avstånd) som dessutom trängde sig förbi andra bilar för att ligga där bakomför och verkligen slicka hans röv. När killen i bmw'n lägger sig bredvid han sitter han bara och asgarvar och tycker det är skitkul.

Sånt är obehaligt och där skulle man definitivt ha varit utrustad med en kätting. En mindre sån i trafiken och mc-döden går ner drastiskt!!!

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Framhjuls punktering i 180 blås,, Fetevobbel och det sista jag ser innan färden ut i naturen är 160 på mätare.. Hittade mig själv sittandes i en as blöt mosse med lera upp till knäna och hojen någon meter ifrån som en kniv i smörpacketet stickandes rakt upp med motorn igång och bakhjulet snurrandes.. :D

Sönder på hojen.. Bromsok + skovor (från när den satte sig i leran)
Framfälgen kanter skavda och ett nästan obefintligt framdäck..

På mig.. INGET!! :confused:

Last edited:

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Full bil på en raksträcka och "racade" med en golf, 220km/h och punka på höger bak! Inte riktigt läskigt blev det men dock en jävla känsla när det small!!
I bil dock, men ändå! Hoppas inte samma sak händer på hoj!

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
Det mest obehagliga denna sommar...

Var ute och körde bakhjul och höll på att ta nytt längdrekord, håller ca 100km/h och ganska nära fullt styrslag åt höger. Då mitt i allt utan att ens hosta tvärdör maskin av soppatorsk. Dunkar ner i asvalten och får inte styret helt centrerat, får därav världens jävla wobbel som man får upprett en bit ner i diket. Då kommer en vägstolpe emot i rask takt, bara att styra längre ner i diket (går väl runt en 60-70km/h ännu) för att se att en vägtrumma kommer emot. Styr upp igen ur diket men kommer inte ända upp och gör ett hopp över. Får det då stannat en bit efter, men jag har nog aldrig varit så nära graven som då :tungan

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
fick ett rejält vobbel ut långa rakan på Mantorp och då bör man ju pumpa ut bromsarna fram innan inbromsning, gjorde jag det nej :glömdet 230 blås :skrämd

En sån grej skulle man nog kunna åka dit på. Jag vet ju att oken kan pressas ut vid styrslag men jag hade nog inte tänkt på det själv i den situationen. :gnissla

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Mötte en isoleringsbal (stora varianten) när jag gled fram i 120 km/h. Den passerade mig ca 50 cm över mitt huvud. Otroligt nog så hade jag sinnesnärvaro till att slänga en snabb blick i backspegeln o såg då en släpkärra med bakdörren fritt på släng.

Vände således på hojen o drog i kapp det, fram tills nu, glada "semester-jag ska fixa friggebod-händige-ägget". Jag slet av mig hjälmen och levererade under 30 sek det mest brutala munlädret jag kan.:cdevil
Han var helt slut när jag var färdig, sedan drog jag och då börja jag skaka när jag fatta hur illa det hela skulle kunna gått om balen träffat mig.

Sedan detta så kör jag alltid om kärror och liknande fordon så snabbt det går.

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar

Min vän hade inga bromsbelägg (dvs allt var borta) kvar i ena ok'et vid 150m-skylten på Gelleråsen innan Trösen. R6. Vet inte hur fort det går där med 1:15-tider men det lär väl vara lite över 200knutar.
Det enda som bromsade var nedväxlingar och sen lecakulorna...
Men han tog sig upp för egen maskin och körde in. Visste inte vad det var för knas förrän vi såg det i depån...

Men inte skrämde det gubben:tummenupp

Dal-Mausen

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Åkte för ett par år sen på bakan men crossen (yama 450) på en asfaltsväg med ett par polare sniffandes i häcken åkandes i en A-klass. Jag tyckte självklart att jag var häftigast i hela världen!!!

Hade skaplig fart, fyran och ståendes på fotpinnarna. Kom till lite nedförslut så hastigheten ökade mer och mer, tills jag insåg att det var bäst att ta ner den. Sätter mig på sadeln i samma ögonblick som framhjulet tar mark, men far lika snabbt upp igen för att nästan skrapa hjälmen i framskärmen.
Fick alltså ett styrslag utan dess like!
Nåja, landade återigen med rumpan på sadeln, slog ett öga bakåt och gasade vidare hem.

Insåg väl inte just då vad som kunde ha hänt om jag gått omkull med tanke på bakomvarande bil...

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Körde med lite ungdomar från jobbet ut mot Stenslätten och Waxholm från Värmdöhållet och kör naturligtvis över min förmåga.

Åker över ett backkrön och blir totalt bländad av solen.
Det enda jag såg var mittstrecken, ett i taget.....
Vetskapen om att det låg en kille 20m framför mig som jag inte såg samt att han förmodligen hade bromsat gjorde sekunden innan jag ser något igen till den längsta i mitt liv

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Jag kör på en skön slingrande 70 väg i hyggligt tempo. Kommer in i en lång västerkurva, en mötande bil dyker upp och han har sina västerhjul några centimeter över mittlinjen på min sida. Själv tycker jag att min placering är ok med mina hjul ungefär i mitten av mitt körfält, men överkroppen är förmodligen över eller i vart fall nära mittlinjen på vägen. Det resulterar i att hojens backspegel och min vänsterarm slår i mötande bils backspegel och A stolpe. Efteråt upptäckte jag spår av billack på styränden.
Jag klarade mig oskadd.
Skinnstället fick några repor på väster arm, hittade glassplitter i väster stövel när jag tog av den.
Hojens vänstra backspegel försvann.

Last edited:

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Jag kör på en skön slingrande 70 väg i hyggligt tempo. Kommer in i en lång västerkurva, en mötande bil dyker upp och han har sina västerhjul några centimeter över mittlinjen på min sida. Själv tycker jag att jag är hyggligt placerad med mina hjul ungefär i mitten av mitt körfält, men överkroppen är förmodligen över eller i vart fall nära mittlinjen på vägen. Det resulterar i att hojens backspegel och min vänsterarm slår i mötande bils backspegel och A stolpe. Efteråt upptäckte jag spår av billack på styränden.
Jag klarade mig oskadd.
Skinnstället fick några repor på väster arm, hittade glassplitter i väster stövel när jag tog av den.
Hojens vänstra backspegel försvann.

Du hade TUR :tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag skulle stanna vid vägkanten och pinka en gång. När jag hade gjort det så fastnade jag med förhuden i blixtlåset.

/J

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...