Nån som följer utvecklingen i Ukraina?

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag har läst en hel del om Ukraina den senaste tiden men förstår fortfarande inte hur östra delen av Ukraina är så järntvättade i sin inställning till Ryssland. Det jag menar är att man har suttit fast i greppet på ryssarna i 100 år och aldrig riktigt kommit loss. Återigen gör man uppror för att befria sig från Rysslands grepp men det leder ingen vart.

Det känns som en stor portion av ukrainas befolkning blivit alltför väldresserade trots en rik historia av uppror och konflikter. Vilket enligt mig är motsägelsefullt.

Man kan väl bara gratulera Ryska strateger att "ryssifieringen" sitter i även efter 100år.
http://en.wikipedia.org/wiki/Russification_of_Ukraine

En dålig jämförelse skulle man titta på samhällsutvecklingen i baltikum och se hur samhället i ukraina skulle kunna utvecklas till någonting bättre än idag om det fanns mer demokrati och mindre korruption.

Baltikum har förändrats radikalt och levnads standarden är väldigt hög jämfört med sovjet tiden.

Men sen har jag väldigt svårt att förstå hur man kan va nationalist eller ultra-nationalist till ett land som man inte lever eller bor i (vi pratar inte utlandsjob). Okej om man inte hade sitt eget land som kurderna. Men nu är Ukraina faktiskt ett eget land och då måste man vara förbannat kräsen för att inte älska sitt eget land.

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag har läst en hel del om Ukraina den senaste tiden men förstår fortfarande inte hur östra delen av Ukraina är så järntvättade i sin inställning till Ryssland. Det jag menar är att man har suttit fast i greppet på ryssarna i 100 år och aldrig riktigt kommit loss. Återigen gör man uppror för att befria sig från Rysslands grepp men det leder ingen vart.

Det känns som en stor portion av ukrainas befolkning blivit alltför väldresserade trots en rik historia av uppror och konflikter. Vilket enligt mig är motsägelsefullt.

Man kan väl bara gratulera Ryska strateger att "ryssifieringen" sitter i även efter 100år.
http://en.wikipedia.org/wiki/Russification_of_Ukraine

En dålig jämförelse skulle man titta på samhällsutvecklingen i baltikum och se hur samhället i ukraina skulle kunna utvecklas till någonting bättre än idag om det fanns mer demokrati och mindre korruption.

Baltikum har förändrats radikalt och levnads standarden är väldigt hög jämfört med sovjet tiden.

Men sen har jag väldigt svårt att förstå hur man kan va nationalist eller ultra-nationalist men leva hela sitt liv i annat land......

Ryssifieringen består ju i att de är ryssar. Många flyttade ju dit under sovjet-eran och många ser på Ukraina som en del av Ryssland. Man kallar ukrainarna för lillryssar och språken verkar vara förvillande lika.

Det är knepigt, men man kan kanske tänka att Norge fortfarande var i union med Sverige och att Sverige hade drivit en liknande politik. Norrmännen blir lillsvenskar och storsvenskarna har flyttat dit genom århundradena och gjort Norge till en del av Sverige.

Förbannelsen ligger kanske i att de olika folken är så lika. Sedan begår ju ryssarna som är soldater förräderi när de ger upp ukrainska armén för den ryska. Deserteringen är ett för snällt ord. Men jag tror inte att de straffas. Men fy vad obehagligt att vara ukrainare i ukrainska armén idag... jag hade gnisslat tänder...

Baltikum är centraleuropa och knutet till vår del av världen. De är protestanter (ester och letter) eller katoliker (litauer). De har varit under rysk stövel men....

Ukrainas och Rysslands historia är sammanflätade och har konkurrerat om dominansen i öst. Ukraina har dragit det korta strået...

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Ryssifieringen består ju i att de är ryssar. Många flyttade ju dit under sovjet-eran och många ser på Ukraina som en del av Ryssland. Man kallar ukrainarna för lillryssar och språken verkar vara förvillande lika.

Det är knepigt, men man kan kanske tänka att Norge fortfarande var i union med Sverige och att Sverige hade drivit en liknande politik. Norrmännen blir lillsvenskar och storsvenskarna har flyttat dit genom århundradena och gjort Norge till en del av Sverige.

Förbannelsen ligger kanske i att de olika folken är så lika. Sedan begår ju ryssarna som är soldater förräderi när de ger upp ukrainska armén för den ryska. Deserteringen är ett för snällt ord. Men jag tror inte att de straffas. Men fy vad obehagligt att vara ukrainare i ukrainska armén idag... jag hade gnisslat tänder...

Baltikum är centraleuropa och knutet till vår del av världen. De är protestanter (ester och letter) eller katoliker (litauer). De har varit under rysk stövel men....

Ukrainas och Rysslands historia är sammanflätade och har konkurrerat om dominansen i öst. Ukraina har dragit det korta strået...

Den jämförelsen är lättare att sätta sig in i. Tack !

Ja deserteringen i ukrianas arme är minst sagt irriterande. Dom saknar helt hjärta för sitt eget land, väldresserade lillryssar som skiter i sitt eget land.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Ingen överväldigande majoritet för långvariga NATO styrkor i Polen.

http://www.reuters.com/article/2014...sis-poland-independence-idUSBREA3H0GW20140418

Eehhh?

Poles are more worried about their national independence than at any time since at least 1991, soon after the collapse of communism in the region, and 80 percent name Russia as the main threat, a survey shows.

Most of those surveyed would like NATO to increase its military presence in Poland, according to the CBOS poll, quoted by local media.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nog vill polackerna allt ha mer natonärvaro allt, de är säkert inte ensamma om den önskan.. därmed inte sagt att det ska vara permanent.

Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Urvalet av denna undersökning var väl inte så representativ då endast " 1,028 adult Poles." av 38 miljoner har svarat. Sen vet vi inte vilka delar av polen de svarande kommer ifrån.

Men det pekar på att de är allt lite nojjiga över den stora grannen i öster.

Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Är det såhär vanliga ryssar resonerar så är det nog ganska svårt att få till en vettig relation med dom...

Läs detta!

http://www.sydsvenskan.se/ingen-sektion/langtan-till-sovjet/

Dom är lite knepiga minst sagt. Och dåligt minne verkar dom ha med.

Att Sovjetunionen skulle ha fallit sönder på grund av inre problem tror Jurij inte ett ögonblick på. Det var nog USA som låg bakom alltihop, anser han.

– Jag känner sorg över Sovjetunionens sönderfall, det är självklart. Fråga vilken ryss som helst så får du samma svar. Och varför skulle Amerika slå sönder det? Herregud, det är väl självklart att det var Amerika. Det tror jag i alla fall. Det var nog därför att Sovjetunionen kunde konkurrera med USA ekonomiskt, det är vad jag tror.

Motsättningarna mellan Ryssland och väst har blivit tydligare igen, varför det, undrar jag.

– Nej, inte mellan Ryssland och väst. Utan mellan väst och Ryssland. För ryssarna har alltid varit ett fredsälskande folk, invänder Jurij.

Men det fanns i alla fall en period då det var mindre motsättningar, varför har det blivit mer de senaste åren, undrar jag.

Fotografen Michail har hittills suttit tyst på sin pall vid fönstret. Nu kan han inte tiga längre:

– Men det fattar du väl! Under den perioden var det en nickedocka som styrde hos oss. Den där Jeltsin, ingen kunde väl ta honom på allvar?

Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Hitta en till DN artikel som ger bra insikt i dessa "USSR Ultra nationalister"

http://www.dn.se/nyheter/varlden/vart-svar-kommer-vara-att-vi-skjuter-skarpt/

Han säger att känner sig som rysk, inte ukrainsk.

– Jag är född i Sovjetunionen, jag gav mitt trohetslöfte till Sovjetunionen. Att de delade på våra territorier är bara något som korrupta politiker och oligarker vinner på.

– Tacka gud för att Ryssland nu har rest sig upp från knäna och kan garantera vår säkerhet, det är därför ber jag än en gång till president Vladimir Putin.

Den självutnämnde borgmästaren och folkmilisens befälhavare i Slovjansk, Vjatjeslav Ponomarev, var fram till några veckor sedan chef på en tvålfabrik. Nu sitter han bakom podiet i hörsalen i Slovjansk stadshus.

”Folkmilisen i Donbass” som han är befälhavare för kontrollerar staden, stadshuset och i princip hela Donetsk län. Han säger att de har 2.500 soldater i milisen.

En främlingsfientlig sovjet nationalist / kommunist ? fan jag få inte ihop det om jag skall vara ärlig. Han spretar åt alla håll och kanter.

Om jag vore EU skulla jag inte ta i skiten med tång ens. Båda sidorna är ju avarter.

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Ryssarna har sin egen världsbild helt klart.

Nu skickar de bombflyg mot Okinawa-ön i Japan med. Varje dag har de varit där sista tiden och Japan går upp med jaktflyg.

Under Sovjet-tiden var dessa makter inte så mycket i luven på varandra (väl?) men på tsarens och kejsarens tid var de ofta i krig där borta.

Det är som förr i tiden igen. Ryssland har alltid varit ett aggressivt imperialistiskt rike. Nu är vi där igen... man väljer inte sina grannar.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jävla tur att vi har nukes

Menar du att vi har kärnvapen i Sverige som hållits hemligt för hela befolkningen och kanske även regeringen? Man forskade ju fram t om 70- talet om att utveckla kärnvapen. Man hade nog kunnat framställa dem. Det skulle således inte förvåna om såväl J-35 Draken och J-37 Viggen förbereddes för att bära den typen av vapen i utvecklingsskedet.

Förse JAS39 med kryssningsrobotar? Javisst säger regeringen.
Too little, too late säger jag..

Tycker vår nuvarande regering vänder kappan efter vinden allt för mycket. Många uttalanden de gör gällande försvaret känns inte seriöst. Den tidigare s-regeringen började montera ner försvaret och alliansen fortsatte på samma spår. Om man ska ha någon som helst trovärdighet i frågan borde man komma överens över blockgränserna när det gäller försvaret.

Personligen ser jag dock inget fel i att bestycka J-39 med vapen som kan avskräcka en eventuell motståndare. Det ska kosta att invadera Sverige.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Klart vi har nukes. Alla har nukes.

Förändringarvav försvaret borde inte vara så lättvindigt. Gör som med grundlagen, två beslut med väl emellan. Som det hanteras just nu svänger pendeln enormt och det blir ingen ordningnpå något.

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Menar du att vi har kärnvapen i Sverige som hållits hemligt för hela befolkningen och kanske även regeringen? Man forskade ju fram t om 70- talet om att utveckla kärnvapen. Man hade nog kunnat framställa dem. Det skulle således inte förvåna om såväl J-35 Draken och J-37 Viggen förbereddes för att bära den typen av vapen i utvecklingsskedet.

Draken hade för låg lyftkraft för att bära kärnvapen, det var ju ett utpräglat jaktplan, byggt för att flyga Mach 2. Däremot skulle det tyngre attackplanet AJ-37 Viggen orka med den lasten.

JAS-39 var även det en lättviktare men blir ju lite tyngre nu.

Tycker vår nuvarande regering vänder kappan efter vinden allt för mycket. Många uttalanden de gör gällande försvaret känns inte seriöst. Den tidigare s-regeringen började montera ner försvaret och alliansen fortsatte på samma spår. Om man ska ha någon som helst trovärdighet i frågan borde man komma överens över blockgränserna när det gäller försvaret.

Det är just över blockgränserna man kommit att styra försvarsfrågan sedan lång tid tillbaka. Så kommer det att bli även framöver, men det blir intressant att se hur (s) skall kunna sidsteppa sin regeringspartner (mp)... det kommer att gå åt helvete...

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är just över blockgränserna man kommit att styra försvarsfrågan sedan lång tid tillbaka. Så kommer det att bli även framöver, men det blir intressant att se hur (s) skall kunna sidsteppa sin regeringspartner (mp)... det kommer att gå åt helvete...

Det är nog inga problem om hotbilden som presenteras är verklig.

Det ingår nog inte i Sveriges neutralitetspolitik att erkänna om man nu har tillgång till kärnvapen. Som jag förstått det hela har Sverige gjort sig av med det plutonium som framställdes när man höll på att utveckla kärnvapen så sent som bara för ett par år sedan.

http://blogg.ud.se/blog/2012/04/27/ratt-och-fel-om-plutonium/

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Det är nog inga problem om hotbilden som presenteras är verklig.

Det ingår nog inte i Sveriges neutralitetspolitik att erkänna om man nu har tillgång till kärnvapen. Som jag förstått det hela har Sverige gjort sig av med det plutonium som framställdes när man höll på att utveckla kärnvapen så sent som bara för ett par år sedan.

http://blogg.ud.se/blog/2012/04/27/ratt-och-fel-om-plutonium/

USA bränner väl gammalt vapenplutonium i bridreaktorer? Vi skulle lätt kunna framställa plutonium om vi vill. Vi har mängder i kärnavfallet och det tekniska kunnandet till förädling.

Sverige har kapacitet att bygga a-bomben om vi så vill, men frågan är ju om vi vill... vi lever gott under USAs paraply och med bomben blir vi genast ett strategiskt mål. Det bästa är kanske den fega linjen?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning