Nån som följer utvecklingen i Ukraina?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tror fördelarna med NATO överväger nackdelarna. Ser inget problem att bli indragen i något heller, kul för folk att få åka på tjänsteresa.

Det var rätt många som inte såg fram emot "tjänsteresor" till utlandet inom försvarsmakten kan jag påminna mig om när man förändrade villkoren i anställningsvillkoren för ett par år sedan.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det var rätt många som inte såg fram emot "tjänsteresor" till utlandet inom försvarsmakten kan jag påminna mig om när man förändrade villkoren i anställningsvillkoren för ett par år sedan.

Den förändringen är utförd och avklarad. Samtliga som anställs sen dess har det i avtalet från början.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Vilket var bra, så man sållade agnarna från vetet.
Det är ju lite beroende på vad man har för tjänst. En tjock löjtis på skyddstjänst som passerat de femtio kanske inte har riktigt samma sug att åka utomriks som annan, mer lämpad personal.

Den förändringen är utförd och avklarad. Samtliga som anställs sen dess har det i avtalet från början.
Nu är problemet, iaf för de mer lågavlönade delarna av organisationen, att det inte är några uppdrag att åka på.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Nu är ju redan många bönder hemvärnsmän, eller trodde du hemvärnet var en yrkesarme på standby?
Vad är "många"?
Ska man blanda jägare med en snabb utbildning till att skjuta djur och människor som har gjort värnplikt (och oftast mer än så)?
Hemvärnsmän är anställda av FM på deltid så ja, de är yrkessoldater-ish.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
I like it. :)

Men det räcker kanske inte mot tex Ryssland, vilket NATO gör.

Säg inte det, förakta inte människors vilja att försvara sin egendom, mycket effektivare än luddiga nationella syften.:)

Vi kan ju även strössla med gamla miniman så det blir lite mer åverkan på tjockhudingar.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vad är "många"?
Ska man blanda jägare med en snabb utbildning till att skjuta djur och människor som har gjort värnplikt (och oftast mer än så)?
Hemvärnsmän är anställda av FM på deltid så ja, de är yrkessoldater-ish.

Hur långt är ett snöre?

Många bönder har ju även avslutad militärtjänst. men oavsett det är det ju inget som inte övning råder bot på, ses det som ett problem lär det ju lösas.

Men jag är hyfsat säker på att hemvärnsmän i det stora hela har ytterst små erfarenheter av att skjuta människor.

Jag tror att vi har ytterst olika uppfattningar av vad en yrkesarme är uppbyggd på.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Hur långt är ett snöre?

Många bönder har ju även avslutad militärtjänst. men oavsett det är det ju inget som inte övning råder bot på, ses det som ett problem lär det ju lösas.

Men jag är hyfsat säker på att hemvärnsmän i det stora hela har ytterst små erfarenheter av att skjuta människor.

Jag tror att vi har ytterst olika uppfattningar av vad en yrkesarme är uppbyggd på.
Hemvärnet har gjort ett aktivt val att föryngra styrkan och släppa överblivet fett.
Beroende på plats i landet så är nog medelåldern ~30 år.
Många har gjort utlandstjänst och det är väl det närmaste vi svenskar kommer krig vilket många med värnplikt bakom sig inte har gjort.

Det blir nog full katastrof om man slänger in människor som har gjort värnplikten *någon gång under sitt liv* och förväntar sig att de ska samspela med människor som i alla fall håller sina lumpenkunskaper aktiva (om vi kallt räknar bort de som faktiskt går utbildningar).

I Sverige är hemvärnet vårt försvar, tyvärr.

Hemvärnsbefäl, varför får de inte ha sina AK redo? Så sjukt gay.
Centralförvaringskrav.
Antagligen pga stöldrisk och andra töntiga faktorer.
Vissa delar av stockholms hemvärn var bland de sista att förvara sina vapen hemma och det är väl ungefär tre år sedan de lämnades in.

Finns/kommer finnas undantag dock.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En tjock löjtis på skyddstjänst som passerat de femtio kanske inte har riktigt samma sug att åka utomriks som annan, mer lämpad personal.

Nej precis, varför hela arbetsmarknaden ligger honom för fötterna. Vill man inte ha jobb som innefattar resor kanske man inte skulle blivit militär från början, det ligger lite i sakens natur att antingen blir det konflikter här eller där.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Till hemvärnet söker väl sig de intresserade/motiverade, vilket inte kan sägas vara fallet för den stora massan under den obligatoriska värnpliktens dagar. En del hemvärnsmän jag känner håller sig både i form och ajour. Jobbat bort såväl bekvämlighet som auktoritetsproblem. Tror inte de kommer stå handfallna som resten utav oss.

Min sista krigsplacering var en livsmedelsindustri med en stor ammoniaktank på taket, tillräcklig för att ta kål på hela stan och en hel del runtikring vid en träff...

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nej precis, varför hela arbetsmarknaden ligger honom för fötterna. Vill man inte ha jobb som innefattar resor kanske man inte skulle blivit militär från början, det ligger lite i sakens natur att antingen blir det konflikter här eller där.

Och då finns det mer lämpligt folk att skicka, vid tiden för hans anställning såg nog verksamheten annorlunda ut.
Jag tror dock de har löst den frågan. Plus att vi knappt har något utomriks då.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hemvärnet har gjort ett aktivt val att föryngra styrkan och släppa överblivet fett.
Beroende på plats i landet så är nog medelåldern ~30 år.
Många har gjort utlandstjänst och det är väl det närmaste vi svenskar kommer krig vilket många med värnplikt bakom sig inte har gjort.

Det blir nog full katastrof om man slänger in människor som har gjort värnplikten *någon gång under sitt liv* och förväntar sig att de ska samspela med människor som i alla fall håller sina lumpenkunskaper aktiva (om vi kallt räknar bort de som faktiskt går utbildningar).

I Sverige är hemvärnet vårt försvar, tyvärr.

Centralförvaringskrav.
Antagligen pga stöldrisk och andra töntiga faktorer.
Vissa delar av stockholms hemvärn var bland de sista att förvara sina vapen hemma och det är väl ungefär tre år sedan de lämnades in.

Finns/kommer finnas undantag dock.

Jag tror du missförstod, de skulle inte ingå i hemvärnsstyrkan eller lyda under ett befäl, men finns där någon som gjort en vända med nbg och tror sig lämpad att träna några ortsbor är det knappast till nackdel.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Litauen:

The State Defence Council, comprising of the Lithuanian president, prime minister, parliament speaker, defence minister and army chief, decided on Tuesday to reintroduce military conscription in Lithuania.

The conscription, which was suspended several years ago as Lithuania opted for the professional army, should be reintroduced in light of the changes in geopolitical situation, President Dalia Grybauskaitė said after the meeting.

"We must reinforce the country's defence capacities. Under new geopolitical circumstances, the army must be properly prepared for the country's armed defence even in times of peace. Today's geopolitical situation requires that we strengthen and speed up the manning of our army. Therefore the State Defence Council has decided that it is necessary to temporarily, for five years, reintroduce compulsory military draft," President Grybauskaitė said.

Under the proposal, compulsory military service would apply to men between the ages of 19 and 26. The plan is to draft between 3,000 and 3,500 men each year. The process is temporary it should take 5 years, so up to 16,000 new reservists could be prepared. Exemptions would apply to university students, single fathers, men with health issues or otherwise unsuitable for military service. Lottery will ensure that that people will be picked up disregarding their social status etc. Those who'd choose to avoid conscription, face criminal punishments.

The country's military leadership says that after Lithuania decided to adopt the professional army approach, fewer men and women have opted to serve in the army than anticipated. Conscription is expected to help fill up army units and allow the country to better prepare for possible aggression.

"Critical shortage of soldiers prevents us from being properly prepared and poses real threat to national security," said Lithuania's Chief of Defence Jonas Vytautas Žukas.

Moreover, training and supporting conscripts would cost the state only half of what it takes to train professional forces of similar size, according to estimates.

The Lithuanian parliament, the Seimas, will have to vote to approve the changes. If the bill passes the parliament, the first shift of servicemen could be drafted as early as this September.

http://en.delfi.lt/lithuania/defence/lithuania-to-reintroduce-military-conscription.d?id=67261216

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår