Nån som testat Maxxis ?

Ec

My Grandis and Me!!!
Gick med
11 Nov 2007
Ort
Landskrona
Hoj
Röd raket!
Satt och fundera på ev köpa ett maxxis framdäck , men utläser man av detta så kommer man ha en olycka för att de sitter på hojen. Är det inte så det brukar låta i kedjebrev :D

Beställde ett framdäck Conti force ist samma pris, men de heter iaf inte maxxis så då slipper jag en olycka i sommaren nu när man ska inskaffa körkortet.....
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Mina gamla Battlax bt 014 va perfa när det va varmt o däcken fått upp temp!...zzz

Frågan är ju hur dom är för övrigt, mindre värme, lite blött osv.
 

h@lle

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Skivarp
Hoj
Kawasaki ZX12R
nu måste jag slå näven i bordet och säga stopp å det grövsta då vi haft 3!! kunder med dessa SKITDÄCK i från ngn internetwebsida!!

testade det sista setet vi monterat åt dessa kunder och konstaterade mycket snabbt att dom var mycket opålitliga & obehagliga i hela sitt sätt att uppträda med facit att vi aldrig mer kommer att montera dessa däck åt våra kunder igen!!

snälla gott folk, allt som är billigt är INTE bra varför ni ngn gång måste börja tänka om rörande eran sk hobby om ni måste chansa med produkter likt dessa däck bara för att ha råd att köra mc!!

mitt omdömme är att dom inte borde få säljas i sitt nuvarande utförande då dom garanterat kommer att leda till otaliga olyckor i sommar!!

/Fürstenhoff.


Förstår exakt vad du menar!, en rolig grej är oxå att folk går o lånar pengar och köper sig en sprillans nya sporthoj som e så "fet!". sen går de fan ta mig o frågar om biltemas skinnställ e de bra? varför bara lägga ner pengar på motorcyklen när däck och skyddskläder e så mycket viktigare än vad du kör...


jaja iaf har läst om just dunlop däcken och e de har fått bäst i test på det mesta så jag tror faktiskt du kan de där om däck :tummenupp... mina däck e väl snart dags o byta så man kommer nog göra en utflykt uppåt i landet och ge dig mitt förtroende på däckköp och däckbyte :pannkyss
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Förvisso har du en hel del erfarenhet men du har också ett företag som säljer däck men inte Maxxis. Att du får sitta och skriva sådana här saker om dina konkurrenters produkter på SH är flagrant pinsamt för Swedie. Du skulle ju knappast jubla om dina produkter konstant baktalades av andra som jobbar med just däck och kört mc i 24 år.

:tummenupp

Tycker det är bättre att skaffa sig en egen uppfattning än att lyssna på någon som säljer konkurrerande märken.

Tror dessa däck duger utmärkt till 90% av alla som åker gata samt lite bandagar. Men bilda er en egen uppfattning genom att lyssna på flera personers åsikter.


En bit ner på sidan finns ett test http://highsider.se/
02/05 2008 Foto: highsider.se

Testrapport - Maxxis Presa Sport MA-PS



Mats Nilsson, Daniel Häggståhl, Mikeal Lorentzon, Fredrik Jakobsson och Glenn Svensson står redo.

Igår morse åkte jag, Mats Nilsson (klar för Isle of Man TT) och min fotograf Patrick Rosefors till Kinnekulle Ring för att utvärdera Maxxis sportdäck, inbjudna av hojdäck.se. Maxxis har tillverkat däck i över 60 år och försöker nu slå sig in på den Europeiska marknaden. Tre hojar stod till buds, Suzuki GSX-R 600, 750 och 1000 av senaste årsmodell.


Mats "Troubleman" Nilsson pressade däcken tills dess yttersta.

Maxxis Presa Sport MA-PS har funnits på den amerikanska marknaden i två år, men för Sverige är det alltså en nyhet. Egentligen kunde vi inte haft sämre förutsättningar för att sätta bra varvtider på Kinnekulle. highsider.se´s testförare hade inte kört hoj på över ett halvår, mjuk originalfjädring på samtliga hojar, alltså inte på något sätt optimerade för banan, samt lågpris sportgatdäck. Ändå satte Mats Nilsson en snabbaste tid på 58.36 under dagen. Ungefär sekunden snabbare än Mikael Lorentzon, som är hojdäck.se´s testförare.

- Måste säga att jag blev väldigt förvånad och övertygad över däckens egenskaper. Jag försökte forcera framhjulssläpp i inbromsningarna men det enda som hände var att bakhjulet gick upp i luften. Bra fäste med andra ord, förklarar Mats.


Maxxis 180-bakdäck efter fyra timmars hård bankörning. Maxxis imponerar.

Samtidigt var jag ändå mest förvånad över hur jämnt och fint däcken slets. Alla motorcyklar var ständigt ute och jag själv pressade de i säkert två timmar, ändå var de väldigt jämnt slitna. Det enda negativa jag kan komma på är att de var lite känsliga vid bromsning vid kraftigt nerlägg. Och att på tusenkubikaren så spann bakdäcket i utgången av vissa kurvor, fast då pratar vi om 170 bakhjulshästar, skrattar Mats.

Med tanke på hur lite Maxxis sportdäck kostar så var vi väldigt överraskade över resultatet. En uppsättning om två däck kostar 2171kr med 180-bakdäck, och 2285kr med 190-bakdäck.


För den vanliga gatåkaren så behöver man sällan mer däck än vad Maxxis erbjuder.

Kändes ju mindre kul att veta att man sannolikt kommer köra ihjäl sig på det set däck man precis beställt..

Du kan nog ta det där som skrevs med en väldigt stor nypa salt.
Bilda dig en egen uppfattning av däcket.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
inte om man kör efter vad det materialet man besitter klarar utav - gäller att köra med insidan av huvudet om man materialet kanske inte är det bästa!!
Ett par inlägg upp garanterade du att det skulle ske olyckor pga Maxxisdäckens egenskaper.
Sedan skriver jag inte inlägg i den här debatten som personliga påhopp på dig. Det är innehållet i dina inlägg som jag kritiserar.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Dunlop Qualifiers RR har jag iaf fått erfarenhet av och de är absolut skitdäck, iaf framdäcket. Extremt halt kallt och alldeles för toppigt för en vanlig gatförare.

Maxxisdäcken på kinnekulle gav ju bra resultat tidsmässigt med bra förare. Har själv kört 56.4 där för några år sedan på slicks och det finns mer att hämta.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Dunlop Qualifiers RR har jag iaf fått erfarenhet av och de är absolut skitdäck, iaf framdäcket. Extremt halt kallt och alldeles för toppigt för en vanlig gatförare.

Maxxisdäcken på kinnekulle gav ju bra resultat tidsmässigt med bra förare. Har själv kört 56.4 där för några år sedan på slicks och det finns mer att hämta.
Nu kanske det är en onödig grej, det finns ju en del tidningar som testar däck redan, men skulle det inte kunna vara en ide o ha en omdömes sida om däck oxå, här på sporthoj.
Såsom det finns om handlare idag?

Med alternativ som körstil, år på hojen, hoj, och bana/gata.

Kanske är en onödig grej?
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
jag har inte kørt med Maxxis sjælv! men dæremot titta på nær en kille kørde med maxxis motardslicks...(jag kør metzeler sjælv) åkte bakom han på banan och ut ur samma snabbhøger hade killen alltid slæpp med baken....dvs att bakdæcket inte greppa tillræckligt nær han gick på gasen hårt! jag høll samma tempo som han och upplevde aldrig samma sak med min hoj.....
så jag skulle inte rekommendera maxxis till någon....
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
För övrigt gör Maxxis utmärkta crossdäck, fullt jämförbara med dyrare märken. Jag skulle bli förvånad om inte dessa är en nagel i ögat på Dunlop och Michelin mfl.

Stanna upp och tänk till lite. Varför skulle Maxxis försöka kapa åt sig nya marknadsandelar med en produkt som är enligt vissa -skitdålig och livsfarlig? I dagens läge skulle jag inte se det som ett alternativ.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har bara kört maxxis crossdäck, inget att anmärka. Skrattretande att hävda att folk GARANTERAT kommer att ramla omkull med Maxxis gatdäck. Men inte förvånande.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Nu kanske det är en onödig grej, det finns ju en del tidningar som testar däck redan, men skulle det inte kunna vara en ide o ha en omdömes sida om däck oxå, här på sporthoj.
Såsom det finns om handlare idag?

Med alternativ som körstil, år på hojen, hoj, och bana/gata.

Kanske är en onödig grej?
Nog ingen dålig idé faktiskt, får se om jag kan bygga någåt sådant likt mc-firmorbetygen.
 

jerkap71

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Funäsdalen
Hoj
-01 yamaha r1, en 200cc kinahjuling och en kxf450-10 åt junior
Ja passar på å frågar här.... om man åker sporthoj bara på landsväg i väldig nybörjarfart å stil på en inte allt för dyr hoj å vill köpa prisvärda däck....alltså inte superdyra men med godtagbara egenskaper....vilket däck ska man då köpa å i vilket prisspann ligger dom...?? de måste ju finnas erfarenhet av alla däck här på sh...
Sen noterade jag en till sak när ja läste denna tråd å kommer säkert bli bespottad för att ja säger de men inte skrev väl patrik att alla som har dessa maxxis däck kommer att skrota utan han ville väl sig tro att det garanterat kommer att ske olyckor på grund av dessa däck för vissa.... å som jag förstod de så är de väl dom som är lite haj på de här med att köra hoj å håller ett högt tempo som kommer märka av de att egenskaperna hos de däcket inte är desamma som ett kanske dyrare å mer känt däck.... men de var bara en reflektion ifrån mig å ja e livrädd för att skriva något på sporthoj för alla verkar bli kapad vid fotknölarna här...:confused:

Men hursom.... ja vill gärna ha tips på prisvärda däck till en sporthoj för en som inte ligger på gränsen hela tiden..
tack på förhand
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
jag har inte kørt med Maxxis sjælv! men dæremot titta på nær en kille kørde med maxxis motardslicks...(jag kør metzeler sjælv) åkte bakom han på banan och ut ur samma snabbhøger hade killen alltid slæpp med baken....dvs att bakdæcket inte greppa tillræckligt nær han gick på gasen hårt! jag høll samma tempo som han och upplevde aldrig samma sak med min hoj.....
så jag skulle inte rekommendera maxxis till någon....


Du tror inte att inställningar/hojtyp/förare osv osv osv osv osv kan spela roll också? Du kan väl få vilket däck som helst att bete sig konstigt genom att ändra ovan nämnda parametrar.

Ja passar på å frågar här.... om man åker sporthoj bara på landsväg i väldig nybörjarfart å stil på en inte allt för dyr hoj å vill köpa prisvärda däck....alltså inte superdyra men med godtagbara egenskaper....vilket däck ska man då köpa å i vilket prisspann ligger dom...?? de måste ju finnas erfarenhet av alla däck här på sh...
Sen noterade jag en till sak när ja läste denna tråd å kommer säkert bli bespottad för att ja säger de men inte skrev väl patrik att alla som har dessa maxxis däck kommer att skrota utan han ville väl sig tro att det garanterat kommer att ske olyckor på grund av dessa däck för vissa.... å som jag förstod de så är de väl dom som är lite haj på de här med att köra hoj å håller ett högt tempo som kommer märka av de att egenskaperna hos de däcket inte är desamma som ett kanske dyrare å mer känt däck.... men de var bara en reflektion ifrån mig å ja e livrädd för att skriva något på sporthoj för alla verkar bli kapad vid fotknölarna här...:confused:

Men hursom.... ja vill gärna ha tips på prisvärda däck till en sporthoj för en som inte ligger på gränsen hela tiden..
tack på förhand

Klart du ska fråga.
Starta en egen ny tråd där du ställer frågan så kommer du få bra svar tror jag. Jag kan titta in och svara snällt :)
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det låter på er som att det bara finns ett enda Maxxis-däck. De har många olika modeller. Vilket specifikt däck är det "ni" har åsikter om?
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Det låter på er som att det bara finns ett enda Maxxis-däck. De har många olika modeller. Vilket specifikt däck är det "ni" har åsikter om?
Precis vad jag undrade också!
Det finns väl, om jag förstått det rätt, mer eller mindra sportiga Maxxis.
Det är ju som att säga att alla Dunlop är bra bara för att det är det märket :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top