02/05 2008 Foto: highsider.se
Testrapport - Maxxis Presa Sport MA-PS
Mats Nilsson, Daniel Häggståhl, Mikeal Lorentzon, Fredrik Jakobsson och Glenn Svensson står redo.
Igår morse åkte jag, Mats Nilsson (klar för Isle of Man TT) och min fotograf Patrick Rosefors till Kinnekulle Ring för att utvärdera Maxxis sportdäck, inbjudna av hojdäck.se. Maxxis har tillverkat däck i över 60 år och försöker nu slå sig in på den Europeiska marknaden. Tre hojar stod till buds, Suzuki GSX-R 600, 750 och 1000 av senaste årsmodell.
Mats "Troubleman" Nilsson pressade däcken tills dess yttersta.
Maxxis Presa Sport MA-PS har funnits på den amerikanska marknaden i två år, men för Sverige är det alltså en nyhet. Egentligen kunde vi inte haft sämre förutsättningar för att sätta bra varvtider på Kinnekulle. highsider.se´s testförare hade inte kört hoj på över ett halvår, mjuk originalfjädring på samtliga hojar, alltså inte på något sätt optimerade för banan, samt lågpris sportgatdäck. Ändå satte Mats Nilsson en snabbaste tid på 58.36 under dagen. Ungefär sekunden snabbare än Mikael Lorentzon, som är hojdäck.se´s testförare.
- Måste säga att jag blev väldigt förvånad och övertygad över däckens egenskaper. Jag försökte forcera framhjulssläpp i inbromsningarna men det enda som hände var att bakhjulet gick upp i luften. Bra fäste med andra ord, förklarar Mats.
Maxxis 180-bakdäck efter fyra timmars hård bankörning. Maxxis imponerar.
Samtidigt var jag ändå mest förvånad över hur jämnt och fint däcken slets. Alla motorcyklar var ständigt ute och jag själv pressade de i säkert två timmar, ändå var de väldigt jämnt slitna. Det enda negativa jag kan komma på är att de var lite känsliga vid bromsning vid kraftigt nerlägg. Och att på tusenkubikaren så spann bakdäcket i utgången av vissa kurvor, fast då pratar vi om 170 bakhjulshästar, skrattar Mats.
Med tanke på hur lite Maxxis sportdäck kostar så var vi väldigt överraskade över resultatet. En uppsättning om två däck kostar 2171kr med 180-bakdäck, och 2285kr med 190-bakdäck.
För den vanliga gatåkaren så behöver man sällan mer däck än vad Maxxis erbjuder.