Om du tittar på så ser du nog att jag använder också en fixtur. Sachs har dock inte inte dragstänger från block till topp utan man måste pillra med muttrar längst ner.
Har också kört många cylindrar enligt ovan. En gång i tiden kom alla ortens 15-åringar till mig när dom ville ha cylindrar borrade så det blev nog ett hundratal inom loppet av ett par år. Men det är presskriberat nu.
Och det här var nog min första cylindern på kanske 15 år.
Har inte hittat några billiga bra stenaparater dock. Dom stora får inte plats och dom små för bromscylindrar hugger fast i portarna så smärgelduk blev min melodi vilket jag fick lära mig då jag sommarjobbade på en repverkstad i en större industri där gubbarna var vana att laga soppa på en spik för att laga fabrikens maskinpark. Dom visade saker man inte fick lära sig i skolan. Däribland hur man borrar cylindrar.
En annan sån sak var fasningar, dom skulle man i skolan göra med ett 45 graders svarvstål. Gubbarna tyckte det tog för lång tid att byta stål och matade istället för hand på längd och tvärmatningen samtidigt.
Det var bara att lära sig för annars var man ju inte respekterad av gubbarna. I början räckte knappt koordinationen till att veva åt rätt håll men efter några veckors vevande så började man få till nåt som liknade 45-graders fasningar.
Det blir så när man producerar arbete varje varv och inte bara varannat.