Nån som testat påhängsmotor?

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Problemet med glidlager är att de tarvar mer olja än rullningslager. Härav de nållagrade kolvbultarna på 2T.

Så är det nog, Livslängden på lagret är nog inte så stort problem viktigare att motorn håller för höga varv, motorn ska väl igentligen bara få så bra prestanda som möjligt under en kortare tid
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Så är det nog, Livslängden på lagret är nog inte så stort problem viktigare att motorn håller för höga varv, motorn ska väl igentligen bara få så bra prestanda som möjligt under en kortare tid

Klarar bronset sig utan smörjning i hög värme ihop med aluminiumet? Klarar det radiellt tryck utan att deformeras? Jag undrar om bronset inte kommer valsas ut längs med axeln så du får tilltagande glapp. Likaså funderar jag på om glidlager är ett steg upp för att hantera höga varvtal. Det ska förvisso bara vicka fram och tillbaka i lagret men ändå. Finns det inte industrinållager med de dimensioner du har på vev/kolv och kolvbult?

Min erfarenhet från ombyggnader av gamla livsmedelsmaskiner säger mig att bronsglidlager sällan är belastade särskilt mycket. Bussningsmaterialet är ju mjukt och omformbart. Bronsbussningar brukar sitta där det är svårt att komma åt och smörja eller där lagret utsätts för smutspartiklar och vätskor. Det mjuka bronset absorberar partiklarna och nöter om glidbanan succesivt. . Men jag är långt ifrån expert på området. Sinterbronsbussningar klarar höga radiella tryck - men de är keramiska - ett material som riskerar stoppa grus i maskineriet på sikt..

http://www.kontima.se/cd/kat/grupp01/oljebrons/index.htm
http://www.kontima.se/

(En säljare på kontima var väldigt hjälpsam med sinterbronsbussningar i nästandimensioner till ett länkage när jag sökte bättre alternativ i pris och funktion till suzukis utbytesnållager för 1500:- som ändå kommer bäcka igen och rosta.. Man kan misstänka att tillverkare medvetet väljer icke-std-dimensioner för att få sälja sina hutlöst dyra delar..:rolleyes:)

Kul tråd annars! Man blir faktiskt riktigt byggsugen. Skulle jag modda en cykel (vilket jag skulle ha nytta av) hade jag nog gått hybridvägen. En elmotor i veven och kanske även navmotor fram samt en en generator driven av en liten förbränningsmotor under pakethållaren. Modellplansmotor för att få sniffa metanolavgaser kanske.. ;)
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Klarar bronset sig utan smörjning i hög värme ihop med aluminiumet? Klarar det radiellt tryck utan att deformeras? Jag undrar om bronset inte kommer valsas ut längs med axeln så du får tilltagande glapp. Likaså funderar jag på om glidlager är ett steg upp för att hantera höga varvtal. Det ska förvisso bara vicka fram och tillbaka i lagret men ändå. Finns det inte industrinållager med de dimensioner du har på vev/kolv och kolvbult?

Min erfarenhet från ombyggnader av gamla livsmedelsmaskiner säger mig att bronsglidlager sällan är belastade särskilt mycket. Bussningsmaterialet är ju mjukt och omformbart. Bronsbussningar brukar sitta där det är svårt att komma åt och smörja eller där lagret utsätts för smutspartiklar och vätskor. Det mjuka bronset absorberar partiklarna och nöter om glidbanan succesivt. . Men jag är långt ifrån expert på området. Sinterbronsbussningar klarar höga radiella tryck - men de är keramiska.

http://www.kontima.se/cd/kat/grupp01/oljebrons/index.htm
http://www.kontima.se/

(En säljare på kontima var väldigt hjälpsam med sinterbronsbussningar i nästandimensioner till ett länkage när jag sökte bättre alternativ i pris och funktion till suzukis utbytesnållager för 1500:- som ändå kommer bäcka igen och rosta.. Man kan misstänka att tillverkare medvetet väljer icke-std-dimensioner för att få sälja sina hutlöst dyra delar..:rolleyes:)

Kul tråd annars! Man blir faktiskt riktigt byggsugen. Skulle jag modda en cykel (vilket jag skulle ha nytta av) hade jag nog gått hybridvägen. En elmotor i veven och kanske även navmotor fram samt en en generator driven av en liten förbränningsmotor under pakethållaren. Modellplansmotor för att få sniffa metanolavgaser kanske.. ;)

Elmotor i framnavet kommer som nästa mod.:D sedan så får väl 2taktaren fungera som generator! Har efter lite googlande hittat förstärkta moppelager i nästan rätt dimension 10x14x13 org är 10x14x15
frågan är spelar det någon roll dom 2mm?
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Elmotor i framnavet kommer som nästa mod.:D sedan så får väl 2taktaren fungera som generator! Har efter lite googlande hittat förstärkta moppelager i nästan rätt dimension 10x14x13 org är 10x14x15
frågan är spelar det någon roll dom 2mm?

Du saknar ca 2/15 mm2 anliggningsyta för nålrullarna alltså - men om lagret är förstärkt så klarar det rimligen mer än effekten denna motor utvecklar på kolven. Ca 15% större tryckkraft än org kommer det utsättas för, vilket är ingenting jämfört med vad lagret fått utstå i en trimmad moppemotor. Fast du kanske kommer köra NOx till slut? :yoparty

Frågan är om 2 mm glapp axiellt kan göra att nålarna kan komma loss ur lagerhållarna pga snedbelastning om de förskjuts från vevaxelcentrum. I så fall behövs ju 2 st 10x13-13,7 brickor med tjockleken 1mm. (mindre än ytterdia 14 iaf så vevaxeln inte riskerar skador från brickkanterna. Extra kul att "någon" troligen kommer ha glömt brickornas existens när kolvtappen tas bort i framtiden och de trillar ner i vevpartiet.. :huvet

Kan ju alltid skriva en påminnelsevarning på båda sidor om kolven..:hihi
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Du saknar ca 2/15 mm2 anliggningsyta för nålrullarna alltså - men om lagret är förstärkt så klarar det rimligen mer än effekten denna motor utvecklar på kolven. Ca 15% större tryckkraft än org kommer det utsättas för, vilket är ingenting jämfört med vad lagret fått utstå i en trimmad moppemotor. Fast du kanske kommer köra NOx till slut? :yoparty

Frågan är om 2 mm glapp axiellt kan göra att nålarna kan komma loss ur lagerhållarna pga snedbelastning om de förskjuts från vevaxelcentrum. I så fall behövs ju 2 st 10x13-13,7 brickor med tjockleken 1mm. (mindre än ytterdia 14 iaf så vevaxeln inte riskerar skador från brickkanterna. Extra kul att "någon" troligen kommer ha glömt brickornas existens när kolvtappen tas bort i framtiden och de trillar ner i vevpartiet.. :huvet

Kan ju alltid skriva en påminnelsevarning på båda sidor om kolven..:hihi

Problemet löst:banana tur att google finns hittade rätt lager hos http://www.twostroke.se/product.asp?product=12930
Ett NOS kit kanske:D http://shop.rocksolidengines.com.au...emid=1&option=com_virtuemart&page=shop.browse
 

Bifogat

  • HP_Nitrous_Oxide_4b9b11ed1239d.jpg
    HP_Nitrous_Oxide_4b9b11ed1239d.jpg
    40.4 KB · Visningar: 189

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Ett NOS kit kanske:D http://shop.rocksolidengines.com.au...emid=1&option=com_virtuemart&page=shop.browse[/QUOTE]

bra där med lagret.

Haha, ja jäklar om det inte fanns den modden framtagen oxå.. :lol Det är en vida spridd hobby - men inte mindre sjuk för det. Hade hellre kört hoj downhill än satt mig och maxat somligas skapelser. Är det 100-vallen eller är det extrem-accar-kicken du är ute efter till slut? Cykelburnout?!
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc

bra där med lagret.

Haha, ja jäklar om det inte fanns den modden framtagen oxå.. :lol Det är en vida spridd hobby - men inte mindre sjuk för det. Hade hellre kört hoj downhill än satt mig och maxat somligas skapelser. Är det 100-vallen eller är det extrem-accar-kicken du är ute efter till slut? Cykelburnout?![/QUOTE]

80kmh är nästa steg med en växel, för att komma till hundra så behöver man nog ett sk. skiftkit där man använder cykelns växlar
 

Bifogat

  • Mountain-Bike.jpg
    Mountain-Bike.jpg
    50.3 KB · Visningar: 533

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Borra!

Lite off-topic nu för det var ingen påhängare idag men storleken är densamma.

Har precis hållt en liten borra-kurs med en kollegas slitna Sachs-cylinder. Och på ett sätt som nog får några att utropa: Nej det där går inte!
Borrning i svarven och sedan honing med smärgelduk på träpinne. :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00238.jpg
    DSC00238.jpg
    236.3 KB · Visningar: 549
  • DSC00239.jpg
    DSC00239.jpg
    230.5 KB · Visningar: 440
  • DSC00241.jpg
    DSC00241.jpg
    225.4 KB · Visningar: 447

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Lite off-topic nu för det var ingen påhängare idag men storleken är densamma.

Har precis hållt en liten borra-kurs med en kollegas slitna Sachs-cylinder. Och på ett sätt som nog får några att utropa: Nej det där går inte!
Borrning i svarven och sedan honing med smärgelduk på träpinne. :tummenupp

Du är en intressant människa hehe..
Ingenting är omöjligt. Bara man har känsla!
:hihi
 

Finnfan

Tokig finne
Gick med
26 May 2005
Ort
Malmköping
Hoj
KTM 525 -05,R1 -01
Lite off-topic nu för det var ingen påhängare idag men storleken är densamma.

Har precis hållt en liten borra-kurs med en kollegas slitna Sachs-cylinder. Och på ett sätt som nog får några att utropa: Nej det där går inte!
Borrning i svarven och sedan honing med smärgelduk på träpinne. :tummenupp

Har nog borrat ett femtiotal div cylindrar i svarven, använder visserligen en fixtur och skruvar fast dom igenom pinnbultshålen, samt honar med stenar efteråt. Och det funkar ju kanon. :)
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Har nog borrat ett femtiotal div cylindrar i svarven, använder visserligen en fixtur och skruvar fast dom igenom pinnbultshålen, samt honar med stenar efteråt. Och det funkar ju kanon. :)

Tror att Two Stroke Man borrat 50 cyllar i svarv innan han tog bilkörkort... :D:D:D

Inte att förringa dig Finnfan men ni tvåtaktsfanatiker är fyllda av energi på nåt sätt som vi vanliga fyrtaktsputtar aldrig kommer att förstå.:krama
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
använder visserligen en fixtur och skruvar fast dom igenom pinnbultshålen, samt honar med stenar efteråt. Och det funkar ju kanon. :)

Om du tittar på så ser du nog att jag använder också en fixtur. Sachs har dock inte inte dragstänger från block till topp utan man måste pillra med muttrar längst ner.
Har också kört många cylindrar enligt ovan. En gång i tiden kom alla ortens 15-åringar till mig när dom ville ha cylindrar borrade så det blev nog ett hundratal inom loppet av ett par år. Men det är presskriberat nu. :D Och det här var nog min första cylindern på kanske 15 år.

Har inte hittat några billiga bra stenaparater dock. Dom stora får inte plats och dom små för bromscylindrar hugger fast i portarna så smärgelduk blev min melodi vilket jag fick lära mig då jag sommarjobbade på en repverkstad i en större industri där gubbarna var vana att laga soppa på en spik för att laga fabrikens maskinpark. Dom visade saker man inte fick lära sig i skolan. Däribland hur man borrar cylindrar.

En annan sån sak var fasningar, dom skulle man i skolan göra med ett 45 graders svarvstål. Gubbarna tyckte det tog för lång tid att byta stål och matade istället för hand på längd och tvärmatningen samtidigt.

Det var bara att lära sig för annars var man ju inte respekterad av gubbarna. I början räckte knappt koordinationen till att veva åt rätt håll men efter några veckors vevande så började man få till nåt som liknade 45-graders fasningar.

...ni tvåtaktsfanatiker är fyllda av energi på nåt sätt som vi vanliga fyrtaktsputtar aldrig kommer att förstå.:krama

Det blir så när man producerar arbete varje varv och inte bara varannat. :D
 
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Om du tittar på så ser du nog att jag använder också en fixtur. Sachs har dock inte inte dragstänger från block till topp utan man måste pillra med muttrar längst ner.
Har också kört många cylindrar enligt ovan. En gång i tiden kom alla ortens 15-åringar till mig när dom ville ha cylindrar borrade så det blev nog ett hundratal inom loppet av ett par år. Men det är presskriberat nu. :D Och det här var nog min första cylindern på kanske 15 år.

Har inte hittat några billiga bra stenaparater dock. Dom stora får inte plats och dom små för bromscylindrar hugger fast i portarna så smärgelduk blev min melodi vilket jag fick lära mig då jag sommarjobbade på en repverkstad i en större industri där gubbarna var vana att laga soppa på en spik för att laga fabrikens maskinpark. Dom visade saker man inte fick lära sig i skolan. Däribland hur man borrar cylindrar.

En annan sån sak var fasningar, dom skulle man i skolan göra med ett 45 graders svarvstål. Gubbarna tyckte det tog för lång tid att byta stål och matade istället för hand på längd och tvärmatningen samtidigt.

Det var bara att lära sig för annars var man ju inte respekterad av gubbarna. I början räckte knappt koordinationen till att veva åt rätt håll men efter några veckors vevande så började man få till nåt som liknade 45-graders fasningar.



Det blir så när man producerar arbete varje varv och inte bara varannat. :D
Gäller bara att inte ha en gammal sliten svarv så man svarvar koniskt. :brynad
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Gäller bara att inte ha en gammal sliten svarv så man svarvar koniskt. :brynad

Eller än värre en som hoppar och far i tvärled när man längdmatar.

Sen är det oftast så att en maskin som är vek och flexar lite eller är en aning glapp i chucken faktiskt flexar åt rätt håll. dvs cylindern blir konar så att den blir smalare högre upp där den även blir varmare och expanderar mer.

Men gamla stora stadiga maskiner är härliga till liknande jobb. :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har insett att jag tappat lusten för att bygga vidare på min cykel så nu är högen med delar till salu om någon vill ta över staffetpinnen.

Veven i motorn är kaputt av att slirkopplingen nött för mycket på axeln. Så förslagsvis köper man en ny påhängsmotor och plockar över cylinder, förgasare, pipa och kanske slirkopplingen.

Cykeln är 100% fungerande men bakhjulet har dåligt lager och rullar trögt och bränsletanken läcker lite ur en svetspor.

Tänkte mig en tusing för hela paketet. Eller kanske bytes mot nåt annat? Kanske nån gammal moped eller ett mc-däck eller kanske någon lillasyster? Vill någon ha motordelarna men inte cykeln så kan det också diskuteras.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3135585&postcount=62
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Har insett att jag tappat lusten för att bygga vidare på min cykel så nu är högen med delar till salu om någon vill ta över staffetpinnen.

Veven i motorn är kaputt av att slirkopplingen nött för mycket på axeln. Så förslagsvis köper man en ny påhängsmotor och plockar över cylinder, förgasare, pipa och kanske slirkopplingen.

Cykeln är 100% fungerande men bakhjulet har dåligt lager och rullar trögt och bränsletanken läcker lite ur en svetspor.

Tänkte mig en tusing för hela paketet. Eller kanske bytes mot nåt annat? Kanske nån gammal moped eller ett mc-däck eller kanske någon lillasyster? Vill någon ha motordelarna men inte cykeln så kan det också diskuteras.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3135585&postcount=62

Hade vart intressant men har inte tid för ett projekt till :(
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Jag har iallafall fortsatt galenskapet:D motorn nytrimmad :tummenupp

Jaha. Vad väntar du på? Montera nu kameran på styret så man ser vägen och hastigheten på cykeldatorn och ut och bomba!
*tänk dan tha man's världsrekordsrepa på bulten fast ica till konsum i ö-vik

:tummenupp
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Oh! lite gammal tråd men jag måste posta detta fenomen. Måste ju ändå klassas som en påhängsmotor .. eller nått?
Såg utanför jobbet en dag och var tvungen att fota.:D
 

Bifogat

  • DSC00053.jpg
    DSC00053.jpg
    258.7 KB · Visningar: 682
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top