Nån som testat påhängsmotor?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

En jobbarkompis kör en sån där motor på en gamnal Hermes cykel, diskussionen på jobbet har varit vilket körkort som krävs då effekt/viktförhållandet blir ganska bra.

Har varit sugen på ett sånt där boardtrackbygge men ligger redan säker 5 år efter planeringen med de objekt jag har på listan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En jobbarkompis kör en sån där motor på en gamnal Hermes cykel, diskussionen på jobbet har varit vilket körkort som krävs då effekt/viktförhållandet blir ganska bra.

Har varit sugen på ett sånt där boardtrackbygge men ligger redan säker 5 år efter planeringen med de objekt jag har på listan.

Om man försöker begränsa dom till 30km/h och bygger på en tillräckligt gammal cykel kan man försäkra den som moped "modell äldre"

Det var det en som gjorde här i stan innan det blev vanligt med kina import, han fick svänga förbi sitt försäkringsbolag och visa upp den.

Han sa "Jag vet inte vad det är, jag fick den av en granne på landet som hade den på ladugårdsvinden, jag tror att den är från 50 talet."

Den var helt nybyggd på en gammal militärcykel.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om man försöker begränsa dom till 30km/h och bygger på en tillräckligt gammal cykel kan man försäkra den som moped "modell äldre"

Det var det en som gjorde här i stan innan det blev vanligt med kina import, han fick svänga förbi sitt försäkringsbolag och visa upp den.

Han sa "Jag vet inte vad det är, jag fick den av en granne på landet som hade den på ladugårdsvinden, jag tror att den är från 50 talet."

Den var helt nybyggd på en gammal militärcykel.

Det är ju lite mer en kul grej om behörigheter, han som kör är en outlaw utan kort för annat än bil?

80 cc och 3,5 kW kräver väl 35 kg i vikt för att få framföras med A1 och Hermesen tillsammans med kinesmotorn väger knappast detta. A2 blir väl 17,5 kg så det kan rent av vara så att det krävs A kort, dock har det inte blivit nån vägning av åket än.

Tror nog att det finns värre problem som tex att klara regbesiktning med endast bakbroms av mindre effektiv modell, plus att cykellyse med dymo och endast röd reflex bak inte heller riktigt klarar kraven ?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Om man försöker begränsa dom till 30km/h och bygger på en tillräckligt gammal cykel kan man försäkra den som moped "modell äldre"

Det var det en som gjorde här i stan innan det blev vanligt med kina import, han fick svänga förbi sitt försäkringsbolag och visa upp den.

Han sa "Jag vet inte vad det är, jag fick den av en granne på landet som hade den på ladugårdsvinden, jag tror att den är från 50 talet."

Den var helt nybyggd på en gammal militärcykel.
True story
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top