Nån som vet hur man balanserar ett mc-däck manuellt?

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Aha.. va tydligen ute och cyklade där, sorry. blir nog att fixa en sådan om det är så enkelt.
Tänkte i dom banorna eftersom de e ganska höga farter de handlar om och skulle nog inte lite på mig själv att jag får till det exakt, men å andra sidan så måste man börja någon gång :tummenupp

var får man tag på dessa ställningar då? om man nu inte svetsar till en själv?

<--------Grevens tex...

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Jag hörde av däckkillen i österåker (österskärs däckservice) att det där med pricken inte har att göra med någon tyngdpunkt. Han sa att det var en myt.
Pricken är till för att typ robotar i fabriken ska kunna identifiera däcket.
Eller nåt sånt.

Jag kan ha missupfattat detta men jag har bestämt för mig att han sa så, för jag frågade om detta när han monterade mina däck (metzeler).

Jag har även hört att det skulle vara en myt på en gummiverkstad. men då handlade det om bildäck ioförsig.

Är det någon som vet hur det faktiskt ligger till med detta?
Kanske kan länka till tillförlitlig info?

Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Om man vill krångla/lyxa till det (stryk det som ej önskas) balanserar man först fälgen separat och limmar vikten mitt initu fälgen med araldit. Det gör att man normalt slipper utvändiga balansvikter vid byte av däck eller då bara behöver använda små balansvikter istället för stora flak.

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Fattar inte vitsen om du skall balansera ett hjul själv då antar jag att du monterat däcket själv på fälgen eller?? fattar inte vitsen däckhandlarna tar 150 kr monterat å balanserat?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Om man vill krångla/lyxa till det (stryk det som ej önskas) balanserar man först fälgen separat och limmar vikten mitt initu fälgen med araldit. Det gör att man normalt slipper utvändiga balansvikter vid byte av däck eller då bara behöver använda små balansvikter istället för stora flak.
Limma bara vikter i fälgen om du kör med slanglösa däck!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Han sa att det var en myt.
Pricken är till för att typ robotar i fabriken ska kunna identifiera däcket.
Eller nåt sånt.

Jag har alltid satt pricken mitt emot ventilen eftersom det är så jag blivit upplärd.

Pratade dock med en kille på den lokala däckkrängarfirman, han har jobbat i 20 år som däckmontör & själv kört RR. Han sa att även han alltid hade satt pricken mot ventilen då han körde, men efter ett besök på Michelins däcktillverkningsfabrik i Malaysia (numera flyttad till Thailand?) så fick han reda på att den gula pricken endast är till inom produktionen för att särskilja de olika dimensionstyperna & gummiblandningarna från varandra.

Men pricken mitt emot ventilen kör jag fortfarande med, det är ju en bra utgångspunkt iaf. :)

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Jag har alltid satt pricken mitt emot ventilen eftersom det är så jag blivit upplärd.

Pratade dock med en kille på den lokala däckkrängarfirman, han har jobbat i 20 år som däckmontör & själv kört RR. Han sa att även han alltid hade satt pricken mot ventilen då han körde, men efter ett besök på Michelins däcktillverkningsfabrik i Malaysia (numera flyttad till Thailand?) så fick han reda på att den gula pricken endast är till inom produktionen för att särskilja de olika dimensionstyperna & gummiblandningarna från varandra.
Men pricken mitt emot ventilen kör jag fortfarande med, det är ju en bra utgångspunkt iaf. :)

Just så var det nog jag hörde också, typ.
Tycker jag känner igen det.

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Jag hörde av däckkillen i österåker (österskärs däckservice) att det där med pricken inte har att göra med någon tyngdpunkt. Han sa att det var en myt.

Kanske ett fall för dessa att lösa?
(Men jag har märkt skillnad på felmonterat + att det var en däckhandlarson som varit i branchen bra länge som tipsade om pricken.)

Dal-Mausen

Bifogat

• mythbusters (Medium).jpg
    mythbusters (Medium).jpg
    60.2 KB · Visningar: 199

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Fattar inte vitsen om du skall balansera ett hjul själv då antar jag att du monterat däcket själv på fälgen eller?? fattar inte vitsen däckhandlarna tar 150 kr monterat å balanserat?

Vitsen är att man slipper extern balanvikt i 9 fall av 10 om man kör på bra däck. Det gör att man sparar några försumbara minuter vid balanceringen och oftast helt slipper ha externa vikter som man annars får hålla lite koll på att de sitter kvar, om man kör med klister-vikter.

Sist jag lämnade in däck för montering och balansering har jag för mig att det kostade betydligt mer än 150 kr/däck. Sedan är det skönt att slippa åka och lämna/hämta hjulen, det är största anledningen att göra det själv. Totalpriset blir också mycket lägre om man köper däck på nätet som lämnas hemma vid dörren jämfört med vad lokala däcksfirmorna vill ha. Man spar minst en tusing på det sättet per uppsättning och slipper åka fram och tillbaka för montering av däck. Att man sedan kan få till en perfekt balans på hjulen med egen balancering, vilket inte alltid är fallet beroende vem som gör det på firma, är också en bonus.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent

Att byta ett backdäck...i mitt fall, Michelin pilot road 2ct kostar inkl. allt (däck, byte samt balansering) runt 2700 - 3000 på firma. Kommer du med fälgen och däcket och vill ha det påsatt samt balanserat handlar det om en 500:-

Däcket i sig kostar dig ca 1500 att köpa om du beställer det själv på internet...så det är en jävla massa pengar att spara om du kan göra allt själv

Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
För er som vill kunna byta fram och bakdäck samt balansering(snor lite från shadowR1er o lägger ihop :tummenupp ).......

Ta bort Framdäcket:
http://www.youtube.com/watch?v=8CcSb-44nL0&feature=related

Ta bort Bakdäcket:
http://www.youtube.com/watch?v=F4ns9u_JRJ0&feature=related

Sätta dit bakdäcket och justera kedja:
http://www.youtube.com/watch?v=WPzveH80rrY&feature=related

Ta bort däcket från fälgen:
http://www.youtube.com/watch?v=WPzveH80rrY&feature=related

Sätta dit nytt däck:
http://www.youtube.com/watch?v=AerHAYs435s&feature=related

Balansera däcken:
http://www.youtube.com/watch?v=8WHkSPZJ3fI&feature=related

Last edited:

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Att byta ett backdäck...i mitt fall, Michelin pilot road 2ct kostar inkl. allt (däck, byte samt balansering) runt 2700 - 3000 på firma. Kommer du med fälgen och däcket och vill ha det påsatt samt balanserat handlar det om en 500:-

Däcket i sig kostar dig ca 1500 att köpa om du beställer det själv på internet...så det är en jävla massa pengar att spara om du kan göra allt själv

Okej ganska mycke skillnad då här i Göteborg tar däckgubbarna 150 kr ungefär för montering

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning