Nån som vet hur man balanserar ett mc-däck manuellt?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
För er som vill kunna byta fram och bakdäck samt balansering(snor lite från shadowR1er o lägger ihop :tummenupp ).......

Ta bort Framdäcket:
http://www.youtube.com/watch?v=8CcSb-44nL0&feature=related


Ta bort Bakdäcket:
http://www.youtube.com/watch?v=F4ns9u_JRJ0&feature=related


Sätta dit bakdäcket och justera kedja:
http://www.youtube.com/watch?v=WPzveH80rrY&feature=related


Ta bort däcket från fälgen:
http://www.youtube.com/watch?v=WPzveH80rrY&feature=related


Sätta dit nytt däck:
http://www.youtube.com/watch?v=AerHAYs435s&feature=related


Balansera däcken:
http://www.youtube.com/watch?v=8WHkSPZJ3fI&feature=related
Jävla bra filmer.
Nästan så man blir sugen på att skaffa däckjärn (19:- st på biltema) och bygga en balanseringsvagga.
Finge man bara köpa lite billiga balanseringsvikter så borde man ju kunna byta däcken själv och spara lite pengar.
Eller?
 
Last edited:

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
sett vikten med silvertape innan du hittat rätt balans så slipper du slösa på vikter,,,,,

Eller så är du som mig och är ännu snålare, återanvänder vikterna genom att ta bort gammallt klister på baksidan och sedan använda Biltemas dubbelhäftande.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Eller så är du som mig och är ännu snålare, återanvänder vikterna genom att ta bort gammallt klister på baksidan och sedan använda Biltemas dubbelhäftande.

Det finns ju en variant att man har eller tar sig vissa löneförmåner:gnissla
 

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen
Jag hörde ....
Pricken är till för att typ robotar i fabriken ska kunna identifiera däcket.
Eller nåt sånt.

Inte på Metzeler i alla fall, enligt de själva så markerar detta lättaste punkten på däcket. Har för mig att det är samma sak på Pirelli, men hittar inte källfakta just nu.

Läs under punkt 4.
http://www.metzelermoto.com/web/products/technology/faq/default.page

---

What means the red point on the side wall?
One of the last steps in producing a tire is aimed at avoiding any unbalance when mounted on the rim, that could affect the driving behaviour of the bike. Due to this fact the lightest position is marked with one or two red dots. The red dot marked position has to be mounted near the valve to guarantee an impeccable run.


EDIT: Jag satte röda pricken på mitt bakdäck Pirelli Supercors Pro så nära ventilen som möjligt. Inga balanseringsvikter. Kändes hur bra som helst, även över 200km/h.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jävla bra filmer.
Nästan så man blir sugen på att skaffa däckjärn (19:- st på biltema) och bygga en balanseringsvagga.
Finge man bara köpa lite billiga balanseringsvikter så borde man ju kunna byta däcken själv och spara lite pengar.
Eller?

Det är vad jag satsar på
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag hörde av däckkillen i österåker (österskärs däckservice) att det där med pricken inte har att göra med någon tyngdpunkt. Han sa att det var en myt.
Pricken är till för att typ robotar i fabriken ska kunna identifiera däcket.
Eller nåt sånt.

Märkning av däckets lättaste punkt har funnits betydligt längre än vad det funnits robotar. Om man inte vänt upp-och-ner på alla sedan gammalt vedertagna regler så ska märkningen vara vid ventilen.

Om man balanserar själv, vilket jag alltid gjort, så är det mer tidsödande att balansera i hjulets egna lager. Det går, men då är metoden att snurra på hjulet många ggr och se var det stannar. Det ger inte en exakt punkt, men ett intervall vars bredd är beroende av hur hårt lagertätningarna kramar, temperaturen, osv. Det är viktigt att man provar att snurra åt båda hållen. Om man drar ett blyertsstreck kl 6 så får man till slut en statistisk tyngdpunkt. Dock måste detta prov göras om för den vikten som man gissat på eftersom hjulet roterar för trögt för att man ska kunna väga ut det.
Själv har jag byggt en egen balanseringsutrustning. Den fungerar utmärkt. Iaf mina hjul snurrar knappast fortare än 35 Hz skulle jag tro.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Inte på Metzeler i alla fall, enligt de själva så markerar detta lättaste punkten på däcket. Har för mig att det är samma sak på Pirelli, men hittar inte källfakta just nu.

Läs under punkt 4.
http://www.metzelermoto.com/web/products/technology/faq/default.page

---

What means the red point on the side wall?
One of the last steps in producing a tire is aimed at avoiding any unbalance when mounted on the rim, that could affect the driving behaviour of the bike. Due to this fact the lightest position is marked with one or two red dots. The red dot marked position has to be mounted near the valve to guarantee an impeccable run.


EDIT: Jag satte röda pricken på mitt bakdäck Pirelli Supercors Pro så nära ventilen som möjligt. Inga balanseringsvikter. Kändes hur bra som helst, även över 200km/h.

Där ser man. Då hade jag fel.
Alltså::fakta: Röda prickar på metzelerdäck visar var däcket är lättast.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Lånar en gammal tråd och ställer frågan: Finns det något sätt eller trick för att slippa balanseringsvikter på fälgarna? Hade mina hjul iväg hos en däckfirma idag då dom monterade nya däck och balanserade hjulen, men tycker att dom har klistrat på fler balanseringsvikter än vad det var där innan! Otroligt fult och smaklöst mitt på fälgbanan! :huvet

Vad göra nu?? Måste jag leva med dessa fula vikter på fälgarna eller finns det någon lösning?
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Lånar en gammal tråd och ställer frågan: Finns det något sätt eller trick för att slippa balanseringsvikter på fälgarna? Hade mina hjul iväg hos en däckfirma idag då dom monterade nya däck och balanserade hjulen, men tycker att dom har klistrat på fler balanseringsvikter än vad det var där innan! Otroligt fult och smaklöst mitt på fälgbanan! :huvet

Vad göra nu?? Måste jag leva med dessa fula vikter på fälgarna eller finns det någon lösning?

Byt däck.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Editerar mitt inlägg och tar bort det jag skrev, var visst en gammal tråd!

//KaliZ
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Där ser man. Då hade jag fel.
Alltså::fakta: Röda prickar på metzelerdäck visar var däcket är lättast.

Det spelar ingen roll egentligen.

När det var stålfälgar så var fälgen lättast där ventilen satt, stämmer inte på alu fälgar. Kanske till och med tvärt om beroende på ventil.

Släng på däcket hursomhelst och balansera.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Lånar en gammal tråd och ställer frågan: Finns det något sätt eller trick för att slippa balanseringsvikter på fälgarna? Hade mina hjul iväg hos en däckfirma idag då dom monterade nya däck och balanserade hjulen, men tycker att dom har klistrat på fler balanseringsvikter än vad det var där innan! Otroligt fult och smaklöst mitt på fälgbanan! :huvet

Vad göra nu?? Måste jag leva med dessa fula vikter på fälgarna eller finns det någon lösning?

För minst antal vikter, balansera komplett fälg utan däck först och permanentmarkera tyngsta punkt på fälgen. Placera sedan framledes däckets "minsta vikt"-märkning där. Ventilen innebär som sagt inte alltid/sällan tyngsta punkt på fälgen.
 

Breiz

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Hörby
Hoj
Z1000 -08 XS750 -80 Z400 -84
*BUMP*

Kan säga av helt ny erfarenhet att den GRÖNA markeringen på Dunlop ska sitta vid ventilen, alt. tyngsta pukt!:fakta
Hade först däcket med markeringen 180grader från ventilen och det krävde 50g vikter:huvet

Efter att flyttat däcket behövdes inga vikter alls!:tummenupp
 

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Juppz, har också gjort tabben att sätta pricken på dunlop däcket mitt emot ventilen, började fundera vad för skitdäck jag köpt innan jag testade att vrida det :rodnar :tummenupp
 

doodles

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Varberg
Hoj
600rr-07
Kör på supercorsa sp. Köper på nätet.
Kränger själv med jigg, däckjärn och fälgskydd. Allt från biltema. 600:-:tummenupp
Balanserar inte då jag balanserat fälgen utan däck innan. Mest för att jag vart nyfiken.
Har aldrig upplevt något konstigt utan balansering på en supersporthoj.
Och de där 600:- är intjänade för längesen. :tummenupp
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Använde biltemas balanserare för 289 kr tillsammans med deras klistervikter. Resultat - perfekt balans vid dubbelkontroll med balanseringsmaskin.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Är det en stor grej om man skiter i att balansera hjul/däck på en MT09 vid vanlig touringkörning?

Det gäller bakhjulet.

Jag har ett pilot road 3 som jag skall montera, en verkstad kan montera men inte balansera för 200:-, den andra ligger 3 mil bort och kan montera och balansera för 350:-..

Vissa menar att balanseringen är onödig?

Vad är det riktiga?

//K
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är det en stor grej om man skiter i att balansera hjul/däck på en MT09 vid vanlig touringkörning?

Det gäller bakhjulet.

Jag har ett pilot road 3 som jag skall montera, en verkstad kan montera men inte balansera för 200:-, den andra ligger 3 mil bort och kan montera och balansera för 350:-..

Vissa menar att balanseringen är onödig?

Vad är det riktiga?

//K
Det kan vara helt onödigt, eller väldigt viktigt. Det beror helt och hållet på hur bra din fälg och ditt däck är, och hur rätt du lyckas montera dom relativt deras lättaste/tyngsta punkter.

Vibrationerna kan vara väldigt jobbiga efter ett tag, på den nivån att fötterna domnar, och även om hojen inte kommer rasa på första rundan så ökar det ju belastningen på lager mm.

Jag balanserar alltid, för det tar inte många minuter när jag ändå kränger och har hjulen lösa. Men vid ett tillfälle hade jag slut på vikter, så jag struntade i det, och det var ett misstag. Samma sak med bilen, vi behövde kränga däck på en semestertripp, men han hade också slut på rätt sorts vikter, så han balanserade inte, det var väldigt irriterande.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det en stor grej om man skiter i att balansera hjul/däck på en MT09 vid vanlig touringkörning?

Det gäller bakhjulet.

Jag har ett pilot road 3 som jag skall montera, en verkstad kan montera men inte balansera för 200:-, den andra ligger 3 mil bort och kan montera och balansera för 350:-..

Vissa menar att balanseringen är onödig?

Vad är det riktiga?

//K

Det beror väl lite på hur tur man har. Det kan funka och det kan bli odrägligt med vibrationer.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top