Nåt speciellt att tänka på vid förgasarrengöring

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Första radfyran jag skruvar i och det är ju lite skillnad mot en och två cylindrar saker. Normalt sett hade jag nöjt mig och skruvat tillbaka förgasarna men i detta fall vill jag helst inte behöva lossa dom igen så jag frågar om det är nåt speciellt att tänka på som jag glömt.

Har roat mig med att lossa förgasarna på min GSX750ES, hojen startade och gick på alla fyra efter lite nötande på starten men gick som väntat dåligt men detta vad ni med i beräkningen eftersom den stått några år. Gummina till insug och luftburk vad I alla fall hyfsat mjuka så det gick i alla fall hyfsat att få loss bryggan nästan utan svordomar.

Har skruvat isär det mesta till förgasarna membranet till trottlarna är hela så det var ju bra och försökt rengöra så gott det går då tre av fyra lågfartsmunstycken var totalt igensatta och det var skit i två av flottörventilerna vad man kunde se men på det stora hela ser förgasarna hyfsat rena ut.

Har rengjort med tryckluft, bensin, kardeler från koppartråd i de kanaler jag kommer åt, sen tänkte jag även testa att trottlarna lyfter med hjälp av dammsugaren och fylla upp förgasarna innan montering så jag vet att flottörerna håller tätt. Nåt annat som bör göras innan jag monterar ihop det hela igen?

Lite bilder på eländet


 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Kolla gummina en extra gång, så att det inte finns någon spricka där den kan ta tjuvluft. Även om de verkar mjuka och okej, så kan det finns sprickor. Kan bli skumma fel som kommer och går. Har haft just detta på både min Z1 900 och Z1000J.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Kolla att gasspjällen öppnar fullt, samt att de står lika.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska läsa på hur man kolla flottörnivån hur det ska mätas för det hade jag tänkt göra det innan jag monterar ihop det hela. En fråga ändras flottörnivån nånsin om man nu inte medvetet är och ändrar den?

Gummina ska kollas innan montering, hade gärna monterat öppna filter med tanke på vad jag tänkt att göra med hojen men det lär ju vara att bara be om problem att ta bort luftburken, enda fördelen är väl att förgasarna skulle vara lättare att få dit.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har skruvat isär det mesta till förgasarna membranet till trottlarna är hela så det var ju bra och försökt rengöra så gott det går då tre av fyra lågfartsmunstycken var totalt igensatta och det var skit i två av flottörventilerna vad man kunde se men på det stora hela ser förgasarna hyfsat rena ut.

Har rengjort med tryckluft, bensin, kardeler från koppartråd i de kanaler jag kommer åt, sen tänkte jag även testa att trottlarna lyfter med hjälp av dammsugaren och fylla upp förgasarna innan montering så jag vet att flottörerna håller tätt.
Med lågfartsmunstycken, menar du de bortskruvbara (inte huvudmunstycken) eller de fast monterade som sticker ned i flottörhuset? Ivfsh, båda typerna lär "kardelas" rena.

Diafragmamembranen kollar du genom att trycka upp dem manuellt och sen släppa dem. Kolla så att "fördröjningen" vid släppet är lika mellan de fyra. Det skall inte vara ett snabbtt KLAPP utan ett mer långsamt klopp. Håller du upp membranen mot ljuskälla kan du se ifall det finns sprickor i gummit där tygarmeringen är synlig.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag menar de bortskruvade munstyckena, det fast monterade "rören" har också körts igenom men en kardel. Ska kolla membranet mot ljus, då jag hållit på med Hondans förgasare och KLR:en ( bägge hojarna hade stått ett tag ungefär som den jag håller på med nu) skapade jag vakuum med en damsugare för att se att trottlarna lyfte då man vred på spjällen. Kanske onödigt åt testa på detta sätt?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
skapade jag vakuum med en damsugare för att se att trottlarna lyfte då man vred på spjällen. Kanske onödigt åt testa på detta sätt?
Har du kalibrerat dammsugaren att efterlikna insugsvakumet så att det inte säger PLOPP när de går sönder som ett uppblåst tuggummi? ? :hihi
Men... de går att reparera med Casco's geggamoja som förr hette Liquisole men bytt namn till Rubberfix. Appliceras väldigt tunt och härdar av luftens fuktighet som tar ett dygn.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Skärmklipp.JPG
Flottören får inte tynga ner nålen när du mäter. Jag brukar luta bryggan så pass att den inte vilar på nålen.

Edit: Sen brukar jag ersätta dom Japanska skruvarna med Insex. Mycket lättare att handskas med när man inte har de rätta mejslarna. :)
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Var det inte några små oringar på spjällhusaxlarna på de förgasarna?? Eller var det på Mikunina kanske... Kommer inte ihåg det riktigt nu.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då jag läst i boken (har den bara som pdf, måste skriva ut den) fattar jag att man ska mäta flottörhöjden precis då flottören tar i nålen. Flottörhöjden ska vara 22.4 plus minus 1 mm.

Sitter Mikuni BS32SS på hojen enligt boken, om nu nån skulle ligga på en lämplig förgasarbrygga till vettiga pengar med tex Mikuni RS förgasare så kunde det vara intressant.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Har du kalibrerat dammsugaren att efterlikna insugsvakumet så att det inte säger PLOPP när de går sönder som ett uppblåst tuggummi? ? :hihi
Men... de går att reparera med Casco's geggamoja som förr hette Liquisole men bytt namn till Rubberfix. Appliceras väldigt tunt och härdar av luftens fuktighet som tar ett dygn.
Liquisole finns i frysen, hade tur och köpte en tub precis innan det blev Rubberfix, provade rubberfix på ett pas sulor och det verkar OK men som allt annat så blir det väl sämre när det ska bli bättre för miljön.
Ett tips (i allafall med Liquisole) är att röra ut det med en aning kemisk bensin från apoteket, då kan man lägga på det med en liten pensel och det flyter ut fint.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då jag testat med dammsugaren så här jag tagit det väldigt lugnt och hållit munstycket en bit ifrån förgasaren och låtit det svika, känns ut som att nån ska vara försiktig med dammsugaren skapar nog betydligt mer vakuum än motorn ;)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag tror på att byta till nya membran ( visserligen dyrt ), men av erfarenhet så var membranen på min Z1000 hela men väldigt sladdriga ( nästan 40 år gamla ). De nya jag monterade var betydligt mer stabila. Hojen betedde sig väldigt inkonsekvent och gick aldrig riktigt bra innan jag bytte dem. Visserligen så gjorde jag alla ovan nämnda åtgärder också. Men det totala slutresultatet blev att den går mycket bättre. Nästan perfekt! :)
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag skulle trots allt när grejorna ändå är loss köra med ultraljudstvätt för mitt egna lugn i sinnet. Jo, en vän har MC-verkstad och får ofta göra detta med folks förknasare trots allt i rengöring som gjorts tidigare. I all välmening från mig då jag själv nog skulle ha det gnagande i huvudet om jag inte gjort det ?
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Då jag testat med dammsugaren så här jag tagit det väldigt lugnt och hållit munstycket en bit ifrån förgasaren och låtit det svika, känns ut som att nån ska vara försiktig med dammsugaren skapar nog betydligt mer vakuum än motorn ;)
En 750 cc fyrcylindrig vacumpump på 10.000 rpm har nog inte mindre kapacitet än en genomsnittlig dammsugare.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Huruvida den fyrcylindrig Suzuki dammsugaren har mer kapacitet än Alto dammsugaren i garaget vet jag inte men blir det inte fyra parallella 187,5 cc dammsugare man har att göra med?

I vilket fall som helst så återmonterades bryggan utan allt för många svordommar men jag fick värma två av insugsgummina. Lät den stå och fylla upp förgasarna en stund och sen full choke och hojen startade direkt och gick jämt och fint då den fått gå sig lite varm.

Nu är det bara resten kvar, justera ventiler, synka förgasarna, total genomgång av bromsar och gå igenom framgaffeln.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
För fyra år sedan jagade jag ett fel som sedermera visade sig vara otäta oringar på sätena till flottörventilerna. Byt dom så slipper du slita ditt hår med det.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Så du har skaffat dig en till hoj? :) sweet!
Ska du återställa eller göra om hojen?
1983, besiktar du den i år är det sista gången någonsin om jag tolkat regeln rätt.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
O ringar och packningar, som skrivits om ovan.
Jag skulle själv på ren rutin byta ut alla små o-ringar av gummi runt olika munstycken osv.
På andra bilden ser flottörhuspackningarna gäggiga ut. Kan tom vara så att han i Karlstad, vad heter stället nu igen, har nya fräscha till just de förgasarna. Vet när jag pratade med honom sist att han hade några fräscha reservdelar till min gamla förgasare àla ´84. Går även att tillverka egna packningar såklart.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top