Nakenhoj i mellanklassen - vad gäller?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det börjar bli dags att byta upp sig lite och jag har fastnat för nakenhojar. Känns som att avsaknaden av kåpor ger mest fördelar (ffa vad gäller hastighet :gnissla).

Hojen kommer att användas mest för medellånga turer och lite bus. Kanske någon bandag om man har tur. Hojen ska funka bra i "inspirerat" landsvägstempo så sunkigt chassi är inte ok. Det får gärna vara lite sportigare sittställning med. Budget ligger på 40-45k.

Har ibland hittat Honda Hornet 600 -07 => i den prisklassen och det är favoriten just nu. Är detta en bra hoj för mitt ändamål?
Hur står sig 05-06 mot denna?

Yamaha FZ6-n verkar lite budget tycker jag.
GSR 600 har aldrig riktigt tilltalat mig.
Kawasaki har ingen 600, och Z750 kanske är lite mer maskin än jag behöver.
Street triple ligger lite över budgeten.
Hur är Ducati monster om man ska köra lite mer aktivt än fikaturer på söndagar?

Vad finns det mer för roliga hojar? Övertala mig :)
 
Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Kawasaki har en 600, och kanske den som kommer ge dig allra mest underhållningsvärde för slantarna: ER6 (som förvissor är en 650cc.)

Jag skulle inte tveka på att köpa en sån igen om jag var ute efter en hoj i mellanklassen.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Har alltid tyckt att dessa verkar lite budget jämfört med de andra nämnda hojarna. Kanske är det fördomar :va
Priset är helt klart ok! Men ljudet är inte det fränaste enligt mig :)
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
OBS! Detta är min upplevelse och uppfattning och om någon anser att jag har fel så tyck det då. Min upplevelse är min och förblir min :p.

Om jag skulle välja mellan ER-6 och z750 så skulle jag välja er6. Detta för att z750 var tråkigare att köra då jag upplevde den som slö på låga varv (enligt mitt tycke då). Kan tillägga att jag provade dessa hojar efter varandra och därefter en Versys 650, och det slutade med att jag beställde en ny Versys 650.

Jag tror alltså inte att en z750 blir för mycket för dig. Den känns gå som en ER-6 fast slöare på låga varv och mer effekt på högre varv.

Mvh //Robert
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
OBS! Detta är min upplevelse och uppfattning och om någon anser att jag har fel så tyck det då. Min upplevelse är min och förblir min :p.

Om jag skulle välja mellan ER-6 och z750 så skulle jag välja er6. Detta för att z750 var tråkigare att köra då jag upplevde den som slö på låga varv (enligt mitt tycke då). Kan tillägga att jag provade dessa hojar efter varandra och därefter en Versys 650, och det slutade med att jag beställde en ny Versys 650.

Jag tror alltså inte att en z750 blir för mycket för dig. Den känns gå som en ER-6 fast slöare på låga varv och mer effekt på högre varv.

Mvh //Robert

Jag tackar för dina ord :)
En Z750 hade inte varit fel, men den billigaste på blocket ligger just nu på 52k, lite för mycket alltså.
Alternativet skulle vara om någon ville byta mot min Ktm 625.
 

isri92

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2011
Ort
Västerås
Hoj
2016, Yamaha MT07

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag hade lite samma funderingar som dig faktiskt, men jag valde mellan GSR600 och ER6N.
Det slutade med att jag köpte en ER6N, är grymt nöjd med hojen. Övningskörde på den för första gången i fredags och den är så jäkla lättkörd må jag säga!

Kolla in i min tråd som jag skapade och kolla ifall du får lite mer svar på dina frågor :)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?251729-Besluts%E5ngest-k%F6pa-GSR600-eller&highlight=

Mvh
Isak

Förstår att ER6 är en bra nybörjarhoj, men jag är nog ute efter något med lite mer klös.
En jämförelse mellan de lite mer högpresterande hojarna hade varit trevligt att få höra :)

Man kanske skulle testköra en ER6 eftersom så många lovordar den, men jag har kört en paralelltwin innan och jag tyckte att motorkaraktären var lite trist, och ljudet var inget som reser nackhår direkt, trots slipon.

 
Last edited:

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Var bor du någonstans? Har själv en monster 696 (702 cc) -09a som funkar bra för dina behov. Jag kör både aktivt i stan och lite längre pendlingar. Lite aggressivare sittställning men det funkar helt okej, blåsigt i 120+ men under det är det inga problem.

Ett stort plus är ljudet. Högre, mullrigare och aggressivare än alla konkurrenter i samma klass ;). Db-killers finns så klart om du vill tysta ner den. Går i tankarna att sälja för uppbyte så om du vill provköra och finns i närheten kan du få göra det :)

Visst, den har mindre hästar original än de andra med L-twinen ger ju ett lite annat register. Tillsammans med ett helsystem från termi och ny ecu finns det tillräckligt ändå.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Köpte mig en er-6f som återfalls hoj för några år sedan, var hur nöjd som helst med den tills jag lämnade in den på service och fick låna en Z750, bytte hoj nästa dag.

Hade Z750 i ett år och var supernöjd, dvs. tills min lokala handlare erbjöd mig en z1000 till bra pris.
Z1000 var mycker mer av allt men jag hade aldrig det riktigt lika roligt som med Z750.

Så skulle jag rekomendera någonting så blir det z750 :tummenupp
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Kan inte annat än att hålla med många här, men Z750 är en ruggit bra hoj, lättkörd, rolig och bra drag som bör räcka för de flesta, sen är det självklart så, att mycket vill ha mer efter en tid, men jag är supernöjd med min Z750, snygg är den också och bara det gör ju en hel del.
Men om ekonomin säger nej, så är ER6 också en bra hoj, dock inte lika snygg om ni frågar mig :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Köpte mig en er-6f som återfalls hoj för några år sedan, var hur nöjd som helst med den tills jag lämnade in den på service och fick låna en Z750, bytte hoj nästa dag.

Hade Z750 i ett år och var supernöjd, dvs. tills min lokala handlare erbjöd mig en z1000 till bra pris.
Z1000 var mycker mer av allt men jag hade aldrig det riktigt lika roligt som med Z750.

Så skulle jag rekomendera någonting så blir det z750 :tummenupp

Kan inte annat än att hålla med många här, men Z750 är en ruggit bra hoj, lättkörd, rolig och bra drag som bör räcka för de flesta, sen är det självklart så, att mycket vill ha mer efter en tid, men jag är supernöjd med min Z750, snygg är den också och bara det gör ju en hel del.
Men om ekonomin säger nej, så är ER6 också en bra hoj, dock inte lika snygg om ni frågar mig :)
Då lägger jag till några plus på Z750 :tummenupp
Någon som har testat den på bana/hårdkört på gata? Undrar mest hur långt chassi och bromsar räcker.


Var bor du någonstans? Har själv en monster 696 (702 cc) -09a som funkar bra för dina behov. Jag kör både aktivt i stan och lite längre pendlingar. Lite aggressivare sittställning men det funkar helt okej, blåsigt i 120+ men under det är det inga problem.

Ett stort plus är ljudet. Högre, mullrigare och aggressivare än alla konkurrenter i samma klass ;). Db-killers finns så klart om du vill tysta ner den. Går i tankarna att sälja för uppbyte så om du vill provköra och finns i närheten kan du få göra det :)

Visst, den har mindre hästar original än de andra med L-twinen ger ju ett lite annat register. Tillsammans med ett helsystem från termi och ny ecu finns det tillräckligt ändå.

Bor i Skåne så det är en bit bort.
Hur många hk ligger en sån på original?
De är rätt fina men jag tror att den skjuter över min budget. Hur mycket vill du ha för den?
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
varför inte en fz6-n? jag har den gamla fz6-s med borttagen framkåpa så det skall bli lite mer "streetfighter look" på den.

angående motorn så skall det vara ca 90-100 hk i den gamla modellen, utan tvekan tillräckligt för min del då det finns lite klös i den, chassi vet ja inte riktigt va ja ska säga då ja ej har något speciellt att jämföra med men ja är inte besviken med den, funkar fint för långa turer och den bjuder även upp på lite inspirerad körning om man så önskar, bromsarna tar utav bara helvete dock kan ja nämna:p

utesluter du yamma dock så skulle jag nog ha kollat närmare på z750 då dom är riktigt snygga
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Köp den du tycker är snyggast och har råd med... Alla rekommenderar ändå bara sina egna hojar...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vill du ha bra chassie och prestanda som kan sopa R1or av banan och har haft kortet några år (för försäkringens skull) så är det SuperDuke, Apa Touno eller Street Triple som gäller. SuperDuken är nog den billigaste av dem tror jag.

Jag betalade <4000 helår för halvförsäkring på min när den var 2 år gammal och jag var <30. Äldre hoj, äldre förare = ännu billigare. (OBS. Skriven i en håla ;))

Som allroundhoj för det ändamål du beskriver (dvs allt som är kul, undantaget långtouring och massa packning) så är SuperDuken mitt definitiva förstaval om jag skulle skaffa gathoj och inte hade råd med Ducce Streetfighter :kär


Edit: Ligger flera SD på blocket du borde få för lite drygt 50´.

Som referens släppte jag min -06a (Utt. -07) med 1450 mil förra sommaren för 54´. Var nog realistisk det pris man kunde få enligt marknaden. Dock valde jag länge att inte sälja då marknaden erbjöd för lite, så anta inte att du kan pruta bara för att de inte får det sålt. Den som säljer vill oftast kunna köpa nåt annat kul för pengarna, räcker inte pengen då behåller man hellre.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Eftersom TS ska ha A-beg så är det väl rätt så sak samma vad hojarna har för effekt nu, eftersom han bara får köra 25kW iaf? Köp en hoj som du trivs med istället, det känns som viktigast. Chassiet kommet knappast vara ett problem på en modern strypt hoj iaf.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Eftersom TS ska ha A-beg så är det väl rätt så sak samma vad hojarna har för effekt nu, eftersom han bara får köra 25kW iaf? Köp en hoj som du trivs med istället, det känns som viktigast. Chassiet kommet knappast vara ett problem på en modern strypt hoj iaf.

Vill du ha bra chassie och prestanda som kan sopa R1or av banan och har haft kortet några år (för försäkringens skull) så är det SuperDuke, Apa Touno eller Street Triple som gäller. SuperDuken är nog den billigaste av dem tror jag.

Jag betalade <4000 helår för halvförsäkring på min när den var 2 år gammal och jag var <30. Äldre hoj, äldre förare = ännu billigare. (OBS. Skriven i en håla ;))

Som allroundhoj för det ändamål du beskriver (dvs allt som är kul, undantaget långtouring och massa packning) så är SuperDuken mitt definitiva förstaval om jag skulle skaffa gathoj och inte hade råd med Ducce Streetfighter :kär


Edit: Ligger flera SD på blocket du borde få för lite drygt 50´.

Som referens släppte jag min -06a (Utt. -07) med 1450 mil förra sommaren för 54´. Var nog realistisk det pris man kunde få enligt marknaden. Dock valde jag länge att inte sälja då marknaden erbjöd för lite, så anta inte att du kan pruta bara för att de inte får det sålt. Den som säljer vill oftast kunna köpa nåt annat kul för pengarna, räcker inte pengen då behåller man hellre.



Edit mitt eget inlägg ovan:

Glöm alla hojar jag tog upp. Köp XJ6 >09, ER6 (men tristare) eller motard.. Tricket för att få en strypt hoj kul är låg vikt ;)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top