Nakenhoj i mellanklassen - vad gäller?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Kan lägga ett gott ord för Suzuki SV 650 också. Skönt ljud med bullerburk. Sambon har en sådan och ibland är den till och med roligare än min egen KTM 950 SM :p. Attans liten och lättkörd. Hyfsat pigg även.

Om jag skulle skaffa en motorcykel som ska strypas till 25kw så hade jag valt en som har hög effekt på låga varv men kanske inte så hög toppeffekt. Detta för att effekten är summan av vridmomentet*varvtalet. Vad som händer med de flesta strypningar är just att man begränsar luftflödet in, och därför kväver motorn på högre varvtal. Om man då skaffar en hoj som original har liten lågvarvseffekt och hög högvarvseffekt och stryper den, är att man får en hoj utan lågvarvseffekt och utan toppeffekt.
Klart roligare med en hoj som åtminstone har effekt någonstans i registret då :p.

Mvh //Robert
Justdet, den hojen finns ju också :) Funkar den bra till rolig körning på kurviga vägar?

Det med strypning och effekt har jag full koll på. Eftersom jag själv inte vill andas genom sugrör kommer inte min hoj heller att göra det :)

Stirra dig inte blind på antalet hästkrafter på pappret. Olika motortyper ger helt skilda upplevelser. En v-twin har betydligt bättre bottenvrid och mer "användarvänlig" effekt. En 600 radfyra kräver betydligt mer varv för att det ska hända något. Ducati Monster och Suzuki SV mfl kan verka klena enligt specen, men de hakar på japsar utan större problem. Skönt ljud och billig försäkring är andra plus.

Om jag vore du skulle jag leta efter en lätt hoj med v-twin, t.ex. Monster S2R eller SV650. Vill du komma undan riktigt billigt är Hyosung GT 650 ett alternativ. Det är en koreansk motsvarighet till SV650:n.

Men som sagt verkar det redan som om du bestämt dig...

Helt klart är det så. Jag har en förkärlek till stora V-twinnar, men jag är inte så säker på hur en mindre twin är. Det är just råheten som är det roliga i de motorerna och det känns som att den försvinner lite med kubiken. Detta är självklart bara fördomar från min sida, har ingen direkt erfarenhet av det. Radfyror med mindre kubik känns som att de ändå är roliga eftersom de varvar så förbaskat.

Hyosung är inget alternativ för mig. Heller köper jag en äldre hoj av "riktigt" märke. Jag tål inte budgetgrejer, det ska vara snyggt och fungera bra. Fin ingenjörskonst är alltid ett plus :)
Har inte bestämt mig alls. Jag letar alltid efter flera alternativ när jag ska köpa något och jag gör det i god tid. Sen spanar jag blocket och när det kommer ett bra erbjudande slår jag till :tummenupp
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Kan varmt rekommendera Hornet 600, 2007 och framåt. Om du sparar en slant förutom hojköpet så det räcker till ett eftermarknads-avgassystem (typ Arrow racing), en lätt dämpare (typ Mivv Suono carbon el Termi) och detta tillsammans med K&N filter och Powercommander så får du en mycket potent maskin i Hondan. En körklar vikt på ca 195kg (viktminskningen inräknad) och en användarvänlig effektkurva hela vägen upp till 90-100hk på bakhjulet. Detta är förvisso säkert sant för flera av hojarna som tagits upp och då kan man argumentera för den som levererar bäst i originalutförande. Utseendemässigt är inte Street Triple min favorit men motor, effekt, vikt, chassi etc så äger den street-mellanklassen i många, många tester. Street Triple R med moddarna jag nämner ovan är en extremt lätt och snabb maskin som inte skakas av i första taget :hihi. Hornet något tyngre och lite svagare org. men också den är med rätt "inställningar" är en mycket stark kandidat i detta segment. Jag har kört långkörningar och mycket stadskörning med Hornet och den klarar dessa grenar väldigt bra, den skäms inte för sig på banan heller. Jag har själv sneglat mer och mer mot hur jag skulle kunna göra rätt "R-version" av Street Triple så det är inte omöjligt att en sån rullar in i mitt garage i framtiden. Den är dyrare dock än Hornet men verkar ha bättre andrahandsvärde? Jag skulle åtminstone provköra Hornet, Street Triple + ev någon mer. Er6 är omåttligt popular och underhållande till lågt pris och bra kvalitet men tidigare nämnda hojar är mer att växa i och du kommer inte lika fort vilja byta...:tummenupp
 

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
Jag provkörde en hornet 600 -99 idag och jag blev positivt överraskad av hur pigg den var. Om man ändå ska köra nakenhoj så behöver man inte mer effekt än så, det är min åsikt i varje fall. Mer vrid vore kanske trevligt dock.

Alla verkar rekommendera -07 och framåt - är det verkligen värt att punga ut så mycket mer pengar bara för att få insprutningsmotor (och ABS)? Borde jag provköra en nyare eller slå till på denna som ändå är i helt ok skick och kommer gå loss på max 25000?

Ursäkta att jag stjäl tråden, men tänkte att det kan vara relevant även för dig Svenne100.
 

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Tro det eller ej, men det hjälper inte så mycket att bara skrika ut en hojmodell..

Å sjutton!
Eftersom nästan ingen innan hade föreslagit hornet så tyckte jag det var dags... Den är kul tycker jag. Visste dock inte riktigt vad jag skulle skriva, eftersom jag inte har kör någon annan fighter och därför inte hade något att jämföra med. Kanske helt enkelt borde ha hållit käften...
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Justdet, den hojen finns ju också :) Funkar den bra till rolig körning på kurviga vägar?

Det med strypning och effekt har jag full koll på. Eftersom jag själv inte vill andas genom sugrör kommer inte min hoj heller att göra det :)

Det är precis det som den är så fantastiskt rolig till :tummenupp . Vissa hävdar att den är lite mjuk i fjädringen men face it... Ska du använda hojen till roadracing på elitnivå så är det fel hoj... Ska du använda den som strypt lättkörd hoj med attityd och som går tillräckligt bra efter att strypningarna är plockade så är det helt rätt hoj :p. Lätt och kul! Rätt högvarvig twin med hyfsat bra lågvarvseffekt.
Att dom dessutom ligger bra i prisklass och försäkring för en förstahoj är bara bonus :p

//Robert
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Kan varmt rekommendera Hornet 600, 2007 och framåt. Om du sparar en slant förutom hojköpet så det räcker till ett eftermarknads-avgassystem (typ Arrow racing), en lätt dämpare (typ Mivv Suono carbon el Termi) och detta tillsammans med K&N filter och Powercommander så får du en mycket potent maskin i Hondan. En körklar vikt på ca 195kg (viktminskningen inräknad) och en användarvänlig effektkurva hela vägen upp till 90-100hk på bakhjulet. Detta är förvisso säkert sant för flera av hojarna som tagits upp och då kan man argumentera för den som levererar bäst i originalutförande. Utseendemässigt är inte Street Triple min favorit men motor, effekt, vikt, chassi etc så äger den street-mellanklassen i många, många tester. Street Triple R med moddarna jag nämner ovan är en extremt lätt och snabb maskin som inte skakas av i första taget :hihi. Hornet något tyngre och lite svagare org. men också den är med rätt "inställningar" är en mycket stark kandidat i detta segment. Jag har kört långkörningar och mycket stadskörning med Hornet och den klarar dessa grenar väldigt bra, den skäms inte för sig på banan heller. Jag har själv sneglat mer och mer mot hur jag skulle kunna göra rätt "R-version" av Street Triple så det är inte omöjligt att en sån rullar in i mitt garage i framtiden. Den är dyrare dock än Hornet men verkar ha bättre andrahandsvärde? Jag skulle åtminstone provköra Hornet, Street Triple + ev någon mer. Er6 är omåttligt popular och underhållande till lågt pris och bra kvalitet men tidigare nämnda hojar är mer att växa i och du kommer inte lika fort vilja byta...:tummenupp
Hade man haft någon slant över hade det blivit en Triple R. Den verkar lovande enligt bikes test från förra året.
Vad gäller motorprestanda så är det inte så viktigt om den har 80 eller 100 hk. Det är viktigare att chassit inte är sunkigt. Det lutar som sagt mot en Hornet, men jag har även fått upp ögonen för Ducati Monster S2R. Enligt några reviews är de äldre monstrena inget att hänga i julgranen vad gäller lite hårdare körning.

Jag provkörde en hornet 600 -99 idag och jag blev positivt överraskad av hur pigg den var. Om man ändå ska köra nakenhoj så behöver man inte mer effekt än så, det är min åsikt i varje fall. Mer vrid vore kanske trevligt dock.

Alla verkar rekommendera -07 och framåt - är det verkligen värt att punga ut så mycket mer pengar bara för att få insprutningsmotor (och ABS)? Borde jag provköra en nyare eller slå till på denna som ändå är i helt ok skick och kommer gå loss på max 25000?

Ursäkta att jag stjäl tråden, men tänkte att det kan vara relevant även för dig Svenne100.
För min del är -99 lite för gammalt, men det gör inget om du lånar tråden :)

Å sjutton!
Eftersom nästan ingen innan hade föreslagit hornet så tyckte jag det var dags... Den är kul tycker jag. Visste dock inte riktigt vad jag skulle skriva, eftersom jag inte har kör någon annan fighter och därför inte hade något att jämföra med. Kanske helt enkelt borde ha hållit käften...

Kanske var lite hård innan, det är klart att du får rekommendera en hoj :tummenupp

Det är precis det som den är så fantastiskt rolig till :tummenupp . Vissa hävdar att den är lite mjuk i fjädringen men face it... Ska du använda hojen till roadracing på elitnivå så är det fel hoj... Ska du använda den som strypt lättkörd hoj med attityd och som går tillräckligt bra efter att strypningarna är plockade så är det helt rätt hoj :p. Lätt och kul! Rätt högvarvig twin med hyfsat bra lågvarvseffekt.
Att dom dessutom ligger bra i prisklass och försäkring för en förstahoj är bara bonus :p

//Robert
Tog en titt på blocket men det verkar vara lite dåligt med nakenmodeller. Sen är USD-gaffel ett plus enligt mig, vilket denna inte har och utseendet var inte helt i min smak. Den kåpbeklädda var snyggare menmen. Ska ta en titt på den i verkligheten. Ibland bedrar bilderna :)
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Haha nja tycker de ser rätt grymma ut speciellt Gt650R.

Skickade du på 750 i jönsköping?
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Tog en titt på blocket men det verkar vara lite dåligt med nakenmodeller. Sen är USD-gaffel ett plus enligt mig, vilket denna inte har och utseendet var inte helt i min smak. Den kåpbeklädda var snyggare menmen. Ska ta en titt på den i verkligheten. Ibland bedrar bilderna :)

Titta efter den nyare modellen (tror det är -03 och framåt). typ denna: http://www.blocket.se/gavleborg/Suzuki_SV_650_39032233.htm?ca=1_11&w=3

Det är ju fortfarande vanlig gaffel på dom, och valet är ju ditt... Men jag hade personligen hellre valt en SV än en ER-6 om jag valde mellan dessa två... inte för att ER6 är dålig, men jag gillar suzuki-twinen bättre... Skönare växellåda dessutom. Båda dessa har för övrigt konventionell gaffel :p.

Jag misstänker att du kommer byta hoj inom några år så de kanske kan vara ide att ta med värdeminskning i beräkningen också? Ju nyare och dyrare hoj du handlar, desto mer förlorar den i värde på typ 3 år (finns säkert undantag men jag kommer då inte på några nu).

Mvh //Robert
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Titta efter den nyare modellen (tror det är -03 och framåt). typ denna: http://www.blocket.se/gavleborg/Suzuki_SV_650_39032233.htm?ca=1_11&w=3

Det är ju fortfarande vanlig gaffel på dom, och valet är ju ditt... Men jag hade personligen hellre valt en SV än en ER-6 om jag valde mellan dessa två... inte för att ER6 är dålig, men jag gillar suzuki-twinen bättre... Skönare växellåda dessutom. Båda dessa har för övrigt konventionell gaffel :p.

Jag misstänker att du kommer byta hoj inom några år så de kanske kan vara ide att ta med värdeminskning i beräkningen också? Ju nyare och dyrare hoj du handlar, desto mer förlorar den i värde på typ 3 år (finns säkert undantag men jag kommer då inte på några nu).

Mvh //Robert

Den såg ju inte så pjåkig ut till det priset.

Den största värdeminskningen har ju redan skett på 5-7 år gamla hojar så det är inget jag tar hänsyn till. Annars är ju duccar kända för att hålla värdet bra.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Tycker det är skumt hur du kan vara så kluven ;) Jag har fått intrycket att många har sedan länge koll på vilken hoj dom vill ha här näst då deras drömhojar är fästa på hornhinnan. Även om det nu kanske inte är en drömhoj måste det ändå vara ett steg i rätt riktning
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag provkörde en hornet 600 -99 idag och jag blev positivt överraskad av hur pigg den var. Om man ändå ska köra nakenhoj så behöver man inte mer effekt än så, det är min åsikt i varje fall. Mer vrid vore kanske trevligt dock.

Alla verkar rekommendera -07 och framåt - är det verkligen värt att punga ut så mycket mer pengar bara för att få insprutningsmotor (och ABS)? Borde jag provköra en nyare eller slå till på denna som ändå är i helt ok skick och kommer gå loss på max 25000?

Ursäkta att jag stjäl tråden, men tänkte att det kan vara relevant även för dig Svenne100.

Jag hade en Hornet -99 som första hoj och hade mycket roligt med den. Effekten är helt klart "tillräcklig" för vanlig körning och lite bus. De enda gånger jag saknade fler pulver i motorn var när jag körde med 750 och större hojar på lands-/motorväg. Då märktes det att de hade betydligt bättre vrid och effekt. Men Horneten är en riktigt rolig och extremt lättkörd hoj. Min var lackad i mattsvart, hade crosstyre, slip-on m.m. och såg faktiskt rätt grym ut. Det finns otroligt mycket tillbehör och stylingprylar att beställa från t.ex. eBay. Hondakvalitet och billig försäkring gör ekvationen än bättre!

Det enda negativa jag upplevde med den hojen var att den var rätt törstig och hade liten tank vilket gav kort aktionsradie. Har för mig att jag var tvungen att tanka var 15-16:e mil. Dessutom är bottendraget kanske inte det bästa, men det är samma för alla små radfyror.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
...Alla verkar rekommendera -07 och framåt - är det verkligen värt att punga ut så mycket mer pengar bara för att få insprutningsmotor (och ABS)?..

Ja.

...Borde jag provköra en nyare...

Ja.

...eller slå till på denna som ändå är i helt ok skick och kommer gå loss på max 25000?..

Nej.


...Ursäkta att jag stjäl tråden, men tänkte att det kan vara relevant även för dig Svenne100.

Ja, absolut så - till TS et al,

Skulle definitivt ta hänsyn till Hondas, i mitt tycke, bra bromssystem. Det pratas mycket pulver hit och vridmoment dit, och visst, det är väl gott så - en viktig del av ekvationen absolut. Vill dock slå ett slag för säkerhet/driftsäkerhet/kvalitet och då är en nyare, dyrare (..läs Honda - i det här fallet...), hoj lite mer kostsam i inköp men det kanske man har igen i lägre underhållskostnader, utebliven inbetalning av självrisk á 6000 för en lowsider för att du nöp framhjulet på en grusfläck för att hojen inte hade ABS, man har en snygg hoj så man får ligga mer och slipper betala för det etc etc... Sen har lägre driftsäkerhet ett annat pris och det är nertid i garage/verkstad. Det är värt en hel del för mig att hojen alltid är i körklart skick då säsongen inte är så där våldsamt lång. Sen går ju kvaliten mellan exempelvis en Kawa ER-6/Yama XJ6 och en Hornet knappt att jämföra - två helt olika divisioner.

OaO

KK

Edit; Efter att ha skummat vidare på forumet och kommit in på Stulet/Upphittat slog mig en sak till - Honda H.I.S.S. - startspärr vilket de nyare hojarna har. Bara där har du igen pengarna, runt 5000 kr, och du slipper få din hoj skruvmejslad och körd till närmsta miljonprogramsområdet för vidare slakt av din älskling.
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
ER6 skulle nog falla bort i princip direkt. Mer intetsägande hoj får man leta efter...men precis som en polare sagt som sin frus ER..."va fan gnäller du på Palle ?? hela hojen kostar mindre än kolfiber på din superbike typ..." den är förnuftig och prisvärd.

Jagh ar haft ett antal Monster (bara en 2v - en 900 ie, resten 4v vattenkylda) och det var hojar med attityd. Det kan man dessvärre inte alltid säga om nya Monster linjen...

Kanske kolla på lilla HYM´en eller varför inte lilla Streetfightern ? Fast det kanske inte är mellanklass då ?
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Jag hade er6 innan min nuvarande fireblade. tycker den går som ett as när man kör den hårt! :yoparty


mellanklass hoj ska man fan inte ha mer än max 3cyl om man ska köra gata med den tycker jag.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Tycker det är skumt hur du kan vara så kluven ;) Jag har fått intrycket att många har sedan länge koll på vilken hoj dom vill ha här näst då deras drömhojar är fästa på hornhinnan. Även om det nu kanske inte är en drömhoj måste det ändå vara ett steg i rätt riktning
Jag har många drömhojar och det ändras hela tiden ;)

Jag hade en Hornet -99 som första hoj och hade mycket roligt med den. Effekten är helt klart "tillräcklig" för vanlig körning och lite bus. De enda gånger jag saknade fler pulver i motorn var när jag körde med 750 och större hojar på lands-/motorväg. Då märktes det att de hade betydligt bättre vrid och effekt. Men Horneten är en riktigt rolig och extremt lättkörd hoj. Min var lackad i mattsvart, hade crosstyre, slip-on m.m. och såg faktiskt rätt grym ut. Det finns otroligt mycket tillbehör och stylingprylar att beställa från t.ex. eBay. Hondakvalitet och billig försäkring gör ekvationen än bättre!

Det enda negativa jag upplevde med den hojen var att den var rätt törstig och hade liten tank vilket gav kort aktionsradie. Har för mig att jag var tvungen att tanka var 15-16:e mil. Dessutom är bottendraget kanske inte det bästa, men det är samma för alla små radfyror.

Tack för input :) Du la upp din hoj på blocket här om dagen va?

Skulle definitivt ta hänsyn till Hondas, i mitt tycke, bra bromssystem. Det pratas mycket pulver hit och vridmoment dit, och visst, det är väl gott så - en viktig del av ekvationen absolut. Vill dock slå ett slag för säkerhet/driftsäkerhet/kvalitet och då är en nyare, dyrare (..läs Honda - i det här fallet...), hoj lite mer kostsam i inköp men det kanske man har igen i lägre underhållskostnader, utebliven inbetalning av självrisk á 6000 för en lowsider för att du nöp framhjulet på en grusfläck för att hojen inte hade ABS, man har en snygg hoj så man får ligga mer och slipper betala för det etc etc... Sen har lägre driftsäkerhet ett annat pris och det är nertid i garage/verkstad. Det är värt en hel del för mig att hojen alltid är i körklart skick då säsongen inte är så där våldsamt lång. Sen går ju kvaliten mellan exempelvis en Kawa ER-6/Yama XJ6 och en Hornet knappt att jämföra - två helt olika divisioner.

OaO

KK

Edit; Efter att ha skummat vidare på forumet och kommit in på Stulet/Upphittat slog mig en sak till - Honda H.I.S.S. - startspärr vilket de nyare hojarna har. Bara där har du igen pengarna, runt 5000 kr, och du slipper få din hoj skruvmejslad och körd till närmsta miljonprogramsområdet för vidare slakt av din älskling.

ABS är helt klart ett stort plus, det hade jag viljat ha. Men då får man ge minst 52-55k för en sådan hornet. Det är för mycket.

ER6 skulle nog falla bort i princip direkt. Mer intetsägande hoj får man leta efter...men precis som en polare sagt som sin frus ER..."va fan gnäller du på Palle ?? hela hojen kostar mindre än kolfiber på din superbike typ..." den är förnuftig och prisvärd.

Jagh ar haft ett antal Monster (bara en 2v - en 900 ie, resten 4v vattenkylda) och det var hojar med attityd. Det kan man dessvärre inte alltid säga om nya Monster linjen...

Kanske kolla på lilla HYM´en eller varför inte lilla Streetfightern ? Fast det kanske inte är mellanklass då ?
Jo, de stora monstrena ser råa ut.

Utan att titta på vad HYM och lilla streetfighter kostar så kan jag säga att det är över budgeten. Streetfighter S är en av drömhojarna ;)
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Tycker det är skumt hur du kan vara så kluven ;) Jag har fått intrycket att många har sedan länge koll på vilken hoj dom vill ha här näst då deras drömhojar är fästa på hornhinnan. Även om det nu kanske inte är en drömhoj måste det ändå vara ett steg i rätt riktning

Jag hade en Hornet -99 som första hoj och hade mycket roligt med den. Effekten är helt klart "tillräcklig" för vanlig körning och lite bus. De enda gånger jag saknade fler pulver i motorn var när jag körde med 750 och större hojar på lands-/motorväg. Då märktes det att de hade betydligt bättre vrid och effekt. Men Horneten är en riktigt rolig och extremt lättkörd hoj. Min var lackad i mattsvart, hade crosstyre, slip-on m.m. och såg faktiskt rätt grym ut. Det finns otroligt mycket tillbehör och stylingprylar att beställa från t.ex. eBay. Hondakvalitet och billig försäkring gör ekvationen än bättre!

Det enda negativa jag upplevde med den hojen var att den var rätt törstig och hade liten tank vilket gav kort aktionsradie. Har för mig att jag var tvungen att tanka var 15-16:e mil. Dessutom är bottendraget kanske inte det bästa, men det är samma för alla små radfyror.

Ja.



Ja.



Nej.




Ja, absolut så - till TS et al,

Skulle definitivt ta hänsyn till Hondas, i mitt tycke, bra bromssystem. Det pratas mycket pulver hit och vridmoment dit, och visst, det är väl gott så - en viktig del av ekvationen absolut. Vill dock slå ett slag för säkerhet/driftsäkerhet/kvalitet och då är en nyare, dyrare (..läs Honda - i det här fallet...), hoj lite mer kostsam i inköp men det kanske man har igen i lägre underhållskostnader, utebliven inbetalning av självrisk á 6000 för en lowsider för att du nöp framhjulet på en grusfläck för att hojen inte hade ABS, man har en snygg hoj så man får ligga mer och slipper betala för det etc etc... Sen har lägre driftsäkerhet ett annat pris och det är nertid i garage/verkstad. Det är värt en hel del för mig att hojen alltid är i körklart skick då säsongen inte är så där våldsamt lång. Sen går ju kvaliten mellan exempelvis en Kawa ER-6/Yama XJ6 och en Hornet knappt att jämföra - två helt olika divisioner.

OaO

KK

Edit; Efter att ha skummat vidare på forumet och kommit in på Stulet/Upphittat slog mig en sak till - Honda H.I.S.S. - startspärr vilket de nyare hojarna har. Bara där har du igen pengarna, runt 5000 kr, och du slipper få din hoj skruvmejslad och körd till närmsta miljonprogramsområdet för vidare slakt av din älskling.

ER6 skulle nog falla bort i princip direkt. Mer intetsägande hoj får man leta efter...men precis som en polare sagt som sin frus ER..."va fan gnäller du på Palle ?? hela hojen kostar mindre än kolfiber på din superbike typ..." den är förnuftig och prisvärd.

Jagh ar haft ett antal Monster (bara en 2v - en 900 ie, resten 4v vattenkylda) och det var hojar med attityd. Det kan man dessvärre inte alltid säga om nya Monster linjen...

Kanske kolla på lilla HYM´en eller varför inte lilla Streetfightern ? Fast det kanske inte är mellanklass då ?

Jag hade er6 innan min nuvarande fireblade. tycker den går som ett as när man kör den hårt! :yoparty


mellanklass hoj ska man fan inte ha mer än max 3cyl om man ska köra gata med den tycker jag.

I beg to differ...

http://www.blocket.se/stockholm/Honda_Hornet_ABS_39378880.htm?ca=11&w=3

Och då har du inte ens börjat pruta...

Poängen är att lägga lite mer pengar i inköpsfasen men ha igen dessa i minskade kostnader/ökat andrahandsvärde...

PoK

KK

Jo men det stämmer att man får lägga ut någon tusenlapp mer men att man får igen det sen.
Den hojen har gått lite mer än genomsnittet och den har inget slipon, men med lite prut är man på rätt pris. Jag tackar för tipset :)

Jag kan dock inte köpa hoj förrän min Ktm är såld och det är så drygt när man missar alla kap som kommer upp :gnissla
 

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
Vill dock slå ett slag för säkerhet/driftsäkerhet/kvalitet och då är en nyare, dyrare (..läs Honda - i det här fallet...), hoj lite mer kostsam i inköp men det kanske man har igen i lägre underhållskostnader, utebliven inbetalning av självrisk á 6000 för en lowsider för att du nöp framhjulet på en grusfläck för att hojen inte hade ABS

Nu har jag provkört en suzuki gsf 650 gladius -11 och konstaterat att den är alldeles för klen för min smak. Har därför börjat snegla på mittensortimentet (kawa z750, suzuki gsr750a, triumph street triple 650 r, honda cb 600 fa, yamaha fz-8). Både inköpspris och försäkring tycks dock stegra iväg med alla dessa, önskar verkligen att jag var ett par år äldre och bodde på landsbygden istället för som det ser ut nu.

Har hittat en beg. extrautrustad street triple 650 r -99 för 70000 men den saknar ABS och det ser inte lovande ut vad gäller försäkringskostnad. Alternativet att köpa en helt ny gsr750a faller bort pga värdeminskningen de första åren. Får väl fortsätta övervaka blocket och liknande helt enkelt, och provköra så mycket som möjligt under tiden.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top