Justdet, den hojen finns ju också Funkar den bra till rolig körning på kurviga vägar?Kan lägga ett gott ord för Suzuki SV 650 också. Skönt ljud med bullerburk. Sambon har en sådan och ibland är den till och med roligare än min egen KTM 950 SM . Attans liten och lättkörd. Hyfsat pigg även.
Om jag skulle skaffa en motorcykel som ska strypas till 25kw så hade jag valt en som har hög effekt på låga varv men kanske inte så hög toppeffekt. Detta för att effekten är summan av vridmomentet*varvtalet. Vad som händer med de flesta strypningar är just att man begränsar luftflödet in, och därför kväver motorn på högre varvtal. Om man då skaffar en hoj som original har liten lågvarvseffekt och hög högvarvseffekt och stryper den, är att man får en hoj utan lågvarvseffekt och utan toppeffekt.
Klart roligare med en hoj som åtminstone har effekt någonstans i registret då .
Mvh //Robert
Det med strypning och effekt har jag full koll på. Eftersom jag själv inte vill andas genom sugrör kommer inte min hoj heller att göra det
Stirra dig inte blind på antalet hästkrafter på pappret. Olika motortyper ger helt skilda upplevelser. En v-twin har betydligt bättre bottenvrid och mer "användarvänlig" effekt. En 600 radfyra kräver betydligt mer varv för att det ska hända något. Ducati Monster och Suzuki SV mfl kan verka klena enligt specen, men de hakar på japsar utan större problem. Skönt ljud och billig försäkring är andra plus.
Om jag vore du skulle jag leta efter en lätt hoj med v-twin, t.ex. Monster S2R eller SV650. Vill du komma undan riktigt billigt är Hyosung GT 650 ett alternativ. Det är en koreansk motsvarighet till SV650:n.
Men som sagt verkar det redan som om du bestämt dig...
Helt klart är det så. Jag har en förkärlek till stora V-twinnar, men jag är inte så säker på hur en mindre twin är. Det är just råheten som är det roliga i de motorerna och det känns som att den försvinner lite med kubiken. Detta är självklart bara fördomar från min sida, har ingen direkt erfarenhet av det. Radfyror med mindre kubik känns som att de ändå är roliga eftersom de varvar så förbaskat.
Hyosung är inget alternativ för mig. Heller köper jag en äldre hoj av "riktigt" märke. Jag tål inte budgetgrejer, det ska vara snyggt och fungera bra. Fin ingenjörskonst är alltid ett plus
Har inte bestämt mig alls. Jag letar alltid efter flera alternativ när jag ska köpa något och jag gör det i god tid. Sen spanar jag blocket och när det kommer ett bra erbjudande slår jag till