Nakenhoj i mellanklassen - vad gäller?

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Har hittat en beg. extrautrustad street triple 650 r -99 för 70000 men den saknar ABS och det ser inte lovande ut vad gäller försäkringskostnad. Alternativet att köpa en helt ny gsr750a faller bort pga värdeminskningen de första åren. Får väl fortsätta övervaka blocket och liknande helt enkelt, och provköra så mycket som möjligt under tiden.

Du menar 09 va?
Street triple är ju ap billig att försäkra!
http://www.if.se/web/se/Privat/Forsakringar/MC/Pages/Triumph.aspx
 

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
Du menar 09 va?
Street triple är ju ap billig att försäkra!
http://www.if.se/web/se/Privat/Forsakringar/MC/Pages/Triumph.aspx

Ja, ursäkta. Det var en 09a.

Handlaren ringde upp både if och bilsport&mc (där han hade kontakter) och det bästa priset de kunde erbjuda var 14000 hel/hel. Inte det värsta man hört, men inte billigt heller.

Det har slutat med att jag köpte horneten från -99 ändå. Fick till en försäkring hos folksam som jag kan leva med och hojen har tillräckligt med krut för att tillfredställa mina behov. Hade velat ha ABS, men ibland får plånboken bestämma - 23000 för denna hoj känns mer värt än 45000 för en -07a.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Ja, ursäkta. Det var en 09a.

Handlaren ringde upp både if och bilsport&mc (där han hade kontakter) och det bästa priset de kunde erbjuda var 14000 hel/hel. Inte det värsta man hört, men inte billigt heller.

Det har slutat med att jag köpte horneten från -99 ändå. Fick till en försäkring hos folksam som jag kan leva med och hojen har tillräckligt med krut för att tillfredställa mina behov. Hade velat ha ABS, men ibland får plånboken bestämma - 23000 för denna hoj känns mer värt än 45000 för en -07a.

Beror på hur man värderar sin egen hälsa...
 

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
Beror på hur man värderar sin egen hälsa...

Jag är som sagt förespråkare av ABS och min nästa hoj kommer med största säkerhet att ha det, men om man oroar sig för mycket över riskerna med att köra motorcykel så hamnar man till slut i situationer där man prioriterar säkerhet framför nöje. Mellanskillnaden på 22000 kan jag lägga på bensin, bankörningar, m.m. och dessutom så kommer det knappt att vara någon värdeminskning alls på den här hojen jämfört med en nyare.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Kanske bäst och köpa en stor Suv med inbyggd kuvös så man inte riskerar sin hälsa

Eller så skiter man i att köpa ordentlig skyddsutrustning också så har man sparat ytterligare 22000.-
..och dessutom har man nästan gått plus på att åka hoj...:krama

Svårt att se att ABS skulle förstöra nöjet med hojåkning - tvärtom gör det körningen till ett ännu större nöje då jag är medveten om att jag har större marginaler...

Eller så skaffar jag en SUV - vi får se...

PoK

KK
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top