Nakenhoj i mellanklassen - vad gäller?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Edit mitt eget inlägg ovan:

Glöm alla hojar jag tog upp. Köp XJ6 >09, ER6 (men tristare) eller motard.. Tricket för att få en strypt hoj kul är låg vikt ;)

SDR 990 är ett hett alternativ om ett par år.
Jag kommer troligen inte att köra med 25 kW hela tiden utan också med "25 kW" if you know what I mean :tungan
Min 125:a som jag har nu är på ca 25 kW om man säger så.

Man vill varken köpa sig något för klent eller för kraftigt.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag har ägt några olika hojar nu, varav två paralelltwin. Den ena var en BMW f800st 85hk och den jag har nu en Versys 650 64hk, kan bara säga att jag redan nu efter ett fåtal mil tycker motorn känns minst lika kul som BMW:n.
Så nog tycker jag du ska testa en ER6 innan du dömmer ut den.

Kan tillägga att jag bytt "ner" mig från en CB1000R, men har ändå skitkul!
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Får alltid samma känsla av dessa trådar att TS bara sitter och väntar på att den hojen han vill ha ska få tillräckligt mkt plus så man kan köpa den å veta att folk tycker den är nice. :crash

Man anar ugglor som får kläder helt enkelt!
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag har ägt några olika hojar nu, varav två paralelltwin. Den ena var en BMW f800st 85hk och den jag har nu en Versys 650 64hk, kan bara säga att jag redan nu efter ett fåtal mil tycker motorn känns minst lika kul som BMW:n.
Så nog tycker jag du ska testa en ER6 innan du dömmer ut den.

Kan tillägga att jag bytt "ner" mig från en CB1000R, men har ändå skitkul!
Ska ta en titt på den med :)

Får alltid samma känsla av dessa trådar att TS bara sitter och väntar på att den hojen han vill ha ska få tillräckligt mkt plus så man kan köpa den å veta att folk tycker den är nice. :crash

Man anar ugglor som får kläder helt enkelt!
Får själv också den känslan när jag läser andra sådana trådar.
Kan säga att jag duktigt skiter i vilket om vad folk tycker om min hoj. Det är mitt val :)
Hur man än gör tycker någon att man har gjort rätt och någon att man har gjort fel. Det ända viktiga är att man själv tycker att det är rätt.

Tro det eller ej, men det hjälper inte så mycket att bara skrika ut en hojmodell..
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Provkör. PunGt.

Kan vara svårt att få provköra utan kort :) Btw, lycka till med mellankortet svenne ;)

Om din tvåtakts 125:a hade 25 kw är det inte så konstigt att det gick undan på smävägarna... Fast jag har blivit snabbare sen förra säsongen. Dags för en bandag i år kanske?

För att svara på din fråga hade jag inte rekommenderat något alls men kan iallafall säga att ER6F är den roligaste hojen jag kört.

Bra acceleration på låga varv och trots att den är 649 cc så känns den mindre än de andra 500cc hojarna jag körde innan. Lite väl styv fjädring men jag antar att det gör den bara snabbare :p
 
Last edited:

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Nä du inte kan herja fritt bland hästkrafter så välj något med karaktär. Vist Japanarna har själ men det är just motorpower som är deras Ess.

När det kommer till känsla o själ så tror jag att du har roligare på en Ducati, Aprilia, moto guzzi eller något annat där som har lagt mer krut på just känslan.

Så röstar alla gånger på ett Monster och sen så många kubik som budjeten tillåter :)
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Den här frågan blir nästan bara ännu svårare att svara på för TS, tack vare alla tips som kommer! :fakta

magkänslan är nått man får gå efter ibland. :)
 

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
Nu har jag ju iofs bara kört min kawa och en fz6 -04 som du drog upp med 75 kw. tycker att den faktiskt trycker på riktigt bra ändå. dock är bara dessa hojarna jag har kört och r1:a då men det går ju inte jämföra mot dom. tycker ändå fz6:an är väldigt lättkörd och verkar ha bra vägegenskaper. sen som en del säger, så är de ju vad försäkringen kommer kosta också.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Lite väl styv fjädring men jag antar att det gör den bara snabbare :p

Tycker du att ER6an är hård i fjädringen??????

Om jag har vägarna ned mot Knutstorp i sommar och du råker se det i förväg, eller om du har vägarna uppåt.. Så hör av dig så ska du få provköra min hoj. Du kommer aldrig tycka att din är hård igen, lovar. (Du har säkert tom vadderad sadel ;))
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
så är de ju vad försäkringen kommer kosta också.

Försäkringen blir ju snordyr hur man än gör när man har nytaget körkort. Inte helt dumt iofs tycker jag, håller förhoppningsvis några noobs från att köra ihjäl och höja min premie ännu mer.

Men faktum är att en av de roligare hojar jag kört även på bana är KTM 690 SMR, 63 häst men väger som en Suka K50. ;D
 

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
Som några tidigare sagt är folk benägna att förorda sina egna hojar...
Har själv en Hornet 600, -08. Är grymt nöjd med den och måste skicka in lite input. Gillar verkligen ljudet och karaktären på rad-4an (med slip-on, gärna Termi:yoparty).

Med risk för att bli påhoppad tycker jag inte att lilla monstret eller er-6 kan ens jämnföras i körupplevelse, dessutom är ju er-6 an ganska ful (ops...:crash). Nackdelen med hornet 07-10 är den fula baken men den kan byggas om (se mitt garage) f.r.o.m. -11 har honda själva fattat vad som gäller... Kawa 750z är ju en snygg mc som jag själv lutade åt men den lite högre effekten kommer med en hel del extra vikt och en massa extra försäkringskostnad:va, för mig blev en hornet det sjävklara valet:yoparty:yoparty Testa och du kommer bli nöjd.... Sedan finns ju triumph street-3 om man bara kan förlika sig med att en förvirrad engelsman har monterat blinkers nere på kylaren:va:va
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag säger Shiver.....den enda motiveringen jag har är att det är en Aprilia. :tungan
http://www.blocket.se/varmland/Aprilia_SL_750_Shiver_35057982.htm?ca=23_3&w=3 fast det kanske e för mycket pengar....
Det är lite för mycket pengar. Annars ser det ut som en fin hoj :)

Provkör. PunGt.
Har inte körkort för större hoj än, annars hade det inte varit något snack om saken. Provköra är roligt :)

magkänslan är nått man får gå efter ibland. :)
Japp, magkänslan ligger på hornet :)

Som några tidigare sagt är folk benägna att förorda sina egna hojar...
Har själv en Hornet 600, -08. Är grymt nöjd med den och måste skicka in lite input. Gillar verkligen ljudet och karaktären på rad-4an (med slip-on, gärna Termi:yoparty).

Med risk för att bli påhoppad tycker jag inte att lilla monstret eller er-6 kan ens jämnföras i körupplevelse, dessutom är ju er-6 an ganska ful (ops...:crash). Nackdelen med hornet 07-10 är den fula baken men den kan byggas om (se mitt garage) f.r.o.m. -11 har honda själva fattat vad som gäller... Kawa 750z är ju en snygg mc som jag själv lutade åt men den lite högre effekten kommer med en hel del extra vikt och en massa extra försäkringskostnad:va, för mig blev en hornet det sjävklara valet:yoparty:yoparty Testa och du kommer bli nöjd.... Sedan finns ju triumph street-3 om man bara kan förlika sig med att en förvirrad engelsman har monterat blinkers nere på kylaren:va:va
Vet du om man kan få på en bakdel från en cb1000r?

Hade budgeten varit lite högre hade det nog blivit en trajja. Gärna med ett R också :yoparty

Någon som har erfarenhet av monster 600 - 750 runt år -00?
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Den här tråden är ju rena vilda västern!
Det skjuts åt alla möjliga håll.

Du verkar redan ha bestämt dig för en hoj, så köp den.
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Kan lägga ett gott ord för Suzuki SV 650 också. Skönt ljud med bullerburk. Sambon har en sådan och ibland är den till och med roligare än min egen KTM 950 SM :p. Attans liten och lättkörd. Hyfsat pigg även.

Om jag skulle skaffa en motorcykel som ska strypas till 25kw så hade jag valt en som har hög effekt på låga varv men kanske inte så hög toppeffekt. Detta för att effekten är summan av vridmomentet*varvtalet. Vad som händer med de flesta strypningar är just att man begränsar luftflödet in, och därför kväver motorn på högre varvtal. Om man då skaffar en hoj som original har liten lågvarvseffekt och hög högvarvseffekt och stryper den, är att man får en hoj utan lågvarvseffekt och utan toppeffekt.
Klart roligare med en hoj som åtminstone har effekt någonstans i registret då :p.

Mvh //Robert
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Stirra dig inte blind på antalet hästkrafter på pappret. Olika motortyper ger helt skilda upplevelser. En v-twin har betydligt bättre bottenvrid och mer "användarvänlig" effekt. En 600 radfyra kräver betydligt mer varv för att det ska hända något. Ducati Monster och Suzuki SV mfl kan verka klena enligt specen, men de hakar på japsar utan större problem. Skönt ljud och billig försäkring är andra plus.

Om jag vore du skulle jag leta efter en lätt hoj med v-twin, t.ex. Monster S2R eller SV650. Vill du komma undan riktigt billigt är Hyosung GT 650 ett alternativ. Det är en koreansk motsvarighet till SV650:n.

Men som sagt verkar det redan som om du bestämt dig...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top