Namninsaml​ing mot nya vapenutred​ningen

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tycker det är en legitim fråga angående hemvärnets vapen.

Vilka är oanvändbara?

Dokumentär om skjutvapen, möjligen finns den på Netflix, ska se om jag kommer på titeln.
Vill minnas att statistiken sa att 48 (148?) personer dog av skjutvapen i Sverige/år medan det var färre i Storbritannien. Jag blev också förvånad över detta.

Sverige deathrate = 1.47 varav självmord 1.20
Uk 0,25 varav självmord 0,17

Men UK är ju ett knivnäste istället, bra vanligare med knivmord än Sverige.

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Är de inte redan förbud för att äga helautomatiska vapen i Sverige?

Hemvärnsgubbarna äger ju ändå inte sitt gevär, de lånar den från staten så ett sånt förbud angår ju inte dom.

Last edited:

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Nej det är inte förbjudet bara lite omständigt.
Det tävlas med både k-pist samt AK4 på nationell nivå. Dessutom vill man ju fortfarande låta helauto vara tillåtet på samlingslicens.

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Tycker det är en legitim fråga angående hemvärnets vapen.

Vilka är oanvändbara?

Dokumentär om skjutvapen, möjligen finns den på Netflix, ska se om jag kommer på titeln.
Vill minnas att statistiken sa att 48 (148?) personer dog av skjutvapen i Sverige/år medan det var färre i Storbritannien. Jag blev också förvånad över detta.
Det finns en utmärkt rapport från 2011 där man i en jämförande studie mellan Nederländerna, Sverige och Finland drar bla dessa slutsatser: http://www.bra.se/download/18.656e3...11_15_homicide_finland_netherlands_sweden.pdf

All three countries have strict firearm legislation, and in all of them ownership of firearms is subject to licence. In spite of this, partly for historical reasons, firearm ownership prevalence differs substantially between the countries. The Finnish gun ownership rate is one of the highest in Europe, and the Dutcyh rate is one of the lowest. In Sweden, the ownership rate is higher than the European average, but considerably lower than in Finland" There seems not to be any clear correlation between firearm ownership (at least legal firearm ownership) prevalence and homicide rates in Europe (Granath 2011; Kivivuori & Lehti 2010). According to the International Crime Victim Surveys, for example, in Finland, in spite of the high ownership prevalence and relatively high violent crime rates, the use of guns in robberies, sexual offences, or assault crimes is almost non-existent (van Dijk & van Kesteren & Smit 2007, 284)." "The modus operandi of homicides differed clearly between the two Nordic countries and the Netherlands (see table 9). In the Nordic countries, sharp instruments (usually kitchen knives) were the most commonly used weapons while in the Netherlands firearms were the most common. This is interesting, considering that the Nordic countries in general, and in Finland in particular, have a much higher prevalence of firearm ownership than the Netherlands. The annual rate of firearm homicide deaths was the highest in the Netherlands (3.9 per million inhabitants) although the Finnish rate (3.7) was only slightly lower. The rate in Sweden (1.5) was by far the lowest. In the EHM, data on the legality of the firearms used in homicides were available for Finland and Sweden. In both countries, the majority of weapons used in homicides were illegal; in Sweden 74 percent and in Finland 64 per cent. The Finnish data also provided information about the types of firearm used in homicides; 44 per cent were handguns, 47 per cent shotguns or hunting rifles and 8 per cent sawn-off shotguns."

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Känns som en följd av Utöya. Jag skriver gärna på namninsamlingen. Är både skytt och jägare. OBS, magasinsbegränsningen gäller främst gevär, inte pistoler.

Bea Ask har varit riktigt vettig vid liknande förslag tidigare. Nån ville förbjuda IPSC med motiveringen att 'förflyttning i samband med skytte ska förbjudas'. Då ställde hon motfrågan "Så då ska vi förbjuda en av våra stora nationalsporter skidskytte också?" och det förslaget kastades :D

En polare (skriv om du vågar :) ) som håller på med IPSC har gnällt mest på fejjan om den här lagändringen.
Är du säker att du kan fortsätta efter ändringen K-Man?

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
De som redan håller på drabbas ju inte, man vill att sporten ska dö svältdöden då inga nya skyttar kan tillkomma.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
slutade skjuta för några år sedan .... funderade faktiskt på att ta upp sporten igen ... men skiter nog i det , kanske köper mig en ny LP10'a å puffar lite luft med dom andra gubbarna på vintrarna istället

blir bara värre å krångligare (å garanterat dyrare å dyrare) med krutpangar :mad:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är bra att de reglerar skiten. Räcker det förresten inte med ett vapen av samma typ/jägare?
Det är ju kanon att det skall bli tuffare, då blir bara de seriösa kvar.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Det är bra att de reglerar skiten. Räcker det förresten inte med ett vapen av samma typ/jägare?

För en sportskytt så räcker inte ett vapen (oftast) ... om man vill tävla i flera olika dicipliner , klart man kan kompromissa men de ju typ som att ha topbox och crossdäck på banhojjen :död

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj

Vad är fördelen med 1 vapen/person?

Definiera seriös?

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
Hemvärnets vapen är låst med patronlägeslås och nyckeln förvaras inte hemma hos hemvärnssoldaten.
Så var det sist jag pratade med polarn som är hemvärnssoldat. Jag har sett hur man fick skrota flera Ak4:eek:r där låset hade utlöst(dålig vapenvård).

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
För en sportskytt så räcker inte ett vapen (oftast) ... om man vill tävla i flera olika dicipliner , klart man kan kompromissa men de ju typ som att ha topbox och crossdäck på banhojjen :död

Jag syftade på jägare. Seriösa personer kommer enligt förslaget (antar jag) ha fortsatt lätt att inregistrera fler/nya vapen.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år