Namninsaml​ing mot nya vapenutred​ningen

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Öh, nej.

Lite som att begränsa tennisen till ett racket.

Jag är inte jägare själv, men varför behöver man flera i samma kaliber?
Jag är av den bestämda uppfattningen att man klarar sig med endast ETT, även om det av någon anledning inte skulle vara optimalt.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag är av den bestämda uppfattningen att man klarar sig med endast ETT, även om det av någon anledning inte skulle vara optimalt.

Perfa, begränsa ägandet till ett fordon per man, sen kan man ha det till allt.:banana

Nej, ett vapen även i samma kaliber är inte användbart till alla jaktformer.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
ahhh... du menar reserv racket :tummenupp
jag hadde iofs inga reserv pickadoller , men kunde fan behöva ibland när den jävla Morinin strejkade på någon tävling (ja , alltid på tävlig , aldrig på träning förbannade tingest :hihi )

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Drevjakt och smygjakt ställer helt olika krav på vapnet, oaktat om det råkar vara i samma kaliber bara för att ge ett exempel.

BTW, kan du se lämpligheten i att skjuta älg och duva med samma vapen så får du gärna förklara för mig.

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
jag hadde iofs inga reserv pickadoller , men kunde fan behöva ibland när den jävla Morinin strejkade på någon tävling (ja , alltid på tävlig , aldrig på träning förbannade tingest :hihi )
Har man lagt 40k bara på resa för en tävling, tex denna http://ipscsa.asn.au/ som två svenska kompisar ska skjuta så är ett reservvapen bra att ha.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Precis, det är för övrigt redan kört med våran eminenta poliskårs inkompetens hjälp.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Vill man minska mord/skjutgalningar/Breivik etc. så kommer en lagstiftan som försvårar för civila att äga vapen inte ge någon som helst verkan.

Vapen dödar inte i sig. Människor gör. Brottslingar som behöver vapen kommer alltid att ha det. Att tro något annat är bara trams.

Bättre är det att ställa sig frågan vad målet är. Är det att helt avväpna den civila befolkningen? Är det så klokt när vi har ett försvar som inte har ambitionen att kunna försvara folket. Polisen lika så.

Nej jag blir mer mörkrädd när man ser vad det är för personer som styr landet. Ännu mer mörkrädd att det finns personer som hejjar på.

Bladerider

Den evige formtoppen
Gick med
30 Aug 2008
Hoj
Fireblade -98, Trimmad Puch flakmoppe på landstället.
bra respons från ts.

vem vet, han kanske sköt sig med en potatis-picka.

Oj ny tråd! Måste ..… skriva ….. i ..… den!
Till skillnad från en del andra så har jag ett liv utanför sporthoj.com hur konstigt det än kan låta för vissa.

Att jämföra den Svenska skytterörelsen med den Amerikanska tyder bara på okunnighet.
Tro inte på allt vad Aftonhoran och de andra sensationsblaskorna skriver.
Den Svenska vapenlagstiftningen är på det stora hela väldigt bra som den är.
Med de krav som ställs på en sportskytt med krav på aktivt medlemskap i förening, kompetenskrav och förfluten tid av aktivt deltagande för att få tillstånd att införskaffa sig ett tävlingsvapen så sållar det bort många skyttar.
Det är statistiskt bevisat att vapenägare är mycket skötsamma än andra och definitivt underrepresenterade i brottsstatistiken.

Inte ens de få bra sakerna i utredningen med höjda straff för vapenbrott kommer hindra de kriminella som man vill komma åt. De skaffar sig likväl sina illegala insmugglade vapen även i framtiden.

De discipliner det blir tvärstopp för, förutom k-pistskyttet, är IPSC Rifle och IPSC Minirifle men eftersom RPS (Rikspolisstyrelsen) har tolkningsrätt av reglerna så kommer, som piece skriver, det att innebära även att alla halvautomatiska studsare förbjuds i framtiden.
Undan för undan har det införts hårdare regler för alla legala vapenägare utan nått som helst resultat förutom att skötsamma laglydiga medborgare hamnat i trubbel med RPS pga. Byråkrati och deras egna regeltolkningar. T.o.m. högsta domstolen har slagit RPS på fingrarna och sagt åt på skarpen att de ska följa lagen och inte hitta på egna tolkningar.
År 2000 infördes det 5-årslicens på handeldvapen (pistol & revolver) till ingen som helst nytta. En vapengarderob på max 6 jaktvapen infördes till ingen nytta.
Sakta men säkert försöker RPS, eftersom de anser att alla medborgare är potentiellt livsfarliga individer, att förbjuda allt skytte i det här landet.
Går den här utredningen igenom så kommer nästa och nästa och nästa skärpning till alla skyttar inkl jägare är borta.
Kvar finns buset som fortfarande kommer göra som de vill.

Det som behövs göras är att fokusera på:
- De kriminella med hårdare straff för vapenbrott
- Att strypa införseln av illegala vapen redan vid våra gränser.
Att hindra vapen från att strömma in i landet kostar alldeles för mycket så då är det lättare att ge sig på de som inte utgör nått problem för att visa handlingskraft.

Mycket av den här diskussionen pågår på andra forum och ute bland förbund och klubbar.
Eftersom SH är ett grymt populärt forum så hade jag en förhoppning att nå ut till andra som sysslar med nån form av jakt och/eller sportskytte och missat debatten.

Bladerider

Den evige formtoppen
Gick med
30 Aug 2008
Hoj
Fireblade -98, Trimmad Puch flakmoppe på landstället.
Så med samma bössa skulle man jaga både ripa och vildsvin? Likväl som en sporthoj inte funkar i endurospåret så funkar inte en KTM enstånka motard så bra på långa europaresor.
Vapen ska vara anpassat till den jaktform den ska användas till för att minska djurets lidande. Fel bössa ger stor risk för skadeskjutning.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
jag tyckte det iofs var bra när femårs licenserna kom (ur en pistolskytts synvinkel) ... medförde lite krångel ,men fick säkerligen bort en hel del inaktiva skyttar
Som aktiv och aktivt tävlande så var det aldrig några problem att sätta sina serier och skjuta tillämpningen eller vafan den hette , men man märkte ganska ofta i nybörjarklungorna att dom gick sin tid , köpte sig en Glock(insert valfritt annat "ballt vapen") för att sedan "försvinna" , och dyka upp igen efter typ 4 år och tro att det var bara att få förnyad aktivitet , men kunde knappt pricka tavlan :rofl

Jag lade själv av pga att jag tilbringade mindre och mindre tid på banan , det började nästan bli pinsamt att tävla , sålde av det jag använde minst , tänkte behålla 22'an å luftisen "utifall att" suget kom tebax (eller tiden) ... men sen var det dax att förnya 22'a licensen (hadde "evighets" på 9an dock..men vaffan skulle jag med den till lixom) , satte mina serier å sånt men rannsakade mig själv när jag insåg att jag hadde kvar ca 4500 plugg av dom 5000 jag köpt ett par år tidigare (jo det blir billigare när man köper mängd) , jag klassade migsjälv som "inaktiv" och sålde rubbet ...

ångrar att jag inte behöll min trogna Steyr LP10 dock... underbart vapen , som jag även kunde ta med till landet och stå och plinka lite med :tummenupp

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
jag tyckte det iofs var bra när femårs licenserna kom (ur en pistolskytts synvinkel) ... medförde lite krångel ,men fick säkerligen bort en hel del inaktiva skyttar
Som aktiv och aktivt tävlande så var det aldrig några problem att sätta sina serier och skjuta tillämpningen eller vafan den hette , men man märkte ganska ofta i nybörjarklungorna att dom gick sin tid , köpte sig en Glock(insert valfritt annat "ballt vapen") för att sedan "försvinna" , och dyka upp igen efter typ 4 år och tro att det var bara att få förnyad aktivitet , men kunde knappt pricka tavlan :rofl

Jag lade själv av pga att jag tilbringade mindre och mindre tid på banan , det började nästan bli pinsamt att tävla , sålde av det jag använde minst , tänkte behålla 22'an å luftisen "utifall att" suget kom tebax (eller tiden) ... men sen var det dax att förnya 22'a licensen (hadde "evighets" på 9an dock..men vaffan skulle jag med den till lixom) , satte mina serier å sånt men rannsakade mig själv när jag insåg att jag hadde kvar ca 4500 plugg av dom 5000 jag köpt ett par år tidigare (jo det blir billigare när man köper mängd) , jag klassade migsjälv som "inaktiv" och sålde rubbet ...

ångrar att jag inte behöll min trogna Steyr LP10 dock... underbart vapen , som jag även kunde ta med till landet och stå och plinka lite med :tummenupp

Ett ypperligt bra system, om man nu inte bor i västra Götaland.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Sverige deathrate = 1.47 varav självmord 1.20
Uk 0,25 varav självmord 0,17.
Visst tolkar jag det rätt att GB har större andel mord med skjutvapen (suicid borträknade) jämfört med Sverige?

En polare (skriv om du vågar :) ) som håller på med IPSC har gnällt mest på fejjan om den här lagändringen.
Är du säker att du kan fortsätta efter ändringen K-Man?
Pistoler tycks inte påverkas och det är den grenen jag tycker är roligast. Jag har IPSC-Rifle utbildning och kan söka licens för ett sånt gevär men det lockar inte riktigt faktiskt. Hagel-IPSC hade varit roligare isf :)
Hursomhelst har det blivit väldigt lite skytte sen dottern föddes (tre år sen). Hojåkning är hobby #1 :tummenupp

En H&K 416 med rödpunkt, ljuddämpare och 100-skottsmag kan ju vara bra när zombisarna kommer med till dess så lägger jag de 30-40 tkr på annat ;) (ironi!) :krama

I höstas kom precisionssuget tillbaks lite och jag åkte till Sävsjö skyttecenter och sköt tio serier. Takterna sitter i tydligen :) så helt inaktiv är jag inte och det går visst att vila sig i form inom skytte :D
Megalink479.jpg

...back on topic

Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Hemvärnets vapen är låst med patronlägeslås och nyckeln förvaras inte hemma hos hemvärnssoldaten.
Så var det sist jag pratade med polarn som är hemvärnssoldat. Jag har sett hur man fick skrota flera Ak4:eek:r där låset hade utlöst(dålig vapenvård).
Många vapen som låg på hemförvaring har flyttats till kasuner/regementen.

Egentligen så är/kommer det bara kompanier i norrland som har hemförvaring då kasuner/regementen ligger för långt borta.

Angående patronlägeslåset så stämmer det att med hemförvaring så måste det sitta i och nyckel lämnas till grpCh eller plutCh.
Låset är ganska känsligt och kan gå i lås om man är lite för ivrig, behöver inte handla om dålig vapenvård.

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Hoj
Bmw
Det sade jag inte. Jag sade ett vapen per typ/kaliber.

som att före slå att man bara får ha en typ av mc/kubik.
tex om du har en sport hoj i 600cc får du inte köpa en motard i 600 cc utan måste köpa större eller mindre.

btw vill man lura till sig vapen av ärliga handlare och privat personer är de, skärmande enkelt. känns som de här förslaget mest är som att sila mygg och svälja kameler.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år