Nationaldemokraterna

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
brinckis skrev:
En till som vill köpa mig en båge ... tackar ... vad ni svenskar är snälla :tummenupp

Jag har ca ett trettio tal kusiner utomlands... kan ta hit dem så kan ni låna ännu mer pengar och köpa bågar till även dem :banana
Var skrev jag att jag vill köpa dej en båge? Du editar efter jag hade quotat.

Att man stundtals inte har balans mellan inkomster och utgifter är bara normalt. Jag vågar påstå att större delen av svenska folket har det så i sin privatekonomi. Även företag har detta problem. Hela bankvärlden bygger på det faktum att folk ibland behöver låna pengar, så varför skulle inte staten kunna göra samma sak?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
brinckis skrev:
Säg istället vad som inte är sant ...

En hel del...
"vi betalar en massa skatt och de skär ner VÅRA förmåner"
" vi kommer bli ett u-land om det fortsätter såhär"
" vi bara ger och ger och ger"

Jag tycker det finns stora fel på många ställen när det gäller skatterna och användningen av skattemedel i många fall...

..men.. meningen med att samla in skatt är trots allt att pengarna skall betalas tillbaka till befolkningen i form av vägar, skola, vård, bidrag till de sämst ställda, bidrag till föreningar o.s.v... Detta är en princip jag stödjer. Staten ska inte samla pengar på hög utan de ska fördelas ut igen.

"skär ner våra förmåner".. med det antar jag att du syftar på de förmåner som vi medelsvenssons kanske haft tidigare. Trots att vi äter oss mätta, har en hygglig utbildning, får väldigt billig sjukvård de få gånger vi behöver och dessutom har råd att köra hoj..... Vi får lite mindre medan de som lever på existensminimum får mer.. för mig är det ok.. Jag är inte så jävla girig att jag tycker jag ska kunna köra bil, båt, äta gott och dessutom få bidrag/förmåner från staten.. (I.o.f.s så är utbildningen en förmån.. vägarna är en förmån m.m.)

..och att staten ibland betalar mer än de får in.. inte konstigt. Ekonomin planeras ju knappas på månadsbasis... Ibland måste vi låna.. inte konstigt. Och när vi drar in mer än vi betalar så amorterar vi på lånen. Så funkar det för mig med. Jag hade en kostsam månad i April, dubbla fösk på hojen, festresa i åre m.m. Och den här månaden betalade jag igen till en polare som jag lånat en extra tusing av..

"vi blir ett u-land" ...inte då.. visst kan vi få ekonomin att funka bättre.. men vi har utgiftstak i statsbudgeten. pengarna går ju dessutom till att ge alla svenskar 12 års grundläggande utbildning.. GRATIS. Vi får t.o.m. mat när vi pluggar. Har iofs hört att några skolor tar en slant och dragit in mjölk osv. vilket kan vara beklagligt... Men jag kan leva med att någon av alla våra GRATIS-förmåner minskas om jag samtidigt vet att vi kan ge barn i et annat land lite rent vatten så de överlever. För mig är ett barn ett barn. Oavsett om det är svenskt eller afrikanskt eller afganistanskt. Jag erkänner att jag knappast delar med mig så mycket som jag skulle ha råd med.. Men jag har råd att offra de kronor av min skatt som staten skickar iväg för att folk i andra länder får förutsättningar att överleva för jag har trots allt inte bara så jag överlever. Jag har så jag kan klä mig bra, åka på semester, en bra utbildning i ryggsäcken som jag aldrig hade fått utan våra skatter. Jag har sysslat med idrott som jag inte hade haft råd med om inte sportanläggningarna till stor del betalats med skattepengar.

...men återigen. Saker kan bli bättre... men vi kommer inte bli något u-land. Jag klarar mig utan FÖRMÅNER så länge jag vet att någon annan iaf överlever för de kronorna..

Last edited:

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
korvgubbe skrev:
"vi betalar en massa skatt och de skär ner VÅRA förmåner"
" vi komemr bli ett u-land om det fortsätter såhär"
" vi bara ger och ger och ger"

Vad jag menade var att sjukvårdsköerna ökar, skolan blir sämre (färre utb lärare), minskade medel till idrott osv. Vi har det mycket bra om vi jämför oss med andra länder men vi betalar ju också för det. Vi närmar oss på mång punkter ett uland fast vi har lång väg kvar. Men gör vi inget i tid så ...

"vi bara ger och ger och ger" menades att världen fungerar med att ge och ta. För mig är det inte så konstigt. Men jag säger inte att vi skall ta pengar från svältande barn och ge oss bidrag i sverige. Men varför ge EU bidrag till bönder som sen inte kan få sålt sitt säd eller vad det nu är och sen sälja det till Afrika för skit summor som gör att de inte själv kan konkurrera med det. Är det att hjälpa? Och att det ges EU bidrag för att flytta en fabrik från sverige till tjeckien för att minska deras arbetslöshet. Vår då? Måste vi vara lika.

Ditt inlägg håller jag fullständigt med om. Men när man lånar pengar har man en avbetalningsplan man måste följa ... det går inte att låna mer för att klara av räntorna.

Ergu

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
Honda XR 600 snart och Ockelbo 5000
korvgubbe skrev:
brinckis skrev:
Att "vissa år får staten in mer pengar än den förbrukar. Då kan den amortera på lånen" är ju löjligt, sant men löjligt. Vanligt sunt förnuft säger ju att utgifterna kan inte vara större än inkomsterna, speciellt med så höga skatter som vi har i detta land. Varför måste vår regering alltid framställa oss som ett rikt land hela tiden och sen dra ner på våra förmåner som vi har som svenskar i detta land? Varför måste vi skänka mest pengar, betala högst avgifter osv. Säg ifrån, vi är inte ett så rikt land, snart ett uland om vi förtsätter så här. QUOTE]

...och efter denna brillianta ekonomiska analys blir jag bara SÅ nyfiken på hur du lyckats förvärva dessa högklassiga nationalekonomiska kunskaper. Denna analysförmåga. Detta kritiska tänkande.. eller just ja.. att vara konstant kritisk var ju tydligen inte synonymt med kritiskt tänkande... :rolleyes:

Man behöver inte sitta på särkilt speciella kunskaper för att förstå att utgifter inte bör vara högre än motsvarande inkomster. Jag tycker Brinckis har helt rätt i det han skriver! Vart tar pengarna vägen? Moster Agda och mina kommande barn har den värsta sitsen av oss alla. De finns bevisligen inte pengar till att ta hand om dem. Har ni övriga blundat för reportagen på nyheterna som handlar om liggsår, uteblivna dagisplatser, vårdköer (senast igår på TV4, cancerpatient som måste vänta i månader för behandling). Invandrare som redan finns här har ju ingen kul tillvaro, de måste ju lära sig språk, få en chans att komma in i arbetslivet. Vi måste lösa alla dessa saker nu, innan vi tar hit fler!!! Det kan inte vara särkilt svårt att fatta.
Detta måste prioriteras först.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
brinckis skrev:
1. Vad jag menade var att sjukvårdsköerna ökar, skolan blir sämre (färre utb lärare), minskade medel till idrott osv....
2. Men varför ge EU bidrag till bönder som sen inte kan få sålt sitt säd....
3. ... och sen sälja det till Afrika för skit summor som gör att de inte själv kan konkurrera med det.
4. Och att det ges EU bidrag för att flytta en fabrik från sverige till tjeckien för att minska deras arbetslöshet.

1. Håller med till viss del. Sjukvården kan effektiviseras väldigt. Men så mycket sämre har inte vården blivit. Däremot har vi svenskar blivit sjukare.
Idrott och annat som sysslar med hälsa och ohälsoförebygande verksamhet bör få mer pengar. Det är billigare att hålla friska friska än att göra sjuka friska.

2. Jag håller med dig en del. Jag håller med om att EU har en hel del kvar att önska.. Men EU är ett västvärdsproblem.. nästan ett lyxproblem så att säga..

3. Problemet är väl snarare så att våra tull-murar mot de fattiga länderna samt bidragen till EU-bönder gör att fattiga länders produktions slås ut och gör dem ännu
fattigare.

4. Jag har aldrig hört talas om ett företag som flyttas ur sverige för att minska ett annat lands arbetslöshet. Företag flyttas ur sverige till låglöneländer för att det är billigare med arbetskraft där. Företagens vinster blir större när de inte behöver tänka på kollektivavtal och annat som skyddar arbetstagarna. (Beskattning av arbetskraft i Sverige är en annan tråd!)

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Olzki skrev:
Gör gärna det men undvik att göra det på ett sätt som motverkar ditt syfte. Dina utsvävanden kring danmarks flykting/intergrationspolitik framstod som mindre genomtänkta. Det är trots dina åsikter väldigt många människor som bor där som står bakom dessa politiska åtgärder.

/Olzki

Olzki, vi har haft dehhär diskussionen innan. Jag anser att Danskt Folkeparti är ett gäng nötter utan verklighetsförankring. Jag anser även att de står för en genuint ont ställningstagande. Jag anser att Pia Kjaersgaard har om möjligt farligare och mer verklighetsfrämmande åsikter än vad den intellektuelle giganten :rolleyes: John Bouvin hade på sin tid i Ny Demokrati.

Detta är min åsikt, varför skulle jag hymmla med den.

gladh

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ergu skrev:
Invandrare som redan finns här har ju ingen kul tillvaro, de måste ju lära sig språk, få en chans att komma in i arbetslivet. Vi måste lösa alla dessa saker nu, innan vi tar hit fler!!! Det kan inte vara särkilt svårt att fatta.
Detta måste prioriteras först.

En invandrare som bor i ett risigt område i Sverige har det bättre än om han skulle tvingas hem i ett land där han saknar bostad, riskerar att torteras, förföljas och där han sett större delen av sina släkt och sina vänner mördas!

Däremot måste integrationen förändras radikalt. Jag har många åsikter om Mona Sahlin men en av de saker som hon gjort bra är att ändra synsätt betrffande integration. Problemet ligger inte i att invandrana inte vill in i sammhället utan snarare att vi inte släpper in dem. Visst, att invandrare får lära sig språket är att ge dem verktyg att lättare accepteras. Men det finns inget västland där folket har så svårt att acceptera de som inte talar felfritt som vi svenskar. I USA och England som exempel så finns det ingen som tycker det är märkvärdigt att ha en läkare som bryter.. Så länge han vet vad han gör. Vi svenskar däremot är ruskigt dåliga på att ge någon som inte talar felfri svenska chansen... Integrationspolitken behöver reformeras, bearbetas, göras om, förändras... och det gäller förändringar hos hanteringen av invandrare, bemötandet av oss övriga. krav som ställs på invandrarna själva.. Det är ingen liten uppgift. men att stänga våra gränser är inte vad vi ska börja med!

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
ZX10R, tidigare haft cbr1000rr, zx9r och fireblade 929
Något man kan reta sig på, är byrokrati.
Att vissa som är dömda till utvisning, skall kosta samhället hundra tusentals kr i skattepengar innan hemresan blir av.

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
korvgubbe skrev:
1.Men så mycket sämre har inte vården blivit. !)
1. Det har den blivit kan jag lova ... har många släktingar som har olika befattningar inom sjukvården. Köerna är längre, personalen är färre, och undersökningar jäktas igenom. Fler allvarliga misstag begås.

korvgubbe skrev:
2. Men EU är ett västvärdsproblem.. nästan ett lyxproblem så att säga.. !)
2. Tycker du ja ... men jag tycker ju att vi skall hjälpa de fattiga länderna med kunskap inte pengar. De skall lära sig ta vara på sina naturtillgångar. Afrika är det rikaste världsdel på naturtillgångar.
Jag vet heller inte om familjen Svensson tycker det är ett lyxproblem nu när både försörjarna går arbetslösa pga företags flytt.

korvgubbe skrev:
4. Jag har aldrig hört talas om ett företag som flyttas ur sverige för att minska ett annat lands arbetslöshet.
4. Eu har gjort det så förmånligt för företag att flytta till vissa länder. De ser EU som ett land och vill höja nivån i de länder där ribban är lägre, men på vems bekostnad?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
brinckis skrev:
1. Det har den blivit kan jag lova ... har många släktingar som har olika befattningar inom sjukvården. Köerna är längre, personalen är färre, och undersökningar jäktas igenom. Fler allvarliga misstag begås.

Köerna är längre än närdå? Ser köerna likadana ut nu som då? Är ingreppena för åkommorna samma då som nu?
Personalen är färre än närdå?
Vilka undersökningar jäktas igenom? Vilka alvarliga misstag har blivit fler?

Ska du vara generell och svepande får du ha mer på fötterna.

gladh

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
brinckis skrev:

Problemet för sjukvården är att den är alldeles för politikerstyrd. Landstinget måste ändras radikalt eller avskaffas. Nu sitter det för många politiska mellanchefer, chefer etc. När inriktningen för Landstinget dessutom byts iom olika politiska inriktningar vid valen blir det inte bättre.

brinckis skrev:
2. Tycker du ja ... men jag tycker ju att vi skall hjälpa de fattiga länderna med kunskap inte pengar. De skall lära sig ta vara på sina naturtillgångar. Afrika är det rikaste världsdel på naturtillgångar.
Jag vet heller inte om familjen Svensson tycker det är ett lyxproblem nu när både försörjarna går arbetslösa pga företags flytt.

Problemet för U-länderna är att västvärlden med olika ojusta medel (kolonialism, vapenmakt, mutor, stöld etc.) har tagit makten över de fattiga ländernas tillgångar. Exporterar det till västvärlden och rafiinerar produkterna för att sedan sälja tillbaka dem dyrare än de var från början. De tog vara på sina naturtillgångar på ett mycket mer väl anpassat sätt innan västvärlden, den upplysta och industrialiserade delen av världen, kom dit och började kladda.

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
gladh skrev:
Köerna är längre än närdå? Ser köerna likadana ut nu som då? Är ingreppena för åkommorna samma då som nu?
Personalen är färre än närdå?
Vilka undersökningar jäktas igenom? Vilka alvarliga misstag har blivit fler?

Ska du vara generell och svepande får du ha mer på fötterna.

gladh

Vill du att jag skall ta upp enskilda fall eller? Vill du ha skonummer på patienten också eller du kan tänka lite själv?

Vad f*n tror du?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Goodstuff skrev:
Problemet för U-länderna är att västvärlden med olika ojusta medel (kolonialism, vapenmakt, mutor, stöld etc.) har tagit makten över de fattiga ländernas tillgångar. Exporterar det till västvärlden och rafiinerar produkterna för att sedan sälja tillbaka dem dyrare än de var från början. De tog vara på sina naturtillgångar på ett mycket mer väl anpassat sätt innan västvärlden, den upplysta och industrialiserade delen av världen, kom dit och började kladda.

Och för den som vill läsa mer om hur kolonialismen fungerade i Afrika rekomenderar jag starkt boken "Kung Leopolds Vålnad" av författaren Adam Hochschild. En bra exposé om hur Belgien lyckades minska dåvarande Kongos befolkning med ca 10.000.000 personer på en trettioårs period.

Glöm föresten inte bort vad tråden handlar om egentligen.

gladh

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
brinckis skrev:
Vill du att jag skall ta upp enskilda fall eller? Vill du ha skonummer på patienten också eller du kan tänka lite själv?

Vad f*n tror du?

Lite mer underbyggd fakta kanske? Svepande generaliseringar kan jag också göra men det är ju ganska ointressant.

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Det är så sant så ... men eftersom vi har utnyttjat dem så borde vi hjälpa dem nu med den kunskap som vi erhållit. Kunskap är den bästa tillgången. Jag vill att vi skall hjälpa dem att klara sig själva, då tror jag att de får ett mycket värdigare liv. Men jag tror inte att västvärlden vill hjälpa dem ... tror vi (tyvärr) ser dem som konkurenter om de skulle få upp kunskapen.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
brinckis skrev:

Vad f*n tror du?

Problemet är väl att jag tänker själv. Några felande punkter inom sjukvården har Goodstuff redan nämnt. Men att säga generellt att sjukvården är sämmre idag än igår är bara löjeväckande. Idag botar vi sådant som du fick stämpeln "dödsdömd" av för bara 10-15 år sedan. Det kostar dock oftast enorma pengar i behandling. Analysmetoderna har blivit enormt mycket bättre, men kostnaderna har stuckit iväg.

För att verifiera sina påståenden, annat än "allmän känsla" så behövs det mer än skonummer för att ha väl på fötterna.

Sjukvården är för övrigt ytterligare en fråga som Nationaldemokrater inte har ett hum om.

gladh

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...