Navigering i Europa. Vilken app?

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Jag söker efter en bra app till min galaxy s4 som alternativ till riktig gps.

Vilken app kan ni rekommendera? den ska vara enkel att använda samt att det ska gå att ladda ner kartmaterialet för att inte riskera roamingavgifter.

stabil och gratis är ju att föredra men jag betalar gärna en slant för något bra.

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Navigon...utan tvekan. Den är jag otroligt nöjd med och har hjälpt mig en del. :rock

Sedan har du Sygic, TomTom osv.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
OSMand. Finns i gratisversion, samt betalversion. Gratisversionen har en begränsning i antal kartor. Testa. Betalversionen kostar inte många kronor. Jag ska köra med OSMand som sekundär GPS på långresa i Europa i år. Kartmaterialet i OSM håller väldigt hög nivå.

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Undrar ungefär samma som TS... men förklara hur det nu fungerar att använda telefonen som GPS utomlands. Blir det inte hiskeligt dyrt? Eller kan man slå av datatrafiken och ändå fungerar det?
Har en iPhone med Telia abonnemang.

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Navigon låter som ett alternativ. Den är alltså värd pengarna, tror det var 500 spänn den kostade?

Kostar det något när det är dags att uppdatera dessa appar?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Undrar ungefär samma som TS... men förklara hur det nu fungerar att använda telefonen som GPS utomlands. Blir det inte hiskeligt dyrt? Eller kan man slå av datatrafiken och ändå fungerar det?
Har en iPhone med Telia abonnemang.

Köper du ett navigationsprogram sparas kartorna på själva telefonen och då behöver du inte använda datatrafik. Du kan t om se till att den är helt avstängd för att gardera dig. Det brukar jag själv göra för att inte få några överraskningar. Funderar mer eller mindre som en vanlig extern GPS med lite mindre skärm.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jag kör med Tom-Tom på iPhonen och Western Europe tror jag kostade runt 600:-
Alla uppdateringar är gratis och du bör ha utrymme i luren för den är på drygt 1,8 Gb.

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
Hade Navigon på Iphone och tyckte den var jobbig. Dessutom ingår inte fria uppdateringar av kartor, det kostar extra.

Nu kör jag Sygic, tycker den är enklare, funkar som jag vill och så ingår fria kartor. Billigare också, finns gratisversion att ladda ner.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Som motorcyklist bör man fråga sig vad det är för typ av navigering man önskar bedriva på långfärd. Låta en GPS rutta dig från punkt a till b baserat på tid/avstånd? Eller att i förväg faktiskt planera rutten utefter de bästa vägarna, baserat på tips och andra förutsättningar.

Dum-dum-GPSera kan rutta dig från punkt a till punkt b. Inte mycket mer. De riktiga GPSerna/applikationerna hanterar multipla rutter/spår. OSMand har bland annat fördelen av att kunna importera spår. Dvs en i förväg utstakad väg att köra, som bara visas på kartan oberoende om du följer spåret eller ej. Vid körning i Europa så ser jag iaf fördelen med att i förväg skapa spår att följa, eller följa andras spår, istället för att låta GPSen välja vägar baserat på tid/sträcka till dagens slutmål. Nu ska jag förvisso inte använda OSMand primärt för spår, det gör en riktig GPS likt Garmin Montana eller vettigare Zumo-enhet, men jag ser det iaf som dess största fördel.

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Triumph Tiger 1050
Jag har lyckats ladda in rutter i Sygic. Lite meckigt då man behöver både Tyretotravel http://www.tyretotravel.com/ för att plotta rutten samt ITN converter för att convertera filen så Sygic kan läsa den. Men när det är gjort är det bara att importera filen till en specifik mapp i luren och ladda rutten i appen så guidar den dig enligt den rutt du har valt.

Dock så saknas funktioner som gör det möjligt att radera en POI om du skulle missa att passera den och vill fortsätta mot nästa. Sygic kommer fortsätta tjata på dig att vända om och åka tillbaka för att passera föregående POI. Man kan undvika problemet genom att vara noggrann när man plottar ut sina POI så de hamnar exakt på vägen och inte ute i periferin, vilket är lätt hänt om man inte zoomar in tillräckligt mycket.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag kör CoPilot och är nöjd. Har kommit både bort och hem och kört efter rutter.
När jag köpte så var CoPilot klart billigare än de andra med vettig funktionalitet men det är nog inte så stor skillnad längre.

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Primära syftet med navigeringen är att under en 11 dagar lång tur i alperna slippa stanna i var och vatannan korsning för att fundera vilken väg vi ska ta.

Jag vill gärna planera en preliminär rutt innan vi sticker, men denna måste givetvis gå att korrigera under resans gång.

Föredrar också om det är enkelt att lägga in planerade spår, och att hantera under resan. Som jag tidigare skrev så ska kartmaterialet kunna laddas ner på luren.

I ärlighetens namn är det lite av en djungel att välja villen som passar just mig...

Ni ska ha ett stort tack för vägledningen!

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Har du någon bra hållare till din S4 ??
Annars har jag en då jag nu uppgraderat till S5 och den då inte passar
den är till och med helt oanvänd och med ett inbyggt extra batteri.

det är alltså ett stöt och vattensäkert skal med inbyggt extrabatteri och med fäste som passar 1" ram mount
Kan fixa bilder m.m

Last edited:

BuddaMartinsson

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2014
Hoj
04 -Triumph Sprint
Jag har lyckats ladda in rutter i Sygic. Lite meckigt då man behöver både Tyretotravel http://www.tyretotravel.com/ för att plotta rutten samt ITN converter för att convertera filen så Sygic kan läsa den. Men när det är gjort är det bara att importera filen till en specifik mapp i luren och ladda rutten i appen så guidar den dig enligt den rutt du har valt.

Dock så saknas funktioner som gör det möjligt att radera en POI om du skulle missa att passera den och vill fortsätta mot nästa. Sygic kommer fortsätta tjata på dig att vända om och åka tillbaka för att passera föregående POI. Man kan undvika problemet genom att vara noggrann när man plottar ut sina POI så de hamnar exakt på vägen och inte ute i periferin, vilket är lätt hänt om man inte zoomar in tillräckligt mycket.

Vad har du för telefon? Funkar detta på iPhone?

Jag använde Sygic på iPhone hela förra säsongen, 1500 mil genom östra Europa och Sverige. Funkar mycket bra. Enda problemet är just att planera rutter i förväg. Jag använder den oftast för att kunna åka medvetet vilse. Kollar kartor för att ha en ungefärlig bild av verkligheten, ställer in slutdestination, kör på känsla och tar ofta av på små vägar, appen räknar om rutten allt efter som och jag kommer alltid fram till slut.

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Har du någon bra hållare till din S4 ??
Annars har jag en då jag nu uppgraderat till S5 och den då inte passar
den är till och med helt oanvänd och med ett inbyggt extra batteri.

det är alltså ett stöt och vattensäkert skal med inbyggt extrabatteri och med fäste som passar 1" ram mount
Kan fixa bilder m.m

Mest troligt ska jag använda ett lifeproof vattentätt skal. Tyvärr verkar det inte finnas fäste för styre till dessa så det blir något hemmasnickrat.

Kan man ladda telefonen samtidigt som den sitter i skalet som du har? Skicka gärna en bild som visar va det är för modell osv.

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Triumph Tiger 1050
Vad har du för telefon? Funkar detta på iPhone?

Jag använde Sygic på iPhone hela förra säsongen, 1500 mil genom östra Europa och Sverige. Funkar mycket bra. Enda problemet är just att planera rutter i förväg. Jag använder den oftast för att kunna åka medvetet vilse. Kollar kartor för att ha en ungefärlig bild av verkligheten, ställer in slutdestination, kör på känsla och tar ofta av på små vägar, appen räknar om rutten allt efter som och jag kommer alltid fram till slut.

Jag har kört på en Galaxy S3 men det borde även fungera på iPhone. Filerna skall importeras till följande mapp i telefonen: Sygic-->Res-->itinerary . När du har gjort det går du in i appen och väljer Resväg i menyn sen klickar du på Ladda rutt så får du upp de filer du har importerat.

Men som sagt, appen är inte anpassad efter MC-körning så om du missar en POI så kommer Sygic tjata på dig att vända om så du kan passera den korrekt.

har även använt mig av Copilot en hel del. Har bilat genom västeuropa utan problem samt även använt den när jag har kört bil på Manhattan och till/från Boston. Hade nerladdade kartor så ingen datatrafik behövs samt att kartor och app är relativt billiga om man jämför med Tomtom, navigon m.fl.

En anledning till att jag köpte CoPilot var att du i telefonen kan redigera en föreslagen rutt genom att dra rutten till den väg du vill åka. Om CoPilot föreslår E20 mellan Södertälje-Eskilstuna kan du lätt dra om rutten så den istället guidar dig via gamla mellan Södertälje-Mariefred.

Finns även möjlighet i CoPilot att välja vilket typ av fordon du ska använda och därefter prioritera olika vägtyper. T.ex. om du ska köra bil kan du prioritera Motorväg för snabbaste vägen. För MC kan du prioritera riksvägar eller mindre vägar så att du inte får förslag på motorväg.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa