Navstyrd supermono

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Var sitter bärarmsinfästningen för att generera det beteendet?
Du menar främre svingen antar jag?
Det går att få lyft i alla lägen om man har tillräckligt hård fjäder.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Ljuger du för att lägga ut ytterligare en rökridå, eller har du ingen koll alls?
Jag vet inte riktigt i vilken värdsdel du lever. Men jag ser inte att du har bidragit med nånting alls till den här diskussionen. Så jag vet inte vem som lägger ut rökridåer.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu verkar du ju kunna räkna teoretiskt, men går det att bygga mindre modeller för att testa teorin i verkligheten innan du sätter igång och bygger en hel motorcykel? Väghållningen kanske blir svår att testa, men moment och krafter åtminstone.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu verkar du ju kunna räkna teoretiskt, men går det att bygga mindre modeller för att testa teorin i verkligheten innan du sätter igång och bygger en hel motorcykel? Väghållningen kanske blir svår att testa, men moment och krafter åtminstone.

Jag tänker att största problemet med teorierna är att man egentligen inte vet vilka egenskaper som man egentligen vill optimera i ett system med helt nya möjligheter gentemot traditionella.

Jag har ju tex varit inne på sänkt tyngdpunkt vid inbromsning. Med vanlig gaffel vill man ju inte att hojen niger för mycket men det beror ju på att den då brantare gaffelvinkeln gör hojen instabil. Samtidigt så brukar navstyrningen ofta beskrivas som bättre för att den via vinklar på bärarmar kan fås att inte niga, men med navstyrning kan ju hojen niga utan att bli instabil och nigningen kan ju samtidigt sänka tyngdpunkten.
Så vad är då egentligen optimalt vid navstyrning?

Det är väl ett extremt outforskat område medans traditionella geometrier har hunnit optimeras under 100 års utveckling.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Nu verkar du ju kunna räkna teoretiskt, men går det att bygga mindre modeller för att testa teorin i verkligheten innan du sätter igång och bygger en hel motorcykel? Väghållningen kanske blir svår att testa, men moment och krafter åtminstone.
Att räkna ut hur saker rör sig är enkelt, det svåra är att definiera målvärdena.
Exempel: Rent fysikaliskt är det bra med låg tyngdpunkt när man skall bromsa. OK, kan man tänka då, vi bygger in en massa pro-dive i framaxeln. Det här kommer tyvärr resultera i att föraren kommer att uppleva, att hojen han nyligen hade förtroende för, glider honom ur händerna. En känsla som är väldigt svår att aktivt utestänga, utan att det skapar nya problem.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag tänker att största problemet med teorierna är att man egentligen inte vet vilka egenskaper som man egentligen vill optimera i ett system med helt nya möjligheter gentemot traditionella...
Det är väl ett extremt outforskat område medans traditionella geometrier har hunnit optimeras under 100 års utveckling.
Om man vill snabba på utvecklingen skall man bedriva korspollinering (man måste inte göra om andras misstag).
Om man exempelvis tittar på bakvagnen på en random sporthoj, så ser man att den är väldigt lik de fyrlänksystem som används inom Drag Racing.
Om man tittar på framvagnen på hojen den här tråden handlar om, ser man att den är väldigt lik en dubbla A-armar hjulupphängning (sidovy).
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Nu verkar du ju kunna räkna teoretiskt, men går det att bygga mindre modeller för att testa teorin i verkligheten innan du sätter igång och bygger en hel motorcykel? Väghållningen kanske blir svår att testa, men moment och krafter åtminstone.
Jag har funderat på en minimoto-variant. Det finns plus och minus med alla vägar att gå.
På en minimoto så kan det bli rätt trångt i navet med att få plats med allt.
Sen är jag inte helt säker på hur geometri skalar från 1400mm axelavstånd ner till 850, eller vad dom nu är. Så jag är inte säker på att det är 1/1 förhållande mellan att bygga en liten och en stor hoj.

Men en minimoto hade varit bra för att kunna testa enklare och mycket. Vi får se. Det finns ju alla möjligheter i framtiden.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag tänker att största problemet med teorierna är att man egentligen inte vet vilka egenskaper som man egentligen vill optimera i ett system med helt nya möjligheter gentemot traditionella.

Jag har ju tex varit inne på sänkt tyngdpunkt vid inbromsning. Med vanlig gaffel vill man ju inte att hojen niger för mycket men det beror ju på att den då brantare gaffelvinkeln gör hojen instabil. Samtidigt så brukar navstyrningen ofta beskrivas som bättre för att den via vinklar på bärarmar kan fås att inte niga, men med navstyrning kan ju hojen niga utan att bli instabil och nigningen kan ju samtidigt sänka tyngdpunkten.
Så vad är då egentligen optimalt vid navstyrning?

Det är väl ett extremt outforskat område medans traditionella geometrier har hunnit optimeras under 100 års utveckling.
Jag tror att det finns några gubbar där ute som har en massa kunskap i det här, kanske tillräckligt mycket för att säga att det är en dålig ide. Men dom är väl antingen inte intresserade av att dela med sig eller så är dom bara italienare och har inte hunnit med det än...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Du kan ju göra ett lightbygge i klenare dimension med en mindre motor för att testa. Moppe eller 250 motor.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Du kan ju göra ett lightbygge i klenare dimension med en mindre motor för att testa. Moppe eller 250 motor.
Det har funnits sånna tankar också. Men om man ändå ska göra jobbet, ska man göra det 2 gånger då?

Tanken är att den ram som jag ritar nu ska ha, förhoppningsvis, tillräckligt mycket justeringsmån i sig så att man kan testa olika vinklar och olika beteenden utan att byta för mycket delar. Nån insats här och där och ändra nåt länkage kanske.

Det är en plan, den kanske inte är helt rätt. Men med en dåres envishet så trummar vi på. :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror att det finns några gubbar där ute som har en massa kunskap i det här, kanske tillräckligt mycket för att säga att det är en dålig ide. Men dom är väl antingen inte intresserade av att dela med sig eller så är dom bara italienare och har inte hunnit med det än...

Mitt tips skulle i så fall vara att kontakta Christian Boudinot, mannen bakom den franska Moto2-hojen Transfiormers (ja, det stavas så, av en anledning). Konceptet är inte identiskt med din, men det är fortfarande den enda icke framgaffelförsedda motorcykel som presterat på hög nivå i modern tid.

Som någon redan påpekat, det går lika bra att räkna på samtliga chassiparametrar som på vilken framgaffelförsedd hoj som helst. Men endast ett fåtal har erfarenhet av slutresultatet då alla parametrar kopplas ihop.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det har funnits sånna tankar också. Men om man ändå ska göra jobbet, ska man göra det 2 gånger då?

Tanken är att den ram som jag ritar nu ska ha, förhoppningsvis, tillräckligt mycket justeringsmån i sig så att man kan testa olika vinklar och olika beteenden utan att byta för mycket delar. Nån insats här och där och ändra nåt länkage kanske.

Det är en plan, den kanske inte är helt rätt. Men med en dåres envishet så trummar vi på. :)
Det som blir svårt med skalandet är att förarvikten är knepig att skala och den påverkar extremt mycket. Dessutom blir körstilen så pass varierande på olika storlek på hojar att du inte kommer kunna dra rätt slutsatser.

Jag tror du gör helt rätt som bygger fullskala från början. Jag tror också att du kommer vilja bygga en ny framände när du lärt dig en del av denna men det kommer så småningom.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det har funnits sånna tankar också. Men om man ändå ska göra jobbet, ska man göra det 2 gånger då?

Tanken är att den ram som jag ritar nu ska ha, förhoppningsvis, tillräckligt mycket justeringsmån i sig så att man kan testa olika vinklar och olika beteenden utan att byta för mycket delar. Nån insats här och där och ändra nåt länkage kanske.

Det är en plan, den kanske inte är helt rätt. Men med en dåres envishet så trummar vi på. :)
Jag skulle tro att det kommer bli 2 stycken oavsett, om du har energin.
Först en prototyp som är extremt konfigurerbar, och sedan en mer rätt variant med lite mindre konfigurerbarhet när du har hittat mer rätt och bara vill kunna ändra egenskaper lite grann.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Flygplan kan man ju bygga små modeller av och köra i vindtunnel, och stötdämpare kan man köra i riggar, men hur testar fordonstillverkare geometrier på mc-chassin? Man kan ju inte spänna fast fordonet på en rullande landsväg, det är ju inte samma sak som att köra fritt.

Jag tänkte om det skulle gå att printa styrningen och bygga mindre modeller i plast just för att få en förståelse för geometrierna i verkligheten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Flygplan kan man ju bygga små modeller av och köra i vindtunnel, och stötdämpare kan man köra i riggar, men hur testar fordonstillverkare geometrier på mc-chassin? Man kan ju inte spänna fast fordonet på en rullande landsväg, det är ju inte samma sak som att köra fritt.

Jag tänkte om det skulle gå att printa styrningen och bygga mindre modeller i plast just för att få en förståelse för geometrierna i verkligheten.

Bygg en rc-modell, sen kommer problemet att utföra testerna. En bra förare och tidtagning på bana är väl billigast men egentligen bör man nog ha accelerometrar och gyro och mikroprocessor för att logga datan.

Då har man nog vad som krävs för att bygga en matematisk modell.

Sen måste nog modellen ändå justeras när man bygger en stor hoj med förare som klättrar runt på hojen.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
I veckan så fick jag tillbaka 3D filen på framhjulet. Så nu ska jag börja malla in allt i hjulet, bredda navet lite grann ser det ut som och sen börja fundera på hur mycket som ska tas ur för att få plats med navstyrningen.

1718347353553.png
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Länge sen sist.
Jag lämnade bort framhjulet i början av sommaren för att jag skulle få hjälp att fräsa ur centrum.
Det gick sådär.

Jag beställde några plåtar från Proforger.se istället och tog tag i sticksågen.
Det är inte snyggt, det är inte jämnt. Det behöver fortfarande sättas upp i en fräs för att få det bra. Men nu är det åtminstone så pass så jag kan 3D printa navet och provpassa.

1725633244442.png
1725633266550.png
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
:banana:banana:banana En uppdatering! Roligt! Annat som hänt med bygget som du kan dela? #nyfikensomfan
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top