Ricken
Gudomlig sporthojare
Du menar främre svingen antar jag?Var sitter bärarmsinfästningen för att generera det beteendet?
Det går att få lyft i alla lägen om man har tillräckligt hård fjäder.
Du menar främre svingen antar jag?Var sitter bärarmsinfästningen för att generera det beteendet?
Ljuger du för att lägga ut ytterligare en rökridå, eller har du ingen koll alls?Du menar främre svingen antar jag?
Det går att få lyft i alla lägen om man har tillräckligt hård fjäder.
Jag vet inte riktigt i vilken värdsdel du lever. Men jag ser inte att du har bidragit med nånting alls till den här diskussionen. Så jag vet inte vem som lägger ut rökridåer.Ljuger du för att lägga ut ytterligare en rökridå, eller har du ingen koll alls?
Skärp dig och välj glädjen för fan, det går att klaga på nästan allt om man vill. Men det vill vi inte - förrän vi byggt nåtLjuger du för att lägga ut ytterligare en rökridå, eller har du ingen koll alls?
Nu verkar du ju kunna räkna teoretiskt, men går det att bygga mindre modeller för att testa teorin i verkligheten innan du sätter igång och bygger en hel motorcykel? Väghållningen kanske blir svår att testa, men moment och krafter åtminstone.
Att räkna ut hur saker rör sig är enkelt, det svåra är att definiera målvärdena.Nu verkar du ju kunna räkna teoretiskt, men går det att bygga mindre modeller för att testa teorin i verkligheten innan du sätter igång och bygger en hel motorcykel? Väghållningen kanske blir svår att testa, men moment och krafter åtminstone.
Om man vill snabba på utvecklingen skall man bedriva korspollinering (man måste inte göra om andras misstag).Jag tänker att största problemet med teorierna är att man egentligen inte vet vilka egenskaper som man egentligen vill optimera i ett system med helt nya möjligheter gentemot traditionella...
Det är väl ett extremt outforskat område medans traditionella geometrier har hunnit optimeras under 100 års utveckling.
Jag har funderat på en minimoto-variant. Det finns plus och minus med alla vägar att gå.Nu verkar du ju kunna räkna teoretiskt, men går det att bygga mindre modeller för att testa teorin i verkligheten innan du sätter igång och bygger en hel motorcykel? Väghållningen kanske blir svår att testa, men moment och krafter åtminstone.
Jag tror att det finns några gubbar där ute som har en massa kunskap i det här, kanske tillräckligt mycket för att säga att det är en dålig ide. Men dom är väl antingen inte intresserade av att dela med sig eller så är dom bara italienare och har inte hunnit med det än...Jag tänker att största problemet med teorierna är att man egentligen inte vet vilka egenskaper som man egentligen vill optimera i ett system med helt nya möjligheter gentemot traditionella.
Jag har ju tex varit inne på sänkt tyngdpunkt vid inbromsning. Med vanlig gaffel vill man ju inte att hojen niger för mycket men det beror ju på att den då brantare gaffelvinkeln gör hojen instabil. Samtidigt så brukar navstyrningen ofta beskrivas som bättre för att den via vinklar på bärarmar kan fås att inte niga, men med navstyrning kan ju hojen niga utan att bli instabil och nigningen kan ju samtidigt sänka tyngdpunkten.
Så vad är då egentligen optimalt vid navstyrning?
Det är väl ett extremt outforskat område medans traditionella geometrier har hunnit optimeras under 100 års utveckling.
Det har funnits sånna tankar också. Men om man ändå ska göra jobbet, ska man göra det 2 gånger då?Du kan ju göra ett lightbygge i klenare dimension med en mindre motor för att testa. Moppe eller 250 motor.
Jag tror att det finns några gubbar där ute som har en massa kunskap i det här, kanske tillräckligt mycket för att säga att det är en dålig ide. Men dom är väl antingen inte intresserade av att dela med sig eller så är dom bara italienare och har inte hunnit med det än...
Det som blir svårt med skalandet är att förarvikten är knepig att skala och den påverkar extremt mycket. Dessutom blir körstilen så pass varierande på olika storlek på hojar att du inte kommer kunna dra rätt slutsatser.Det har funnits sånna tankar också. Men om man ändå ska göra jobbet, ska man göra det 2 gånger då?
Tanken är att den ram som jag ritar nu ska ha, förhoppningsvis, tillräckligt mycket justeringsmån i sig så att man kan testa olika vinklar och olika beteenden utan att byta för mycket delar. Nån insats här och där och ändra nåt länkage kanske.
Det är en plan, den kanske inte är helt rätt. Men med en dåres envishet så trummar vi på.
Jag skulle tro att det kommer bli 2 stycken oavsett, om du har energin.Det har funnits sånna tankar också. Men om man ändå ska göra jobbet, ska man göra det 2 gånger då?
Tanken är att den ram som jag ritar nu ska ha, förhoppningsvis, tillräckligt mycket justeringsmån i sig så att man kan testa olika vinklar och olika beteenden utan att byta för mycket delar. Nån insats här och där och ändra nåt länkage kanske.
Det är en plan, den kanske inte är helt rätt. Men med en dåres envishet så trummar vi på.
Flygplan kan man ju bygga små modeller av och köra i vindtunnel, och stötdämpare kan man köra i riggar, men hur testar fordonstillverkare geometrier på mc-chassin? Man kan ju inte spänna fast fordonet på en rullande landsväg, det är ju inte samma sak som att köra fritt.
Jag tänkte om det skulle gå att printa styrningen och bygga mindre modeller i plast just för att få en förståelse för geometrierna i verkligheten.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |