Nazistracing

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Precis, ...1935 hyllades Hitler även av Churchill.

Efter 1929 befann sig Churchill ute i den politiska kylan, och han betraktades allmänt som förbrukad; under denna tid skrev han bl.a. praktverket om sin förfader, hertigen av Marlborough, berömd för segern vid Blindheim (eng. Blenheim, och därav namnet på släktgodset) 1704. Ingen i England verkade heller intresserade av att höra på Churchills ständiga uppmaningar att försöka stoppa Hitlers och nazismens frammarsch. Istället klarmrade sig det brittiska folket fast vid tanken att relationerna med Tyskland gick att lösa på diplomatisk väg. 1938 års Münchenöverenskommelse kallade Churchill t.ex. ett "totalt nederlag utan förmildrande omständigheter".

Ovanståeende från Wikipedia. Churchill såg igenom Hitler långt innan många andra och har aldrig hyllat Hitler.
Däremot ansåg Storbrittaninniens premiärminister Neville Chamberlain Hitler som en måttfull och resonabel karl, vilket han senare fick tillfälle att ångra.

Principiellt tycker jag inte det var värre att köra racing i Tyskland på trettiotalet än vad det är att köra moto gp i diktaturstaten Kina 2007
 
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Nsr 125 -98, Yamaha xt 350 med yz 250 fram/bakfälg ,sving, och framgaffel
ta bort nazist bilden....hets mot folk grupp.....



Sen när är det förbjudet att diskutera kring en bild som är tagen på 1930-talet?

ta bort nazist bilden....hets mot folk grupp.....



Sen när är det förbjudet att diskutera kring en bild som är tagen på 1930-talet?
Tror inte det är någon här på forumet som tar illa vid den bilden
 
Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Det har ja missat, varför hyllade han Hitler?

Vet bara att jag läst (i nån krönika i SDS vill jag minnas) att han i ett tal till engelska folket 1935 citat: "avundas Tyskland deras Fuhrer". Är inte på det klara exakt i vilket sammanhang, ...men han hade väl inte sagt så om det hade rått total antinazi-anda just då precis.

Engelsmännen, vi m.fl. i Europa såg iaf stora delar av 30-talet det positiva med Tyskarnas växande ställning, ...i att dom utgjorde en "trygg buffert" mot den "egentliga" fienden, Ryssen.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen


Principiellt tycker jag inte det var värre att köra racing i Tyskland på trettiotalet än vad det är att köra moto gp i diktaturstaten Kina 2007

Intressant parallell det där. Jag tror att idrottsmän, då som nu gärna focuserade på sin sport och den målsättning de hade där hellre än att göra politiska statments. Även om sport och politik i princip alltid har varit tätt förknippade.

Nu är inte jag någon doktor i ämnet, du verkar mer insatt, men som jag var inne på tidigare var den nationalsocialistiska tanken långt mer utbredd är bara Tyskland på den tiden. Det var som sagt rätt vanliga åsikter även i Sverige men i efterkrigstidens bleka sken var det nog många som kom till insikt och ingen var väl direkt sugen att basunera tidigare åsikter. Man lät det nog gärna falla i glömska. Ingen är ju sämre karl än att man kan ändra sig.:D

Då som nu baserar man sina beslut på det man vet och de förutsättningar man har innan. Visste man före vad man vet efter skulle man kanske inte ta de beslut man tar. Gäller inom många områden även detta.

Själv ångrar jag så här i efterhand att jag tackade ja till det jobb jag har nu, sålde huset vi ägt i ett år, packade ner fru och barn och bohag och flyttade till Tyskland. Nu sitter jag här ensam, och saknar dem båda och vet inte hur jag ska lösa situationen. Hade jag vetat i oktober 2005 vad jobbigt jag har det nu skulle jag helt klart ha tackat nej.

Jag tycker bilden är intressant som historiskt dokument. Ingen skugga skall falla över de svenska förare som körde där då. De baserade sina beslut på det de visste då och kunde säkert inte drömma om vilken mardröm Europa hade upplevt 10 år senare.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Med vid den fantastiska 173 km/timmen som medelfart vann han klart.

Deras Husqvarnamotor vägde 27 kilo och gav 40 hästkrafter mot exempelvis värste konkurrenten Nortons 48 kilo och 38 hästkrafter.
Undrar hur den banan såg ut om de hade såna snittfarter med den effekten. Kåplöst... :näsblod

Vilket teknologiövertag förresten! Och vilka modesta effektsiffror. Halva litereffekten jämfört med en modern gat-600. Då talar vi ändå om den grymmaste racerbågen på sin tid (?). Ni som har lite koll, är det den där 500:an som har huggormsmönstret i nederkant på tanken?
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
ta bort nazist bilden....hets mot folk grupp.....


Skärp dig.

Det är lika lite hets mot folkgrupp som t.ex. vilken dokumentärfilm om andra världskriget som helst.

Tror knappast NyTeknik med postandet av en bild på nazityska officerare gör det pga några sympatier - och hade så varit fallet hade det varit tveksamt om ens _det_ hade kunnat räknas som hets mot folkgrupp.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
"Men det stora genombrottet med riktiga motorcyklar kom en sommardag 1935, då tog man hela Europa med häpnad. På Avusbanan i Berlin och TT-loppet där. De 250 000 åskådarna var säkra på att de tyska förarna med sina omskrivna kompressordrivna BMW-och DKW maskiner skulle ha en given seger att hämta. Men Husqvarnas Ragge Sundqvist hade andra planer. Med vid den fantastiska 173 km/timmen som medelfart vann han klart. Den triumf för tysk mororcykelteknik som de många officerarna i naziuniform vid målet väntade, uteblev alltså. Husqvarna vann sedan många stora segrar i GP-lopp och TT-lopp både här hemma och ute både i Europa och övriga världen.

Jo men så var det ju! Ragge Sundkvist... som visst ver en tuffing både på banan och i depån. Det sägs att Hitler kom fram till Svenskgänget efter ragges seger och gratulerade och undrade;
- Är ni nöjda med er vistelse här i Riket?
Ragge Lär då ha svarat:
- Vi är inte nöjda! Varvid övriga svenskar undrade vafan han höll på med och övriga tyskar bleknade; man säger inte så till HITLER!!!
-Vad är problemet? undrade Hitler något sammanbitet.
- Ni betalar oss i Reichmark, en valuta som bara kan användas i Tyska Riket och hur gärna vi än skulle vilja det så kan ni inte spendera våra vinstpremier här i Tyskland på vin, kvinnor och sång. Vi är sportsmän, räcerförare och behöver pengarna utanför Tyskland. Så vi är inte nöjda!!
Hitler lär då ha vänt sig till sin adjutant och rutit:
- Se till att dessa gentlemän får sin betalning i Internationell valuta!!
Sedan vänder han sig till Ragge och fyrar av ett stort leende:
- Hoppas ni får stor framgång i framtida lopp!

När dom sedan kom till Sverige med ett stort belopp i någon sorts valuta som bara användes av tyska regeringen så undrade Ragges bankchef:
- Var har du fått dom här ifrån? Det är bara regeringstjänstemän som har tillgång till detta?
På detta svarade då Ragge:
- Jag fick dom av Hitler!!!
:)
 

elias

Heaven and Hell
Gick med
10 Jan 2007
Ort
Bohuslän
Hoj
Honda VFR
Jo men så var det ju! Ragge Sundkvist... som visst ver en tuffing både på banan och i depån. Det sägs att Hitler kom fram till Svenskgänget efter ragges seger och gratulerade och undrade;
- Är ni nöjda med er vistelse här i Riket?
Ragge Lär då ha svarat:
- Vi är inte nöjda! Varvid övriga svenskar undrade vafan han höll på med och övriga tyskar bleknade; man säger inte så till HITLER!!!
-Vad är problemet? undrade Hitler något sammanbitet.
- Ni betalar oss i Reichmark, en valuta som bara kan användas i Tyska Riket och hur gärna vi än skulle vilja det så kan ni inte spendera våra vinstpremier här i Tyskland på vin, kvinnor och sång. Vi är sportsmän, räcerförare och behöver pengarna utanför Tyskland. Så vi är inte nöjda!!
Hitler lär då ha vänt sig till sin adjutant och rutit:
- Se till att dessa gentlemän får sin betalning i Internationell valuta!!
Sedan vänder han sig till Ragge och fyrar av ett stort leende:
- Hoppas ni får stor framgång i framtida lopp!

När dom sedan kom till Sverige med ett stort belopp i någon sorts valuta som bara användes av tyska regeringen så undrade Ragges bankchef:
- Var har du fått dom här ifrån? Det är bara regeringstjänstemän som har tillgång till detta?
På detta svarade då Ragge:
- Jag fick dom av Hitler!!!
:)


Anekdoter är roliga! :tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2731319 Jo men så var det ju! Ragge Sundkvist... som visst ver en tuffing både på banan och i depån. Det sägs att Hitler kom fram till Svenskgänget efter ragges seger och gratulerade och undrade;
- Är ni nöjda med er vistelse här i Riket?
Ragge Lär då ha svarat:
- Vi är inte nöjda! Varvid övriga svenskar undrade vafan han höll på med och övriga tyskar bleknade; man säger inte så till HITLER!!!
-Vad är problemet? undrade Hitler något sammanbitet.
- Ni betalar oss i Reichmark, en valuta som bara kan användas i Tyska Riket och hur gärna vi än skulle vilja det så kan ni inte spendera våra vinstpremier här i Tyskland på vin, kvinnor och sång. Vi är sportsmän, räcerförare och behöver pengarna utanför Tyskland. Så vi är inte nöjda!!
Hitler lär då ha vänt sig till sin adjutant och rutit:
- Se till att dessa gentlemän får sin betalning i Internationell valuta!!
Sedan vänder han sig till Ragge och fyrar av ett stort leende:
- Hoppas ni får stor framgång i framtida lopp!

När dom sedan kom till Sverige med ett stort belopp i någon sorts valuta som bara användes av tyska regeringen så undrade Ragges bankchef:
- Var har du fått dom här ifrån? Det är bara regeringstjänstemän som har tillgång till detta?
På detta svarade då Ragge:
- Jag fick dom av Hitler!!!
:)
Se upp så inte valmers läser bara.... ;)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Undrar hur den banan såg ut om de hade såna snittfarter med den effekten. Kåplöst... :näsblod

Vilket teknologiövertag förresten! Och vilka modesta effektsiffror. Halva litereffekten jämfört med en modern gat-600. Då talar vi ändå om den grymmaste racerbågen på sin tid (?). Ni som har lite koll, är det den där 500:an som har huggormsmönstret i nederkant på tanken?

Banan var inte mycket till bana, lite som Linköping :rolleyes:

Några mil motorväg, 180 graders vändning och sedan lika många mil åt andra hållet och 180 graders vändning och mål framför stora stadion.

Var väl några över miljonen människor och tittade enligt publiksiffror etc.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
För att klämma in lite GP-bilar (hoppas ingen misstycker) hittade jag följande underhållande texter på en Auto-Union sida:

"I oktober 1937 basunerade den tyska motorsportorganisationen ut det nya reglementet för Grand Prix-vagnar. 750-kilos formeln som introducerades 1934 var helt enkelt för liberal. Speciellt på motorsidan gick den tekniska utvecklingen med en rasande fart. 650 kompressormatade hästkrafter i de starkaste vagnarna möjliggjorde snittfarter om över 260 km/h och med topphastigheter på närmare 400 km/h på de snabbaste banorna. För att få ned farterna bestämde man sig för att begränsa högsta tillåtna motorvolym till 3 liter mot tidigare 6 liter."

"Jugoslaviens Grand Prix på Belgrads gator blev det sista på många år. Den första september tågade tyskarna in i Polen. Den tredje september, alltså två dagar efter krigets utbrott kördes Belgrads Grand Prix. Loppet föregicks av långa diskussioner huruvida det skulle köras eller inte, men eftersom alla förare och team anlänt bestämde man att tävlingen trots allt skulle startas. Även om Mercedesteamets ledargestalt Alfred Neubauer fick hämta en av sina förare, von Brauschitch, på flygplatsen där han var på väg hem till tryggheten."

"För att bättre förstå vilket enormt ingenjörskunnande som låg bakom renoveringen av Karassiks bil kan jag nämna att enbart vevaxeln, en rullagrad från Hirth, totalt består av 2000 delar! Jo, ni läste rätt. Tvåtusen delar. Före renoveringen tvingades man röntga vevaxeln. Man förstod helt enkelt inte hur den skulle demonteras." (Avser en Auto-Union V16 typ-D som togs som krigsbyte av Ryssarna och hittades i Riga för inte så längesedan)
 

Bifogat

  • big_53b.jpg
    big_53b.jpg
    22.3 KB · Visningar: 145
  • autoc8.2.JPG
    autoc8.2.JPG
    58.8 KB · Visningar: 144

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Häftiga bilar ....
Det är lätt att glömma att om inte dessa hojar och bilar hade funnits, om inte ingenjörskonsten gjort sådana framsteg för så många år sedan, ja då hade inte dagens hojar funnits heller så ok, fnissa åt effekter, ramar, bromsar, fjädring, utrustning, mm, men det är dessa maskiner och den tidens förare som sådde den kunskap som vi skördar idag ...
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Se upp så inte valmers läser bara.... ;)

Och låt honom för guds skull inte få syn på den här bilden. När han ser aerodynamiskt formade karosser börjar han gapa "En bajsande ko!" för full hals.
:)

Edit.
För den som vill har lite mer Tysk 30-talskänsla går det bra att beundra min profilbild.
 

Bifogat

  • Auto Union D-Typ 1938.jpg
    Auto Union D-Typ 1938.jpg
    23.5 KB · Visningar: 122
Last edited:

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
För att klämma in lite GP-bilar (hoppas ingen misstycker) hittade jag följande underhållande texter på en Auto-Union sida:

"I oktober 1937 basunerade den tyska motorsportorganisationen ut det nya reglementet för Grand Prix-vagnar. 750-kilos formeln som introducerades 1934 var helt enkelt för liberal. Speciellt på motorsidan gick den tekniska utvecklingen med en rasande fart. 650 kompressormatade hästkrafter i de starkaste vagnarna möjliggjorde snittfarter om över 260 km/h och med topphastigheter på närmare 400 km/h på de snabbaste banorna. För att få ned farterna bestämde man sig för att begränsa högsta tillåtna motorvolym till 3 liter mot tidigare 6 liter."

"

400 km/h 1934?? Minst sagt galet! :gnissla
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Nu börjar vi komma in pa väsentligheter. :tummenupp Det är imponerande att se vad som kunde byggas bade pa MC sidan men defenitivt pa bilsidan under 30-talet.

Jag gillar verkligen utseendet pa dessa bilar och det var ta mig f*n hjältar som körde dom. Läderhjälm, glasögon och inget bälte eller störtbur i 300 km/h.:Bugar
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top