sandstream
Guest
@Elwe: Vi har ju diskuterat liknande frågor tidigare (nya lagar mm) utan att komma överens så vi lär inte göra det den här gången heller.
@Elwe: Vi har ju diskuterat liknande frågor tidigare (nya lagar mm) utan att komma överens så vi lär inte göra det den här gången heller.
Är detta verkligen sant?! Hur kunde däcken och bygget i övrigt hålla för sådana påfrestningar?
Det VAR tuffare förr, det är ett faktum.
En del av "utövarna" vill ha lite tuffare tag även idag ... de får inte någon adrenalinnivå av att köra en snäll, förlåtande racer på en artificiell väg med km-långa avåkningszoner. Det är därför Isle of Man och liknande tävlingar får fler anmälningar än de kan ta emot.
Det är väl ändå så att man fortfarande sköter reglagen själv, eller? Då bestämmer man ju också själv vilken risknivå man kan tänka sig att acceptera och sedan får man pussla ihop det med sin ambitionsnivå.
Puh, trodde jag var ensam om att tycka såThe good ol´days... Skitbilar på skitbanor. Inga utrymmen för misstag eller maskinfel. Njaaa.... inte för mig
Du får väl bygga en Typ C "Stromlinie" helt enkelt. Märkligt att en 70 år gammal bil är så lik en modern sportvagnsracer typ LMP.Kul att Auto Union typ C och D kommer på tal! De är så feta... jag har länge funderat på att bygga en amatörbyggd bil (gatreggad) och har byggt lite sådant innan också, och jag har faktiskt funderat väldigt starkt på att bygga en Auto Union typ C replica. Eller möjligtvis en replica av den lite mer slimmade typ D, men typ C är ju så brutal... Så det står mellan Auto Union replica och Porsches 962:a. Svårt val, ingen av dem går av för hackor, men jag har fan funderat i snart två år på vilken jag vill bygga (och har samlat på mig en massa bilder, info, chassilösningar mm mm om båda) och jag kan inte bestämma mig. Dagens i-landsproblem, men ändå... Enda problemet med en gatreggad replica av en Auto Union-vagn är att det är helt omöjligt att få den reggad utan skärmar över hjulen, och skärmar över hjulen på en sådan bil ser sååååå fel ut. Resten är nemas problemas.
Om ni vill ha lite boktips så leta upp ett exemplar av boken "Bakom dånande motorer" (Hinter dröhnenden Motoren) från 1954 av Ludwig Sebastian. Han var mekaniker år Berndt Rosemeyer som körde dessa bilar. När man väl börjat läsa så är det svårt att lägga ifrån sig boken... Det berättas om Rosemeyer och hans konkurrenter (Stuck, Lang, Caracciola, Nuvolari mfl.) och om bilarna, rejsen, mellan tävlingarna mm mm. Väldigt imponerande teknik hade de redan på den tiden. Boken skildrar verkligen allting inom rejsingen på den tiden. Skitbra!
Oerhört vacker bil!2733237Du får väl bygga en Typ C "Stromlinie" helt enkelt. Märkligt att en 70 år gammal bil är så lik en modern sportvagnsracer typ LMP.
Vad trist det låter: att försöka komma överens i alla frågor. Nå konsensus.@Elwe: Vi har ju diskuterat liknande frågor tidigare (nya lagar mm) utan att komma överens så vi lär inte göra det den här gången heller.
Ingen har skrivit att de stora risker som motorsport var förenad med förr är något som är bättre än hur det är idag. Däremot är många imponerade av andan förr och vad man kunde åstadkomma med förhållandevis primitiv teknik jämfört med idag.Visst var det annorlunda... tuffare också, men var det bättre? Har just läst "Against death and time" av Brook Yates som beskriver racingåret 1955 framför allt ur amerikansk rundbaneracings synvinkel. Där berättar han hur av de 33 förare som stod på startlinjen till 1955 års Indy 500 så skulle 18 dö på racerbanan, tre innan året var slut.
The good ol´days... Skitbilar på skitbanor. Inga utrymmen för misstag eller maskinfel. Njaaa.... inte för mig
Nja, den är ju jäkligt snygg den också (ser lite ut som en "vanlig" typ C med ett skynke över ) men jag gillar cigarrformen på den vanliga typ C, den är så brutal... hmmm, svårt det här...Du får väl bygga en Typ C "Stromlinie" helt enkelt. Märkligt att en 70 år gammal bil är så lik en modern sportvagnsracer typ LMP.
Visst var det annorlunda... tuffare också, men var det bättre? Har just läst "Against death and time" av Brook Yates som beskriver racingåret 1955 framför allt ur amerikansk rundbaneracings synvinkel. Där berättar han hur av de 33 förare som stod på startlinjen till 1955 års Indy 500 så skulle 18 dö på racerbanan, tre innan året var slut.
The good ol´days... Skitbilar på skitbanor. Inga utrymmen för misstag eller maskinfel. Njaaa.... inte för mig
Inte i alla frågor.Vad trist det låter: att försöka komma överens i alla frågor. Nå konsensus.
Om ni vill ha lite boktips så leta upp ett exemplar av boken "Bakom dånande motorer" (Hinter dröhnenden Motoren) från 1954 av Ludwig Sebastian. Han var mekaniker år Berndt Rosemeyer som körde dessa bilar. När man väl börjat läsa så är det svårt att lägga ifrån sig boken... Det berättas om Rosemeyer och hans konkurrenter (Stuck, Lang, Caracciola, Nuvolari mfl.) och om bilarna, rejsen, mellan tävlingarna mm mm. Väldigt imponerande teknik hade de redan på den tiden. Boken skildrar verkligen allting inom rejsingen på den tiden. Skitbra!
[
Ingen har skrivit att de stora risker som motorsport var förenad med förr är något som är bättre än hur det är idag. Däremot är många imponerade av andan förr och vad man kunde åstadkomma med förhållandevis primitiv teknik jämfört med idag.
Det låter lite trist och onödigt att dela in människor i kategorier: ni som tycker det var bättre förr och vi som tycker det var sämre förr. Somligt var bättre förr, annat var sämre.
Åkare som är för långsamma för att lyckas i "vanlig" roadracing men som däremot saknar självbevarelsedrift menar du
En del av "utövarna" vill ha lite tuffare tag även idag ... de får inte någon adrenalinnivå av att köra en snäll, förlåtande racer på en artificiell väg med km-långa avåkningszoner. Det är därför Isle of Man och liknande tävlingar får fler anmälningar än de kan ta emot.
Åkare som är för långsamma för att lyckas i "vanlig" roadracing men som däremot saknar självbevarelsedrift menar du
Säkert inte talanglösa men inte i klass med de bästa i MotoGP.Michael Rutter, John McGuiness med flera placerar sig högt upp i resultatlistorna i BSB, men de kanske är talanglösa i short circuit ändå?
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |