Nazistracing

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Säkert inte talanglösa men inte i klass med de bästa i MotoGP.

Men man behöver ju inte vara en misslyckad förare för att man inte tar sig till motoGP heller.
Men tycker inte real RR och roadracing på säker bana är riktigt jämförbar heller.
De största dårarna kör real roadracing.
På IOM är det Guts'n'glory som gäller, helst med så bra teknik som möjligt, medan det i motogp numer mest är mest slipad teknik som gäller.
Sen att som Kevin/Foggy m.fl totalspöar alla andra real-rr puttar i ett gatlopp är inte särskilt konstigt, det är ju ett helt annat tempo på en rr-bana.

Men alla som kör sporthoj på gata vet ju vilken thrill det är att köra fort på 70-väg? Eller hur? Sen att man vågar köra ännu fortare på bana för att det är säkrare är ju en annan femma.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Dagens i-landsproblem, men ändå... Enda problemet med en gatreggad replica av en Auto Union-vagn är att det är helt omöjligt att få den reggad utan skärmar över hjulen, och skärmar över hjulen på en sådan bil ser sååååå fel ut. Resten är nemas problemas.

Alltid dessa problem......

Det är väl bara att göra som alla andra som bygger formelbil för gatbruk och göra skärmar som är lätt demonterbara....

Vad hade du tänkt dig för snurra?

Du får gärna skicka några länkar via PM:pannkyss
 

novarossi

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1, R6
de som kör race på gatan är väldigt modiga!!
men som det sägs i filmen faster så är alla i motogp hjältar!! det krävs galet mkt för nå dit!
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100

sandstream

Guest
Men man behöver ju inte vara en misslyckad förare för att man inte tar sig till motoGP heller.
Men tycker inte real RR och roadracing på säker bana är riktigt jämförbar heller.
Nej, det är svårt att jämföra och jag är inget annat än imponerad av hur fan de vågar köra så hårt på vanliga vägar med stolpar, stenmurar etc.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Åkare som är för långsamma för att lyckas i "vanlig" roadracing men som däremot saknar självbevarelsedrift menar du:va

Nej det menar jag inte ... gissa igen.


The good ol´days... Skitbilar på skitbanor. Inga utrymmen för misstag eller maskinfel. Njaaa.... inte för mig

Nej, det passar säkerligen inte så många och procentuellt ännu färre nu än då, fast det fina var ju att de fick bestämma själva om de ville eller inte ... DET är värt enormt mycket så som jag ser på det.


Visst är en del saker från förr i tiden fortfarande imponerande men när man som Elwe i var och varannan tråd ska gnälla på hur radiostyrt och säkert allt är nu för tiden (som något negativt) tycker iaf jag att det blir tjatigt.

Du behöver ju inte ta det personligt :)
Det är ju det som är själva finessen med att ha skaffat sig egna erfarenheter genom åren, man behöver inte oroa sig för att det man läst var felskrivet ... man var med och såg och upplevde själv och då har man råd med egna åsikter oavsett hur mycket de diffar mot den allom rådande mediala uppfattningen om vad som är bra och vad som är dåligt för en.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Du behöver ju inte ta det personligt :)
Det är ju det som är själva finessen med att ha skaffat sig egna erfarenheter genom åren, man behöver inte oroa sig för att det man läst var felskrivet ... man var med och såg och upplevde själv och då har man råd med egna åsikter oavsett hur mycket de diffar mot den allom rådande mediala uppfattningen om vad som är bra och vad som är dåligt för en.
Jag tar det inte personligt :pannkyss
(Trevligt att träffas på mässan :tummenupp )

Däremot är det som jag skrev tidigare trist att de som var med förr hela tiden ska berätta om hur bra det var på den tiden, hur tuffa förarna var, hur enkelt allt är nu för tiden, hur säkert allt har blivit osv.
Utvecklingen går framåt och jag är rätt säker på att de som körde på 20-30 talet tyckte att de som körde på 50-60 talet hade det lättare och säkrare.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag tar det inte personligt :pannkyss
(Trevligt att träffas på mässan :tummenupp )

Däremot är det som jag skrev tidigare trist att de som var med förr hela tiden ska berätta om hur bra det var på den tiden, hur tuffa förarna var, hur enkelt allt är nu för tiden, hur säkert allt har blivit osv.
Utvecklingen går framåt och jag är rätt säker på att de som körde på 20-30 talet tyckte att de som körde på 50-60 talet hade det lättare och säkrare.

Jo men det var trevligt att råkas. Nästa gång kanske vi hinner snacka lite :)
Kanske kommer du t ex ner till Knutstorp när det blir lite varmare.

Det är inte alls omöjligt utan t o m troligt att 20-talarna tyckte att 50-talarna hade det för lätt :)
Kanske du om 30 år tycker det är lite tramsigt att alla kör i varsin fil, att supermagneter repellerar dem som kommer för nära kanten på sin fil, samt hindrar att de eldrivna fordonen kommer för nära varandra.
Vidare kommer förarna att gnälla om att löplinan som är krokad i skyddsselen rycker till för hårt om de kör omkull och ska lyftas upp innan de slår i banan. :tungan

Ibland stöter man på folk som bara måste ha full respekt för. Pratade lite med Annie Seel på mässan och kommer definitivt att själv bli supporter till henne och uppmanar så många jag kan att göra detsamma för att hon ska få möjlighet att köra nästa års Dakar. Jag tycker det är fan att hon ska ha problem med att finansiera sin tävlingsverksamhet när t ex fotbollsspelare som aldrig varit i närheten av hennes uppoffringar blir miljonärer.
Kolla in www.annieseel.com, läs lite under "Annie Info"
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nej, det passar säkerligen inte så många och procentuellt ännu färre nu än då, fast det fina var ju att de fick bestämma själva om de ville eller inte ... DET är värt enormt mycket så som jag ser på det.

Man kan väl inte bestämma om man vill något eller inte... Det man vill det vill man ju! Oavsett allt! Däremot kan man bestämma om man GÖR något eller inte. ...

Idag kan du få köra fort som bara den utan att riskera livet om du, eller någon annan, skulle göra ett misstag. Det kunde du inte förr. Då innebar ett misstag att du riskerade livet. Det fanns gott om möjligheter till abrupta omedelbara stopp vilket innebar en relativt säker död trots att du kanske inte ens gjort ett misstag
Kolla in filmen här:
http://www.youtube.com/watch?v=gRc_0dphOfI

Oulton park för ca 40 år sedan. Gillade man att köra fort på den tiden så var risken STOR att du satt som en dartpil i ett av träden i någon av alleerna. Inget bra val tycker jag... för du hade inget val! All racing var livsfarlig!!!
NUförtiden har du däremot ett val...
 

sandstream

Guest
Jo men det var trevligt att råkas. Nästa gång kanske vi hinner snacka lite :) Kanske kommer du t ex ner till Knutstorp när det blir lite varmare.
Om Rookie 1000 får vara med och köra på SM-helgen ska jag försöka ta mig ner! :)
Jag tycker det är fan att hon ska ha problem med att finansiera sin tävlingsverksamhet när t ex fotbollsspelare som aldrig varit i närheten av hennes uppoffringar blir miljonärer.
Visst är det synd men fotbollsspelarna har av förklarliga skäl ett högra marknadsvärde och fyller arenor varje gång de spelar. Paris-Dakar är det väl bara ett fåtal i Sverige som intresserar sig för.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Man kan väl inte bestämma om man vill något eller inte... Det man vill det vill man ju! Oavsett allt! Däremot kan man bestämma om man GÖR något eller inte. ...
Nja, jag kanske inte uttryckte mig tydligt nog. Man kan bestämma om man vill TILLRÄCKLIGT MYCKET för att verkligen göra det :) Kolla in Annie Seel, hon vill tillräckligt mycket ...
Idag kan du få köra fort som bara den utan att riskera livet om du, eller någon annan, skulle göra ett misstag. Det kunde du inte förr. Då innebar ett misstag att du riskerade livet. Det fanns gott om möjligheter till abrupta omedelbara stopp vilket innebar en relativt säker död trots att du kanske inte ens gjort ett misstag
Kolla in filmen här:
http://www.youtube.com/watch?v=gRc_0dphOfI

Oulton park för ca 40 år sedan. Gillade man att köra fort på den tiden så var risken STOR att du satt som en dartpil i ett av träden i någon av alleerna. Inget bra val tycker jag... för du hade inget val! All racing var livsfarlig!!!
NUförtiden har du däremot ett val...

Jag vet hur det är att tävla i alléer både i Sverige och Finland. Har även vurpat i en allé i Kuopio i ca 150 km/h. Hade väl fortfarande ca 30 km/h när jag träffade en björk. Som tur var så fortsatte hojen i banans riktning och fick bara 100 m skrapskador som gick att reparera med lite lösa plastskivor och popnitar. Det var förresten samma dag som Jarno Saarinen begravdes så Tapio Virtanen, Pecka Nurmi, Teuvo Läänsiivuori och någon mer som varit på begravningen kom till tävlingen på söndagen och i praktiken åkte man då ner till 3:e led fast man stod i andra och de längst bak ...
Just denna bana hade en liten egenhet ... när man var längst ute på en udde och vände för att köra promenadstråket in mot stan igen så fanns det en stor ek i innerkanten och om man inte böjde upp huvudet så slog man hjälmen i eken. Trots det så lever jag och har hur många roliga minnen som helst. :)
"All racing var livsfarlig" är inte sant ... återigen, man valde den risknivå som motsvarade ens ambitionsnivå och valet var fritt! Tyckte man ändå att det var för farligt så fanns det ju bollar å sånt ...

Visst är det synd men fotbollsspelarna har av förklarliga skäl ett högra marknadsvärde och fyller arenor varje gång de spelar. Paris-Dakar är det väl bara ett fåtal i Sverige som intresserar sig för.

Att de har högre marknadsvärde beror på den otillbörligt stora täckning de får i massmedia. Jag har så länge jag minns bojkottat fotboll och ju fler som gör det, desto större chans är det att olika sporter och idrotter får dela det massmediala utrymmet.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

"All racing var livsfarlig" är inte sant ... återigen, man valde den risknivå som motsvarade ens ambitionsnivå och valet var fritt! Tyckte man ändå att det var för farligt så fanns det ju bollar å sånt ...

Vi ser uppenbarligen olika på saker och ting... Jag, som trebarnsfar, tycker att det är TOPPEN att jag kan köra RR på elitnivå och samtidigt kunna titta min fru i ögonen och säga "Det är relativt ofarligt". Det anser jag inte att jag hade kunnat göra för 40 år sedan.

Och då måste jag bara fråga... Skulle du tycka att våra svenska banor blev bättre om vi planterade tjocka furor utmed banorna...NÄRA asfalten?
 

sandstream

Guest
Att de har högre marknadsvärde beror på den otillbörligt stora täckning de får i massmedia. Jag har så länge jag minns bojkottat fotboll och ju fler som gör det, desto större chans är det att olika sporter och idrotter får dela det massmediala utrymmet.
Tror jag har tagit exemplet tidigare men i min lilla förort till Stockholm har vi garanterat fler fotbollsspelare än vad det finns roadracingförare i hela Sverige. Inte så konstigt om fler är intresserade av fotboll på TV.
Trots det så lever jag och har hur många roliga minnen som helst. :)
Visst, men det hade garanterat varit fler som du vid liv i dag om banorna inte varit så farliga. Får en känsla av att ni på den tiden accepterade lite "svinn" vilket bara är att beklaga isf.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Vi ser uppenbarligen olika på saker och ting... Jag, som trebarnsfar, tycker att det är TOPPEN att jag kan köra RR på elitnivå och samtidigt kunna titta min fru i ögonen och säga "Det är relativt ofarligt". Det anser jag inte att jag hade kunnat göra för 40 år sedan.

Och då måste jag bara fråga... Skulle du tycka att våra svenska banor blev bättre om vi planterade tjocka furor utmed banorna...NÄRA asfalten?

Det är klart det är trevligt att kunna säga att det är relativt ofarligt, eller iaf, risken är rätt liten att man dör. Men man ska ändå inte glömma bort att risken för invaliditet inte är särskilt liten.


Visst, men det hade garanterat varit fler som du vid liv i dag om banorna inte varit så farliga. Får en känsla av att ni på den tiden accepterade lite "svinn" vilket bara är att beklaga isf.

RR är inte ofarligt idag heller, men dödsfall hör till ovanligheterna. Dock finns ju risker för andra rätt allvarliga skador fortfarande kvar.
Ryggskydd räddar mycket, men är inget 100%-igt skydd.
Det ska man vara medveten om innan man kör ut på banan.
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Alltid dessa problem......

Det är väl bara att göra som alla andra som bygger formelbil för gatbruk och göra skärmar som är lätt demonterbara....

Vad hade du tänkt dig för snurra?

Du får gärna skicka några länkar via PM:pannkyss

Jo, det finns ju den varianten också... för en gångs skull ville jag vara helt laglig förutom motoreffekten (den ändrar man ju alltid på efter regbes...), men det får nog bli lösa skärmar isåfall.
Snurra hade jag tänkt skulle bli Audis gamla V8:a (gamla pga. lägre effekt, ska gå att regga också, dessutom funkar den hyfsat fint med lite varv och överladdning också :D ) tillsammans med Porsche 915-låda eller möjligtvis Audi 5000-låda oavsett vilket bygge det blir, Auto Union replica eller 962. Saknas ju några cylindrar om det blir Auto Union, men ändå... två för mycket om det blir 962. Vill helst ha 911-motor då, men det blir för dyrt... Får se när det kommer igång!
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Jo, det finns ju den varianten också... för en gångs skull ville jag vara helt laglig förutom motoreffekten (den ändrar man ju alltid på efter regbes...), men det får nog bli lösa skärmar isåfall.
Snurra hade jag tänkt skulle bli Audis gamla V8:a (gamla pga. lägre effekt, ska gå att regga också, dessutom funkar den hyfsat fint med lite varv och överladdning också :D ) tillsammans med Porsche 915-låda eller möjligtvis Audi 5000-låda oavsett vilket bygge det blir, Auto Union replica eller 962. Saknas ju några cylindrar om det blir Auto Union, men ändå... två för mycket om det blir 962. Vill helst ha 911-motor då, men det blir för dyrt... Får se när det kommer igång!


Vadå, du är väl händig nog att sätta ihop 2x Audi V8? ;)
 

sandstream

Guest
RR är inte ofarligt idag heller, men dödsfall hör till ovanligheterna. Dock finns ju risker för andra rätt allvarliga skador fortfarande kvar.
Men risken för dödsolyckor och allvarliga skador har minskat rejält sen man slutade köra på "gator och torg" och de svenska banorna är säkert säkrare i dag än var de var på 50- och 60-talet.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Vadå, du är väl händig nog att sätta ihop 2x Audi V8? ;)

Hehe, ja, det går säkert med en jävla massa jobb, men man ska orka också :rolleyes: Sen tror jag inte bilprovningen tycker om det... :D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Kör en Jagga 12:a! Billigt och många cylindrar!

Ja, en Jaguar V12:a hade suttit fint, men de lämnar lite för mycket effekt för att SBP och SFRO ska släppa igenom bilen. 5,3:an från XJR lämnar runt 300 hästar och då måste bilen väga minst 1470 kg om det ska bli godkänt med de 15kW/100kg som gäller för amatörbyggt fordon. Jag tror inte att de går på att en Auto Union replica väger 1,5 ton... vågsedel krävs dessutom och man kan vikta ner bilen till vägningen (men det får man inte :näsblod ), men jag vill inte hänga på 600 kg bly :D Så en lite mindre motor med mindre effekt är det som gäller. Kompressor kan man ju montera i efterhand :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top