Vi ser uppenbarligen olika på saker och ting... Jag, som trebarnsfar, tycker att det är TOPPEN att jag kan köra RR på elitnivå och samtidigt kunna titta min fru i ögonen och säga "Det är relativt ofarligt". Det anser jag inte att jag hade kunnat göra för 40 år sedan.
Och då måste jag bara fråga... Skulle du tycka att våra svenska banor blev bättre om vi planterade tjocka furor utmed banorna...NÄRA asfalten?
Nja, jag hade två barn de sista åren jag tävlade ... jag hade massor av chanser att titta min fru i ögonen eftersom hon hjälpte mig att meka, drog allt som skulle dras med momentnyckel, torkade hojen när jag penslat den med bensin, osv. Hon invände aldrig mot att jag tyckte det var kul med racing, det hade ändå varit ganska lönlöst ...
Hur du hade tänkt för 40 år sedan gissar du bara. Vi är alla barn av vår tid.
Du missförstår medvetet om banorna. Vi körde på avstängda landsvägar, promenadvägar, inne på militärområden, mm och de vägarna kändes som mer äkta gammal hederlig racing. De var som de var, take it or leave it. När man körde permanentbanor minskade man säkerhetsmarginalen eftersom det bara var armco-räcken som var relativt släta som man kunde hamna i ... ibland hade de t o m lagt ut skumgummikuddar
Ingen har snackat om att plantera träd på permanentbanor, men inte heller att såga ner dem på landsvägsbanor. Båda beteendena vore ju lika knäppa ...
Tyvärr har de förstört en del banor, t ex Falkenberg där de tagit bort den mest utslagsgivande svängen, den efter rakan där det nu är en chikan ... I Karlskoga har de plockat bort velodromen där man varenda inbromsning funderade över hur mycket av uppförsbacken man kunde tillgodoräkna sig när man valde bromspunkt. Det var speciellt när man hade trumbroms som ändrade sig för varje varv. Det var svårt och därför roligt, men vi är kanske inte överens om den definitionen heller ...