Nazistracing

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ha ha - tycker den här bilden är så dråpligt rolig. Nazisterna är så fullständigt malplacerade i sammanhanget. Vilket ju också trådens namn bevisar. Det blir helt sjukt. Den svenske segraren ser som sagt inte ut att trivas så värst med omständigheterna.
:D
Finns det andra osannolika bilder på nazister och roadracing tro?
 

Bifogat

  • nazistracing.jpg
    nazistracing.jpg
    118 KB · Visningar: 146

njelger

Guest
Ha ha - tycker den här bilden är så dråpligt rolig. Nazisterna är så fullständigt malplacerade i sammanhanget. Vilket ju också trådens namn bevisar. Det blir helt sjukt. Den svenske segraren ser som sagt inte ut att trivas så värst med omständigheterna.
:D
Finns det andra osannolika bilder på nazister och roadracing tro?

Fast om man har lite hum om motorsport på den tiden så är ju nazisterna ett återkommande och vanligt inslag. En tysk tävling utan dem hade sett helt "malplacerad" ut. Om man överför till idag hade grottmålarna i Frankrike fått böter.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Är det bara jag som inte tycker bilden ser ett dugg märklig ut för att vara tagen i Tyskland på 30-talet?
Kom igen! En femåring vet också att nazister inte var ovanliga i Tyskland på 30-talet. Men att två naziofficerare smäller ihop klackarna och gör Hitlerhälsning åt en svensk RR-förare arkiveras i alla fall under Annorlunda i min bok.
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Kom igen! En femåring vet också att nazister inte var ovanliga i Tyskland på 30-talet. Men att två naziofficerare smäller ihop klackarna och gör Hitlerhälsning åt en svensk RR-förare arkiveras i alla fall under Annorlunda i min bok.

Den saluteringsgest som nassarna gör heter i själva verket "Tysk hälsning" och var obligatorisk i det Tusenåriga riket.
Alltså ett helt "normalt" sätt att hälsa under den här tiden, allt annat skulle förorsaka en längre vistelse i ett mindre behagligt arbetsläger och/eller direkt transport för gasning.

Den här hälsningsgesten kommer egentligen från början från romartiden och kallas "Romerska hälsningen".
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Den saluteringsgest som nassarna gör heter i själva verket "Tysk hälsning" och var obligatorisk i det Tusenåriga riket.
Alltså ett helt "normalt" sätt att hälsa under den här tiden, allt annat skulle förorsaka en längre vistelse i ett mindre behagligt arbetsläger och/eller direkt transport för gasning.

Den här hälsningsgesten kommer egentligen från början från romartiden och kallas "Romerska hälsningen".
På vilket sätt är det intressant i sammanhanget?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Kom igen! En femåring vet också att nazister inte var ovanliga i Tyskland på 30-talet. Men att två naziofficerare smäller ihop klackarna och gör Hitlerhälsning åt en svensk RR-förare arkiveras i alla fall under Annorlunda i min bok.

Visst är bilden en kul kuriositet, men så såg det ut på alla idrottsevenemang, titta bara på gamla arkivbilder från OS i Berlin 1936. Nazister gillade såklart racing och idrott som alla andra.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
...kna inte låta bli när det pratas både nazister å Stalin å gubbs...
 

Bifogat

  • wolf.jpg
    wolf.jpg
    38.1 KB · Visningar: 219

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Om jag inte minns fel så var dödligheten i F1 begynnellse 1,2 förare per helg.
Undrar hur dom fick ihop startfältet i slutet på säsongen:confused:
Jag tycker att det är betydligt trevligare idag när man vet att man kan följa "sin" förare hela säsongen.

i slutet på säsongen

"Jaha det är bara vi två kvar att mötas i finalen :näsblod " :rolleyes:

Det var en annan mentalitet som rådde, man hade helt enkelt en press på sig att klara sig själv, något som tyvärr försvunnit idag och det har gått fort. Nu vill man bli omhändertagen från vaggan till graven och man är villig att ge upp sin personliga frihet för det.
Trygghetsnarkomaner är ett ord som passar tycker jag.
Se bara på racingforumet ... det ska vara bollhav, dansgolvsslät asfalt, traction control, tuggummidäck, avbrott om det skulle börja regna, osv, osv.

så det är bara yllegossar nuförtiden :D
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
På vilket sätt är det intressant i sammanhanget?

Då inser de flesta med fler än två funktionella hjärnceller att det inte är någon hälsning som är rent nasistisk, eller uppfanns av nasister utan en betydligt äldre kvarleva.

Ungefär som en hel del av nasismens symboler.

Lika unikt som att idag applåderas de som gått imål, hur malplacerat kan inte det tänkas vara i framtiden? Kanske helt obscent och idiotiskt :rolleyes:
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Bara 1 år senare var det OS i Tyskland
http://sv.wikipedia.org/wiki/Olympiska_sommarspelen_1936

det var nog många Svenskar som tävlade i Tyskland...

Jag å Deefred var i Berlin i somras och besökte då Olympiastadion. En ENORM anläggning! Bakom fanns "oanvända" ytor där man lätt kunnat stoppa in Sviestad, Falken, Gelleråsen.. Tänk en RR bana mitt i stan :yoparty
Berlin är mycket trevlig stad och rekomenderas verkligen!

/J

Kom igen! att två naziofficerare smäller ihop klackarna och gör Hitlerhälsning åt en svensk RR-förare arkiveras i alla fall under Annorlunda i min bok.

Men hallå... Det var ju lag på att man skulle hälsa på det där viset..
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top