Nazistracing

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Alltså, tänk att gasa omkring på den där Huskvarna 500:an i typ 200 blås på en landsvägsbana. Hade jag inte gjort ens under pistolhot.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag gillar verkligen utseendet pa dessa bilar och det var ta mig f*n hjältar som körde dom. Läderhjälm, glasögon och inget bälte eller störtbur i 300 km/h.:Bugar
Eller varför inte pröva +400 km/h. Läs sista stycket i artikeln.

http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/021117_silverpil/silverpil.htm&var=

"Klockan tjugo över åtta den 28 januari 1938 fimpade Caracciola sin cigarett och satte sig bakom ratten till den nya rekordvagnen från Mercedes-Benz. Han satte på sig läderhuvan, fällde ned glasögonen och for iväg på Autobahnsträckan mellan Frankfurt och Darmstadt. I 432.7 km/h! Rekordet står sig än idag, ingen har någonsin kört fortare på allmän väg."
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För att klämma in lite GP-bilar (hoppas ingen misstycker) hittade jag följande underhållande texter på en Auto-Union sida:

"I oktober 1937 basunerade den tyska motorsportorganisationen ut det nya reglementet för Grand Prix-vagnar. 750-kilos formeln som introducerades 1934 var helt enkelt för liberal. Speciellt på motorsidan gick den tekniska utvecklingen med en rasande fart. 650 kompressormatade hästkrafter i de starkaste vagnarna möjliggjorde snittfarter om över 260 km/h och med topphastigheter på närmare 400 km/h på de snabbaste banorna. För att få ned farterna bestämde man sig för att begränsa högsta tillåtna motorvolym till 3 liter mot tidigare 6 liter."

"Jugoslaviens Grand Prix på Belgrads gator blev det sista på många år. Den första september tågade tyskarna in i Polen. Den tredje september, alltså två dagar efter krigets utbrott kördes Belgrads Grand Prix. Loppet föregicks av långa diskussioner huruvida det skulle köras eller inte, men eftersom alla förare och team anlänt bestämde man att tävlingen trots allt skulle startas. Även om Mercedesteamets ledargestalt Alfred Neubauer fick hämta en av sina förare, von Brauschitch, på flygplatsen där han var på väg hem till tryggheten."

"För att bättre förstå vilket enormt ingenjörskunnande som låg bakom renoveringen av Karassiks bil kan jag nämna att enbart vevaxeln, en rullagrad från Hirth, totalt består av 2000 delar! Jo, ni läste rätt. Tvåtusen delar. Före renoveringen tvingades man röntga vevaxeln. Man förstod helt enkelt inte hur den skulle demonteras." (Avser en Auto-Union V16 typ-D som togs som krigsbyte av Ryssarna och hittades i Riga för inte så längesedan)

Ja vilka maskiner. Riktigt kruppstål! ;)
En Autounion V16 skulle man vilja höra live!
http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2678503&postcount=10

/J
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Eller varför inte pröva +400 km/h. Läs sista stycket i artikeln.

http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/021117_silverpil/silverpil.htm&var=

"Klockan tjugo över åtta den 28 januari 1938 fimpade Caracciola sin cigarett och satte sig bakom ratten till den nya rekordvagnen från Mercedes-Benz. Han satte på sig läderhuvan, fällde ned glasögonen och for iväg på Autobahnsträckan mellan Frankfurt och Darmstadt. I 432.7 km/h! Rekordet står sig än idag, ingen har någonsin kört fortare på allmän väg."

Det där är så jäkla stenhårt så det finns inte. Tysk 30-talsteknologi, med vibbar av störtbombare, ubåtar och stridsvagnar
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
.......

"Klockan tjugo över åtta den 28 januari 1938 fimpade Caracciola sin cigarett och satte sig bakom ratten till den nya rekordvagnen från Mercedes-Benz. Han satte på sig läderhuvan, fällde ned glasögonen och for iväg på Autobahnsträckan mellan Frankfurt och Darmstadt. I 432.7 km/h! Rekordet står sig än idag, ingen har någonsin kört fortare på allmän väg."

Fortsättningen:

Vid samma tillfälle omkom förar-esset Bernd Rosemeyer i sitt försök att köra ännu snabbare i sin 16-cylindriga Auto Union. Alfred Neubauer, teamchef för Mercedesstallet hade sin egen teori till varför Rosemeyer förolyckades vilket han berättar i sin fantastiska bok "Männer, Frauen und Motoren

- När Bernd körde nära 450 km/h var fartvindens tryck på karossen cirka 1000 kg per kvadratcentimeter. Den plötsliga sidvinden ökade trycket ytterligare 200 kg - och det var mer än det tunna aluminiumkarosseriet orkade med. Vid undersökningen på olycksplatsen fann man att chassit var så gott som oskadat, men att inte en enda del av karossen fanns på plats. Istället verkade det som om karossen exploderat och spridits i mindre bitar, berättar Alfred Neubauer i sin bok.

Eftersom regeringen påhejade rekordförsöken och hjälpte till med såväl pengar som kringarrangemang anklagades den för att ha offrat allt för farten och publiciteten, till och med människoliv vilket stoppade alla rekordförsök i Tyskland under många årtionden..."
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det där är så jäkla stenhårt så det finns inte. Tysk 30-talsteknologi, med vibbar av störtbombare, ubåtar och stridsvagnar

Japp, stenhårt är ordet. Något som dagens F1 och Moto-GP förare inte kommer i närheten av. De må ratta sina vaniljmaskiner på det mest gudomliga sättet men de spelar inte i samma division som de som sitter på en stol med en ratt i handen och ett monster i ryggen. En modernare variant är X-15 piloterna. En ensam människa i en raket högt upp i atmosfären i +6 Mach.
 

Bifogat

  • Michael_Adams_X-15.jpg
    Michael_Adams_X-15.jpg
    23.4 KB · Visningar: 133

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Eller varför inte pröva +400 km/h. Läs sista stycket i artikeln.

http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/021117_silverpil/silverpil.htm&var=

"Klockan tjugo över åtta den 28 januari 1938 fimpade Caracciola sin cigarett och satte sig bakom ratten till den nya rekordvagnen från Mercedes-Benz. Han satte på sig läderhuvan, fällde ned glasögonen och for iväg på Autobahnsträckan mellan Frankfurt och Darmstadt. I 432.7 km/h! Rekordet står sig än idag, ingen har någonsin kört fortare på allmän väg."

Den vägen har man kört ett antal gånger. Det finns de som försöker slå det rekordet här nere även nu. :D Men då är det morderna Ferrarisar, Porschar och annat skoj. Allra helst nattetid går det fort på den vägen men även dagtid i full trafik är det många som ligger och drar i 200 - 300 km/h, bråttom till jobbet helt enkelt. :tungan

Dock inte på långa vägar lika fräckt som vad man åstadkom på 30-talet. Men det var med livet som insats många gånger...
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Eller varför inte pröva +400 km/h. Läs sista stycket i artikeln.

http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/021117_silverpil/silverpil.htm&var=

"Klockan tjugo över åtta den 28 januari 1938 fimpade Caracciola sin cigarett och satte sig bakom ratten till den nya rekordvagnen från Mercedes-Benz. Han satte på sig läderhuvan, fällde ned glasögonen och for iväg på Autobahnsträckan mellan Frankfurt och Darmstadt. I 432.7 km/h! Rekordet står sig än idag, ingen har någonsin kört fortare på allmän väg."
Helt förryckt :näsblod
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Japp, stenhårt är ordet. Något som dagens F1 och Moto-GP förare inte kommer i närheten av. De må ratta sina vaniljmaskiner på det mest gudomliga sättet men de spelar inte i samma division som de som sitter på en stol med en ratt i handen och ett monster i ryggen. En modernare variant är X-15 piloterna. En ensam människa i en raket högt upp i atmosfären i +6 Mach.

Jag stumnar av beundran inför den tidens racer- och flygförare, de dog som flugor men ändå satte de sig i sina vansinnesmaskiner, drog iväg och såg lika glada ut för det.

Läste i en bok om en svensk flygare som gått på Kungl Krigsflygskolan i Ljunbyhed i början av 50-talet, innan 50-talet var över hade hans avgångsklass halverats....vem skulle ställa upp med sådana odds idag? Något liknande var det förmodligen för racerförare på 20 och 30 talen.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Jag stumnar av beundran inför den tidens racer- och flygförare, de dog som flugor men ändå satte de sig i sina vansinnesmaskiner, drog iväg och såg lika glada ut för det.

Läste i en bok om en svensk flygare som gått på Kungl Krigsflygskolan i Ljunbyhed i början av 50-talet, innan 50-talet var över hade hans avgångsklass halverats....vem skulle ställa upp med sådana odds idag? Något liknande var det förmodligen för racerförare på 20 och 30 talen.

Det gick en kortserie på Discovery för ett halvår sedan om de som kämpade för att ta hastighetsrekorden på land och vatten under 30 till 70-talet. Där var det samma sak, dog som flugorna i fronten på bilen. Otroligt vad de var villiga att riskera. Man har respekt för sådana människor.

Dessa människor finns väl i viss mån fortfarande, de klättrar i berg, ensamseglar runt jorden och kör MC. :tungan
 

Tholon

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2007
Ort
Tyresö
Hoj
Triumph Sprint ST
Visst är deras insatser imponerande!! Både ingenjörsmässig och förarmässigt. Mekanisk bränsleinsprutning, finns det något coolare??

Fast vi för ju inte glömma bort att det var den tidens high-tech. Såg en gång en flygare från första världskriget som fick frågan om hur han vågade ge sig upp i dessa plan, som bara var tyg och trä? Han svarare lite irriterat att det var ju det bästa som fanns då. "Bara tyg? Det var ju det allrs bästa irländska linnet!"
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När ändå autounion är uppe kan man ju föra ämnet åter till hojar genom att minnas att autounion bildades 1932 genom en sammanslagning av Audi, Horch, Wanderer samt DKW. Där de sistnämda även byggde en legendarisk kompressormatad megafonförsedd tvåtakts 250 samt 350-racer.
thumb_DKW%20350%20werks%20rennmaschine%20Die%20singende%20s%E4ge%20%20JWP%B488.jpg

hist_dkw_3.jpg

Även denna ingenjörsbragd utnyttjades dock tyvärr av nassarna i propagandan. Hojarna var tydligen baddare och framgångsrik på Isle of man i slutet av trettiotalet strax innan kriget. Ända tills regeländringar utestängde hojarna. Enligt utsago var ljudet ur megafonerna av sån magnitud att det var första gången man kunde höra motorljudet från fastlandet.

/J
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag stumnar av beundran inför den tidens racer- och flygförare, de dog som flugor men ändå satte de sig i sina vansinnesmaskiner, drog iväg och såg lika glada ut för det.

Läste i en bok om en svensk flygare som gått på Kungl Krigsflygskolan i Ljunbyhed i början av 50-talet, innan 50-talet var över hade hans avgångsklass halverats....vem skulle ställa upp med sådana odds idag? Något liknande var det förmodligen för racerförare på 20 och 30 talen.

Det var en annan mentalitet som rådde, man hade helt enkelt en press på sig att klara sig själv, något som tyvärr försvunnit idag och det har gått fort. Nu vill man bli omhändertagen från vaggan till graven och man är villig att ge upp sin personliga frihet för det.
Trygghetsnarkomaner är ett ord som passar tycker jag.
Se bara på racingforumet ... det ska vara bollhav, dansgolvsslät asfalt, traction control, tuggummidäck, avbrott om det skulle börja regna, osv, osv.
Visst, vill man ha det så så blir det så, men sedan finns det en tendens att påföra dagens aktörer samma hjältestatus som de hade som verkligen gick ut och körde race i vetskapen om att det var STOR risk att hojen gick i bitar (inte nödvändigtvis på den mest lämpliga platsen heller), att bromsar falerade, att däck exploderade, att det var olja på vägen strax innan stenhuset, osv ... I min värld var dessa killar tuffare och hårdare än dagens racegubbar, därmed inte sagt att dagens förare är tekniskt dåliga, tvärtom, de ligger precis på gränsen för vad det tål och vissa kostar på sig att klota 3-5 ggr på en racehelg ... det gjorde man inte förr :)

Är detta verkligen sant?! Hur kunde däcken och bygget i övrigt hålla för sådana påfrestningar?

:confused:

Det höll inte alltid ... :tungan

Filmen "The Worlds Fastest Indian" har fångat lite av tänket och drivkraften hos en enskild människa som verkligen VILL prova sina idéer, kosta vad det kosta vill ...
Den typen av människor har blivit sällsynta. Förr fanns det fler av dem, fritänkare, människor som brann för en dröm eller idé, människor som inte samhället rådde på eftersom styrmedlen inte var så "välutvecklade" som idag.
Jag saknar dessa människor ... en del var tomtar, men många kunde man lära sig saker av. De stack ut, hade kunskaper och idéer som inte alla andra hade men de var därmed farliga för dem som hade makten ... de tänkte själva och de tänkte fritt ... då blir man inte poppis hos makthavarna :)
 
Last edited:

sandstream

Guest
Trygghetsnarkomaner är ett ord som passar tycker jag. Se bara på racingforumet ... det ska vara bollhav, dansgolvsslät asfalt, traction control, tuggummidäck, avbrott om det skulle börja regna, osv, osv.
Visst, vill man ha det så så blir det så...
En utveckling i helt rätt riktning. Utövarna ska inte behöva sätt livet till bara för att det finns folk framför TV-apparaterna som tyckte att det var "tuffare" förr.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nu börjar vi komma in pa väsentligheter. :tummenupp Det är imponerande att se vad som kunde byggas bade pa MC sidan men defenitivt pa bilsidan under 30-talet.

Jag gillar verkligen utseendet pa dessa bilar och det var ta mig f*n hjältar som körde dom. Läderhjälm, glasögon och inget bälte eller störtbur i 300 km/h.:Bugar

Det var en härlig tid. Auto-Unions första racer var mycket svårkörd.; hade (precis som wv-bubblan) pendelaxel och spårviddsförändringarna vid fjädring gjord vägegenskaperna "spännande". Vid ett tillfälle var Auto-Union och testade på Nürburgring samtidigt som DKW:s mc-åkare. Berndt Rosemeyer fick chansen att testa Den svårkörda Auto-Unionen. Berndt kom omgående ner på tider i närheten av varvrekordet och tyckte att det var en rolig och spännande bil med bra vägegenskaper. "Den sladdar lätt och kontrollerat".

Därefter blev det inte något mer MC-köra för Berndt Rosemeyer som var den ende som riktigt kunde utnyttja B-modellens fulla potential. Cool man!!!
Det ska en hojåkare till....
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Det var en härlig tid. Auto-Unions första racer var mycket svårkörd.; hade (precis som wv-bubblan) pendelaxel och spårviddsförändringarna vid fjädring gjord vägegenskaperna "spännande". Vid ett tillfälle var Auto-Union och testade på Nürburgring samtidigt som DKW:s mc-åkare. Berndt Rosemeyer fick chansen att testa Den svårkörda Auto-Unionen. Berndt kom omgående ner på tider i närheten av varvrekordet och tyckte att det var en rolig och spännande bil med bra vägegenskaper. "Den sladdar lätt och kontrollerat".

Därefter blev det inte något mer MC-köra för Berndt Rosemeyer som var den ende som riktigt kunde utnyttja B-modellens fulla potential. Cool man!!!
Det ska en hojåkare till....

Det var grabbar med har pa bröstet pa den tiden.

Nagon som vet var man kan fa tag pa gamla racingbilder bil och MC som skulle göra sig bra som tavlor? Det maste ju finnas massor av bilder som skulle vara hur snygga som helst att rama in och sätta pa väggen. Gallerix känns som lite för mainstream för att kunna erbjuda nagot vettigt.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
En utveckling i helt rätt riktning. Utövarna ska inte behöva sätt livet till bara för att det finns folk framför TV-apparaterna som tyckte att det var "tuffare" förr.

Det VAR tuffare förr, det är ett faktum.
En del av "utövarna" vill ha lite tuffare tag även idag ... de får inte någon adrenalinnivå av att köra en snäll, förlåtande racer på en artificiell väg med km-långa avåkningszoner. Det är därför Isle of Man och liknande tävlingar får fler anmälningar än de kan ta emot.
Det är väl ändå så att man fortfarande sköter reglagen själv, eller? Då bestämmer man ju också själv vilken risknivå man kan tänka sig att acceptera och sedan får man pussla ihop det med sin ambitionsnivå.

Jag slutade att titta på F1 när de blev "radiostyrda" ...

Men, jag har väl fel eftersom jag är så gammal och inte förstår t ex varför det har blivit viktigare att vara känd än att ha presterat något och varför det är så j-a farligt att själv ta ansvar för sina handlingar.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top