Chris Ash
Kapten Gars
Alltså, tänk att gasa omkring på den där Huskvarna 500:an i typ 200 blås på en landsvägsbana. Hade jag inte gjort ens under pistolhot.
Eller varför inte pröva +400 km/h. Läs sista stycket i artikeln.Jag gillar verkligen utseendet pa dessa bilar och det var ta mig f*n hjältar som körde dom. Läderhjälm, glasögon och inget bälte eller störtbur i 300 km/h.
För att klämma in lite GP-bilar (hoppas ingen misstycker) hittade jag följande underhållande texter på en Auto-Union sida:
"I oktober 1937 basunerade den tyska motorsportorganisationen ut det nya reglementet för Grand Prix-vagnar. 750-kilos formeln som introducerades 1934 var helt enkelt för liberal. Speciellt på motorsidan gick den tekniska utvecklingen med en rasande fart. 650 kompressormatade hästkrafter i de starkaste vagnarna möjliggjorde snittfarter om över 260 km/h och med topphastigheter på närmare 400 km/h på de snabbaste banorna. För att få ned farterna bestämde man sig för att begränsa högsta tillåtna motorvolym till 3 liter mot tidigare 6 liter."
"Jugoslaviens Grand Prix på Belgrads gator blev det sista på många år. Den första september tågade tyskarna in i Polen. Den tredje september, alltså två dagar efter krigets utbrott kördes Belgrads Grand Prix. Loppet föregicks av långa diskussioner huruvida det skulle köras eller inte, men eftersom alla förare och team anlänt bestämde man att tävlingen trots allt skulle startas. Även om Mercedesteamets ledargestalt Alfred Neubauer fick hämta en av sina förare, von Brauschitch, på flygplatsen där han var på väg hem till tryggheten."
"För att bättre förstå vilket enormt ingenjörskunnande som låg bakom renoveringen av Karassiks bil kan jag nämna att enbart vevaxeln, en rullagrad från Hirth, totalt består av 2000 delar! Jo, ni läste rätt. Tvåtusen delar. Före renoveringen tvingades man röntga vevaxeln. Man förstod helt enkelt inte hur den skulle demonteras." (Avser en Auto-Union V16 typ-D som togs som krigsbyte av Ryssarna och hittades i Riga för inte så längesedan)
Eller varför inte pröva +400 km/h. Läs sista stycket i artikeln.
http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/021117_silverpil/silverpil.htm&var=
"Klockan tjugo över åtta den 28 januari 1938 fimpade Caracciola sin cigarett och satte sig bakom ratten till den nya rekordvagnen från Mercedes-Benz. Han satte på sig läderhuvan, fällde ned glasögonen och for iväg på Autobahnsträckan mellan Frankfurt och Darmstadt. I 432.7 km/h! Rekordet står sig än idag, ingen har någonsin kört fortare på allmän väg."
.......
"Klockan tjugo över åtta den 28 januari 1938 fimpade Caracciola sin cigarett och satte sig bakom ratten till den nya rekordvagnen från Mercedes-Benz. Han satte på sig läderhuvan, fällde ned glasögonen och for iväg på Autobahnsträckan mellan Frankfurt och Darmstadt. I 432.7 km/h! Rekordet står sig än idag, ingen har någonsin kört fortare på allmän väg."
Det där är så jäkla stenhårt så det finns inte. Tysk 30-talsteknologi, med vibbar av störtbombare, ubåtar och stridsvagnar
Eller varför inte pröva +400 km/h. Läs sista stycket i artikeln.
http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/021117_silverpil/silverpil.htm&var=
"Klockan tjugo över åtta den 28 januari 1938 fimpade Caracciola sin cigarett och satte sig bakom ratten till den nya rekordvagnen från Mercedes-Benz. Han satte på sig läderhuvan, fällde ned glasögonen och for iväg på Autobahnsträckan mellan Frankfurt och Darmstadt. I 432.7 km/h! Rekordet står sig än idag, ingen har någonsin kört fortare på allmän väg."
Helt förrycktEller varför inte pröva +400 km/h. Läs sista stycket i artikeln.
http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/021117_silverpil/silverpil.htm&var=
"Klockan tjugo över åtta den 28 januari 1938 fimpade Caracciola sin cigarett och satte sig bakom ratten till den nya rekordvagnen från Mercedes-Benz. Han satte på sig läderhuvan, fällde ned glasögonen och for iväg på Autobahnsträckan mellan Frankfurt och Darmstadt. I 432.7 km/h! Rekordet står sig än idag, ingen har någonsin kört fortare på allmän väg."
Ja vilka maskiner. Riktigt kruppstål!
En Autounion V16 skulle man vilja höra live!
http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2678503&postcount=10
/J
Japp, stenhårt är ordet. Något som dagens F1 och Moto-GP förare inte kommer i närheten av. De må ratta sina vaniljmaskiner på det mest gudomliga sättet men de spelar inte i samma division som de som sitter på en stol med en ratt i handen och ett monster i ryggen. En modernare variant är X-15 piloterna. En ensam människa i en raket högt upp i atmosfären i +6 Mach.
Jag stumnar av beundran inför den tidens racer- och flygförare, de dog som flugor men ändå satte de sig i sina vansinnesmaskiner, drog iväg och såg lika glada ut för det.
Läste i en bok om en svensk flygare som gått på Kungl Krigsflygskolan i Ljunbyhed i början av 50-talet, innan 50-talet var över hade hans avgångsklass halverats....vem skulle ställa upp med sådana odds idag? Något liknande var det förmodligen för racerförare på 20 och 30 talen.
Är detta verkligen sant?! Hur kunde däcken och bygget i övrigt hålla för sådana påfrestningar?...1934...topphastigheter på närmare 400 km/h på de snabbaste banorna.
Jag stumnar av beundran inför den tidens racer- och flygförare, de dog som flugor men ändå satte de sig i sina vansinnesmaskiner, drog iväg och såg lika glada ut för det.
Läste i en bok om en svensk flygare som gått på Kungl Krigsflygskolan i Ljunbyhed i början av 50-talet, innan 50-talet var över hade hans avgångsklass halverats....vem skulle ställa upp med sådana odds idag? Något liknande var det förmodligen för racerförare på 20 och 30 talen.
Är detta verkligen sant?! Hur kunde däcken och bygget i övrigt hålla för sådana påfrestningar?
En utveckling i helt rätt riktning. Utövarna ska inte behöva sätt livet till bara för att det finns folk framför TV-apparaterna som tyckte att det var "tuffare" förr.Trygghetsnarkomaner är ett ord som passar tycker jag. Se bara på racingforumet ... det ska vara bollhav, dansgolvsslät asfalt, traction control, tuggummidäck, avbrott om det skulle börja regna, osv, osv.
Visst, vill man ha det så så blir det så...
Nu börjar vi komma in pa väsentligheter. Det är imponerande att se vad som kunde byggas bade pa MC sidan men defenitivt pa bilsidan under 30-talet.
Jag gillar verkligen utseendet pa dessa bilar och det var ta mig f*n hjältar som körde dom. Läderhjälm, glasögon och inget bälte eller störtbur i 300 km/h.
Det var en härlig tid. Auto-Unions första racer var mycket svårkörd.; hade (precis som wv-bubblan) pendelaxel och spårviddsförändringarna vid fjädring gjord vägegenskaperna "spännande". Vid ett tillfälle var Auto-Union och testade på Nürburgring samtidigt som DKW:s mc-åkare. Berndt Rosemeyer fick chansen att testa Den svårkörda Auto-Unionen. Berndt kom omgående ner på tider i närheten av varvrekordet och tyckte att det var en rolig och spännande bil med bra vägegenskaper. "Den sladdar lätt och kontrollerat".
Därefter blev det inte något mer MC-köra för Berndt Rosemeyer som var den ende som riktigt kunde utnyttja B-modellens fulla potential. Cool man!!!
Det ska en hojåkare till....
En utveckling i helt rätt riktning. Utövarna ska inte behöva sätt livet till bara för att det finns folk framför TV-apparaterna som tyckte att det var "tuffare" förr.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |