Near miss idag..

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Hjälpsamhet och ödmjukhet är ju tyvärr inte direkt en självklarhet i Sverige utan det är mer
"DU flyttar dig när JAG kommer!"
och skulle man då som TS råka missa så backar man inte utan håller på sin "rätt" och tutar gärna för att tala om att den andre är en "idiot" istället! :D
I den svenska trafiken är det noll tolerans mot alkohol men samma uppträdande utan alkohol tolererar vi. Eller åtminstone lagstiftningen! :rolleyes: Om anledningen var mobilprat framgår inte men...

http://lt.se/nyheter/blaljus/1.2662024-vinglig-bilist-pa-e4

trefilig väg.jpg

Vinglig bilist på E4
Vid fyratiden på torsdagseftermiddagen fick polisen in ett larm om en vinglande bilist på E4.
Det var norrifrån i riktning mot Södertälje som en bilist vinglade kraftigt över vägbanan, enligt medtrafikanter som ringde polisen.
En patrull skickades ut och vid trafikplats Järna stoppades bilen. Föraren visade sig dock efter alkoholtest vara nykter.

På bilden i artikeln ovan är högerfilen fri från trafik. Det beror på att vägen är felbyggd. Istället för en vänsterfil lade man till ytterligare en högerfil som då blir en enda lång av- och påfart. Och den måste man lämna så fort man kan! :lol

Debatt inlägg i LT
http://lt.se/asikter/debatt/1.2647847-hall-till-hoger

Håll till höger
Bara undrar över trafiksituationen på E4/E20 mellan Moraberg och Alby?

Varför gjordes den tredje filen? Antagligen för att underlätta för alla fordon som kör denna sträcka. Varför använder man då inte den högra filen?
Genast efter påfart Moraberg kör man ut i mittfilen – det är väl okej om man ska köra om någon som ligger i innerfil. Men man ser dagligen bilister som kör ut i mittfil och håller stadiga 100 kilometer i timmen.
Sedan kör de av i Alby och ligger då i ”fel” fil vilket innebär att man då behöver byta fil, varför ligger man inte kvar i innerfil i stället?
Blir galen på alla dessa som inte kan trafikreglerna. Har de inte gått på de kurser och skrivit sina skrivningar på körskola?
Ser även körskolebilar ibland som ligger fel, även privata övningskör-bilar! Skärpning!

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
För att kortfatta det:rolleyes:
Bil som svänger ut framför mc = bilens fel.
Mc som svänger ut framför bil = bilens fel.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
För att kortfatta det:rolleyes:
Bil som svänger ut framför mc = bilens fel.
Mc som svänger ut framför bil = bilens fel.

Och om du går in på ett bilforum = Motorcyklistens fel. :)

Istället borde vi vara ödmjuka och erkänna att vi alla kan göra fel men det är inte en guldgren i Sverige! :rolleyes:

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Bara för att vända skulden lite åt andra hållet.

TS, du tror inte det är så att bilisten trodde att du såg honom och tänkte köra förbi innan du svängde ut?
Svängde du ut tidigt eller sent?

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
busa
Pulsen gick upp några klick idag då jag skulle ut på motorvägen. Blinkade, kollade backspegel och bakåt i döda vinkeln. På väg att köra ut och då hör jag ett signalhorn. En fartdåre i en vit bil pratandes i telefon hade hunnit upp precis innan jag skulle svänga ut.

Är det inte förbjudet att tala i telefon då man kör bil?

Du måste väl skoja med oss??

Du menar att du svänger upp påfarten på motorvägen i 110 knyck och kollar i backspegeln och dessutom vrider på skallen och då blir du överrumplad av en bilist som prata i telefon?????

Skaffa dig då för fan glasögon!!! Om inte annat för alla dina medtrafikanters skull...IDIOT!!!

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot

Du menar att du svänger upp påfarten på motorvägen i 110 knyck och kollar i backspegeln och dessutom vrider på skallen och då blir du överrumplad av en bilist som prata i telefon?????

Skaffa dig då för fan glasögon!!! Om inte annat för alla dina medtrafikanters skull...IDIOT!!!

Såja såja, lugn och fin.

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Du överlevde! Alltså inverkade telefonpratandet inte negativt på trafiksäkerheten och är därmed tillåtet i landet med Noll Vision! :D

Noll Vision innebär att ingen ska dödas eller skadas allvarligt, mer än 10% bestående invaliditet, resten kan vi tillåta. :tungan

Hade ni krockat hade det berott på hög hastighet, anledningen till alla olyckor i landet ...:rolleyes:

Precis!
Dessutom kan man utgå från att en sådan typ av upphinnandeolycka där fordonen färdas åt samma håll bara hade resulterat i plåtskador, och sådant är bara bra enligt Noll Vision.

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
busa
Pulsen gick upp några klick idag då jag skulle ut på motorvägen. Blinkade, kollade backspegel och bakåt i döda vinkeln. På väg att köra ut och då hör jag ett signalhorn. En fartdåre i en vit bil pratandes i telefon hade hunnit upp precis innan jag skulle svänga ut.

Är det inte förbjudet att tala i telefon då man kör bil?

Såja såja, lugn och fin.

Jag tar tillbaka det och ber om ursäkt OM du är under ca 25 år och har ett nytaget körkort...Sorry ;) MEN annars!!! För fan se dig omkring i trafiken!!!! ;)

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
busa
Men "lilla små gubbar" lever ni i ett "Bomullsland" där alla tar hand om varandra??? MEN för fan vakna upp!!!!! ..OM ni kör på 2 hjul så se då till att ni är vakna trafiken!!! Är ni inte vakna, så kör bil.

Era föräldrar verkar har curlat med er i hela erat liv.....

--Jamen!! Min mamma å Pappa har sagt att jag är bäst och jag gör alltid rätt!!! IDIOTER!!!!!!!:fyllisar

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Precis!
Dessutom kan man utgå från att en sådan typ av upphinnandeolycka där fordonen färdas åt samma håll bara hade resulterat i plåtskador, och sådant är bara bra enligt Noll Vision.

Och om det blev mer än plåtskador sänker man hastigheten på platsen så Noll Vision kan upprätthållas! :tummenupp

Och då förstår man varför Mc måste förbjudas, precis som det sades när Noll Vision sjösattes, för att det ska fungera.:fakta

När det inte gick får man göra det så dyrt och omständigt så det inte blir fler hojåkare på vägarna. :rolleyes:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Men "lilla små gubbar" lever ni i ett "Bomullsland" där alla tar hand om varandra??? MEN för fan vakna upp!!!!! ..OM ni kör på 2 hjul så se då till att ni är vakna trafiken!!! Är ni inte vakna, så kör bil.

Era föräldrar verkar har curlat med er i hela erat liv.....

--Jamen!! Min mamma å Pappa har sagt att jag är bäst och jag gör alltid rätt!!! IDIOTER!!!!!!!:fyllisar

Jag måste erkänna att jag, precis som TS, har gjort missar i trafiken, ja inte bara där förresten, och erkänner därmed att jag är en IDIOT!!! :)

Jag har varit IDIOT på Mc, mest SportHoj, i över 33 år nu och ser upp till dig perfekta människa som aldrig gör misstag! :tummenupp

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
busa
Jag måste erkänna att jag, precis som TS, har gjort missar i trafiken, ja inte bara där förresten, och erkänner därmed att jag är en IDIOT!!! :)

Jag har varit IDIOT på Mc, mest SportHoj, i över 33 år nu och ser upp till dig perfekta människa som aldrig gör misstag! :tummenupp

Gött för dig:tungan Jag tog kortet 1976 och kör som alla andra är idioter!! Börja klandra bilister eller andra trafikanter plötsligt" dyker upp!!!...det tyder på dålig uppmärksamhet...sen kan du säga precis vad du vill...

Måste tillägga::::IDIOT!!!! =) ;)

Last edited:

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Är det inte förbjudet att tala i telefon då man kör bil?:rolleyes

Haha.. förbjudet? Jo det var skarpt noterat av dej.

Men, jo det är det, "om det påverkar trafikkörningen". (Läs; gäller vid SMS & Surf)
Men men.. se bara till att det inte är ditt fel när du kör ihjäl dej. Bli dyr självrisk för nära å kära när det skall använda vagnsskadeförsäkringen.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Haha.. förbjudet? Jo det var skarpt noterat av dej.

Men, jo det är det, "om det påverkar trafikkörningen". (Läs; gäller vid SMS & Surf)
Men men.. se bara till att det inte är ditt fel när du kör ihjäl dej. Bli dyr självrisk för nära å kära när det skall använda vagnsskadeförsäkringen.

Om man läser TS inlägg 1 http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?273151-Near-miss-idag&p=6087811&viewfull=1#post6087811
och mitt inlägg http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?273151-Near-miss-idag&p=6087816&viewfull=1#post6087816
så förstår man att det inte är jag som skrivit citatet och därmed heller inte "skarpt noterat" utan det är en liten hopklippning, illvillig eller bara dålig läsförståelse, som skapat något nytt!

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Bara för att vända skulden lite åt andra hållet.

TS, du tror inte det är så att bilisten trodde att du såg honom och tänkte köra förbi innan du svängde ut?
Svängde du ut tidigt eller sent?

Där jag skulle ut självklart. Avståndet till bilen han hade framför sig då han tutade på mig var inte lagligt kan jag säga.... nu gick det ju bra som tur var och jag är glad för det.

Kommer kolla än mer noga numera då jag kör ut just där, påfarten är lite kort tyvärr....

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Hoj

Bilisten körde som en IDIOT, inte jag. Hade jag inte varit så pass uppmärksam som jag var hade det smällt. Han var inte uppmärksam kan jag säga. Det är dessutom 80 på den sträckan, tror dock de flesta ligger i snarare 100.

Sen vill jag ogärna bli kallad idiot på ett publikt forum, kan man inte diskutera utan såna ord så kanske man ska vara tyst?

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Känns ju rätt solklart att bilisten vart ouppmärksam men vilken bilist är inte det..... Att möta en idiotisk bilist känns inte direkt som någon nytt fenomen.

Utgå från att inte en käft ser dig någonstans istället, du har ju t.om. det tankesättet skrivet i din egen signatur. Gasa helvete på påfarterna så slipper du oroa dig för slöa bilar som ska hinna ikapp

Last edited:

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Hoj
Känns ju rätt solklart att bilisten vart ouppmärksam men vilken bilist är inte det.....

Utgå från att inte en käft ser dig någonstans istället, gasa helvete på påfarterna så slipper du oroa dig för slöa bilar som ska hinna ikapp

Mmm ... brukar utgå från det men i detta fallet hjälpte det knappt (eller det kanske det gjorde då jag kan skriva här?)

Får helt enkelt undvika den påfarten tror jag iaf vid den tidpunkten, ta en annan väg istället. Fördelen är ju att det tar lite längre tid hem från jobbet.. :tummenupp

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
Ducati SS1000 DS
Känns ju rätt solklart att bilisten vart ouppmärksam men vilken bilist är inte det..... Att sitta och klaga på att du mött en idiotisk bilist känns inte direkt som någon nytt fenomen.

Utgå från att inte en käft ser dig någonstans istället, gasa helvete på påfarterna så slipper du oroa dig för slöa bilar som ska hinna ikapp

Ett bra råd !
Jag förstår att du blev skärrad men det är bara att utgå från att du är osynlig, leta luckor och dra järnet !
:tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...