Near miss idag..

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Bilisten körde som en IDIOT, inte jag.
Det är dessutom 80 på den sträckan, tror dock de flesta ligger i snarare 100.

OJOJOJOJ..det är ju fruktansvärt, kör dom 20km för fort? OJOJOJ.. hur kan dom, "har dom inget hjärta", till dej som mottrafikant.

Men den dagen du hamnar som ett paket med slangar i din permostol, så kan du iaf. säga ovan, "Det var inte mitt fel"

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om du vände dig om och såg en bil och sen svängde ut utan att förvissat dig om vilken hastighet han höll så har du, i synnerhet som du kör hoj, diskvalificerat dig från att få ha några åsikter om hur bilföraren kört.

Last edited:

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
... Men den dagen du hamnar som ett paket med slangar i din permostol, så kan du iaf. säga ovan, "Det var inte mitt fel"

Det var det budskapet jag ville få fram i mitt första inlägg också, man kan grina hur mycket man vill på idiotiska bilister men det är en själv som får den värsta skiten när man kraschar.

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Det var det budskapet jag ville få fram i mitt första inlägg också, man kan grina hur mycket man vill på idiotiska bilister men det är en själv som får den värsta skiten när man kraschar.

Ja, självklart är det så. Håller helt o fullt med angående det. Men jag klarade mig så jag ska sluta grina...

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Precis så, trötta och nonchalant korkade människor som letar efter bilar, ser endast bilar.

ibland skulle man ha en sån där glashammare som sitter i stadsbussarna på sidan av tanken så man kunde knacka rutan för idioterna som kastar sig ut i vägen utan att titta :yoparty

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Hoj
.
Tycker det känns som att det är du som har gjort "fel" i detta sammanhang utifrån informationen jag fått. Du påstår att du kollade döda vinkeln och backspeglarna men så var det en bil där när du svängde ut? Att han pratade i telefon måste inte nödvändigtvis ha påverkat hans körning vid det här tillfället. Han bör underlätta för dig vid påfarten genom att anpassa fart eller lägga sig i eventuell vänsterfil. Möjligt att han trodde du skulle accelerera mer och lägga dig framför alternativt bakom, men i det här fallet verkar du inte sett honom. Jag var inte där och har inte tagit del av all information :krama Själv tummar jag hellre lite på lagen ibland vid påfarter och omkörningar då det helt enkelt känns säkrare för mig som en oskyddad trafikant.

"[...]jag skulle ut på motorvägen. Blinkade, kollade backspegel och bakåt i döda vinkeln. På väg att köra ut och då hör jag ett signalhorn.[...]"

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag brukar ge bilister som tror att vi har vänstertrafik i Sverige en rusk på huvudet eller i värsta fall tummen upp följt av långfingret, lite som "Smart, hur tänkte du där?" Några fattar ju att dom inte borde ligga där när man drar om på insidan och dom får bara tummen upp. :)

Idag träffa jag dock på bilisten som kör ihjäl oss mc-förare, tyvärr var han också "britt" så även han fick en rusk på huvudet. Då körde han ikapp mig och gav tillbaka genom att ruska på huvudet och slå ut med händerna, fortfarande i vänsterfilen. Det gjorde mig lite arg att killen inte tycktes fatta att vi har haft högertrafik i Sverige i 47år så då tog jag kommandot och körde förbi honom och hissade flaggstången.

...Det skulle jag inte gjort. Bilistjäveln blev fly förbannad och slängde ut sig i högerfilen och försökte köra in i mig! Full rulle från min sida i fredags trafiken kanske inte hade varit det bästa i vanliga fall men när man har en vit passat som jagar en genom filerna så finns det inte mycket annat att ta till. Hade man varit kall så hade man väl stannat på något bra ställe och följt efter honom men jag var glad att jag hade livet i behåll så svängde av så fort jag kunde utan att han skulle se det. :3freak

Jag är som en levande dildo för tillfället, skakar som jag vet inte vad...

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Jag brukar ge bilister som tror att vi har vänstertrafik i Sverige en rusk på huvudet eller i värsta fall tummen upp följt av långfingret, lite som "Smart, hur tänkte du där?"

...Det skulle jag inte gjort. Bilistjäveln blev fly förbannad och slängde ut sig i högerfilen och försökte köra in i mig!

...jag var glad att jag hade livet i behåll ..

Jag är som en levande dildo för tillfället, skakar som jag vet inte vad...

Otäckt, men jag vill ju direkt ställa dig samma fråga som du ställer bilisterna - "Smart, hur tänkte du där?"

Det finns nog inte mycket att vinna på att försöka "uppfostra" andra trafikanter.

Om jag satt i en bil skulle jag tycka att det vore obehagligt om du skulle köra förbi och göra en massa gester. Sen skulle jag bli upprörd över att du inte bara kört om på lämpligt sätt och dragit vidare, utan att störa mig.

På MC kan man ju oftast ta sig fram i önskad fart oavsett om det ligger bilar ivägen. Jag har aldrig ältat mer än 2 sekunder att någon blockerat "min" fil. Jag har tagit tillvara på nästa tillfälle att köra om, och susat vidare obekymrad.

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
... men i det här fallet verkar du inte sett honom. Jag var inte där och har inte tagit del av all information :krama ....

Jag såg honom inte nej, har försökt analysera vad som kan ha hänt. Vad jag såg då jag skulle ut på motorvägen så var det helt fritt att köra ut (en relativt lång sträcka) då de flesta låg i ytterfilen i rusningen.

Med tanke på hur han körde efter det som kunde blivit en incident (bytte fil och lade sig i röven på en annan bil) så kan han mycket väl ha zickzackat mellan filerna och helt plötsligt kört över i innerfilen då jag skulle ut. Jag hade tyvärr inte GoPron monterad denna dagen så jag vet faktiskt inte.

Jag har lagt detta bakom mig nu dock och vill inte ens fundera på vad som kunde hänt. Krama varandra i trafiken därute. :krama

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Otäckt, men jag vill ju direkt ställa dig samma fråga som du ställer bilisterna - "Smart, hur tänkte du där?"

Det finns nog inte mycket att vinna på att försöka "uppfostra" andra trafikanter.

Om jag satt i en bil skulle jag tycka att det vore obehagligt om du skulle köra förbi och göra en massa gester. Sen skulle jag bli upprörd över att du inte bara kört om på lämpligt sätt och dragit vidare, utan att störa mig.

På MC kan man ju oftast ta sig fram i önskad fart oavsett om det ligger bilar ivägen. Jag har aldrig ältat mer än 2 sekunder att någon blockerat "min" fil. Jag har tagit tillvara på nästa tillfälle att köra om, och susat vidare obekymrad.
Du kanske har rätt, skulle nog börja äta de där aggressionstabletterna igen och måla om hojen. :död

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
man får nog skita i vems fel det är och så....... det gör ju lika ont att bli påkörd även om det är bilistens fel ( som det oftast är)
Som någon skrev tidigare vi MC folk måste köra som om alla andra är kompletta idioter och vara beredda på det värsta, då överlever nog de flesta av oss..

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA