Nedgången insugsventil R1 - 08

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Har kommit över en billig hoj med ett nedgånget ventilskaft, så illa att jag troligtvis får slänga toppen för ventilen har dansat runt i aluminiumet utanför ventilsätet.. Har letat lite på diverse R1-forum och detta verkar vara ett vanligt förekommande problem på 07-08 R1. Anledningen skall tydligen vara att när man går igenom ytbeläggningen på insugsventilerna (som är i titan) så går det väldigt fort att nöta mer det mjuka titanet.

Min fråga är då om någon annan här har drabbats/skruvat med en sån här eller om det gått på garanti osv (jag har ju ingen men ändå). Min plan är att antingen köpa cylinder m. kolvar och en topp eller köpa en komplett motor och hiva i. Det obehagliga är bara om man skulle få tag i en topp/motor med samma problem bara att det inte har gått sönder än. Finns det möjligtvis någon batch av motorer som drabbats mer av detta än andra?

Såhär kan det visst se ut (min ser 7 svåra år värre ut men har ingen bild än, återkommer med det)
dscf0028p.jpg

dscf0031mj.jpg

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det avgörande för hur stort strul det är väl hur
skadad / oskadad är ventilsätet
skadad / oskadad är ventilstyrningen, går det byta ventilstyrning?
med ny ventil är ventilsätet OK så ventilen håller tätt?

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Får man fråga hur långt denna R1:a har gått, om den varit mycket ute på bana eller om förre ägaren ansåg att oljebyte "det e nog inte så viktigt"

Ser ju minst sagt för jävligt ut på en 4 år gammal kvalitets?-hoj som R1:an

Är det "bara" detta, är resten av hojen i normalskick ?

Varför ingen goodwillgaranti från Yamaha ?

Många frågor - men har aldrig sett något liknande innan

Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Många frågor och många svar: Yamaha tog det inte på garanti när det var en massa burnout-gummi på hojen.. Han glömde visst pillra bort det, det räckte inte med att byta bakdäck :) Det festliga är att den gått lite över 1000 mil bara som gathoj och ägaren verkar bara ha straffat den, man kan säga att den ser bedrövligt skött ut.

Toppen är bortom räddning för ventilen har dansat runt i alut utanför sätet och cylinderraden har blivit skavd av ventilen i nikasilen, men som tur är så har resten klarat sig (bottendelen), ventiltätningen har hållit skiten i förbränningsrummet likaså kolvringarna, från nedersta oljeringen och neråt ser kolven fin ut. Har som du säger aldrig sett något liknande själv heller.. :va

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag skulle visa upp det för Yamaha folk, det har ju inget med om den gått hårt eller så. Materialfel och det borde finnas nån Goodwill hos Yamaha för detta.
Annars får du leta på en begagnade topp.

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Kommentar till oljebyte, är ju att det är inte kopplat till det utan de är de usla titanventilerna som går ner sig illa kvickt när man går igenom nitreringen (den hårda ytbeläggningen), ett vanligt fel på 07-08 tyvärr. Kollar man på r1-forum.com så finns det otaliga trådar med nedgångna ventilskaft..

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
1000 mil !!!!!!!!!!!!

Har förre ägaren "BDSM-behandlat" en -08 till döds på 1000 mil -Otroligt - Borde ju fan vara straffbart att inte vårda sin R1:a. Han MÅSTE ju bombat bana med denna utav h--ete och struntat i underhållet.

Får man fråga vad du fick ge för hojen ? (Jag anser att en R1:a i utmärkt skick -08 med 1000 mil bör kosta ca 70 till 75 000)

BTW - jag har rivit ner flera både gamla och nya(re) cyklar (av olika fabrikat) och inte sett ens tendenser av det du visar, visst att just R1:an har haft problem med 2:a växel som hoppar ur och så men detta är faktiskt nytt för mig. Detta är min andra R1:a och den förra går perfekt trots över 4500 mil

Är detta något som drabbar bara 07-08 ? // Jag får söka runt lite på nätet själv såklart//

Lycka till med renoveringsjobbet och skicka gärna en bild på resten av hojen, skulle vara intressant att få en bild av hur den har blivit skött.

Luktar materialfel lång väg tycker jag - 1000 mil !!!!!!!!!!!!!

Ps : Ser att det var postat flera svar medans jag skrev detta.

Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Ibland vill man nog inte veta vad folk gör med sina hojar, det räcker väl att kolla den klassiska tycon r1 på youtube för att bli ledsen i ögat.. :huvet Ska ta lite fler bilder på resten nästa gång jag är i garaget. Sen tror jag att om man har riktig otur med när det nöter igenom skaftet så går det fort, man kan ju tyvärr inte kräva att alla ägare har sånt motoröra att de märker när det börjar gå åt skogen ordentligt. Att en hoj går på 3 burkar märker man ju själv på 2 sek men tydligen inte den tidigare ägaren.

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Hoppas i alla fall att du fick den till ett fett nice price och att den förra ägaren köpte den utan rabatt och hade en svindyr försäkring

Dumjävel på fyllan som varvar sönder en R1a -06 - Borde vara straffbart att vara så dum i huvudet (Undrar om den anmäldes stulen dagen efter ????????)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=I9eOLLSE60U

PS: Det står inledningsvis att det är en 05:a /inte ens detta har dom koll på/

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Detta är ett inte helt vanligt fenomen på misshandlade cyklar med titanventiler. Ytan har en hård utbehandling men stutsar ventilerna mycket läs:övervarv vid burnout så sabbar man den fort och då äter ventilen ned sig snabbt.

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag har alltid undrat över folk som burnar på fullvarv, jag menar det finns pulver så det räcker vid 7000 varv också i en R1:a.. Din beskrivning låter ganska rimlig för den här hojen, dessutom så blir nog skaftet väldigt varmt vid varvstoppet och då går ytbeläggningen sönder kvickt.. Kanske inte ens krävs en lång burnout för det.

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Hoppas i alla fall att du fick den till ett fett nice price och att den förra ägaren köpte den utan rabatt och hade en svindyr försäkring

Dumjävel på fyllan som varvar sönder en R1a -06 - Borde vara straffbart att vara så dum i huvudet (Undrar om den anmäldes stulen dagen efter ????????)

Hur orkar du hetsa upp dig?
Får man inte behandla sin cykel precis hur man vill?

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Får man inte behandla sin cykel precis hur man vill? - Jo det får man

Får man inte bli irriterad på dårar som behandlar sin cykel precis hur dom vill? - Jo det får man

Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Last edited:

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250

Det är en 05:a som är omlackad som en 06:a. Den blev inte anmäld stulen efteråt. Han hade den kvar i flera år efter detta :)

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Det är en 05:a som är omlackad som en 06:a. Den blev inte anmäld stulen efteråt. Han hade den kvar i flera år efter detta :)

Detta var intressant, vet du om hans ventiler såg ut som denna 08:a - Det sitter ju inga titanventiler på en 05:a. Vad var det som till slut tog knäcken på maskinen, vad kostade reparationen ?

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Detta var intressant, vet du om hans ventiler såg ut som denna 08:a - Det sitter ju inga titanventiler på en 05:a. Vad var det som till slut tog knäcken på maskinen, vad kostade reparationen ?

Det var inget fel på den efter detta. Den fick ny olja efteråt sedan gick den flera tusen mil till utan problem.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
1000 mil !!!!!!!!!!!!

Har förre ägaren "BDSM-behandlat" en -08 till döds på 1000 mil -Otroligt - Borde ju fan vara straffbart att inte vårda sin R1:a. Han MÅSTE ju bombat bana med denna utav h--ete och struntat i underhållet.
Du får hemskt gärna förklara för mig hur 10k varv och fullgas sliter mindre på gata än bana? Blir motorn uttråkad över att samma kurvor kommer om och om igen, så den går sönder av tristess? :va

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC