NEJ till Registreringsskyltar fram på motorcyklar - NAMNINSAMLING

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Du, det här har funkat på bilar i massor av år, så varför inte på hojar. Inget av dina argument håller.

Det är just sånt här som stör mig något förbannat. Såg tråden för ett par dagar sedan och tänkte vilket totalt hjärndött föreslag. Hur fan har dom tänkt att det här skall kunna gå igenom? Ingen jag känner kommer sätta på skylten då det

1. Ser förjävligt ut.
2. Hur blir det om man krockar? Den kommer ju agera schweizisk armékniv på random person.
3. Skall alla hojar som importeras hit byggas om bara för att möta Sveriges totalt idiotiska lag.
4. Skall alla hojar som kommer utifrån Sverige bli bötfällda när dom kommer till Sverige bara för att dom inte har en plåt fram?
5. Skyltstöld kommer ju skjuta i luften för hojen i och med ägaransvar...
6. Man kan bara anmäla sin skylt stulen och sen skaffa en ny och bränna fritt, blir man klockad eller tagen av kameran säger man bara att det var den gamla skylten och att du banne mig inte har gjort något!

Körde förut runt i "byn" och körde ut mot landet, såg sedan en skylt där det stod att det är fartkamera framåt. Bara för att sätta min protest mot det här var det bara upp med hojen på bakhjulet och vrida stumt. 160 blås förbi kameran på bakhjulet med fingret uppe i luften.

Den som nu vill moralpredika om att det är såna som jag som förstör för er undanbedes.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
ni vet sån här tearoff på hjälmar, kommer de bli nå sånt till skylten fram sen? med olika reg nummer på? ;D
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Så jobbigt är det inte att sträcka fram handen över skylten? :va

Jo det är tillräkligt jobbigt när man måste dölja både fram o bak samtidigt med varsin hand :D

Därför kör jag utan, vill ju ha båda händerna på styret :)

Varför införa regplåt i huvetaget :confused: lått alla få ha en GPS monterad på alla fordon, de vore ju säkrare från statens sida.
 

MF91

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2011
Ort
stockholm
Hoj
1989 suzuki gsx 750f
Bättre att köra en insamling mot onödiga motionsställare :mad:

som den här? http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article13741149.ab

jag har skickar ett mail till henne där jag kort och enkelt skrev att det är en dålig ide med skylt fram då man enkelt och utan problem bara kan hålla för skylten med handen, en bättre ide är att ha en kamera som både tar kort när du kommer mot kameran och när du har passerat den.

problemet löst, alla blir nöjda.

jag har skickar ett mail till henne där jag kort och enkelt skrev att det är en dålig ide med skylt fram då man enkelt och utan problem bara kan hålla för skylten med handen, en bättre ide är att ha en kamera som både tar kort när du kommer mot kameran och när du har passerat den.

problemet löst, alla blir nöjda.
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag kunde inte hålla mig då jag skrev till hennes kollega om dennes POSITIVA motion..

Jag mailade detta till phia

Hej igen Phia!

Det är intressant att se att två representanter kan ha så vilt skilda sätt att kommunicera med sina medborgare.

När jag mailar till din partikamrat om dennes motion får man svar, men inte från dig? Kanske var det med anledningen att du inte haft tid ännu? Eller tyckte du inte att kritiken var värd att bemöta?

Se gärna nedan hur din partikamrat ger sin reaktion på input från oss medborgare. Intressant, inte sant?




MVH

(mitt riktiga namn)

---
Från: Helene Petersson [mailto:helene.petersson@riksdagen.se]
Skickat: den 11 oktober 2011 12:34
Till: amullo
Ämne: Ang. Motion 2011/12:T204 Säkrare trafikmiljö för mc-förare - TACK FÖR ER MOTION

tack för ditt o alla andras uppmuntrande mail
hälsningar Helene

-------

Motion 2011/12:T204 Säkrare trafikmiljö för mc-förare - TACK FÖR ER MOTION!
till: Helene Petersson 2011-10-11 09:54


________________________________________



Hej Helene!
Jag vill med detta mail personligen tacka dig för din motion och ditt engagemang avseende vår utsatta situation i trafiken!
Det är motioner som dessa som vi väljare vill se (istället för idiotförslaget som din kollega Phia Andersson lämnat in) och jag vill därför tacka dig för inlämningen.

För att se vad andra tycker så kan du med fördel besöka Sveriges största motorcykel forum och se reaktionen direkt!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=247748

TACK!

Med vänlig hälsning


---
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag fick SVAR!

mailsvar från Phia Andersson skrev:
Hej

Tack för ditt brev. Motionen har jag lagt för att jag blev ombedd av personer som förlorat sina anhöriga i trafikolyckor. De är inte ute efter att ta fast några fartsyndare utan att få ner hastigheten på våra vägar, för att minska olycksrisken. Motionen sänds till trafikutskottet som kommer att ge svar på om dessa förslag är genomförbara och om de skulle bidra till minskade olyckor. Jag lade motionen för jag tycker att de som bad mig lägga den har rätt att få svar.
Phia Andersson
Riksdagsledamot ( s)
Telefon 08-78 65 324
Mobil 070-266 00 21
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Jag mailade också (ett rätt långt mail) redan förra veckan..

och kan meddela att jag fick svar rätt snabbt. Som jag också svarade på med lite påpekanden om politisk populism osv då hon uppenbarligen och uttalat inte har en aning om vad hon egentligen motionerar om..

Då fick jag EXAKT samma svar som dig.. :brinnerup

Körde förut runt i "byn" och körde ut mot landet, såg sedan en skylt där det stod att det är fartkamera framåt. Bara för att sätta min protest mot det här var det bara upp med hojen på bakhjulet och vrida stumt. 160 blås förbi kameran på bakhjulet med fingret uppe i luften.

Den som nu vill moralpredika om att det är såna som jag som förstör för er undanbedes.

Moralprediken behövs inte, du lär inte förstå den.

Vad du inte fattar är att en sån sak är EXAKT den typ av "bevis" som faktiskt skulle kunna få ett så idiotiskt förslag att gå igenom.. Även om det innebär att det krävs grundlagsändringar osv..

Så tack, verkligen.. :huvet
 
Last edited:

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Jag mailade också (ett rätt långt mail) redan förra veckan..

och kan meddela att jag fick svar rätt snabbt. Som jag också svarade på med lite påpekanden om politisk populism osv då hon uppenbarligen och uttalat inte har en aning om vad hon egentligen motionerar om..

Då fick jag EXAKT samma svar som dig.. :brinnerup



Moralprediken behövs inte, du lär inte förstå den.

Vad du inte fattar är att en sån sak är EXAKT den typ av "bevis" som faktiskt skulle kunna få ett så idiotiskt förslag att gå igenom.. Även om det innebär att det krävs grundlagsändringar osv..

Så tack, verkligen.. :huvet

Det som inte du fattar är just det att dom inte gör det för att få fast oss vid kameror utan det som dom vill ha igenom är just ägaransvar för att slippa bry sig vid fortkörningar eller slangningar och den här fartkamera-skylten bara är något att dölja sig bakom.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Det som inte du fattar är just det att dom inte gör det för att få fast oss vid kameror utan det som dom vill ha igenom är just ägaransvar för att slippa bry sig vid fortkörningar eller slangningar och den här fartkamera-skylten bara är något att dölja sig bakom.

Enig, och allt sådant makt/myndighetsmissbruk skall alltid bekämpas närhelst det dyker upp. Det räcker med "omvänd bevisbörda" sas från tex skattemyndighetens sida. Finns fler exempel dock.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det som inte du fattar är just det att dom inte gör det för att få fast oss vid kameror utan det som dom vill ha igenom är just ägaransvar för att slippa bry sig vid fortkörningar eller slangningar och den här fartkamera-skylten bara är något att dölja sig bakom.


Det jag fattar, är att ägaransvar inte blir av bara sådär. För det krävs rätt stora övertramp av det som är stommen i svensk rättssäkerhet, ändringar i grundlag gällande bevisbörda osv.

Definitivt inget som blir av i första taget..

Att svinköra lite, slanga här och var kommer INTE räcka för att få till det då incitamenten upplevs som subjektiva..

Om fler som du däremot börjar svinköra just framför kamerorna så kommer objektiva bevis ligga som grund för att det kanske visst är värt det ganska omfattande arbete som krävs för att få igenom ägaransvar, och det är ju precis vad vi vill eller?


Så, sätt dig in lite i hur rättsväsendet fungerar innan du prioriterar var du ska slanga och svinköra nästa gång.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Självklart var det själva poängen jag höll med om. Inte delen om "svinkörning".
Retar man upp myndigheter tillräckligt mycket löser de frågan till slut.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top