NEJ till Registreringsskyltar fram på motorcyklar - NAMNINSAMLING

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
"Phia Andersson, socialdemokratisk ledamot i riksdagen. Hon har den 3 oktober lagt en motion (2011/12:S10114) om registreringsskyltar fram på mc. Anledningen är att hon vill kunna hålla mc-ägaren ansvarig för fortkörningar förbi fartkameror. "

Skitbra idé! Jag skall starta en insamling FÖR förslaget:

Rösta JA!

http://namninsamling.se/index.php?sida=11&nid=5922
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Taget från SDK´s forum, inlagt av fd. ordförande i klubben som har bättre kontakter än jag själv

En politiker mäts tydligen på antal motioner och att planka en tidigare motion är tydligen också helt okej (okej då, 5 ord är ändrade från förra utgåvan...).

Politikern i fråga upplyses nu av Maria Nordqvist på SMCs kansli med samma argument som förra gången en liknande/identisk motion dök upp och med samma argument som förr förra gången och förr förr förra gången... Namninsamlingar i all ära men att direkt påverka i politikerkorridorerna är bättre och mer verkningsfullt. Maria är dessutom en väldigt övertygande person och till och med en slipad politiker får svårt att argumentera emot.


Vill ni hha en färdig text att maila till pfia?

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=3551

Jag anser att ägaransvar vid hastighetsförseelse strider mot svensk rättstradition och det allmänna rättsmedvetandet.
Det svenska samhället genomsyras av uppfattningen att den som begår en straffbar handling också är den som också ska straffas. Att införa ägaransvar vid hastighetsöverträdelse, där en ägare automatiskt straffas oavsett vem som kört ett fordon, stämmer inte överens med svensk rätt i övrigt. En fordonsägare måste omfattas av samma rättssäkerhet som andra medborgare, alltså att han/hon betraktas som oskyldig tills något annat kan bevisas.

En tidigare utredning har diskuterat möjligheten att avkriminalisera hastighetsöverträdelser och istället införa avgiftssanktioner. En avkriminalisering av hastighetsförseelser skulle kunna motiveras med att sådana förseelser inte är straff- eller klandervärda. Å andra sidan är hastighetsöverträdelser till skillnad från till exempel felparkering är ett trafikfarligt beteende, därför saknas stöd för detta. Att köra i 150 km/tim på en 50-skyltad sträcka är i allra högsta grad ett trafikfarligt beteende anser jag.

Allt fler automatiska hastighetskameror placeras ut längs de svenska vägarna. Det huvudsakliga ändamålet med dessa är enligt Trafikverket att sänka medelhastigheten vilket också lyckats. Omkring 30 procent av fartsyndarna har identifierats när trafiken övervakas med automatiska kameror. Enligt Rikspolisstyrelsen är cirka 7 % av de återstående 70 % förare av tvåhjuliga motorfordon. Antalet MC som fotograferades i ATK sjönk mellan 2009 och 2010 med 42,5 %!

Motorcyklar har som alla vet ingen främre registreringsskylt. Det finns ingen motorcykel i hela världen som är konstruerad för en främre skylt. Det finns inget utrymme för en enhetlig placering framåt. Däremot finns plats och regelverk, nationellt och internationellt, för en bakre registreringsskylt. Oavsett om hastighetskameror fotograferar en motorcyklist framifrån eller bakifrån finns inga möjligheter att identifiera föraren. Alla mc-förare har hjälm och de allra flesta en hjälm med visir. Motorcyklister som använder öppen hjälm utan visir har istället skyddsglasögon. Avsaknad av främre skylt och lagen om hjälmkrav omöjliggör identifiering av föraren.

Med ägaransvar, istället för dagens system med föraransvar, anses problemet helt försvinna. Fordonsägaren skulle då med automatik få böterna oavsett vem som vid tillfället satt bakom ratten eller vid styret. Att straffa ägaren till ett fordon istället för föraren strider mot svensk rättspraxis. Självklart är det den skyldige som ska bevisas om sin skuld och sedan straffas.

Förslaget om en skyldighet för fordonets ägare att ange vem som körde fordonet strider också mot det allmänna rättsmedvetandet och Europakonventionen för de mänskliga rättigheterna. En person är enligt Rättegångsbalken aldrig skyldig att ange varken sig själv eller någon nära anhörig under förundersökningen.

Ett eventuellt införande av ägaransvar skulle också innebära en försämrad likhet inför lagen. Vem betalar då fordon som ägs av företag är inblandade? Bara fysiska personer kan begå brott och ådra sig straffrättsligt ansvar.

Kameraövervakningen är kostnadseffektiv, men till skillnad från en vanlig
hastighetskontroll upptäcker den inte trafikonykterhet, olovlig körning, trafikfarliga fordon och övrig brottslighet. Därför anser SMC att det är bättre med fler poliser på våra vägar än fler fartkameror.

Att få sitt körkort återkallat av körkort är det som den enskilde uppfattar som det mest ingripande till följd av fortkörning, inte böterna. Jag är övertygade om att det är rädslan att förlora körkortet som främst bidrar till att en motorcyklist från att överskrida hastigheterna. I ett system med ägaransvar, där inte den som kör fordonet vid hastighetsöverträdelse identifieras, kan naturligtvis inte en överträdelse leda till körkortsåterkallelse för ägaren

Tack för att du läste detta.
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Sista stycker behöver en korrekturläsning och lite rättning, men annars en bra text!
"Att få sitt körkort återkallat av körkort är det som avskräckerden enskilde uppfattar som det mest ingripande till följd av fortkörning, inte böterna. Jag är övertygade om att det är rädslan att förlora körkortet som främst bidrar till att en motorcyklist från att överskrida hastigheterna tex motorcyklister håller hastighetsbegränsningarna. I ett system med ägaransvar, där inte den som kör fordonet vid hastighetsöverträdelse inte identifieras, kan naturligtvis inte en överträdelse leda till körkortsåterkallelse för ägaren"

Kursiv stil är det jag vill ta bort och fet stil är det jag vill skriva istället.
 

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
07-Yamaha R6, 08-Yamaha xt660z, 10- Aprilia RSV4 2010
Kolla istället över statistiken.
Hur många av alla döds olyckor involverar inte ett annat brott såsom stöld av mc eller att föraren är påverkad olaglig substans alt. sprit eller kombination av dessa.
Hur kommer kamrorna åt detta?

Borde vi inte hellre förbjuda rökning eller alkohol helt för det dödar fler människor i så fall och skapar mer samhällskostnader än vad motorcycklarna gör...

Därmed säger jag inte att jag vill förbjuda alkohol.... Hur ska man då festa?

Kul att vara på semester och sedan komma hem och bli gripen för ett brott man inte gjort. Någon har medans du varit borta olagligt tillförskaffat sig din mc och framfört den olagligt med skylt och ägaransvar.
Detta faller ju på sin rimlighet.

Ibland så blir det inte rätt när man tänker, tror att man inte tänkte hela vägen här...
 
Last edited:

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Ort
Huddinge
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
det enda hon vill med sin motion är mer pengar in till staten och en syndabock för att införskaffa sådana medel! eftertänksamhet i sin motion? NEJ. Logiskt tänkande gällande åtgärder för att nå nollvision inom trafiken? NEJ. Utan detta begrundar sig enbart i att generera mer pengar till staten
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Borde vi inte hellre förbjuda rökning eller alkohol helt för det dödar fler människor i så fall och skapar mer samhällskostnader än vad motorcycklarna gör...

Hon har nog svårt hantera att bli omkörd av en MC, är nog där skon klämmer, röka och dricka gör hon säkert utan problem.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Är inte anledningen till att alla blir så upprörda över detta endast fåfänga?? Man är rädd att den fräna hojen inte ska se så frän ut med en stor plåtskylt framtill.

Sen letar man argument för att styrka sin tes. ex Storebror ser dig, ska man kunna bli dömd fast hojen är stulen, dyrt att bygga om mm.

Det var samma "folkstorm" i snöskotervärlden förut. Folk bara tvärvägrade att sätta en stor ful skylt på sin fina nya snöskoter. Nuförtiden har nästan alla "regplåt" fram. Fast vägverket har löst det med ett klistermärke som faktiskt ser riktigt bra ut. Så nu är alla nöjda igen.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Fåfänga undrar du?
Nej, det är bara estetiskt fult och passar helt enkelt inte. Om inte det är viktigt kan man tex lägga ned allt som har med design att göra men nu råkar det ha stor betydelse för människan. Om så inte var fallet hade vi haft mycket effektiva höghus i storstäderna. Billigt, bra men fult som fan.
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Det är just sånt här som stör mig något förbannat. Såg tråden för ett par dagar sedan och tänkte vilket totalt hjärndött föreslag. Hur fan har dom tänkt att det här skall kunna gå igenom? Ingen jag känner kommer sätta på skylten då det

1. Ser förjävligt ut.
2. Hur blir det om man krockar? Den kommer ju agera schweizisk armékniv på random person.
3. Skall alla hojar som importeras hit byggas om bara för att möta Sveriges totalt idiotiska lag.
4. Skall alla hojar som kommer utifrån Sverige bli bötfällda när dom kommer till Sverige bara för att dom inte har en plåt fram?
5. Skyltstöld kommer ju skjuta i luften för hojen i och med ägaransvar...
6. Man kan bara anmäla sin skylt stulen och sen skaffa en ny och bränna fritt, blir man klockad eller tagen av kameran säger man bara att det var den gamla skylten och att du banne mig inte har gjort något!

Körde förut runt i "byn" och körde ut mot landet, såg sedan en skylt där det stod att det är fartkamera framåt. Bara för att sätta min protest mot det här var det bara upp med hojen på bakhjulet och vrida stumt. 160 blås förbi kameran på bakhjulet med fingret uppe i luften.

Den som nu vill moralpredika om att det är såna som jag som förstör för er undanbedes.
 

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Fåfänga undrar du?
Nej, det är bara estetiskt fult och passar helt enkelt inte. Om inte det är viktigt kan man tex lägga ned allt som har med design att göra men nu råkar det ha stor betydelse för människan. Om så inte var fallet hade vi haft mycket effektiva höghus i storstäderna. Billigt, bra men fult som fan.

Agreed
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
1. Ser förjävligt ut.
2. Hur blir det om man krockar? Den kommer ju agera schweizisk armékniv på random person.
3. Skall alla hojar som importeras hit byggas om bara för att möta Sveriges totalt idiotiska lag.
4. Skall alla hojar som kommer utifrån Sverige bli bötfällda när dom kommer till Sverige bara för att dom inte har en plåt fram?
5. Skyltstöld kommer ju skjuta i luften för hojen i och med ägaransvar...
6. Man kan bara anmäla sin skylt stulen och sen skaffa en ny och bränna fritt, blir man klockad eller tagen av kameran säger man bara att det var den gamla skylten och att du banne mig inte har gjort något!
Vilken tur att du inte är Phias motståndare i riksdagen, hon hade ätit dig till frukost och så hade vi alla fått åka med dumstrut.

1. Har du läst förslaget om hur det ska se ut?
2. Se ett. Kan inte se att en dekal/plastbit är farligare än andra saker på hojen.
3. Se ett. Säkert inte bökigare än hojar byggda i Sverige.... :rolleyes:
4. Vi bötfäller inte utlandsregistrerade bilister idag mha kamera, så hojar kan väl få gå fria också.
5. Jovisst. Och sedan trängselskatten infördes så har jag fått min skylt stulen varje dag, eller inte.
6. Lycka till med den du.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man hade nog inte kunna ha några invändningar mot en dekalskylt på en motorcykel om nu man inflört det på snöskotrar. Men det finns ju mer eller mindre olämpliga modeller där ute att fästa en skylt på. Lösningen kanske är dekaler på sporthojar och plåtskylt på glidare vad vet jag. Men utan ett ägaransvar har det ingen som helst inverkan och jag tror inte man är beredd att ändra på synen på hastighetsöverträdelser i juridisk mening. Om jag t ex vägrar att tala om eller inte vet vem som körde min bil vid en grov hastighetsöverträdelse. Ska man då dra in mitt körkort? Tror inte det va? Man tvingas alltså klassa ner brottet till rena böter om man ska genomföra ett strikt ägaransvar. Gärna för mig om det blir resultatet.

Åkte förresten fast för att jag har ersatt min plåtskylt med en plastdekalskylt på bilen i fredags. Det är samma typ av dekal som polisen själva har på sina polisbilar. 1500 kr i böter men ingen ombesiktning märkligt nog. Inget att säga om saken, jag visste ju att det var olagligt och polismännen var så trevliga att jag tackade dem hjärtligt. Fick som svar att jag inte behövde tacka dem för böterna men den trevliga pratstunden.
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Vilken tur att du inte är Phias motståndare i riksdagen, hon hade ätit dig till frukost och så hade vi alla fått åka med dumstrut.

1. Har du läst förslaget om hur det ska se ut?
2. Se ett. Kan inte se att en dekal/plastbit är farligare än andra saker på hojen.
3. Se ett. Säkert inte bökigare än hojar byggda i Sverige.... :rolleyes:
4. Vi bötfäller inte utlandsregistrerade bilister idag mha kamera, så hojar kan väl få gå fria också.
5. Jovisst. Och sedan trängselskatten infördes så har jag fått min skylt stulen varje dag, eller inte.
6. Lycka till med den du.

Du kanske borde föra fram något vettigt argument istället för att försöka dumförklara mig.

Det kommer se förjävligt ut hur dom än gör det. Så fort det skulle blivit större än en liten plånbok det där klistermärket skulle det se förjävligt ut.

Vadå inte bökigare? Inga hojar behövs byggas om vid import från ett annat land, förutom vänstertrafikerade där lyktor måste bytas.

Det är just sånt här som gör mig förbannad, utifall att någon försöker begränsa mig kommer jag göra tvärt emot. Tål inte att hjärndöda politiker försöker begränsa saker när dom inte har den totalt blekaste aning om vafan dom sysslar med, hon har förmodligen aldrig kört hoj.

Allt hon är förbannad på är sporthojarna som är ute på sin bombrepa på motorväg som oftast inte skadar någon. :yoparty

För du kan ju verkligen jämföra ägaransvar på trängselskatt med ägaransvar för bombrepor eller ordentliga fortkörningar.. eller inte..
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Du kanske borde föra fram något vettigt argument istället för att försöka dumförklara mig.

Det kommer se förjävligt ut hur dom än gör det. Så fort det skulle blivit större än en liten plånbok det där klistermärket skulle det se förjävligt ut.

Vadå inte bökigare? Inga hojar behövs byggas om vid import från ett annat land, förutom vänstertrafikerade där lyktor måste bytas.
Jag vill inte heller ha någon skylt fram, men man måste ha bra argument. Dina har sina svagheter. T.ex. bygga om importhojar är ett typiskt icke argument då alla hojar i Sverige är importhojar, eller hur?
Jämför skattedisken på engelska hojar. Blir densamma även för gråimport.
För du kan ju verkligen jämföra ägaransvar på trängselskatt med ägaransvar för bombrepor eller ordentliga fortkörningar.. eller inte..
Det jag menade var att det argumentet användes flitigt inför trängselskatten, nu är det utvärderat vad det argumentet var värt. Bilister har redan den möjligheten när det gäller fartkameror, säkert ett problem men inget hinder för att införa det.
 
Last edited:

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Jag vill inte heller ha någon skylt fram, men man måste ha bra argument. Dina har sina svagheter. T.ex. bygga om importhojar är ett typiskt icke argument då alla hojar i Sverige är importhojar, eller hur?
Jämför skattedisken på engelska hojar. Blir densamma även för gråimport.
Det jag menade var att det argumentet användes flitigt inför trängselskatten, nu är det utvärderat vad det argumentet var värt. Bilister har redan den möjligheten när det gäller fartkameror, säkert ett problem men inget hinder för att införa det.


Men trängselskatt är ingen större utgift jämfört med att bli klockad i 200 blås på bakhjulet efter att man dragit snuten. Jag vet flera av mina kompisar som har tanken att sno skyltar när jag sagt att det här förslaget är uppe igen med ägaransvar.
 

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Ort
Huddinge
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
det jag undrar lite över är isf hur eller var man skulle fästa skylt/dekal osv osv på en naken hoj tex Honda Hornet CB600F?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Men trängselskatt är ingen större utgift jämfört med att bli klockad i 200 blås på bakhjulet efter att man dragit snuten. Jag vet flera av mina kompisar som har tanken att sno skyltar när jag sagt att det här förslaget är uppe igen med ägaransvar.
Förmodar att de som drar i 200 blås på bakhjulet och drar snuten ändå inte är målgruppen för vad de avser stävja med fartkameror. Din kompisar verkar inte så kloka, varför ska de ens göra sig besväret att köra falskskyltat? De kan väl lika gärna köra oskyltat.

Notera att det är samma straff för att köra falskskyltat, utan skylt eller miniskylt.

Gnerellt sett ett uruselt sätt att argumentera mot ett lagförslag, att hota med en eskalering av sitt dåliga trafikbeteende.

Har ni två fartkameror på Gotland?
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top