NEJ till Registreringsskyltar fram på motorcyklar - NAMNINSAMLING

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Ok, den riksdagsledamoten i fråga, väcker tydligen en fråga - som fortfarande kan väcka debatt om o-rättvisa; Att en grupp går fri!

SMC, blev 2009 varnade om att riksdagens olika partier - faktisk kan vara tvungna att ta ett beslut om reg-skylt fram - dvs ägaransvar endast för motorcyklister! Eftersom det inte går att vinna den politiska diskussion, om det synas en stor mängd MCs i "trafiksäkerhets kamerorna" vart föraren far i väg med rakett tempo på bakhjujet och ett fuck you tecken..

Därför var SMC tydliga med att vi inte får fastna på bild - för att undvika dessa tokiga reg-skylter. Vi lyckades bra med detta, andelen MCs i kamerorna gick ner med 43% 2010. Tack till Alla för detta.
Resultatet blev att Trafikverket la ner sina aktiviteter i frågan, eftersom problemet blev löst av oss, MC folket själva!

Det som är ett värre hot mott oss - är just nu är den "resolution" som kom i EU i veckan som gick - som svensk (MC) press och forum debattörer mera eller mindre har överset..

Sedan finns ett antal förslag som kan ifrågasättas. Ett exempel är att motorcyklar ska få en övervakningsutrustning som gör att de kan upptäckas och bötfällas.

SMC, kommer engagera sig djupt i dessa frågor - några i pakettet är kalas bra - andra som den jag refererar till ovan är direkt skrämmande!!

SMC skickar folk t. Brussels nästa vecka....

nilsson91

Ny medlem
Gick med
31 May 2010
Hoj
Suzuki SV650N -03 (Svart)
"Sedan finns ett antal förslag som kan ifrågasättas. Ett exempel är att motorcyklar ska få en övervakningsutrustning som gör att de kan upptäckas och bötfällas."

Det är ju galenskap, vad händer om vi inte har med oss den "aparaten" när vi kör (böter vid kontroll?), eller om vi själva kopplar bort den om de lägger den i fordonet?

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Vem ska jag kontakta om jag vill hjälpa till i att driva frågan ang regskylt fram?

Det är ju ett helt fantastiskt förslag att även motorcyklar ska ha regskylt fram, varför ska denna typ av fordon vara fråntaget kravet om regskylt fram?

Hoppas verkligen att förslaget genomförs!!!

tkdrille

Guest
Jag var emot skylt fram innan. Men jag har ändrat mig så jag skriver absolut inte på några listor. Och perfekt med ägaransvar också på fordonet. Mindre vilja att låna ut sin båge till någon annan. Men en viss punkt tycker jag de kan tillägga. Om ägaren lånar ut, så ska de få chansen till att namnge låntagaren. Om inte så åker ägaren. PERFEKT. =)

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Srkivit på och mailat,,, djävla kärring, hon gillar säkert höjd bensin skatt och lägre hastighetsbegränsningar också. Faaaaaaaaaaan :mad:

Nu ska mina barn skriva på också annars får de stryk.:)

edit: ah vafan brorsan brukar tycka som jag.

Last edited:

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Hoj
KTM 690 SMC -10
va är problemet med skylt fram ? håller man hastigheten så har man inget att frukta, men pga att somma tycker det skit kul o fara förbi kameran i 200 blås helst på bakhjul o bli fotade är det inte så konstigt att dom vill göra något åt problemet. om alla hade hållt hastigheten förbi kameran hade denna diskussion aldrig kommit upp så detta är bara konsekvensen av att några varmpannor inte fatter bättre. skicka gärna en framskylt till mej, jag är nämligen så klok så jag har lärt att gassa MELLAN kamrana o INTE förbi dom.

äää fyfan gasa mellan kamerorna vet du hur hur dåligt det mot miljon fyyyyyskäämms du sabbar miljön för ditt nöje ska maila nån miljöpolitiker om det här så dom kan ta bort vägkamerorna pga av att ca 1 miljon människor dör av föroreningarna som motorcycklar skapar när dom gassar mellan stolparna detta är inte okay alltså:tungan

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det som är ett värre hot mott oss - är just nu är den "resolution" som kom i EU i veckan som gick - som svensk (MC) press och forum debattörer mera eller mindre har överset..

Sedan finns ett antal förslag som kan ifrågasättas. Ett exempel är att motorcyklar ska få en övervakningsutrustning som gör att de kan upptäckas och bötfällas.

Sätter man övervakningsutrustning på en liten grupp som motorcyklisterna kommer det nog bara att vara en tidsfråga innan man låter övriga trafikanter drabbas av samma sak.

Ägareansvarsfrågan börjar bli uttjatad. Om jag ska vara ärlig trodde jag att det redan skulle vara infört. Inte bara för motorcyklister utan för oss alla. Lägg korten på bordet om var problemet ligger men var konsekvent. Inför ett ägareansvar över hela linjen eller inget alls. Som jag förstått det är problemet juridiskt. Man vill inte ändra begreppet fortkörning så att det får en annan juridisk tolkning. Med ägareansvar hade det varit kontentan. Men kanske har jag missat något här. Det var säkert 10 år sedan jag läste någon artikel om detta.

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Förstår inte problemet.... med tillräcklig fantasi så kommer iaf ingen skylt att synas i nån "fartkalimero" där jag gasar förbi :D

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Åker man upp på slangen så ser dem endå inte reg skylten, ska vi då ha regskylten under motorn?
Hur svårt är det att skaffa en kamera som tar bilden från 2 håll?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Skrivit på.

//J

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Under perioden 2005-2008 var en tredjedel av alla omkomna motorcyklister antingen alkoholpåverkade eller saknade hjälm och/eller mc-körkort. (http://www.trafikverket.se/PageFiles/722/llycksutveckling_mc.pdf, sida 50)

Med skylttvång fram hade dessa olyckor kunnat undvikas! :va
Eller hur Phia. :huvet

Phia, och andra av samma sort, ser sitt stora kall här i världen med att utöka regelverk och adminstrationer varhelst de kan.

Allt som inskränker, eller påför andra knepigheter mot medboragarna, där det i de "lyckligaste fallen" kanske tom kan innebära en ny myndighet är per default av "godo".
Det är drivkraften i dessa personers hela existens!

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: CDM
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...