Självklart körde inte skåpbilen för fort. Bäst du tillägger det så ingen tror någon skyldig kommit undan ännu en gång.
Det har jag ingen "vetskap" om, och det har inte polisen heller eftersom "kontrollmätning och avståndskontrollen" inte utfördes "före" första skarpa mätning. Det går alltså "inte" att veta om det begicks någon överträdelse av bestämmelserna.
Eller har du en annan uppfattning....?
Jag har mååånga exempel på felaktiga mätningar där Tingsrätter har "rättat" Polisens felaktiga hantering av hastighetskontroller. Och min uppfattning är att lika väl som vi ska följa de regelverk som finns, lika väl ska kontrollerande myndigheter följa regelverken. Det gäller inte enbart Polisen utan också Skattemyndigheten där det finns mycket "godtycke" i hur tolkningar av Regelverket görs.
Ett Exempel:
Som egenföretagare med AB och 5000 - 6000 mil/år i jobbet var det både enkelt och relativt förmånligt att "leasa" en bil för resor i jobbet, men som också fick användas privat.
I regelverket som ändrades i princip varje år fanns klara regler för "hur" man skulle skilja ut "privatmilen" från "tjänstemilen" och detta var det viktigt att hålla koll på.
Ett specifikt år skulle reglerna "förenklas" och en av de saker som förenklades var just hur vi som körde många mil skulle "behöva" redovisa "privatmilen".
- Om man körde mindre än 3000 mil/år skulle man redovisa på ett sätt.
- Om man körde mer än 3000 mil/år men mindre än 5000 mil/år på ett annat sätt.
- Om man körde mer än 5000 mil/år behövde man inte särredovisa privatmilen.
- Om man hade TAXIRÖRELSE behövde man inte redovisa privatmilen.
I deklarationen, som sköttes av bokföringsfirman som jag använde mig av, togs 6200 mil upp och gjordes avdrag för, vilket betydde att jag INTE skulle betala nått FÖRMÅNSVÄRDE privat för bilen.
AVSLAG utan närmare motivering från Skattemyndigheten.
Jag ringde upp handläggaren och ifrågasatte beslutet, efter en lång diskussion kom damen fram till att det enbart var "Taxirörelser" som kunde komma ifråga för "min tolkning".
Det skriftliga Överklagandet till lokala Skattemyndigheten gav samma resultat.
Trots att ALLA milen vidimerades med faturakopior som visade att samtliga mil betalats av mina kunder.
Även det skriftliga Överklagandet till Skattemyndigheten i Länet gav samma svar, vid telefonkontakt förklarade "chefen" att han inte kunde ändra beslutet av den lokala handläggaren, trots att "han" representerade en högre instans!
När Tingsrätten handlade mitt överklagande nästan 10 månader efter att jag skickade in det, tog det c:a 10 min för dom att döma, och resultatet blev att Skattemyndigheten hade "tolkat" reglerna "på ett för den skattskyldige felaktigt sätt" och dömde till min fördel.
ALLA ska följa reglerna! Även de som ska kontrollera att dom efterlevs.
Eller!?
/KentW