Nekad fortkörning

BlueSoul

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Uptown
Hoj
Triumph Tiger 800 -12
Man skall aldrig ha körkortet med aig på färd med motorfordon. I sverige har man pass eller nationellt id-kort, utomlands har man internationellt körkort.

Körkortet är en värdehandling som man inte skall ge bort med minndre än att högsta domstolen kräver det. Men då är preskriptionstiden överskriden.
 

BlueSoul

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Uptown
Hoj
Triumph Tiger 800 -12
Blir man av med körkortet på plats tar det längre tid än spärrtiden att få det tillbaka även om man vinner i alla rättsliga instanser. Någon ursäkt eller kompensation får man inte heller...
 

Raderad medlem 61114

Guest
Hur ofta måste polisens laser kalibreras och "besiktigas"?
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
För att komma runt denna lag kallas alltså körkortsåterkallelsen för något annat, minns inte vad på rak arm.

Det kallas för ett "körkortsingripande" och det är Transportstyrelsen som beslutar om detta, inte Polisen. Att körkortet tas vid vägkanten görs då det är sannolikt att körkortet kommer omhändertas av Transportstyrelsen som senare bestämmer spärrtidens längd. Ingripandet sker om du anses vara en olämplig fordonsförare, oavsett om du kört för fort, dömts för rattfylleri eller drabbats av allvarlig sjukdom.
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Fan vad bökigt detta verkar :va är nog bäst att ge fan i att stanna när deras blåbärs blandare drar igång:hojbusa:notme
 

Smagatusk

Guest
Att lämna körkortet hemma spelar ingen roll då de drar körkortet i teorin i alla fall. Med automatiseringsregistreringsplåtsavläsningsigenkänningsprocedursystemet som finns i landfiskalens bilar ser de direkt om ägaren saknar körkort.

Ba´ tjör...
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Hur ofta måste polisens laser kalibreras och "besiktigas"?

Har för mig att det var ett sånt där klistermärke som finns i hissar, som en blomma med 12 blad, där ser man väl när den är stämplad och när den måste omkalibreras?
 

Brallan84

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Linköping
Hoj
1994 Honda CBR600F2
Hur fungerar det om man vill se kalibreringen eller platsprotokollet? Kan polisen inte bara, vid eventuella förnekelser och om man glömmer att fylla i direkt efter, bara ta o korrigera detta innan man skickar ut kopia?
För övrigt läste jag Henrys berättelse och man blir ju ta mig f*n mörkrädd! Är Sverige så naiva som rättsväsen att man tror på fullaste allvar att alla poliser är ärliga i alla situationer? Det heter ju faktiskt "utom rimligt tvivel"
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur fungerar det om man vill se kalibreringen eller platsprotokollet? Kan polisen inte bara, vid eventuella förnekelser och om man glömmer att fylla i direkt efter, bara ta o korrigera detta innan man skickar ut kopia?
För övrigt läste jag Henrys berättelse och man blir ju ta mig f*n mörkrädd! Är Sverige så naiva som rättsväsen att man tror på fullaste allvar att alla poliser är ärliga i alla situationer? Det heter ju faktiskt "utom rimligt tvivel"

Att länsmans vittnesmål väger skittungt är pragmatiskt. De flesta som begått brott ljuger om det. Men ja, polisen ljuger.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
- "Hur fungerar det om man vill se kalibreringen eller platsprotokollet? Kan polisen inte bara, vid eventuella förnekelser och om man glömmer att fylla i direkt efter, bara ta o korrigera detta innan man skickar ut kopia?"

NEJ! Polisen "kan" inte neka dig att se vare sig Platsprotokollet, Laserns kalibreringsprotokoll, eller resultatet av "På platsenkontrollerna" som "skall" göras innan de "skarpa" mätningarna påbörjas. Allt ska dessutom finns inskrivet i just Platsprotokollet.

Från verkligheten:
Två personer i en skåpbil med hojarna i skåpet på väg till "Mittsverigebanan" blev invinkade strax norr om Sundsvall, och polismannen påstod att dom hade kört 100+ på 70 sträckan vid en omkörningen och blivit kontrollerad med Laser, och begärde att få se körkortet, föraren visade då upp sitt "Internationella ID-kort".
Föraren begärde då att få se Platsprotokollet, vilket han nekades att göra. Han begärde då "Rådrum", alltså att inte svara på någonting innan han fått se platsprotokollet och vägrade att svara på fler frågor. Polismannen var mycket påstridig men föraren stod på sig och de fick då fortsätt sin färd.
Han noterade den exacta tidpunkten när han blev stoppad, i sin telefon, för att att ha som bevis framöver, vilket visade sig vara "Mycket viktigt" när saken kom upp i Tingsrätten.

När han fick brev från åklagaren, nekade han till "gärningen" och begärde in de handlingar som han begärt av polismannen men inte fick ta del av på platsen.
I Platsprotokollet syntes det klart och tydligt att:
- Laserpistolen var kalibrerad enl. anvisningarna.
- Axelstödet hade "inte används".
- I Platsprotokollet var det gjort flera "ändringar, överstrykningar och tillägg", som enkelt kunde hänföras till att styrka polisens beskrivning om NÄR Hastighetskontrollen var KLAR att startas.
Man hade i efterhand skrivit in tidpunkten när Sikteskontroll/avståndskalibrering gjorts, "överst i protokollet", ovanför första mätningen.
- Flera andra förare, 5st, hastighetskontroller med "för hög hastighet" hade noterats i protokollet och som också resulterat i rapporter till åklagaren, innan föraren av skåpbilen kontrollerades.
Dessa fem hade INTE begärt att få se Platsprotokollet, och "inte" begärt "rådrum" utan "litat" på Polisen.

- Resultatet av Tingsrättens överläggning blev att inte bara Skåpbilsföraren, utan även de fem "första" blev friade och två av dessa behövde inte "lämna" in sina körkort för "förvaring" i x-antal månader.

Hur det gick för ansvarig polis, förtäljer inte denna verklighetsberättelse.

Det är bara jag som ser om mitt hus, alla andra ser bara om sitt hus!

/KentW
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Självklart körde inte skåpbilen för fort. Bäst du tillägger det så ingen tror någon skyldig kommit undan ännu en gång. :rolleyes:

Det har jag ingen "vetskap" om, och det har inte polisen heller eftersom "kontrollmätning och avståndskontrollen" inte utfördes "före" första skarpa mätning. Det går alltså "inte" att veta om det begicks någon överträdelse av bestämmelserna.
Eller har du en annan uppfattning....?

Jag har mååånga exempel på felaktiga mätningar där Tingsrätter har "rättat" Polisens felaktiga hantering av hastighetskontroller. Och min uppfattning är att lika väl som vi ska följa de regelverk som finns, lika väl ska kontrollerande myndigheter följa regelverken. Det gäller inte enbart Polisen utan också Skattemyndigheten där det finns mycket "godtycke" i hur tolkningar av Regelverket görs.

Ett Exempel:
Som egenföretagare med AB och 5000 - 6000 mil/år i jobbet var det både enkelt och relativt förmånligt att "leasa" en bil för resor i jobbet, men som också fick användas privat.
I regelverket som ändrades i princip varje år fanns klara regler för "hur" man skulle skilja ut "privatmilen" från "tjänstemilen" och detta var det viktigt att hålla koll på.

Ett specifikt år skulle reglerna "förenklas" och en av de saker som förenklades var just hur vi som körde många mil skulle "behöva" redovisa "privatmilen".

- Om man körde mindre än 3000 mil/år skulle man redovisa på ett sätt.
- Om man körde mer än 3000 mil/år men mindre än 5000 mil/år på ett annat sätt.
- Om man körde mer än 5000 mil/år behövde man inte särredovisa privatmilen.
- Om man hade TAXIRÖRELSE behövde man inte redovisa privatmilen.

I deklarationen, som sköttes av bokföringsfirman som jag använde mig av, togs 6200 mil upp och gjordes avdrag för, vilket betydde att jag INTE skulle betala nått FÖRMÅNSVÄRDE privat för bilen.

AVSLAG utan närmare motivering från Skattemyndigheten.
Jag ringde upp handläggaren och ifrågasatte beslutet, efter en lång diskussion kom damen fram till att det enbart var "Taxirörelser" som kunde komma ifråga för "min tolkning".
Det skriftliga Överklagandet till lokala Skattemyndigheten gav samma resultat.
Trots att ALLA milen vidimerades med faturakopior som visade att samtliga mil betalats av mina kunder.
Även det skriftliga Överklagandet till Skattemyndigheten i Länet gav samma svar, vid telefonkontakt förklarade "chefen" att han inte kunde ändra beslutet av den lokala handläggaren, trots att "han" representerade en högre instans!

När Tingsrätten handlade mitt överklagande nästan 10 månader efter att jag skickade in det, tog det c:a 10 min för dom att döma, och resultatet blev att Skattemyndigheten hade "tolkat" reglerna "på ett för den skattskyldige felaktigt sätt" och dömde till min fördel.

ALLA ska följa reglerna! Även de som ska kontrollera att dom efterlevs.

Eller!?

/KentW
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Det var mycket text. Själv vet jag oftast om jag kör för fort. Det ser jag på hastighetsmätaren i bilen medan jag kör.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det var mycket text. Själv vet jag oftast om jag kör för fort. Det ser jag på hastighetsmätaren i bilen medan jag kör.

Jag vet också när jag kört för fort, men även när jag "inte" kört för fort.
Har också blivit felaktigt "behandlad" i en sån situation och betalat böter.
Men sen "lärde" jag mig mina rättigheter.

/KentW
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top