Nekad fortkörning

Katana#007

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki GSX1100S, Katana. Yamaha R1 -07.
När man har nekat fortkörning - måste man då skriva på en delgivning på plats, så att man blir delgiven misstanke?

Eller kan man köra från platsen utan att ha skrivit på någonting?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Spelar ingen roll om du skriver på eller inte - du får ändå en lapp om att du är delgiven misstanke om brott i väntan på rättslig prövning (av ditt nekande).

Fast en underskrift innebär ju ett erkännande för då accepterar du ju din fortkörningsbot.
 

Katana#007

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki GSX1100S, Katana. Yamaha R1 -07.
Spelar ingen roll om du skriver på eller inte - du får ändå en lapp om att du är delgiven misstanke om brott i väntan på rättslig prövning (av ditt nekande).

Fast en underskrift innebär ju ett erkännande för då accepterar du ju din fortkörningsbot.

Jag har nekat, och polismannen snackade om delgivning, men sen fick jag ingen. Så frågan är om jag skulle skrivit på en delgivning, och att den kan hjälpa mej i rätten.

Förstår jag dej rätt - jag skulle fått en delgivning, men skulle inte behövt skriva på den?
 
Last edited by a moderator:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Det spelar ingen roll om du skriver på eller inte. Du kommer att få betala hur anstränger dig.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Du skriver på att du blivit delgiven misstanke, men skriv inte på att du erkänner/godtar fortkörningen! Du får en lapp som visar att du får framföra fordonet i 48 h och att du bestrider.
 

Ozzi

Guest
Vad är du ute efter, vad har du att vinna, är det några konstiga omständigheter?
Annars är det bara att pynta av och glömma.:D
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vad är du ute efter, vad har du att vinna, är det några konstiga omständigheter?
Annars är det bara att pynta av och glömma.:D

Ja, om han körde 30+ så är där en del att vinna, om inte annat så tid.

Principiellt skall man aldrig skriva på något som en polis lämnar, det är endast rätten som har rätt att förordna böter om man bestrider. Dock tror sig våra ordningsmän vara av rättskippande instans men det gäller endast små bötesbelopp på små trafikförseelser OM man godtar dom, dom kan aldrig göra annat en fråga om du VILL godta deras bot.

Sen är det inte rätten som drar körkort det är länstyrelsen (eller vad dom nu bytt till för namn) som drar in körkort efter rapport från rätten om bevisad overträdelse eller på rapport från polisen om man väljer att "erkänna" på plats eller på anmodan i dom brev/delgivningar som skickas om man väljer att bestrida.

Kan tilläggas att pressgreberingstiden på trafikmål är två år, så ett jobb utomlands eller liknande kan göra att man klarar kortet.
 

Katana#007

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki GSX1100S, Katana. Yamaha R1 -07.
Trist att det skall vara så svårt att hålla sej till ämnet, Ozzi och Gulleplutt.

Vad jag vill bli säker på, är om dom gjort ett formaliefel - att man skall skriva på en delgivning om misstanke, även om man nekar.

Masen, jag förlorade ej kortet på platsen (denna gången...), vilket du nog förutsätter i ditt svar. Anser du att man skriver på delgivning om misstanke på platsen (alltså inte delgivning om återkallat körkort)?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Trist att det skall vara så svårt att hålla sej till ämnet, Ozzi och Gulleplutt.

Vad jag vill bli säker på, är om dom gjort ett formaliefel - att man skall skriva på en delgivning om misstanke, även om man nekar.

Masen, jag förlorade ej kortet på platsen (denna gången...), vilket du nog förutsätter i ditt svar. Anser du att man skriver på delgivning om misstanke på platsen (alltså inte delgivning om återkallat körkort)?

Delgivning om misstanke? Finns det ens? Man behöver inte skriva på något, du har alltid rätt till pröving och först DÅ blir du delgiven om misstanke.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Trist att det skall vara så svårt att hålla sej till ämnet, Ozzi och Gulleplutt.

Vad jag vill bli säker på, är om dom gjort ett formaliefel - att man skall skriva på en delgivning om misstanke, även om man nekar.

Masen, jag förlorade ej kortet på platsen (denna gången...), vilket du nog förutsätter i ditt svar. Anser du att man skriver på delgivning om misstanke på platsen (alltså inte delgivning om återkallat körkort)?
Nej, delgivningen har inget med deras hastighetsmätning att göra, dvs har dom gjort allt annat rätt så är du rökt iaf.

Fast jag måste hålla med Ozzi och GP, rätt meningslöst bortkastande av rättsväsendets resurser, som kan läggas på vettigare saker istället, tex hojtjuvar, våldtäktsmän och annat elände...
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
När jag blev av med kortet nekade jag, fick då endast skriva på en delgivning om att polisen lånade mitt kort i ett par månader. Inget annat.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
När jag blev av med kortet nekade jag, fick då endast skriva på en delgivning om att polisen lånade mitt kort i ett par månader. Inget annat.

Jaha varför neka om du ger dom kortet på plats:va

OM man anser att polisens synpunkter INTE överensstämmer med sin uppfattade verklighet SKALL man neka och få detta prövat framför tinget.

Det är INTE att ta tid från andra BROTTSMÅL utan vår lagliga rätt i den demokrati vi lever, få ingen att tro er något annat.
 

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Jaha varför neka om du ger dom kortet på plats:va

OM man anser att polisens synpunkter INTE överensstämmer med sin uppfattade verklighet SKALL man neka och få detta prövat framför tinget.

Det är INTE att ta tid från andra BROTTSMÅL utan vår lagliga rätt i den demokrati vi lever, få ingen att tro er något annat.

Du behöver inte neka men det är alltid rätt att låta bli att erkänna en fortkörning som kan resultera i att körtkorter dras. Anledningen är att det finns en liten liten chans att de gjort något fel. Delgivningen kan du skriva på utan konsekvens.

Några dagar efter ringer du polisen och ber om alla protokoll och intyg på laser etc. Troligen stämmer allt så då är det lika bra att skriva på nästa tjatbrev från åklagaren - samhället vann böter och förlorade kanske 100kr i handläggning.

Är något verkligen fel påpekar du det i ett brev till åklagaren. Är felet uppenbart lägger han ner åtalet. Läggs det inte ner och du vägrar att erkänna efter 3 tjatbrev till kommer du förlora i Tingsrätten. Trafikmål ges 10 minuter i tingsrätten och alla nämndemän är fd politiker och över 65 - du vinner aldrig oavsett om du har rätt. Det går inte att överklaga.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Är något verkligen fel påpekar du det i ett brev till åklagaren. Är felet uppenbart lägger han ner åtalet. Läggs det inte ner och du vägrar att erkänna efter 3 tjatbrev till kommer du förlora i Tingsrätten. Trafikmål ges 10 minuter i tingsrätten och alla nämndemän är fd politiker och över 65 - du vinner aldrig oavsett om du har rätt. Det går inte att överklaga.


Varför skulle det inte gå att överklaga? det skulle antagligen inte bli någon ändring i hovrätt men överklaga kan man väl?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att neka en fortkörning betraktar jag som civil olydnad och snarast en plikt för oss som inte gillar dagens hastighetsbegränsningar.

Det finns redan trådar här med mera info om att neka vid fortkörning.
 

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Varför skulle det inte gå att överklaga? det skulle antagligen inte bli någon ändring i hovrätt men överklaga kan man väl?

Nej, det går inte. Trafikmål som "bara" innebär böter faller under regel som hindrar det...

En annan rättssäker finess är att polisen som stoppat dig eller mätt upp hastigheten inte behöver infinna sig i rätten. Det räcker fint med protokollet. Ingen kommer alltså någonsin tvivla på en polis med laser - frestande för en darrhänt polis som inte fick träff på 400m när han såg att du körde fort.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Nej, det går inte. Trafikmål som "bara" innebär böter faller under regel som hindrar det...

En annan rättssäker finess är att polisen som stoppat dig eller mätt upp hastigheten inte behöver infinna sig i rätten. Det räcker fint med protokollet. Ingen kommer alltså någonsin tvivla på en polis med laser - frestande för en darrhänt polis som inte fick träff på 400m när han såg att du körde fort.

Fy f_n, det är något ruttet i ett samhälle där man är utlämnad till halvruttna kommunpolitiker, hoppas detta inte gäller överträdelser som kan leda till indraget körkort bara.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
En annan rättssäker finess är att polisen som stoppat dig eller mätt upp hastigheten inte behöver infinna sig i rätten. Det räcker fint med protokollet. Ingen kommer alltså någonsin tvivla på en polis med laser - frestande för en darrhänt polis som inte fick träff på 400m när han såg att du körde fort.

Förmodligen ett resultat av att alltför många barnsliga typer inte kunde acceptera sin bot och överklagade vilket gjorde att halva poliskåren satt i tingsrätten om dagarna istället för att jobba.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Förmodligen ett resultat av att alltför många barnsliga typer inte kunde acceptera sin bot och överklagade vilket gjorde att halva poliskåren satt i tingsrätten om dagarna istället för att jobba.
Ja, det är märkligt, när det gäller fortkörning så ska det letas kryphål å jävlas med rättsväsendet, självklart ska man inte betala. Men när folk som kör runt på stulna hojar blir gripna och säger att dom bara lånar hojen av en polare dom inte vill säga namnet på å går fria, då är det rättsröta å jävligt uppenbart att dom stulit hojen och borde få 20 år i en jordkällare med gammalt bröd och utspätt vatten. Dubbelmoral?

Visst, jag frågade om dom hade alla kalibreringar, tillstånd osv i ordning, på plats när dom hade stoppat mig, men polistanten var glad å trevlig å upplös mig om allt jag ville veta, så det var bara att skriva på. Rättsväsendet har viktigare saker för sig än att hålla på å tjafsa med folk som inte kan stå för en ynka fortkörning!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top