Om du hade varit inlåst av svarta i 27 år på grund av din kamp för mänskliga rättigheter som att få rösta eller sitta på en bänk vid stranden, hade du sett dig som en terrorist eller som en frihetskämpe? Hade du sedan tagit hand med de som låste in dig och bett om försoning?
Mandela var en man av mänskliga rättigheter som kanske inte alltid såg diplomati som den enda utvägen men som gjorde sitt för att alla skulle få samma rättigheter. Det finns få människor som har vigt sitt liv för något så självklart som vi tar för givet varje dag. Jämför gärna honom med Jimmy Åkesson...
För er som inte är så insatta i Sydafrikas/Mandelas historia kan jag bara berätta att både svarta och vita hade ett helvete under apartheid. Vita vågade inte protestera på grund av risken att bli torterad och fängslad. Se gärna Searching for Sugerman.
Jag har arbetat med människor som levt under detta förtryck (både svarta och vita) och det är deras upplevelser jag förmedlar. Själv var jag för ung för att förstå men har fått det berättat i detalj i efterhand.
Om någon är nyfiken att lära sig mer om detta rekommenderar jag en film som heter Blue eyed.
Mandela Rocks!