Nervös inför uppkörning

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
Tjäh, finns säkert hundratals trådar om detta, men inte fan har jag hittat nån...

Hursomhelst, kör upp om en vecka och är nervös så in i helvete. Hade vart kalas om folk vill dela med sig av vad ni vet man brukar åka dit på, vad de brukar vara noga/mindre noga med och så vidare...
Vad gäller i de olika momenten? Villaområde, statskörning, landsväg etc..

Ytterst tacksam för seriösa svar/hänvisningar till en likadan tråd!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Var inte nervös, det var jag.

Missade en korsning efter 100meter och höll på att köra in i en bil som kom från höger.

:D

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Psyket kan spela den mest duktiga uppkörare ett spratt så förbered dej även mentalt inför detta. Tänk bara hela tiden;
"Jag är coollugn, coollugn. Jag har klarat detta flera ggr innan och kommer klara det galant nu också. Jag kan detta och det kommer att gå galant. Galant!"
:tummenupp

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
Klart jag övat! Som en jävla dåre!
Regler osv får man ju in, men det är detaljerna jag vill ha reda på.
Min polare kuggade på att han inte visade att han hade koll åt alla håll vid sväng osv.
Hur lätt kuggar man, liksom?

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Min polare kuggade på att han inte visade att han hade koll åt alla håll vid sväng osv.

till mig sa förarprövaren. "ni får göra misstag men inte vara trafikfarliga" :tummenupp

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*

ÖVERDRIV när du ska titta dels i spegalrna och döda vinkeln och även när du tittar åt sidan åt höger/vänster med huvudet.
ÖVERDRIV DINA HUVUDRÖRELSER så att det verkligen SYNS att du kollar av de olika riktiningarna för den du kör upp för.

Sen borde saken va biff. :tummenupp

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
till mig sa förarprövaren. "ni får göra misstag men inte vara trafikfarliga" :tummenupp

Han borde fan få nobelpriset, jävlar vad gött om min är likadan!

ÖVERDRIV när du ska titta dels i spegalrna och döda vinkeln och även när du tittar åt sidan åt höger/vänster med huvudet.
ÖVERDRIV DINA HUVUDRÖRELSER så att det verkligen SYNS att du kollar av de olika riktiningarna för den du kör upp för.

Stort tack!

Fler tips? Vad kuggar man ofta/lätt på?

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Han borde fan få nobelpriset, jävlar vad gött om min är likadan!

Stort tack!

Fler tips? Vad kuggar man ofta/lätt på?

Se till att visa bromsberedskap innan korsningar och sånt med fotbromsen oxå! Du behöver inte använda den men din fot ska vara där när du bromsar.. Dock inte hela tiden.. Som någon annan skrev, överdriv huvudrörelser. Sedan är det bara att följa reglerna så har du lappen i fickan.

Marmelad

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Hoj
Kawasaki er-6n (25kw)
Innan du ska ha bromsberedskap, dutta med foten på bromsen så att baklampan tänds. Sedan her du fingrarna på bromsen.

Då vet uppkörningskillen att du bromsar med foten + han ser att du har bromsberedskap i tid. :)

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Sätt ner båda fötterna i marken vid stopskylt och stanna HELT samt titta åt alla håll och kanter samt döda vinkeln innan du kör vidare.

Inga rullande stop!!

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Glöm inte säkerhetskontrollen! Jag klarade E-körkort förra veckan på andra försöket. Första försöket missade jag på säkerhetskontrollen, ganska trist.

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Sätt ner båda fötterna i marken vid stopskylt och stanna HELT

Fel, man ska BARA ta ner HÖGER fot, oavsett om det är trafikljus, stopskylt, övergångställe etc. Gör man inte det så blir man underkänd:fatta! :tummenupp

För nervositeten... tänk dig att det inte är ett prov, att du bara ska visa för "farsans kompis" att du kan köra...
Så tänkte jag och min nervositet sjönk:tummenupp

Gruztager

snabbare än min egen skugga
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Yamaha R1
2 viktigaste sakerna är 1. som många sagt innan. överdriv rörelser med nacken.. titta åt alla håll.. visa honom att du har koll. 2. växla ner och släpp gasen lite tidigare - det ger dig extra sekunder att fundera och läsa av skyltar. Det behövs när man är lite stressad. När det går så håll avstånd från närliggande hus/häckar på landsväg och visa att du uppfattar faran. Det är oftast ditt beteende och din riiskmedvetenhet han kollar och inte om du missar en växel-- (om du förstår)

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
Jag kör förhoppningsvis upp senare i höst men en fråga:

Ska man ligga på bilarnas höger däck mitt emellan spåren eller på bilarnas vänster däck? (placering av motorcykel)

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00

Överdriv absolut INTE huvudrörelserna.

En kompis kuggade på att han viftade för mycket med huvudet. Seriöst. Kontrollanten tyckte att han var för flamsig ungefär. Kör som vanligt bara, inga konstigheter.

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Kom ihåg att du kör Motorcykel sa min trafikskolelärare ,ha skoj kör så som om du vore sj ,hade han sagt det idag hade jag däremot kuggat hahha

nilsson91

Ny medlem
Gick med
31 May 2010
Hoj
Suzuki SV650N -03 (Svart)
Min uppkörning:

"Kolla drivpaketet", sa uppkörningssnubben.
Vid dethär tillfället fick jag hjärnsläpp, kom inte på vad det var, stressad som man var, men jag visste att det inte var någonting därfram, så jag babblade på som att jag kunde, och kollade kjedja, kuggar, backdäck, fjärdring osv (alltså allt o lite till).
"Happ" sa gubben.
"Du fick med lite extra där, men de e ju bra o kunna de kontrollerna med":tummenupp

Lågfartsprovet var nog det värsta, det kändes som armarna skakade hela tiden, men det gick bra ändå. :va

Bromsproverna var inga problem. Samma med högfarsprovet.:tungan

Efter jag var klar gav jag hojjen till en annan som skulle köra upp, vi var 3-4 st som körde upp.

Men tillslut skall privatisten köra upp, lågfartsproverna var inga problem för honom. Men det var däremot högfarten.:rolleyes:

Han kunde tydligen inte banan eftersom han inte kört den innan. När han väl har kört slalom och skall göra vändningen i 50/kmh får han sladd och låser både fram och bakdäcket och kanar nästan ner i diket. Han får köra om banan 3 gånger till men lyckas inte fullfölja hela banan och klara den, han klarade inte vändningen.

Men ändåså hoppar han över till nästa moment, bromsningstestet som han klarar galant.:tummenupp

Privatisten klarade alltså manöverbanan utan att klara ett moment i den. (Tur?):D

Alla i min uppkörningsgrupp klarade körkortet!

Az0nic

I live to ride
Gick med
22 Jun 2010
Hoj
Yamaha YZF750R -95 Yamaha YZF R1 -01
Jag körde upp som "privatist", och jag tyckte inte det var några större problem med varken lågfart, högfart eller bromstest på manöverbanan.

Som vissa andra skrivit är det bara att försöka ta det lugnt.
Försök inte att tänka så mycket på att det är en uppkörning.
Var uppmärksam och hetsa inte så skall det nog gå bra ska du se.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC