Nervös inför uppkörning

Wiklund

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
GSXR 1000 K8
Skit i om du gör ett misstag, trafikinspektören bedömer helheten!!

:tummenupp

Vid min uppkörning så fick jag börja med landsvägskörning, märkte efter ett tag att jag intercomen vart sämre och sämre (kommunikationen).
Säkert nån plastaskit från Ullared (som Kjell skulle sagt!)
Iaf så efter tag hörde jag bara "STANNA!"
-Tänkte va fan nu rå?!
Slog på värsta niten vid en postlåda vid väggrenen.
Sedan hörde jag "....vid lämpligt ställe".

Slog några gånger i hjälmen och skaka på huvudet.

"vänd på lämpligt ställe"

Okej rå så gjorde en vändning.........

Precis då jag körde över mittlinjen så upptäckte dubbel heldragen linje! :mad:

Nu är det kört tänkte jag!!!

Börja gasa på som faaan...Less...Arg...

Efter ett tag hörde jag..."Invänta....skraaap...knaster.....oss"
(De hade problem att vända där jag gjorde min vändning)

Fortsatte att köra uppkörning i ilska...

Kom tillbaka till ruta ett (uppkörningsstart) och vart inkallad till besiktningmannen som bad om en underskrift för godkänt prov..:tunga

Om du inser att du gjort ett misstag så skit i det och kör avslappnat! Det är helheten dom bedömmer.

Btw så vart jag kuggad uppkörningen till bil för att jag rattade för lite?!

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Hoj
2009, Yamaha R6
jag missade första uppkörningen. Framhjulslås vid inbromsningen klarade dock 90 km/h bromsningen men då tyckte han att jag såg "rädd" ut.

Andra uppkörningen råkade jag få motorstopp i en backe och trodde det var kört. Svängde av till kanten, startade hojen igen, såg över min axel och blinkade ut och körde. Fick kortet trots motorstoppet ;)

Ge inte upp fortsätt bara, alla kan göra misstag. :)

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Min uppkörnings-gubbe frågade oss precis innan vi skulle ut och köra.
- "Vad är det här?" och slog lite på hojens sadel.
- "En motorcykel" var det nån som sa då.
- "Precis, kör den som en motorcykel också, annars kan ni likaväl köra moped"
:D

Han ville inte att vi skulle sega bara för att det var uppkörning. Vi skulle dra på lite ordentligt upp till giltig hastighet.

Mitt tips är att inte tveka. Var självsäker och tänk inte för mycket.

Så gjorde jag, och det gick ju bra :tummenupp

Jäkligt bra tips som tål att upprepas. Med bil kan du klara en uppkörning genom att mesköra men med hoj är det en annan sak. Har också hört liknande det ovanstående när jag körde upp så för guds skull mesa inte utan visa att det är en hoj du kör...

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Överdriv absolut INTE huvudrörelserna.

En kompis kuggade på att han viftade för mycket med huvudet. Seriöst. Kontrollanten tyckte att han var för flamsig ungefär. Kör som vanligt bara, inga konstigheter.

exakt det gjorde en på min körskola med, uppkörningsmannen sa, du ska inte överdriva dina huvudrörelser, du viftade mer på huvudet än du hade kontroll rakt fram fick han som anmärkning.

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Sätt ner båda fötterna i marken vid stopskylt och stanna HELT samt titta åt alla håll och kanter samt döda vinkeln innan du kör vidare.

Inga rullande stop!!

Man behöver inte sätta ned båda fötterna, då hade jag aldrig fått körkort för mina ben är inte långa nog för att båda fötterna ska kunna vara i marken :D

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Kuggade första uppkörningen.
Kom ut från en rondell och in på en jäääätte bred fin väg (inget i närheten förutom en nedlagd fotbollsplan typ). Gasar väl på upp till 50 varav snubben skriker i örat "Du grabben, det är 30 här". Ridå alltså.
Kände egentligen redan från början att det inte skulle gå, nerverna satt utanpå kroppen, helt förstörd.
Funderade lite på det hela efteråt och tyckte ju själv att som jag körde skulle jag inte ha kortet, kändes lite som att jag gjorde de fel man kunde göra.

Andra gången jag körde upp.
Börjar bli lika nervös igen, torr i munnen och allt känns bara fel. Sen börjar jag nynna på Don't worry be happy i hjälmen. Mot slutet skriker jag nog fan in princip inne i hjälmen, det fick mig liksom att släppa det nervösa och bara go with the flow.
Satt klockrent efter det, flytet i körningen kom då jag inte la så mycke prestige i det.

Det handlar ju om att komma över det där, bortse från att det är en uppkörning. Man hade ju (tycker jag iaf) inte varit på uppkörningen om man inte klarar av att köra.

mina 2 centrinos

/ Jacob

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Nervositet är lite jobbigt, tricket med att klara uppkörning är ju lite att inte vara nervös utan köra hyfsat avslappnat.

Fixar man inte det kanske det behövs mer träning. Tyvärr är ju livet oftast så enkelt att övning ger färdighet och färdighet ger självförtroende.

Sen kan man ju alltid ha otur, råka få en trist typ som provförättare etc, men det råder man ju inte själv över så det är ju bara att strunta i och köra som man brukar göra.

Robster41

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Hoj
-11 Yamaha XJ6 DiversionF
Det som dom kolla lite extra på när jag körde upp för dryga 2 månader sen (och fixade det) är att du inte genar i korsningar när du ska åt vänster samt att du täpper till luckan till höger om dig (t.ex mellan dig och trottoarkant) nmär du ska åt höger, detta för att du ska slippa sällskap av en tokig cyklist el. mopedist i sidan på dig. Håll hastigheterna och var övertydlig i att visa att du söker av vägen mm...

Lycka till!:banana

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Chief Drifter
Ett tips är att stå på dig såvida du inte VET att du gjort något helt galet.

Jag tog bara 3 lektioner, sen peppade jag för att jag var redo för uppkörning (ville ju ut och köra själv!) trots att jag aldrig övningskörde hemma. Min lärare var jävligt bra så han sa att han kunde tänka sig sätta upp mig på uppkörning om jag kände att jag var redo.

På uppkörningen var min enda skräck lågfartsprovet. Det var det enda jag bara lyckats klara ett par gånger på lektionerna. Jag var sist ut av 4 uppkörare och alla hade klarat det så nerverna var ju igång. Men det var bara till att tänka att det var en vanlig övning så gick det bra!

Sen på själva trafikkörningen körde vi av från motorvägen och vidare på en landsväg där jag skulle göra vänstersväng. Jag bedömde att en högersväng först var det bästa alternativet för att sedan korsa vägen rakt över. Detta tyckte inte gubben jag körde med. Efter uppkörningen frågade han mig missnöjt varför jag tog en högersväng och sedan körde rakt över gatan istället för att svänga vänster. Sanningen var att jag i min backspegel såg en stor jävla husbil bakom uppkörningshandledaren och bedömde att det fanns en överhängande risk att en eventuell bil bakom husbilen inte såg oss om vi skulle svängt vänster. Kanske skulle en bil påbörjat en omkörning eller något och smällt mig eller min handledare.

Han skrattade lite då och sa att jag var mer uppmärksam än vad han var, för så tänkte inte han själv! Jag fick en klapp på axeln och han tackade för att jag "kanske skonade hans liv" =)

Sen fick jag kortet och körde heeeela dagen!

Lycka till!

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Jäkligt bra tips som tål att upprepas. Med bil kan du klara en uppkörning genom att mesköra ...

Har en kompis som kugga sin första uppkörning med bil för han axxa för dåligt:D Men nu kör han som en idiot så han blev inte bättre bilförare för att han fick köra upp tvågånger.

Ta de lugnt du vet ju hur du ska köra!:tummenupp
Annars kan du göra som jag glömde knäppa hjälmen och kom på de efter ca 2km då vart jag nojig och våga inte stanna och knäppa men körde riskmedvetet!!! ville inte krocka med oknäppt hjälm. klara kortet !:yoparty

Hiilio

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Hoj
Letar
jag åkte dit på att väja för en håla då tog han mig på fel placering... 1 fil med mötes platser... så jag gick ut 10 cm för att missa den och var i höger kant 50 cm lång 25 bred och runt 5 cm djup... men jag skulle kört i den då hade jag haft kortet... låg ca 60 cm ut från vägkanten... så kör i hålorna (han körde inte heller i hålan)... men men thats life bara boka ny tid för mig...

Last edited:

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
fasen hur ska man handskas med nervositeten, allt på banan sitter skitbra nu.
men idag på sista lekjtionen låtsades vi som det vasr uppkörning 4 elever tittade på plus läraren, och jag klarade alla moment men på krypet var jag fan nästan skakig i armarna och kände att det kunde gå lite hur som helst pga av nervositeten hur ska man handskas med det igentligen?

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Håll i hatten, nu ska jag berätta hur jag blev kuggad -Jag körde förnära konerna i undanmanövern och fick därmed inte fortsätta körningen..:va

Argument: Du ska ha marginal till konerna....:gnissla
(helt sant, jag gjorde absolut inga andra fel. Vid krypen gjorde han tummen upp och sa de där har du övat på. Vid inbromsningarna sa han bra nu gör vi undanmanövern)

Ett tips, har kontrollanten en fis på tvären.. KÖR inte upp den dan, gå hem blanda en saft och boka ny tid.

198

vinter nu igen...
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
2010 BMW K1300S
Det viktigast är att vara lugn och som andra har skrivit, tänk att du är ute själv och kör.
När jag körde upp fick jag både motorstopp pga vägbygge vid utfart från flygplatsen, dessutom så hade jag glömt att spänna fast hjälmen, men upptäckte det själv innan vi kört ut på vägen, så jag stannade och fixade det.

Sen som sagt, vrid på huvudet för att visa att du tittar, men inte allt för mycket, det ska ju inte överdrivas, visa att du är förberedd inför en korsning genom att göra dig bromsberedd.

Sen går det nog som en dans!!
Själv var jag övertygad om att jag blivit kuggad då vi kom tillbaka, min lärare gav mig tummen upp då vi kom tillbaka, men jag skakade bara på huvudet, när trafikinspektören sa att jag klarat mig så förstod jag honom inte hehehe.... snacka om att man var avstängd.

Att min lärare gav mig tummen upp berodde ju på att han redan visste att jag klarat mig eftersom inspektören redan gjort tummen upp till honom ;)))

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
aaa grymt alla ni som har kortet, hoppas jag joinar iövermorgon.
Bara man får komma ut i trafiken så man får en chans iallafall.
Det e exakt samma nervositet som när jag tar ett stort big jump på snowboard, man står där innan o e lite nervig, samtidigt som man e full av andrenalin och lite rädd, fast där brukar nervositeten väl släppa när jag väl är i luften det gör det inte på manövreringsbanan, knäppt.
jaja d e bara hoppas på det bästa.

skumt att kugga på att du körde för nära på undanmanövern, för jag o läraren gick igenom det igår, han sa om du välter en kon på undanmanövern, då e det bara att avbryta, men annars har han inte rätt att kugga dig såvida du inte har noll kontroll.

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
det gick bra klarade uppkörningen idag, var helt sjukt skakis var hundra på att jag inte skulle klara det.

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Jag hade lite flyt när jag körde upp faktiskt.

Jag började med lågfarten, och direkt så satte jag ner foten - tänkte redan där, att nu jävlar var det kört då. Men eftersom jag redan gjort en miss så tänkte jag att jag kör lite fortare än jag brukar göra i krypet och hoppas på att jag får prova igen.
Gissa om jag blev förvånad när han sa att det såg kontrollerat och bra ut.

För mig så var räddningen att jag gjorde en liten tabbe direkt, och sedan kunde slappna av. Jag hade full koll på krypen innan uppkörning, men saatan så nervös jag var när det väl gällde.

I övrigt så gick det sjukt bra, och att tänka att inte inspektören låg bakom, hjälpte mig enormt då jag fick fint flyt i körningen och tok egna beslut istället för att fundera på vad han ville att jag skulle göra.

Last edited:

BikerBanny

Väntar på axeloperation
Gick med
2 May 2006
Hoj
Yamaha R6 -03
Jag var nervös så jag sket knäck i spiral, kändes som ett mindre nervsammanbrott innan vi började. Jag var först ut, fick serpentinbanan, den lättare enligt mig iaf, trots massiva problem i lågfarten under lektionerna satt den som en smäck :). Sen fick jag frispel, så högfarten misslyckades jag med (rev konor), 2 gånger (hade funkat relativt bra hela tiden på lektionerna), vet inte om jag slappnade av förmycket när jag väl klarade lågfarten. Men, uppkörningsledaren såg att det var nerver, fick en tredje chans (tackade alla upptänkliga gudar) och då gick det galant. Men är nu så hispig att jag inte vet var jag ska ta vägen, bromsprovet i 70, fick låsning 2 ggr, fick en chans till, sen satt både 70 och 90 bromsningen, underbart :). Efter att det börjat spöregna var jag först ut på vägen, min lärare hade tryckt så mycket på att man skulle markera bromsberedskap när man passerade ex hus och bondgårdar att jag bromsade massor och körde riktigt långsamt för att markera jag hade koll. Den övermarkeringen höll på att kosta mig kortet, hon trodde jag var feg först, men eftersom jag hade visat senare att jag kunde komma upp i fart och fixa omkörningarna så gick det i alla fall :). Kontentan blir väl att vara lagom taggad och köra "normalt" :) (inget överdrivet fjäskande). Kontrollanten måste ha sett att det var nerver från min sida på manöverbanan, för hon kuggade 1 kille direkt på lågfarten efter mig.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC