Efter mitt failande så kan jag säga följande:
Körningen kan jag bara tipsa om det jag blev kuggad på:
MEN kör 70 där det är 70 och 90 där det är 90 i övriga lägen. De kommer kolla att du inte är feg och att du kan använda den acceleration som hojen har. Fort upp till gällande hastighet och behåll den om inte rådande förhållande säger något annat.
Annars är trafiken ganska lätt om du har körkort sedan tidigare. Visa att du hajat spårval, placering vid korsningar, avsökning med blicken och visa detta med huvudvridningar och läs skyltar. (framför allt hastighetsskyltar...)
- Lågfartsprovet - Bry dig inte om att köra extremt sakta vid lågfartsprovet. De vill se att du kan hantera koppling och gas och leka med kopplingen. Jag rusade iväg, var tvungen att bromsa och vinglade en aning men blev godkänd på första körningen.
- Högfartsprovet - Viktigt att du planerar. Börja sväng så tidigt så möjligt så slipper du en sen "återväjning" tillbaks till banan.
- Bromsningen - De kommer inte kolla om du bromsar maximalt. Var mer noggrann med blicken, bak OCH frambroms och kör i hastigheten som är sagd. Det gör inget om du får en något längre bromssträcka än du lyckats med hemma, de kollar på HUR du gör den framför allt.
Körningen kan jag bara tipsa om det jag blev kuggad på:
- Kör inte som du hade kört om inspektören inte var där.
- Kör inte 60 där det är 30
- Kör inte 50 förbi utfarter vid bostadsområden och förbi parkerade bilar.
- Kör inte 70 förbi parkerade bilar och bostadsområden på landsväg
MEN kör 70 där det är 70 och 90 där det är 90 i övriga lägen. De kommer kolla att du inte är feg och att du kan använda den acceleration som hojen har. Fort upp till gällande hastighet och behåll den om inte rådande förhållande säger något annat.
Annars är trafiken ganska lätt om du har körkort sedan tidigare. Visa att du hajat spårval, placering vid korsningar, avsökning med blicken och visa detta med huvudvridningar och läs skyltar. (framför allt hastighetsskyltar...)