Ngt som stör mig enormt mkt! (försvara er gärna?)

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Varför ska någon behöva försvara sig bara för att dom är Norrlännigar? :va

Ska dom alla flytta till Stockholm så bostadpriserna där stiger ännu mer?

Har trådskaparen överhuvudtaget tänkt igenom sitt inlägg?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Du kan ju fundera över psykhälsan hos någon som: "Man ser det på tv dagligen "stackars folk i glesbygden..." Den tenderar att vara ganska klen hos personer som ser sånt dagligen på TV.

Gabor

Guest
Varför ska någon behöva försvara sig bara för att dom är Norrlännigar? :va

Ska dom alla flytta till Stockholm så bostadpriserna där stiger ännu mer?

Tror att I-M har blivit brädad av en norrlänning :D :rolleyes:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Nej, vi i glesbygden behöver inte försvara oss :rolleyes:
Flytta hit och prova på ett tag innan du uttalar dig.

Lite roligt är det att insändaren står i Uppsala Nya Tidning. Glesbygd :va

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men det förstår du väl att han inte ville använda egna pengar i Fjollträsk utan ligga inom traktamentet :D :D

Näriga är ni också! :hihi

Till trådstartaren:

Jag tyckar om alla oavsett var de bor. Men jag kan irritera mig när de i TV intervjuar ett par eller ensamstående kvinna med 2-3 barn, sittandes i värsta nybyggda Knutbyvillan med stort garage och minst en rätt ny bil, full med dansbands-CD och barnleksaker. Båda föräldarna är lågutbildade och helt eller delvis arbetslösa och lever på bidrag och avdrag. Under köksintervjun brukar det brukar låta som vanligt medan de uppgivet stirrar ut under bollfransgardinerna: Barn är något alla kan och bör få skaffa, varje barn ska sedan ha varsitt stort rum så då måste man ju skaffa en jättekåk. Staten betalar. Sedan hamnar man i kläm när något bidrag ändras och det är så synd om dessa varelser.

Jag som är civingenjör bor långt trängre än deras barn i min lilla etta, jag har inga lån, jag tar ekonomiskt ansvar för de saker jag skaffar mig osv. Min veteranbåt, hobbybil, HD:n, garagen till dessa, hamnplats, varvsplats, försäkringar och omkostnader.

Så skulle jag även göra om jag var straight och hade lust att bilda familj. Barn är ju också ngt man måste ta ekonomiskt ansvar för. Jag skulle inte skaffa mig tre ungar, en brontokåk och jättelån utan att jag kände att jag och min fiktiva frus inkomst och utbildning skulle göra oss spantade att klara av det. Jag vill inte vara med och betala för dessa småborgerliga hemmafrudrömmar i palatslika gipsvillor jag aldrig skulle anse mig ha råd att bo i.
Det här fenomenet är ju inget som präglar landsorten, det finns ju i förorten också, men då bor man mer trångt i lägenheter.

/J

:huvet :huvet

läs va morsan skrev... o känn dig lurad :D :D

gah... skaaa bjussa tillbaka nästa gång..
känns sådär lagom sugigt att veta man har hur mkt pengar som helst, på fel konto o i byrålådan hemma, oså måste folk bjussa en på allt ba för de :gnissla

Jag vet, jag kunde inte låta bli bara. :hihi Du är säkert solvent. Jag tyckte ju också att vi skulle spara din reskassa när jag hörde om cykelköpspalavern du berättade om.

Ha en skön helg. Jag ska strax ut med båten i skärgården tills på sön kväll.

/J

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Näriga är ni också! :hihi

Till trådstartaren:

Jag tyckar om alla oavsett var de bor. Men jag kan irritera mig när de i TV intervjuar ett par eller ensamstående kvinna med 2-3 barn, sittandes i värsta nybyggda Knutbyvillan med stort garage och minst en rätt ny bil, full med dansbands-CD och barnleksaker. Båda föräldarna är lågutbildade och helt eller delvis arbetslösa och lever på bidrag och avdrag. Under köksintervjun brukar det brukar låta som vanligt medan de uppgivet stirrar ut under bollfransgardinerna: Barn är något alla kan och bör få skaffa, varje barn ska sedan ha varsitt stort rum så då måste man ju skaffa en jättekåk. Staten betalar. Sedan hamnar man i kläm när något bidrag ändras och det är så synd om dessa varelser.

Jag som är civingenjör bor långt trängre än deras barn i min lilla etta, jag har inga lån, jag tar ekonomiskt ansvar för de saker jag skaffar mig osv. Min veteranbåt, hobbybil, HD:n, garagen till dessa, hamnplats, varvsplats, försäkringar och omkostnader.

Så skulle jag även göra om jag var straight och hade lust att bilda familj. Barn är ju också ngt man måste ta ekonomiskt ansvar för. Jag skulle inte skaffa mig tre ungar, en brontokåk och jättelån utan att jag kände att jag och min fiktiva frus inkomst och utbildning skulle göra oss spantade att klara av det. Jag vill inte vara med och betala för dessa småborgerliga hemmafrudrömmar i palatslika gipsvillor jag aldrig skulle anse mig ha råd att bo i.
Det här fenomenet är ju inget som präglar landsorten, det finns ju i förorten också, men då bor man mer trångt i lägenheter.

/J

Jag vet, jag kunde inte låta bli bara. :hihi Du är säkert solvent. Jag tyckte ju också att vi skulle spara din reskassa när jag hörde om cykelköpspalavern du berättade om.

Ha en skön helg. Jag ska strax ut med båten i skärgården tills på sön kväll.

/J

:p..
Yes... själv ska ja sitta här i regnet o deppa tills imorrn när ja ska supa skallen av mig me kollegorna :D.
Ha de så gött ute i skärgårn... :tummenupp

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Att bo i närförort (inte centralt i stan alltså) i Sthlm och amortera så att man i en framtid ska kunna flytta till större kostar även om vi räknar på en halvskabbig 1:a på 35kvm minst 7000:-/mån..

Ja, det är så synd om skogsborna med sopparäkningar på 2 kaker?

För att tjäna så att man kan bo, leva sjysst, ha en ok bil, unna sig semester och spara några kronor innebär för de flesta minst 50h jobb / vecka.. För många upp mot 70-80 timmar..

Ja, det kan inte va lätt att bli utbränd i norrland.. En sån stress!?

Att "arvet" säger att de ska bo på en gård mitt i ingenstans och att det då blir långt till närmsta allt, att "arvet" säger att de ska fiska, jaga och ömsa skinn eller vad ni gör är något de inte kan välja att ändra på för att?

Mitt arv säger att jag ska bo i city (där en lya kostar minst 3 mille), segla båtar som idag ligger i flermiljonklassen och ha några anställda som kokar te åt mig!

Välkomna till 2007. Det funkar inte så, alla gör uppoffringar för att möta tiden.

IronMike: You go get ´em!

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Jörgen: Du har inte funderat på att den utvalda familjen på tv kanske hade jobb tidigare? Hur många arbetslösa får låna pengar till att köpa en villa?

Utbudet av villor på 60-80 kvm är begränsad och jag är säker på att den familjen har det kämpigt med ekonomin. Visst är det lätt att reta sig på när journalister skriver snyfthistorier samtidig som de visar upp nya bilar och stora och dyra kåkar, men själv är jag livrädd att hamna i samma sits. Jag bor hellre som du och jag, i en liten billig lägenhet och har pengar över varje månad till nöjen än lägger allt på bil och bostad.

Det är svårt att planera sin framtid när förutsättningarna ändras hela tiden med jobb, bostadspriser, ersättningsnivåer, låneräntor, regelverk för A-kassa, sjukförsäkringar osv. Bor man i Stockholm så har man i alla fall ett större antal jobb att söka.

Jag var inne på arbetsförmedlingen i en norrländsk stad tidigare i år och det första de rekommenderade var att ta ett jobb i Norge… En del pendlar 50 - 100 mil enkel resa till jobbet för att slippa gå arbetslösa. Är det den utvecklingen vi vill ha? Att Pappan (oftast) är bortrest en vecka - 14 dagar i stöten. Behöver inte småbarnen få växa upp med båda sina föräldrar?

Visst har alla en skyldighet att försörja sig själv men de största problemen skyller jag på inkompetenta politiker som inte klarar av sitt jobb att få en stabil arbets- och bostadsmarknad.

Till trådstartaren: Bostadspriserna i Stockholm är sjuka. Skaffa dig en bostad en bit utanför och gör som norrlänningar, pendla 10 - 15 mil eller mer varje dag enkel resa för att ta dig till jobbet, så får du se hur kul det är.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
....verkar som många missar det faktum att väldigt många ute i landet sitter med, förvisso stora, villor som de köpt med hjälp av miljonlån under en tid då båda i hushållet hade fasta arbeten, för att sedan något/några år senare sitta arbetslösa med en villa som kostar en bråkdel därför att de stora arbetsgivarna plötsligt övergett orten.

Och när du då sitter med en kåk som bara är värd en bråkdel av det den är belånad för och dessutom saknar arbete eller pendlar långt är kostnad för bensin i allra högsta grad en viktig faktor och att flytt ofta uteslutet eftersom ingen bank värd namnet lånar ut MER pengar till någon som sitter på en värdelös kåk med miljonskulder..

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jodå, det har jag funderat på. De jag raljerade över brukar när de intervjuas beskriva hur hela deras jobbhistoria präglats av olika vikariat, a-kassa, kortidsanställningar, soc. Innan de kom på det här fiffiga med att bilda familj först och fixa det ekonomiska sedan.

Men visst vet jag att det finns människor som gjort sitt bästa och agerat omdömesgillt men ändå hamnat i kläm. Det är du för dom systemen är designade.

/J
Jörgen: Du har inte funderat på att den utvalda familjen på tv kanske hade jobb tidigare? Hur många arbetslösa får låna pengar till att köpa en villa?

Utbudet av villor på 60-80 kvm är begränsad och jag är säker på att den familjen har det kämpigt med ekonomin. Visst är det lätt att reta sig på när journalister skriver snyfthistorier samtidig som de visar upp nya bilar och stora och dyra kåkar, men själv är jag livrädd att hamna i samma sits. Jag bor hellre som du och jag, i en liten billig lägenhet och har pengar över varje månad till nöjen än lägger allt på bil och bostad.

Det är svårt att planera sin framtid när förutsättningarna ändras hela tiden med jobb, bostadspriser, ersättningsnivåer, låneräntor, regelverk för A-kassa, sjukförsäkringar osv. Bor man i Stockholm så har man i alla fall ett större antal jobb att söka.

Jag var inne på arbetsförmedlingen i en norrländsk stad tidigare i år och det första de rekommenderade var att ta ett jobb i Norge… En del pendlar 50 - 100 mil enkel resa till jobbet för att slippa gå arbetslösa. Är det den utvecklingen vi vill ha? Att Pappan (oftast) är bortrest en vecka - 14 dagar i stöten. Behöver inte småbarnen få växa upp med båda sina föräldrar?

Visst har alla en skyldighet att försörja sig själv men de största problemen skyller jag på inkompetenta politiker som inte klarar av sitt jobb att få en stabil arbets- och bostadsmarknad.

Till trådstartaren: Bostadspriserna i Stockholm är sjuka. Skaffa dig en bostad en bit utanför och gör som norrlänningar, pendla 10 - 15 mil eller mer varje dag enkel resa för att ta dig till jobbet, så får du se hur kul det är.

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Trött på allt gnäll?

Du IronMike, du gnäller för mycket. Försök att vara lite positiv så ska du se att det ordnar sig.

.

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Och när du då sitter med en kåk som bara är värd en bråkdel av det den är belånad för och dessutom saknar arbete eller pendlar långt är kostnad för bensin i allra högsta grad en viktig faktor och att flytt ofta uteslutet eftersom ingen bank värd namnet lånar ut MER pengar till någon som sitter på en värdelös kåk med miljonskulder..
Vilka kommuner tänker du särskilt på där bostadspriserna sjunkit så pass att kåken tidigare värd miljonbelopp praktiskt taget har blivit värdelöst?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Problemet är ju att en del idioter tror ju att allt kretsar kring Stockholm. Det är inte så jävla billigt att bo utanför sthlm heller, ett hus för 2 miljoner som ska drivas runt på två arbetarlöner eller kanske mindre, lägg till ett par ungar på det och två bilar.
Som Gabor dock säger så har vi det jävligt bra, men bara för det ska man inte vara nöjd utan man ska alltid sträva efter något bättre. Bara för att det är fattigt i Lettland ska vi inte sitta här och vara nöjda.

Och som sagt, bara för att man är dum nog att köpa en 3:a i sthlm för 3.5mille så betyder det inte att man får klaga på dem som klagar på att bensinen är för dyr. Eller jo det får man, men man idiotförklarar sig i samma stund som man gör det.

Edit/ Kom på att jag inte heller får klaga då jag egentligen bara bryr mig om hur jag själv har det. Så länge jag och min familj inte går på knäna så gråter jag inte, och än så länge så ser jag ingen framtid där vi får gå till socialen och tigga pengar för att ha råd att bo i en enrummare och käka makaroner.
Så nej, jag klagar inte egentligen.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vilka kommuner tänker du särskilt på där bostadspriserna sjunkit så pass att kåken tidigare värd miljonbelopp praktiskt taget har blivit värdelöst?

Främst gamla bruksorter och det är främst de som byggt helt nya hus som har svårt att få igen den investering de gjort.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Finns mängder av dem även utanför norrland. Föräldrarna shoppade en sommarstuga (nåja vanligt BRF radhus) i orrefors. Huset hade uttaget pantbrev från 1990 på 1,1milj vilket var produktionskostnaden för kåken. När de köpte huset 2004 kostade det 195kkr.....

Nyheter
Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...