AndreasNo
Bannad
Ja, jag har pengar i överflöd 
Landet är bra på sina sätt =)
Landet är bra på sina sätt =)
Har trådskaparen överhuvudtaget tänkt igenom sitt inlägg?
Du kan ju fundera över psykhälsan hos någon som: "Man ser det på tv dagligen "stackars folk i glesbygden..." Den tenderar att vara ganska klen hos personer som ser sånt dagligen på TV.Har trådskaparen överhuvudtaget tänkt igenom sitt inlägg?
Varför ska någon behöva försvara sig bara för att dom är Norrlännigar?![]()
Ska dom alla flytta till Stockholm så bostadpriserna där stiger ännu mer?
Har trådskaparen överhuvudtaget tänkt igenom sitt inlägg?
Det märktes ju verkligen!![]()
![]()
Det märktes ju verkligen!![]()
![]()
Men det förstår du väl att han inte ville använda egna pengar i Fjollträsk utan ligga inom traktamentet![]()
![]()
![]()
![]()
läs va morsan skrev... o känn dig lurad![]()
![]()
gah... skaaa bjussa tillbaka nästa gång..
känns sådär lagom sugigt att veta man har hur mkt pengar som helst, på fel konto o i byrålådan hemma, oså måste folk bjussa en på allt ba för de![]()
Näriga är ni också!
Till trådstartaren:
Jag tyckar om alla oavsett var de bor. Men jag kan irritera mig när de i TV intervjuar ett par eller ensamstående kvinna med 2-3 barn, sittandes i värsta nybyggda Knutbyvillan med stort garage och minst en rätt ny bil, full med dansbands-CD och barnleksaker. Båda föräldarna är lågutbildade och helt eller delvis arbetslösa och lever på bidrag och avdrag. Under köksintervjun brukar det brukar låta som vanligt medan de uppgivet stirrar ut under bollfransgardinerna: Barn är något alla kan och bör få skaffa, varje barn ska sedan ha varsitt stort rum så då måste man ju skaffa en jättekåk. Staten betalar. Sedan hamnar man i kläm när något bidrag ändras och det är så synd om dessa varelser.
Jag som är civingenjör bor långt trängre än deras barn i min lilla etta, jag har inga lån, jag tar ekonomiskt ansvar för de saker jag skaffar mig osv. Min veteranbåt, hobbybil, HD:n, garagen till dessa, hamnplats, varvsplats, försäkringar och omkostnader.
Så skulle jag även göra om jag var straight och hade lust att bilda familj. Barn är ju också ngt man måste ta ekonomiskt ansvar för. Jag skulle inte skaffa mig tre ungar, en brontokåk och jättelån utan att jag kände att jag och min fiktiva frus inkomst och utbildning skulle göra oss spantade att klara av det. Jag vill inte vara med och betala för dessa småborgerliga hemmafrudrömmar i palatslika gipsvillor jag aldrig skulle anse mig ha råd att bo i.
Det här fenomenet är ju inget som präglar landsorten, det finns ju i förorten också, men då bor man mer trångt i lägenheter.
/J
Jag vet, jag kunde inte låta bli bara.Du är säkert solvent. Jag tyckte ju också att vi skulle spara din reskassa när jag hörde om cykelköpspalavern du berättade om.
Ha en skön helg. Jag ska strax ut med båten i skärgården tills på sön kväll.
/J
Jörgen: Du har inte funderat på att den utvalda familjen på tv kanske hade jobb tidigare? Hur många arbetslösa får låna pengar till att köpa en villa?
Utbudet av villor på 60-80 kvm är begränsad och jag är säker på att den familjen har det kämpigt med ekonomin. Visst är det lätt att reta sig på när journalister skriver snyfthistorier samtidig som de visar upp nya bilar och stora och dyra kåkar, men själv är jag livrädd att hamna i samma sits. Jag bor hellre som du och jag, i en liten billig lägenhet och har pengar över varje månad till nöjen än lägger allt på bil och bostad.
Det är svårt att planera sin framtid när förutsättningarna ändras hela tiden med jobb, bostadspriser, ersättningsnivåer, låneräntor, regelverk för A-kassa, sjukförsäkringar osv. Bor man i Stockholm så har man i alla fall ett större antal jobb att söka.
Jag var inne på arbetsförmedlingen i en norrländsk stad tidigare i år och det första de rekommenderade var att ta ett jobb i Norge… En del pendlar 50 - 100 mil enkel resa till jobbet för att slippa gå arbetslösa. Är det den utvecklingen vi vill ha? Att Pappan (oftast) är bortrest en vecka - 14 dagar i stöten. Behöver inte småbarnen få växa upp med båda sina föräldrar?
Visst har alla en skyldighet att försörja sig själv men de största problemen skyller jag på inkompetenta politiker som inte klarar av sitt jobb att få en stabil arbets- och bostadsmarknad.
Till trådstartaren: Bostadspriserna i Stockholm är sjuka. Skaffa dig en bostad en bit utanför och gör som norrlänningar, pendla 10 - 15 mil eller mer varje dag enkel resa för att ta dig till jobbet, så får du se hur kul det är.
Vilka kommuner tänker du särskilt på där bostadspriserna sjunkit så pass att kåken tidigare värd miljonbelopp praktiskt taget har blivit värdelöst?Och när du då sitter med en kåk som bara är värd en bråkdel av det den är belånad för och dessutom saknar arbete eller pendlar långt är kostnad för bensin i allra högsta grad en viktig faktor och att flytt ofta uteslutet eftersom ingen bank värd namnet lånar ut MER pengar till någon som sitter på en värdelös kåk med miljonskulder..
Vilka kommuner tänker du särskilt på där bostadspriserna sjunkit så pass att kåken tidigare värd miljonbelopp praktiskt taget har blivit värdelöst?
Vilka kommuner tänker du särskilt på där bostadspriserna sjunkit så pass att kåken tidigare värd miljonbelopp praktiskt taget har blivit värdelöst?
![]() |
Sveriges vägar blir bättre
Foto: Samuel Unéus Utvec... |
![]() |
Omfattande körkortsförändringar på gång
EU förväntas inom kort fatt... |
![]() |
Custom Motor Show 2025
Vårens stora event, som kic... |
![]() |
Nytt körkortsdirektiv som på gång
EU förväntas inom kort fatt... |
![]() |
2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj
Söndag 18 maj är det dags f... |
![]() |
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!
Upplev drömlika Gotland Rin... |
![]() |
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!
Upplev magiska Gotland Ring... |
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9
I nästa nummer av Bike, nr ... |
|
![]() |
Årets MC-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Fira motorcykelns dag 3 maj
Den 3 maj firas Motorc... |