Ngt som stör mig enormt mkt! (försvara er gärna?)

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Främst gamla bruksorter och det är främst de som byggt helt nya hus som har svårt att få igen den investering de gjort.
För de (fåtal?) som har blivit drabbade är det självklart tråkigt. Fast det är ju en del av livet hur cyniskt det än kan låta. Det är, som jag ser det, inte ett klokt val att investera i ett nytt hus i miljonklassen på en ort som står och faller med en arbetsgivare.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
En annan sak som ni kan tänka på när ni påpekar att våra villor och lägenheter är billiga är att när vi säljer så får vi inte nära vad vi get medans folk som säljer en lägenhet eller villa i "stan" med garanti går fett plus på det. Jag är inte insatt inom det men ni kan ju rätta mig om jag har fel.

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
För de (fåtal?) som har blivit drabbade är det självklart tråkigt. Fast det är ju en del av livet hur cyniskt det än kan låta. Det är, som jag ser det, inte ett klokt val att investera i ett nytt hus i miljonklassen på en ort som står och faller med en arbetsgivare.

Var och hur ska dessa människor bo då, menar du?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det är, som jag ser det, inte ett klokt val att investera i ett nytt hus i miljonklassen på en ort som står och faller med en arbetsgivare.

Nej, självklart är den typen av kommentarer väldigt lätta att yttra när vi sitter med facit i hand. Själv är jag från nynäshamn ursprungligen och har sett hur det kan bli. "Närheten" till sthlm(pendeltågsavstånd) och det faktum att det är en vacker skärgårdsstad har gjort att priserna inte rasat MEN det hade nog sett annorlunda ut om Nynäs legat i norrlands inland när deras två största arbetsgivare plötsligt avvecklar helt inom ett år... I samma veva som försvaret beslutade att lägga ner musköbasen så meddelade Ericsson att de skulle lägga ner sin fabrik i Nynäs... Tjo och tjipp, hey hurray!

Jag skulle gärna se dig förklara för folk att de faktiskt är ganska korkade som investerade i nya hus i en ort där så många är beroende av endast två arbetsgivare!

I sTåKkholM så klart djävla bond-blondin! :mad: Du är ju lapp-tjej så det är klart du inte fattar!

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

:pannkyss Såja såja.. flåt, inte meningen att ta i. Men som sån där lapp och blond så måste du inse när du kan delta i diskussioner och när du bör avstå! Kvalificerade diskussioner på hög nivå om samhälle och politik = nej nej
Balsam, mascara, bullbak, skor och knyppling = Ja

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
:pannkyss Såja såja.. flåt, inte meningen att ta i. Men som sån där lapp och blond så måste du inse när du kan delta i diskussioner och när du bör avstå! Kvalificerade diskussioner på hög nivå om samhälle och politik = nej nej
Balsam, mascara, bullbak, skor och knyppling = Ja

Jag har 67 par skor! : stolt

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Nä men jag tillhör åtminstone kategorin människor som är bekväm av mig och finns där inga ekonomiska incitament för att åka kolletivt gör jag det inte. I dagsläget är det allt för dyrt att åka kollektivt eller så är bensinskatten för låg då man uppenbarligen kan köra bil för ung samma pengar som buss/tåg.

20kr/L för soppan och väl utbyggd gratis kollektivtraffik för de extra skattepengarna som dras in

Håller med dig till mer än hundra%........

Framför gratis kollektivtrafik ÖVERALLT!...anpassad till jobbpendling!
Med en turtäthet på så där 10min mellan avgångarna...

Glöm för all del inte bort alla små orter i glesbygden.....Småland, Halland,
Värmland, Jämtland, sov. ända upp till Karusoando....

ALLT idag präglas av en STORSTADS syn.......men det finns en annan verklighet också.

KentW

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Att bo i närförort (inte centralt i stan alltså) i Sthlm och amortera så att man i en framtid ska kunna flytta till större kostar även om vi räknar på en halvskabbig 1:a på 35kvm minst 7000:-/mån..

Ja, det är så synd om skogsborna med sopparäkningar på 2 kaker?

För att tjäna så att man kan bo, leva sjysst, ha en ok bil, unna sig semester och spara några kronor innebär för de flesta minst 50h jobb / vecka.. För många upp mot 70-80 timmar..

Ja, det kan inte va lätt att bli utbränd i norrland.. En sån stress!?

Att "arvet" säger att de ska bo på en gård mitt i ingenstans och att det då blir långt till närmsta allt, att "arvet" säger att de ska fiska, jaga och ömsa skinn eller vad ni gör är något de inte kan välja att ändra på för att?

Mitt arv säger att jag ska bo i city (där en lya kostar minst 3 mille), segla båtar som idag ligger i flermiljonklassen och ha några anställda som kokar te åt mig!

Välkomna till 2007. Det funkar inte så, alla gör uppoffringar för att möta tiden.

IronMike: You go get ´em!

Om du tycker att människor ska ge upp hela sin sociala ogivning och byta miljö till en för dom helt ny omgivning så undrar jag varför du ens bryr dig.

Borde inte du ha fullt upp med att söka lägenhet i Gimo, eller någon annan för dig idyllisk liten ort där allting är billigt och världen inbäddad i rosa ludd med små fluffiga moln på den alltid klarblå himmeln.

-För att pendla dina 20 mil t.o.r. dagligen till ditt jobb i Stockholm, det har du ju råd till då.

Om du inte finner ovanstående scenario tilltalande föreslår jag att du slutar gnälla.

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
Var har förresten I-M som startade tråden tagit vägen...?

Jag tror vi gått på en FlaIMbAiT!!!111!

Gabor

Guest
Att jobba mer bara för att betala mer skatt känns inte så motiverat kanske.

Nää, det var lite så jag menade...:D , det gnälls, men inte många GÖR NÅGOT ÅT DET.

Centern å miljöpartiet, höj bensinpriset så körs det mindre,blir bra för miljön.. NOT.

Det blir dyrt att pendla till jobbet, vilket gör att vissa får jobba mer för att ha råd att pendla till jobbet , mer trafik och sämre miljö....

Men staten får in mer pengar så att politikerna kan finansera sina höjda löner, för de var de som kom på den briljanta iden att höja bensinpriset...:rolleyes:

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Dom ska pendla för 20kr/litern hade han tänkt.
Nej, självklart är den typen av kommentarer väldigt lätta att yttra när vi sitter med facit i hand.
Eftersom individens eget ansvar förefaller väga lätt i era ögon undrar jag hur ni tycker att man ska lösa detta. Bör staten (skattebetalarna) lägga in mellanskillnaden till alla som gör en dålig husaffär? Eller bör drabbade personer erbjudas diverse subventioner i form av fri bensin, gratis mat eller allmänna skattelättnader?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
20kr/L för soppan och väl utbyggd gratis kollektivtraffik för de extra skattepengarna som dras in
Haha, vänta nu... Ska vi betala en massa skatt för något som ingen gillar?

Kollektivtrafik duger åt utmärkt stockholmare. Där kan de trängas, svettas och bli smittade av gulsots- och TBC-sjuka uteliggare. Men inte vill vi andra ha det så. Det önskar du oss väl inte :confused:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Borde inte du ha fullt upp med att söka lägenhet i Gimo, eller någon annan för dig idyllisk liten ort där allting är billigt och världen inbäddad i rosa ludd med små fluffiga moln på den alltid klarblå himmeln.

-För att pendla dina 20 mil t.o.r. dagligen till ditt jobb i Stockholm, det har du ju råd till då.

Om du inte finner ovanstående scenario tilltalande föreslår jag att du slutar gnälla.

Jag gnäller inte.. Jag är bara så jävla less på att det är så synd om norrlänningar. Jag bor och jobbar bra rent geografiskt så mig är det inte så synd om. Jag har däremot valt bostad efter jobb, jag har desutom jobbat röv för att ha råd att välja.

De som inte har deras drömjobb med bra lön, har barn och liksom de stackars norrlännigarna ine vill bryta allt socialt för att ändra förutsättningarna, pendlar timmar om dagen till/från jobbet för att sen åka hem och inte ha många kronor kvar till barnen.. Hur mkt gnäller dem jämte samma norrländska familj med som någon sa, ny bil, stort hus, tonvis med barnleksaker och ett bidragssubventionerat leverna!

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
Jag gnäller inte.. Jag är bara så jävla less på att det är så synd om norrlänningar. Jag bor och jobbar bra rent geografiskt så mig är det inte så synd om. Jag har däremot valt bostad efter jobb, jag har desutom jobbat röv för att ha råd att välja.

De som inte har deras drömjobb med bra lön, har barn och liksom de stackars norrlännigarna ine vill bryta allt socialt för att ändra förutsättningarna, pendlar timmar om dagen till/från jobbet för att sen åka hem och inte ha många kronor kvar till barnen.. Hur mkt gnäller dem jämte samma norrländska familj med som någon sa, ny bil, stort hus, tonvis med barnleksaker och ett bidragssubventionerat leverna!

Jag skulle vilja påstå att den situation du beskriver inte är särskillt vanlig.

I mina ögon är det mera ett förortsfenomen i dom större städerna i hela Sverige.

Villorna norröver som kan räknas till dom lyxigare är ett ytterst fåtal, tvärtom skulle jag vilja påstå att man nog norröver utan att ens tänka på det lever i bostäder med sådan standard att "noll-åttor" inte skulle kunna tänka sig att ens ha det som sommarstuga...

Men är man född och uppvuxen på en ort, har hela sin familj och sina vänner där, kanske ens make/maka arbetar på Konsum eller ICA, och så kommer plötsligt LKAB på att man ska stänga gruvan där den andre försörjaren i familjen arbetar, något som tex. Kiruna, Gällivare, mfl. orter drabbats av.

Huspriserna rasade, ingen ville flytta in på orten, folk gav bort sina hus gratis, fastighetsägare rev nästan nya hyreshus.

Vad ska man då ta sig till? Flytta? -En person i hushållet har ju jobb...

Ska man fytta från hela ens trygghet och göra båda arbetslösa eftersom man kanske har större chans att få arbete på någon ort ett hundratal mil söderut?

Eller ska man bita ihop och kämpa, för där uppe har dom ju i alla fall ett kontaktnät, ett socialt umgänge, och sin hembygd som dom älskar och trivs i?

Kanske kan man hanka sig fram med en lön.

Sedan kommer nästa dråpslag.

Pga. vikande elevantal tvingas skolan stänga. Nästa skola ligger åtta mil bort.

Sedan stänger affären i byn, posten lägger ner, macken blir obemannad och postverksamheten flyttas till ett nytt ställe 4 mil åt andra hållet.

Så håller det på.

Dom som yttrar sig i den här frågan tycks ofta inte ens ha varit längre norrut än Sundsvall, och har inte den blekaste aning om vilka enorma avstånd det är i nordligaste Sverige.

Nyheter
Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...