Ngt som stör mig enormt mkt! (försvara er gärna?)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Och samtidigt som Umeå, Luleå mf. andra städer växer så det knakar så gnälls det på svårigheterna, för att blandas upp med åsikten att "de högfärdiga Ståkkholmarna" inte klarat sig utan malmen etc, så hela sverige (minst) bygger just på inre norrland..

Jag hade för ett tag sen kontakt med en kille som jobbar med personlig utveckling, han jobbar mkt med motivationsfrågor på större bolag för att i huvudsak intensifiera processen för individernas npassning till moderniseringarna som många stora industriella bolag går/gått igenom.

Hans syn just på norrländska bolag (exemplen gällde nu skogsindustrin) var det enorma bakåtsträvandet. "Det var bättre förr" - När vi högg träd med yxa och barkade av för hand?

Hur mkt norrlänningarna än vill, så finns det inte plats för, och framför allt ingen som vill betala för deras ovilja att lära sig nya saker och utvecklas. I ett av världens främsta teknikländer där i stort sett alla yrkesgrupper ständigt möter nya utmaningar, hinder och lösningar så går det inte att muttra fram ett "det var bättre förr" och tycka att det är synd om en.

Att flytta 20 mil i norrland är dessutom som att flytta från Nacka till Syndbyberg i tid räknat, så ärligt talat köper jag knappt det heller!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag är bara så jävla less ...

Jag antar att du med din långa livserfarenhet hunnit skaffa familj och hus. Barn som börjat i skola, som skaffat sig vänner och börjat delta i olika föreningar och lagidrotter.
Jag gissar att du med din ålder har föräldrar i närheten som börjar bli allt äldre och som du därför försöker besöka med jämna mellanrum för att hjälpa dem med allt mellan himmel och jord.
Jag gissar att du och din fru/sambo har ett väl utvecklat socialt nätverk av släkt och vänner i närheten.

Jag antar att allt detta stämmer in på dig och att du därför är så otroligt lämplig att spy galla på gnälliga djävla bidragssnyltande arbetsskygga norrlänningar som inte har vett å flytta dit jobben finns bara för att de vill bo kvar i sina lyxvillor med sina lyxbilar och fyra skotrar utan att behöva göra rätt för sig.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Det var då ett jävla tjat om att norrlänningar säger si och så. Är det nån som ens har varit här uppe, eller baserar ni allt på bittra insändare tidningar? Jag kan då inte påstå att jag känner till så många som sitter och tycker synd om sig själva och klagar på hur dåligt dom har det. Fast jag kanske umgås i fel kretsar.

Men är du säker på att unt är en tillförlitlig källa? Det kanske är ännu en i raden av tidningar och TV-kanaler som styrs av konspiratoriska judar, precis som aftonbladet och TV 4. Förstår du inte att dom försöker få oss renrasiga arier att vända sig mot varandra? Och när vi utrotat oss själva så går dom in och snortar upp askan från ruinerna med sina stora näsor.

Här näst börjar dom klä sig i våra kläder och återbygga världen efter deras sätt att se den. Och endast dom så supersmarta som dig kommer att lämnas vid liv för att bittert gråta. Förbanna dom! Må Gud förbanna dom alla till helvetet!

jens__E

Mjao!
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
X-JELL
Nu har jag inte läst hela tråden, men jag stör mig på folk som skriver med dumma förkortningar såsom ngt och mkt.:näsblod

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag antar att du med din långa livserfarenhet hunnit skaffa familj och hus....

Jag antar att allt detta stämmer in på dig och att du därför är så otroligt lämplig att spy galla på gnälliga djävla...

Nyanserat inlägg i debatten, verkligen.

Nej, jag har inte hunnit bygga den grund jag anser att man ska ha innan man börjar prutta ut ungar att ta hand om. Jag är faktiskt bara 26, jobbar 70h/vecka och är inte så sugen på att flytta till nån håla där jag inte känner nån för att jag drog på mig massa ansvar jag inte klarade av!

Mannen vars åsikt jag nyss refererade till däremot är 50+, så jag ser fortfarande inte riktigt vad det har med saken att göra!?

Det var då ett jävla tjat om att norrlänningar säger si och så. Är det nån som ens har varit här uppe, eller baserar ni allt på bittra insändare tidningar? Jag kan då inte påstå att jag känner till så många som sitter och tycker synd om sig själva och klagar på hur dåligt dom har det. Fast jag kanske umgås i fel kretsar.

Sannolikt så är det precis så att du känner fel folk. :D

Umeå? Är det ens en riktigt norrlandsstad? Det finns ju typ restauranger där, och post, skolor, Ica och massa andra saker :va ?

"...och att du därför är så otroligt lämplig att spy galla på gnälliga djävla bidragssnyltande arbetsskygga norrlänningar som inte har vett å flytta dit jobben finns..."

Sa jag att de var arbetsskygga?

Vad jag menar är att det även för norrlänningarna är läge att börja mäta insatsen i resultat, istället för antalet diskbråck!

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

Sannolikt så är det precis så att du känner fel folk. :D

Umeå? Är det ens en riktigt norrlandsstad? Det finns ju typ restauranger där, och post, skolor, Ica och massa andra saker :va ?

Nä, Umeå räknas inte. Det här är storstan. Men ursprungligen kommer jag från ett litet jakt- och samlarsamhälle i djupaste Norrbotten vid namn Älvsbyn (där dom spelade in Jägarna). Kan inte påstå att jag hörde så mycket gnäll där heller.. förutom att där var tråkigt och kallt då förstås.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Haha, vänta nu... Ska vi betala en massa skatt för något som ingen gillar?

Kollektivtrafik duger åt utmärkt stockholmare. Där kan de trängas, svettas och bli smittade av gulsots- och TBC-sjuka uteliggare. Men inte vill vi andra ha det så. Det önskar du oss väl inte :confused:

Nä givetvis kommer inte jag att åka kollektivt utan fira de bilfria gatorna med att köpa en SUV med en V8 törstigare än G.Schyman, men alla andra kan ju hålla på med det.....

En viss svensk mynidghet gjorde undersökningen om hur lång den genomsnittliga bilfärden i sverige var.....Rätt svar: 7km
Kostar bensinen det dubbla mot idag kommer åtminstone jag att tänka mig för en extra gång innan jag kör 5km till statoil för att köpa godis när suget faller på.
Visst är det surt att även detta förslag slår hårt mot vissa grupper i samhället men IM har en poäng. Så mycket lägre är inte lönerna i norrland för en vanlig arbetare att drivmedelskostnaderna skulle äta upp det billigare boendet.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Näriga är ni också! :hihi

Till trådstartaren:

Jag tyckar om alla oavsett var de bor. Men jag kan irritera mig när de i TV intervjuar ett par eller ensamstående kvinna med 2-3 barn, sittandes i värsta nybyggda Knutbyvillan med stort garage och minst en rätt ny bil, full med dansbands-CD och barnleksaker. Båda föräldarna är lågutbildade och helt eller delvis arbetslösa och lever på bidrag och avdrag. Under köksintervjun brukar det brukar låta som vanligt medan de uppgivet stirrar ut under bollfransgardinerna: Barn är något alla kan och bör få skaffa, varje barn ska sedan ha varsitt stort rum så då måste man ju skaffa en jättekåk. Staten betalar. Sedan hamnar man i kläm när något bidrag ändras och det är så synd om dessa varelser.

Jag som är civingenjör bor långt trängre än deras barn i min lilla etta, jag har inga lån, jag tar ekonomiskt ansvar för de saker jag skaffar mig osv. Min veteranbåt, hobbybil, HD:n, garagen till dessa, hamnplats, varvsplats, försäkringar och omkostnader.

Så skulle jag även göra om jag var straight och hade lust att bilda familj. Barn är ju också ngt man måste ta ekonomiskt ansvar för. Jag skulle inte skaffa mig tre ungar, en brontokåk och jättelån utan att jag kände att jag och min fiktiva frus inkomst och utbildning skulle göra oss spantade att klara av det. Jag vill inte vara med och betala för dessa småborgerliga hemmafrudrömmar i palatslika gipsvillor jag aldrig skulle anse mig ha råd att bo i.
Det här fenomenet är ju inget som präglar landsorten, det finns ju i förorten också, men då bor man mer trångt i lägenheter.

/J

Dra helvete vilket vettigt inlägg!

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Finns det verkligen folk i norr som jobbar för 7000kr i månaden? Frågan är då: Varför? Finns väl tusen svar på det....men alla svar skyller väl på staten.

Kan det finnas folk som gick ut nian, började dricka hemstampat och sket i gymnasiet/högskolan? Kan det vara så att lågutbildade tar vilka skitjobb som helst? Kan det vara så att det kanske inte finns så mycket jobb?

Om så är fallet för vissa, då tycker jag inte att man ska klaga heller.

Jag flyttade inte från norrland, men från glesbygden i Småland. Har ingen vidare bra utbildning därav, skitjobb. Lönen var inte heller det bästa. Vad gjorde jag? Klagade såklart på allt utan att rannsaka mig själv.

Till slut så började jag förstå, gör jag inget åt saken så kommer det förbli såhär. Började se mig om utanför Småland och hittade ett jobb i Sthlm. Tog mitt pick och pack och drog. Det var blandade känslor. Men idag är jag glad att jag flyttade, har det så mycket bättre.

Så visst, många har det svårt t ex i detta fallet i norr...men vissa gör verkligen inget åt saken utan bara gnäller.

Ja jag vet...vissa vill inte flytta, vill inte sälja gården, det förstår jag...men gnäll inte då..ni har ju valt det själva...Finns inget samhälle i världen där jobbet knackar dörr och frågar om det får slå sig ner på gården, man får faktiskt söka upp och eventuellt flytta dit jobben eller utbildningen finns.

Så viss förståelse har jag till många, men inte till alla. :tummenupp

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
....verkar som många missar det faktum att väldigt många ute i landet sitter med, förvisso stora, villor som de köpt med hjälp av miljonlån under en tid då båda i hushållet hade fasta arbeten, för att sedan något/några år senare sitta arbetslösa med en villa som kostar en bråkdel därför att de stora arbetsgivarna plötsligt övergett orten.

Och när du då sitter med en kåk som bara är värd en bråkdel av det den är belånad för och dessutom saknar arbete eller pendlar långt är kostnad för bensin i allra högsta grad en viktig faktor och att flytt ofta uteslutet eftersom ingen bank värd namnet lånar ut MER pengar till någon som sitter på en värdelös kåk med miljonskulder..

Sen kan man ju alltid fråga sig varför stora arbetsgivare lämnar mindre orter. Att en gruva stänger känns kanske inte så argumenterbart, men företag som flyttar produktion utomlands pga billigare tillverkningskostnader och produktframtagning mer centralt pga större möjlighet att locka rätt utbildad personal känns givet. Jag skulle vilja säga att utomlandsflytt till viss del har att göra med höga arbetsgivaravgifter som även är knutna till den lön en anställd har. Produktutvecklingen flyttar till större städer för att lättare kunna anställa kompetent personal. Av tradition har folk från glesbyggden inte samma kultur av vidare utbildning och därav kommer detta naturligt.
Visst är det grymt att "tvinga" folk att flytta och ge upp hela sin bekantskapskrets för att det inte finns arbete på orten/accepterbart avstånd från orten. Men och andra sidan ska staten gå in och betala för att de ska kunna bo kvar? Bäst hade ju varit en kombination, ett givande och tagande. Människan är av sin natur anpassningsbar, varför inte ta vara på det?

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Det märks att många som skriver i denna tråd inte vet mkt om Sverige utan bara en del om sin egna lilla kupa som dom lever i. I-M's trångsynhet stör mig något så grymt. Om alla Sthlmare skulle ta och SLUTA nöjjesköra t.ex så skulle vi norrläningar ha råd att ta oss till och från jobbet!

Så anledningen till att vi norrlänningar gnäller är väl för att det bor 1 miljon fårskallar i Sthlm!

Det finns massvis med jobb i Sthlm men det är ingen som fyller platserna, varför? För att man har inte råd att jobba där helt enkelt. Finns företag som har flyttat från Sthlm till norrland för här finns det arbetskraft, här har folk råd att bo och leva OCH jobba, men inte om det kostar 20kr/l för bränsle.

Hur tror ni storstadsbor att ni ska få någon mat som? Vart kommer allt kött, mjölk, ägg, gräs (för er vegeterianer) ifrån? Inte fan är det ifrån storstan iaf. Dom som bor på glesbygden skulle kunna överleva om lastbilarna stannar upp i Sverige, vi kan gå till bonden och köpa mjölk och ägg... Vore kanske inte helt tokigt, efter en månad skulle vi slippa dumma inlägg på forumet ifrån fårskallar som då måste åka 10-20 mil för att handla...

Är ni som bor i Sthlm verkligen så DUMMA att ni inte förstår att om bränslepriset höjs så blir det dyrare för ALLA i detta land? Tror ni bonden som ska föda upp djur får det lättare? Tror ni åkaren som ska leverera alla reservdelar till era nöjjesmaskiner får det lättare? Tror ni kollektivtrafiken blir BILLIGARE med höjt bränslepris?

Så som det är idag så finns det nöjeskörning, med 20kr/l skulle inte det existera vilket skulle resultera i att folk inte skulle åka till macken för att köpa godis så mackarna får dra ner/stänga sin butiksdel och bara leverera bränsle.

Vad händer med idrotten i glesbygden? Alla barn som får sluta träna pga att föräldrarna inte har råd att köra dom till träningen? Biografer får lägga ner för att folk inte har råd att åka några mil för att roa sig... osv osv osv..

Skulle kunna fortsätta hur länge som helst ang hur det påverkar alla! Men det är såklart mina personliga åsikter det här, finns ingen som helst fakta bakomför det, bara en vild fantasi!

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag tycker också de är gnälliga trångsynta idioter.
Fan folk har bott i det här landet i tusentals år utan bil. Men ett par årtionden med låga bensinpriser och sedan påstår de att de MÅSTE kunna köra bil billigt för att ens kunna överleva!
De är så jävla inskränkta att de inte ens överväger några alternativ!

För fan det är dags att vi börjar ta lite miljöansvar och ett bra sätt är höjd bränsleskatt. För min del ser jag gärna att soppan kostar över 20 kr/L.

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3172994 Jag tycker också de är gnälliga trångsynta idioter.
Fan folk har bott i det här landet i tusentals år utan bil. Men ett par årtionden med låga bensinpriser och sedan påstår de att de MÅSTE kunna köra bil billigt för att ens kunna överleva!
De är så jävla inskränkta att de inte ens överväger några alternativ!

För fan det är dags att vi börjar ta lite miljöansvar och ett bra sätt är höjd bränsleskatt. För min del ser jag gärna att soppan kostar över 20 kr/L.
Du har helt rätt, låt oss göra som dom gjorde förr i tiden, avskaffa staten, låt oss män klubba våra kvinnor och släpa dom hem i håret och slåss för det vi vill ha! :yoparty

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad media presenterar är inte alltid verkligheten.
Tycker personligen att det är skitskoj när det skall göras snyftrepotage från landsbyggden och det lyser igenom att "de drabbade" inte tycker det är så allvarligt.
Reportrarna tar i så de bajsar ner sig för att vinkla händelserna till en "riktig nyhet" utan att lyckas.

Själv?
Bor på landet.
Saknar relevant utbildning.
1 mil (på mc väg - kan bli 7 om jag vill köra ännu bättre krokväg) till jobbet.
Tjänar 25 - 27000 i månaden efter skatt.
Frugan har nästan samma lön (19 - 20000).
Boendekostnad, cirka 5-5500kr/månaden.
Bostaden består av 12 kvadrat bostadsyta, hundhus i "friggebod", garage/verkstad 155 kvadrat, tomt 1HA.
2 timmar till Malmö, 2,5 till Köpenhamn, 4 till Stockholm (vad jag nu skulle där att göra..)

Känner ni er lurade?
Jag är nöjd!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det märks att många som skriver i denna tråd inte vet mkt om Sverige utan bara en del om sin egna lilla kupa som dom lever i.

Så anledningen till att vi norrlänningar gnäller är väl för att det bor 1 miljon fårskallar i Sthlm!

"Hur tror ni storstadsbor att ni ska få någon mat som? Vart kommer allt kött, mjölk, ägg, gräs (för er vegeterianer) ifrån? Inte fan är det ifrån storstan iaf. Dom som bor på glesbygden skulle kunna överleva om lastbilarna stannar upp i Sverige, vi kan gå till bonden och köpa mjölk och ägg..."

"...efter en månad skulle vi slippa dumma inlägg på forumet ifrån fårskallar som då måste åka 10-20 mil för att handla..."

Nej, jag vet uppenbarigen inte vilken värld du lever i, hur som så är det inte 2007 iaf. Skulle våra svenska bönder strejka skulle vi importera, visst skulle det bli dyrare, men drar vi in glesbygdsbidragen är åtminstone en del finansierad!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy