Försäkringsbolgen kanske har sett över prissättningarna, och 125cc är betydligt mindre populärt än det var då (typ 95-05) så förmodligen har skadorna och stölderna gått ner.
Även körkortsutbildningen har ju blivit bättre.
Men kommer jag ihåg rätt så var 125'an något billigare än moppen redan då, om än svindyr i jämförelse med den han köpte.
Jag har funderat på om man kan starta enskild firma som bilhandlare och få en grönskylt med försäkring via TS? MÅSTE man sälja ett visat antal fordon eller redovisa vinst eller kostar det orimligt mycket för att få en grönskylt? Hur är bilar som står avställda i en bilhall försäkrade medans dom ”står” så att säga? Mot Brand, stöld etc? Via nån företagsförsäkring? Jag tycker absolut man skulle kunna få ha en personlig försäkring OCH då kanske fått betala för det dyraste fordonet man har, en R1a tex även om man pendlar med en Fiesta 80% av årsmilen man lägger. Det är ju då om man har en 12-15 fordon vill säga.
Skatt på kk-innehav! Lysande idé, skicka direkt till Maggan. Degen måste in!
Några år senare å några andra hojar..
Samlar & samlar? Målet? Att ha en hoj som passar dagens övningar. Är man inte tvungen att sälja något samlar man på sig, typ blir en hoarder. Får vi se Toyman på Kanal 11 snart?Du som samlar, vad är målet med hojarna?
Jag vet inte riktigt hur det blev så här....Har lite svårt att släppa det här...
Du som samlar, vad är målet med hojarna? Är det att samla maskiner av samma modell, samma sort? Plockar du ihop hojar lite här och där, utan någon uttalad strategi? När är samlingen komplett?
Upp med önskelistor - helst rimliga. ?
Just det, för egen del har jag snöat in på Yamahas offroad-hojar, främst från 80-talet. DT, IT, XT eller TT spelar ingen roll, hos mig står de lika högt allihop!
- Sån är min samling o min ursäkt.Att ha en hoj som passar dagens övningar. Är man inte tvungen att sälja något samlar man på sig,
Jag vet inte riktigt hur det blev så här....
Men just nu gillar jag det minimalistiska, och känner även att jag behöver ett överkomligt projekt per år.
Så en hoj, eller som det har blivit senaste åren, en moped, märket är givet
Den ska inte vara i toppskick, men inte heller hopplöst bortom räddning.
Kollar oftast först om det finns delar att få tag på, och sedan så nappar jag.
Känslan att få förbättra och återställa är skön tycker jag, och lugnet i garaget, med bra musik, en liten "rykare" ibland, och även sällskap vid vissa tillfällen.
Och sedan få njuta av resultatet till våren när garageprten öppnas.
Nu börjar dock bli trångt i vardagsrummet vintertid, så jag måste hitta en löning för att kunna ge mig på ett nytt projekt till vintern.
Så målet är nog att ha något att pillra med för själen, och konsekvensen av det blir en samlig, speciellt eftersom att jag är en usel affärman, så sälja saker ska jag inte hålla på med.
View attachment 460690
View attachment 460691
View attachment 460692
- Sån är min samling o min ursäkt.
En snabb hoj för landsvägen, en busig hoj för lek, en löjlig hoj för...eh..ja säg det o en SBK-klassiker för att den är så läcker o låter som en brunstig bisonoxe.
De är som någon redan skrivit att man har olika hojar för olika kör sätt. .Även för mig som KTM-analfabet ser samlingen mycket korrekt ut. Berätta och förklara!
Du har fixat det för dig, en hoj för varje körstil! Och så gör du det som fler har svarat; att "det blir hojar kvar vartefter..."De är som någon redan skrivit att man har olika hojar för olika kör sätt. .
Frågan ställs väldigt ofta här att någon frågar va man ska ha för hoj... Då vill dom köra lite av varje som landsväg asfalt, även lite grus å även skogsstigar som mynnar ut i enduro å cross.. Va ska man ha för däck som funkar på allt... Sånna däck å hoj finns inte... Så de har blivit olika hojar för olika kör sätt. .
Även enduro som jag kör en hel del så har jag haft samtidigt olika cubik å även 2-taktare å 4-taktare som att välja mellan för man inte har kunnat välja..
Enduro hoj har jag olika hjul me olika däck att använda beroende va de är för underlag å om de är torrt eller blött..
Summan av allt är inte att jag samlar utan de har blivit flera hojar man växlar mellan å några har bara blivit liggande utan att man sålt dom..
Rent slarv på den fronten..
Ser inte att man är samlare direkt...Finns ju dom som värkligen var fina samlingar å de är en hel annan klass då..
Från vänster 1290 Adventure R -18, exc 500 6-days -17, exc 350 -20, exc 300 Tpi -20, 640 motard -01, 620 super comp -98, exc 450 -03, exc 530 -08, 640 enduro -02..Du har fixat det för dig, en hoj för varje körstil! Och så gör du det som fler har svarat; att "det blir hojar kvar vartefter..."
Och nej, det är nog inte många som ser sig som samlare - innan samlingen börjar svälla över flera garage och problem att hinna hålla alla hojar rullande! Men, det är delikata problem.
Vilka är hojarna på bilden?
...och vad har du emot KTM....?Från vänster 1290 Adventure R -18, exc 500 6-days -17, exc 350 -20, exc 300 Tpi -20, 640 motard -01, 620 super comp -98, exc 450 -03, exc 530 -08, 640 enduro -02..
Ej på bild 660 -05, 620 enduro -94, exc 125 -03, 640 adventure -04..
Hur menar du??...och vad har du emot KTM....?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |