Wow! Vilken tråd! Önskar jag visste om den tidigare. Imponerande med Toymans hjälmar där, jag känner direkt att *det är ju JAG!*, och hur somliga samlar på hojar som andra samlar på smurfar eller modellbilar.
Hade jag bott på en gård nånstans ute i landet, eller haft ett större garage så hade jag förmodligen haft en liten samling hojar (säkert också bilar). Vilka vet jag inte ännu, men jag har märkt att jag dras till en viss typ av hojar, avsedda för terräng.
Om jag ska vara helt ärlig så hade jag nog inte börjat med hojandet om inte min Camilla köpt sig en elskooter "för att pendla på till jobbet" för typ två år sen. Hon övertalade mig snart att köpa en egen skooter så att vi kunde "ut och åka tillsammans", så jag köpte en EV-ultra hos Rull.se, här är den på beachen på Flottsbrobadet.
View attachment 466275
Ganska snart upptäckte jag hur begränsad jag var med skootern, pga batterierna (4 st 12V bly-syra = 48V 12Ah). Dom räckte Albysjön runt på sommaren, men på vintern fick jag alltid leda hem den sista kilometern. Frustrerande.
Jag samlar även på RC-bilar, och senaste tiden hade jag köpt ett par bränsledrivna med glödstiftsmotor, 2-taktare. Så jag funderade på om det inte vore lämpligast med en bränsledriven skooter, men då kunde jag lika gärna köpa en äkta moppe ju, precis som dom stora pojkarna hade vid Fyrkanten när jag var liten!
Det tog inte länge förrän jag hittade en snubbe i dalarna som sålde sprillans nya mopedbyggsatser, "Retro 2.0", en kopia av Honda CL70. Jag åkte iväg och köpte den fortast möjligt, och byggde ihop den samma helg hemma i köket. Lärde mig samtidigt allt om hur gamla motorcyklar var ihopskruvade. Den hösten hade jag skitkul på min nya "moppe", som ganska snart fick sig en del kosmetiska lyft.
View attachment 466276
Här är dessutom ett klipp på hur jag körde den i skogen,
Det tog inte länge förrän jag kände mig aningens begränsad igen, nu mest pga att jag egentligen inte fick använda "moppen" .. lagligt. Samt att den 70cc motor som satt på inte riktigt ville som jag ville uppför backarna.
Så det blev internet igen. Denna gången en Honda XL500 från 1981.
View attachment 466277
.. men, jag kunde fortfarande inte se polisen i ögat med gott samvete. Jag var helt enkelt tvungen att göra något åt situationen, fixa A-kort. Och till det behövde jag en tyngre hoj. Det blev en Yamaha XJ900 från 2001.
View attachment 466278
Jag pluggade och gjorde provet på mindre än halva tiden i Linköping, ivrig och klumpig trodde jag att jag kunde fixa uppkörningen lika snabbt. Hade jag ens haft hoj ett halvår?? Kuggade tre gånger, men det är historia för en annan tråd. Till slut lyckades jag klara åket och få mitt A-kort. Dock inte innan jag hann bli så frustrerad att jag impulsköpte en 1982 Suzuki GS450, snabbt och nära skulle det vara.
View attachment 466279
Körningen blev bättre och bättre. Fick köra några timmar i månaden med min handledare, men föga visste han vad jag höll på med på kvällar och nätter. Men något stämde fortfarande inte mellan mig och hojen. Det faktum att hojarna var tyngre än jag själv lirade inte med min uppfatting av hur en hoj bör vara.
Emellertid hade klarat uppkörningen, så nu kunde jag lägga fokus på att välja exakt vilken hoj jag ville ha i affären, och lagligt provköra; ".. om jag betalar hojen här och nu, får jag ta med mig den hem direkt?" - säljaren; "Ja."
View attachment 466282
Jag tänkte tillbaka på senaste året, och vad jag hade gjort. Camilla hade sedan länge gett upp hoppet och begrundade vad hon hade gjort ... för fel (?), nu fick hon ju skoota själv i alla fall. Husse har köpt riktiga hojar!? - Nja, vi åker faktiskt ut ändå ibland på skootrarna tillsammans, men nu blir liksom en 'pitty-ride' från min sida för att göra henne glad.
Och vansinnet fortsätter. Efter A-kortet har motorerandet tagit nya former. Jag träffar på mycket konstigt och härligt på mina lokala sommaräventyr, senaste hojen är ett resultat av att jag hamnade på en crossbana i Tuvängen, som jag spontant körde in på strax före en "enduroskola". Nu är fokus på att bli en BRA motorcyklist, på alla möjliga vis.
View attachment 466283
Man undrar vad nästa säsong kommer med för överraskningar