Ni på vischan, vad gör ni med pengarna som blir över?

IronMike

Guest
Har funderat lite... Nyfikenhet. Bor man i sthlm tappar man en hel del av lönen iom sittandes i köer, högre soppaförbrukning, trängselskatter, dyra parkeringsavifter, dyra garageplatser.

För att inte tala om priserna för bostadsrätt / villa..som kostar 10 gånger mer här!!

Vad gör ni med stålarna som blir över?

Ni har knappast lägre löner för samma jobb.. Ok, ni har mindre chef/vd/direktörsjobb etc .. men vanliga knegare. Lägger ni pengar på hög, eller super ni upp slantarna?

Och ändå betalar sthlm hur många miljarder som helst i "robin hood skatt"...

Jag skulle ha mer pengar över i dagsläget, om jag delade min lön med 3, men bodde i pajala... eller ljusdal or whatever :huvet

En vanlig månad ser ut såhär, om man är laglydig. 1,5 mil till jobbet, 3 mil, 6 liter soppa, 6 l x 98 oktan = ca 70 kr, om dagen + 40 kr trängselskatter = 110 kr om dagen, + 100 kr parkering = 210 kr per dag för en vanlig medborgare, det är ca 1000:- per vecka = 4000 kr i månaden, bara får att ta sig till jobbet och tillbaks...........

Boendet då.. 10-100 gånger dyrare bostadsrätt än i ljusdal. En vanlig 2a centralt kostar säg 2,5 millar. Du kan få en 2a br i pajala för en vanlig läkarlön, en månads läkarlön.

:confused: :va

mina ekvationer går inte ihop... varför ska sthlm betala pengar till kommuner norrut ? -att åka 1,5 mil till jobbet, kostar mig mer, än lagerarbetaren från torneo träsk som åker 20 mil dieselbil enkel riktning till sitt jobb... som dessutom har samma betalt, lägre kostnad för boende och mycket mer...

Last edited:

IronMike

Guest
Rasorblade skrev:
2093420 Sluta klaga o flytta dårå
Skulle aldrig falla mig in...

Har nämligen en känsla av att "bönder" på vischan klaga över så mycket!!

Jag klagar verkligen inte..

Jag bara undrar vad som motiverar min granne på landet, att klaga så mycket på tillvaron på landet .. han klagar inte över att bo på vischan, utan han klagar på att saker är så dyrt - å att de rika svinen i sthlm borde skänka mer till honom :huvet han röstar på vänsterpartiet, och "är stolt vänsterpartist"

Det är min bild av väldigt många som bor långt från stan...

"jag skiter i om jag får det bättre,.. dom andra ska fan inte få det bättre"

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
IronMike skrev:
2093416 Har funderat lite... Nyfikenhet. Bor man i sthlm tappar man en hel del av lönen iom sittandes i köer, högre soppaförbrukning, trängselskatter, dyra parkeringsavifter, dyra garageplatser.

För att inte tala om priserna för bostadsrätt / villa..som kostar 10 gånger mer här!!

Vad gör ni med stålarna som blir över?

Ni har knappast lägre löner för samma jobb.. Ok, ni har mindre chef/vd/direktörsjobb etc .. men vanliga knegare. Lägger ni pengar på hög, eller super ni upp slantarna?

Och ändå betalar sthlm hur många miljarder som helst i "robin hood skatt"...

Jag skulle ha mer pengar över i dagsläget, om jag delade min lön med 3, men bodde i pajala... eller ljusdal or whatever :huvet

En vanlig månad ser ut såhär, om man är laglydig. 1,5 mil till jobbet, 3 mil, 6 liter soppa, 6 l x 98 oktan = ca 70 kr, om dagen + 40 kr trängselskatter = 110 kr om dagen, + 100 kr parkering = 210 kr per dag för en vanlig medborgare, det är ca 1000:- per vecka = 4000 kr i månaden, bara får att ta sig till jobbet och tillbaks...........

Boendet då.. 10-100 gånger dyrare bostadsrätt än i ljusdal. En vanlig 2a centralt kostar säg 2,5 millar. Du kan få en 2a br i pajala för en vanlig läkarlön, en månads läkarlön.

:confused: :va

mina ekvationer går inte ihop... varför ska sthlm betala pengar till kommuner norrut ? -att åka 1,5 mil till jobbet, kostar mig mer, än lagerarbetaren från torneo träsk som åker 20 mil dieselbil enkel riktning till sitt jobb... som dessutom har samma betalt, lägre kostnad för boende och mycket mer...

Vad har du för siffror på att sthlm betalar pengar till kommuner i norr? sthlm är trots allt en rätt liten del av hela sverige. Sthlm kommun är förmodligen inte gratis att driva. Varför ska resten av sverige betala pengar till sthlm för?

Dyrt att åka bil till jobbet? Åk buss då och sluta gnäll. För övrigt så kan du räkna med att din lön minskar till 1/3 om du flyttar till pajala.

:tungan

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Vad spelar det för roll om din kommun jämnar ut skattemedlen till andra kommuner Ironmike? Det är inte så att du betalar mer skatt för det.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
IronMike skrev:
2093425 Skulle aldrig falla mig in...

Har nämligen en känsla av att "bönder" på vischan klaga över så mycket!!

Jag klagar verkligen inte..

Jag bara undrar vad som motiverar min granne på landet, att klaga så mycket på tillvaron på landet .. han klagar inte över att bo på vischan, utan han klagar på att saker är så dyrt - å att de rika svinen i sthlm borde skänka mer till honom :huvet han röstar på vänsterpartiet, och "är stolt vänsterpartist"

Det är min bild av väldigt många som bor långt från stan...

"jag skiter i om jag får det bättre,.. dom andra ska fan inte få det bättre"

Det där hänger troligen ihop med att lanthandeln stänger, ungdomen flyttar (till sthlm) bensinpriset går upp och därmed dyrare att åka till jobbet/köra med traktorn. Samhället centraliseras mer och mer. Bra? Tycker i alla fall inte jag. Men i sak måste jag nog ge dej lite medhåll. Väljer någon att bo åt helvete så vill inte jag betala för det.

IronMike

Guest
Blip skrev:
2093434 Det där hänger troligen ihop med att lanthandeln stänger, ungdomen flyttar (till sthlm) bensinpriset går upp och därmed dyrare att åka till jobbet/köra med traktorn. Samhället centraliseras mer och mer. Bra? Tycker i alla fall inte jag. Men i sak måste jag nog ge dej lite medhåll. Väljer någon att bo åt helvete så vill inte jag betala för det.
Soppan e ju också billigare på landet...

Jag gnäller inte. Skulle ya lån för att få bo kvar i stan om så behövdes :4skrika jag har bara hört så många från landet, senaste tiden -som gnällt över div....

Blip skrev:
2093432 Vad har du för siffror på att sthlm betalar pengar till kommuner i norr? sthlm är trots allt en rätt liten del av hela sverige. Sthlm kommun är förmodligen inte gratis att driva. Varför ska resten av sverige betala pengar till sthlm för?

:tungan
Enl de uppgifter jag har, så betalar sthlm län offantliga summor till mindre orter..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
IronMike skrev:
2093438 Soppan e ju också billigare på landet...

Jag gnäller inte. Skulle ya lån för att få bo kvar i stan om så behövdes :4skrika jag har bara hört så många från landet, senaste tiden -som gnällt över div....

Enl de uppgifter jag har, så betalar sthlm län offantliga summor till mindre orter..

EN stor del av pengarna använder vi till att köpa fruntimmer och sprit, resten slösar vi bort...

Du anar inte vad det kostar att alltid ha dom två senaste modellerna av snöskoter hemma på gården, att åka 25 mil för att gå en söka jobb kurs när stämpeldagarna är slut eller att hålla en taiwanesisk bärplockerska som hemmafru...
Även taiwanesiska hemmafruar vill ju ha en egen bil.
Dessutom behöver man en ny och bra traktor om man ska kunna stjäla timmer av skogsbolagen så att man har något att elda med.
Nya bössor är inte heller billigt, och det händer ju att man får kasta dom i någon fjällbäck när man är ute och tjuvjagar för att ha mat på bordet.

Så sluta sura nu och se om filmen jägarna ett par varv till, här i krokarna gick ett ruckel till hus byggt 1910 på 70kvadrat och liten tomt på 1.8 mille förra veckan.....

IronMike

Guest
GuW skrev:
2093444
Så sluta sura nu och se om filmen jägarna ett par varv till, här i krokarna gick ett ruckel till hus byggt 1910 på 70kvadrat och liten tomt på 1.8 mille förra veckan.....
Ja, sen hade huset väl sjötomt, brygga, egen golfbana, och 500 hektar attraktiv jaktmark :D .. för 1,8 mille får man knappt en ok 1a i stan på 30 kvadrat :huvet

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
GuW skrev:
2093444 EN stor del av pengarna använder vi till att köpa fruntimmer och sprit, resten slösar vi bort...

Du anar inte vad det kostar att alltid ha dom två senaste modellerna av snöskoter hemma på gården, att åka 25 mil för att gå en söka jobb kurs när stämpeldagarna är slut eller att hålla en taiwanesisk bärplockerska som hemmafru...
Även taiwanesiska hemmafruar vill ju ha en egen bil.
Dessutom behöver man en ny och bra traktor om man ska kunna stjäla timmer av skogsbolagen så att man har något att elda med.
Nya bössor är inte heller billigt, och det händer ju att man får kasta dom i någon fjällbäck när man är ute och tjuvjagar för att ha mat på bordet.

:hihi :hihi :hihi

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
IronMike skrev:
2093450 Ja, sen hade huset väl sjötomt, brygga, egen golfbana, och 500 hektar attraktiv jaktmark :D .. för 1,8 mille får man knappt en ok 1a i stan på 30 kvadrat :huvet

Näe huset var ett ruckel, förmodligen kommer det att rivas, tomten är inte mycket mer än infarten och en gräsplätt, det skulle inte ens rymmas tre hål till en minigolfbana, och det är en mil till närmaste sjö.
Det enda som går att jaga på den tomten är småfågel MED HÅV.

Men visst, du är välkommen att flytta till Pajala om du tror att livet är en dans på rosor där...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När mormor flyttade från Stockholm (Sätra) till Östersund så blev det så att den lilla hyressänkning som det innebar åts upp av att skatten här var högre.

Jämtland är även ett län som har en liten skiten by med bostadspriser fullt i klass med Stockholm. Den byn heter Åre. Vad sägs om en timmerstuga för strax under fem miljoner? Eller en fyrarummare för 2,7 miljoner?
http://are.maklarhuset.se/engines/page___142.aspx?SearchType=ObjektTillSalu&State=&City=296&Type=

Och vart ifrån har du fått att bränslepriserna skulle vara lägre här? Jag tycker ofta att de ligger högre än i exempelvis Stockholm.

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Bränslepriserna är samma i sthlm som ute på landet, dock så kör vi betydligt längre för att ta oss till jobb / mataffärer och liknande. = dyrare.
Vi tjänar mindre men att bo här kostar mindre också så det kvittar väll.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy