sweborn skrev:
2094320
Inga norrlänningar som degar av här (vet dock ej var Lomma ligger, men det känns inte som i Norrland). En invånare som hamnat i Danderyd medelst tur/otur får betala 11091 spänn per år. Detta lär väl gälla även nyfödda, så en ensamstående morsa/farsa har en del att sätta av varje månad för detta ändamål.
Lomma ligger i skåne och vi var under början av 2000 talet de som betalde mest till utjämningsystemet per invånare. Sen att kostanden för socialtjänsten är ungefär lika stor som kommunalrådets representation hör in hit......
Utan robinhoodskatt hade vi kunnat ha 21% skatt istället.......
I övrgt är jag inne på ungefär samma frågeställning som Mike.
Är själv uppväxt i Lomma Kommun där en ok villa kostr 3,5-5 mille och har man två yrkesarbetande föräldrar behöver man 2 bilar som rullar 4 mil var om dagen. Dessutom blir man förmögenhetsbesattad på villan och fastighetskatten är inte trevlig den heller...
Jämför man detta med min flickvänn som är uppväxt i en mindre stad två mil från karlsatd. En villa kostar 1-1,5 mille, bensinen är billigare elen är subventionerad och kommunalskatten ungefär lika hög. Hushållet har ungefär samma möjlighet till bra jobb i Karlstad och de kan tom ta snabbbuss som går direkt till Karlstad city på under halvtimmen. Boendekostnaden är nästan gratis inga huslån löjligt låg fastighetskatt ingen förmögenhetskattoch möjlighet att elda med ved som man köper av den där snåle bonden runt hörnet....
Borde jag bosätta mig i värmland och äta körv och skaffa mig en risig amerikanare och gå omkring i t-shirt där det står "Riktiga män väger över 90 kilo"?????
För övrigt så är rosa Lacostpike ungefär lika inne som Buffaloskor......