Ni på vischan, vad gör ni med pengarna som blir över?

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Jag trodde fortsättningen här skulle bli något i stil med:

"Detta måste betyda att det idkas betydligt fler samlag för människor under 28 år utanför storstäderna." ... Tur en inte bor i en storstad....

RebelZero skrev:
2093982 Jag har faktiskt ställt mig samma fråga ett antal gånger..

Men...
En annan grej är ju att i Sthlm är snittåldern för första-gångs-föderskor väldigt hög (gissar på 28-32 år) medans den är mycket lägre i andra delar av Sverige.
Reb0

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
IronMike skrev:
2093416 Vad gör ni med stålarna som blir över?
Mina pengar som blir över går till en fond jag har startat för stackars utblottade stockholmare med polisaspirantsambitioner. Mitt hjärta gråter när jag tänker på hur nära marginalerna de måste ligga när de knappt har råd att åka runt i sin SL55 o Bäämwä M5 Touring. Sluta gnäll o flytta om det inte duger, svårare än så är det inte.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
IronMike skrev:
2093416 ...
Vad gör ni med stålarna som blir över?

Ni har knappast lägre löner för samma jobb.. Ok, ni har mindre chef/vd/direktörsjobb etc .. men vanliga knegare. ..

..mina ekvationer går inte ihop... ...

IronMike skrev:
2093438 Soppan e ju också billigare på landet...
.....

Nej dina ekvationer går inte ihop. för du kör med helt fel ingångsvärden. Sållar du bort inbillningen och påhitten så är skillnaden ganska enkel.

Storstad = högre hyra högre lön, lägre driftkostnader
Glesbygd = det rakt motsatta.

Dina 4000 tusen per månad att ta dig till jobbet är en normal kostnad för oss lantisar, du kan dessutom göra något åt det eftersom det finns billigare alternativ.

Likt förbannat är det ju så att pengar tar slut. Det är nog mest mentaliteten som avgör hur fort om man har samma grundföriutsättningar.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Chrille skrev:
2094521

Du skojar när du skriver lägre driftskostnader eller hur?

Lönen är dessutom för det flesta satar styrd av avtal så lönen är ungefär lika på landsbyggd som i Stockholm om du jämför yrkesgrupper emellan

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Hårding skrev:
2094655 Du skojar när du skriver lägre driftskostnader eller hur?

Lönen är dessutom för det flesta satar styrd av avtal så lönen är ungefär lika på landsbyggd som i Stockholm om du jämför yrkesgrupper emellan

Vad har du för driftkostnader i staden om du väljer dina strider? Att bo i villa i storstad anser jag vara lika begåvat som att välja pest OCH kolera.

Men i en schysst lägenhet så har du skrattretande elräkningar och vaddå??? Om du av en händelse MÅSTE ha bil så ok.

Att man som Ironmike VÄLJER höga kostnader är inte riktigt samma sak som att man måste ta dom...

jompen

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Hoj
honda cbr954rr
IronMike skrev:
2093416 Har funderat lite... Nyfikenhet. Bor man i sthlm tappar man en hel del av lönen iom sittandes i köer, högre soppaförbrukning, trängselskatter, dyra parkeringsavifter, dyra garageplatser.

För att inte tala om priserna för bostadsrätt / villa..som kostar 10 gånger mer här!!

Vad gör ni med stålarna som blir över?

Ni har knappast lägre löner för samma jobb.. Ok, ni har mindre chef/vd/direktörsjobb etc .. men vanliga knegare. Lägger ni pengar på hög, eller super ni upp slantarna?

Och ändå betalar sthlm hur många miljarder som helst i "robin hood skatt"...

Jag skulle ha mer pengar över i dagsläget, om jag delade min lön med 3, men bodde i pajala... eller ljusdal or whatever :huvet

En vanlig månad ser ut såhär, om man är laglydig. 1,5 mil till jobbet, 3 mil, 6 liter soppa, 6 l x 98 oktan = ca 70 kr, om dagen + 40 kr trängselskatter = 110 kr om dagen, + 100 kr parkering = 210 kr per dag för en vanlig medborgare, det är ca 1000:- per vecka = 4000 kr i månaden, bara får att ta sig till jobbet och tillbaks...........

Boendet då.. 10-100 gånger dyrare bostadsrätt än i ljusdal. En vanlig 2a centralt kostar säg 2,5 millar. Du kan få en 2a br i pajala för en vanlig läkarlön, en månads läkarlön.

:confused: :va

mina ekvationer går inte ihop... varför ska sthlm betala pengar till kommuner norrut ? -att åka 1,5 mil till jobbet, kostar mig mer, än lagerarbetaren från torneo träsk som åker 20 mil dieselbil enkel riktning till sitt jobb... som dessutom har samma betalt, lägre kostnad för boende och mycket mer...
Vi har mycket sämre lön en er...........

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Pengarna som blir over pa vara skitloner gar till bensin o sprit :( , efter att vi skattat bort huvuddelen forstas. Sen blir skontaxerade for att vi rakar kunna se en sjo fran vindsfonstret. :huvet

bikeemike

noobie
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
yz125
säger bara som många andra redan har sagt - dom flesta länge norrut har högre skatt än sthlm!
plus att bussarna går här varranan timma på vardagarna och slutar gå kl19. Och på helgerna går det högst 3-4st :yoparty

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Chrille skrev:
2094726 Vad har du för driftkostnader i staden om du väljer dina strider? Att bo i villa i storstad anser jag vara lika begåvat som att välja pest OCH kolera.

Men i en schysst lägenhet så har du skrattretande elräkningar och vaddå??? Om du av en händelse MÅSTE ha bil så ok.

Att man som Ironmike VÄLJER höga kostnader är inte riktigt samma sak som att man måste ta dom...

Om du väljer dina strider så lär väl livet på landet bli ännu billigare än livet i stan eller måste man bo långt från arbetsplatsen? Du som är så begåvad kan väl annars leva på vad jorden ger.

Försäkringar är ett exempel på vad som är dyrare i storstad samt även ofta mat och boende.

IronMike kanske inte just räknade med att alla i Sthlm har m5/SL/CBR, men generellt är kostnaden att ta sig in med bil till jobb detsamma om du är vd eller brandman om du bor utanför tullarna. Att Stockholms lokaltrafik är ett väloljat maskineri är nog bara något som folk utanför länet eller Sthlm´s politiker tror...

Last edited:

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Hehe nog funkar tågen iaf hjälpligt.
Jag pendlar till tokholm och bor på landet :)
Mao både ha kakan och äta den, Sthlms lön och landsorts kostnader :D

Dessutom står firman för alla pendlingskostnader :tummenupp

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
piece skrev:
2095189 Hehe nog funkar tågen iaf hjälpligt.
Jag pendlar till tokholm och bor på landet :)
Mao både ha kakan och äta den, Sthlms lön och landsorts kostnader :D

Dessutom står firman för alla pendlingskostnader :tummenupp

så där hade jag förr å..
bode o levde billigt o tjäna hyffsat o fick traktamente..
jobba i tokholm o bodde i s-svall..
efter alla räkningar (inkl bensin) så hade man väl si så där 10 papp över varje mån o äta go mat o bara leka för..

fy faen de va tider de...
:3freak

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
heimdal skrev:
2094313 vad.. är en kotlettfrilla?

Han till höger har en långt gången variant. Normalt brukar de sluta lite nedanför öronen. Gå in på www.stureplan.se så hittar du många mer. :hihi

Är det så att stockholmare kompenserar de höga priserna med att jobba mer timmar? har hört det någonstans.

Bifogat

• kotlett.jpg
    kotlett.jpg
    51.7 KB · Visningar: 57

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
IronMike skrev:
2093425 Skulle aldrig falla mig in...

Har nämligen en känsla av att "bönder" på vischan klaga över så mycket!!

Jag klagar verkligen inte..

Nu bor jag på "vischan" och klagar iofs men bara på Sverige i allmänhet. Jag har stor del av min släkt från sthlm men har aldrig känt ett sug efter att bo där, dock är det ju en skitfin stad. Men ska sanningen fram så skrattar jag lite åt de dumma jävlarna som bor där och just som du säger, betalar så mycket i onödan. Jag skulle inte vilja bo i pajala eller dylikt men inte heller i sthlm.
När jag hade en vettig normal län så hade jag ca 10000:- kvar när allt var betalat (två i hushållet iofs) och inga lån. Sparade mycket, slösade mycket men levde ändå rätt bra.
Är det verkligen värt att betala de där 4000:- i resepeng? Du kan ju bo i tex västerås och betala så mycket i pendligs-pengar till sthlm varje månad om du åker kollektivt. Då bor du ändå nära men fortfarande hyffsat billigt.
Iofs så slipper du inte undan västeråsarna som är lika dryga som stockholmarna ( de tror ju att de är stockholmare känns det som)

IronMike

Guest
peter R1 skrev:
2093724 Dags att flytta till Gällivare Mike... frågan é ju bara vad du helst vill trängas med? människor eller renar.
Jag vill inte trängas med någon :va ..norrland vore fint, om det bra inte hade varit sån tung vinter där..sen kunde man ju hoppas på att hitta nån o-exponerad blivande slitzbrud, som ännu inte fått upp ögonen för storstan.

:hihi

Chrille skrev:
2094521 Nej dina ekvationer går inte ihop. för du kör med helt fel ingångsvärden. Sållar du bort inbillningen och påhitten så är skillnaden ganska enkel.

Dina 4000 tusen per månad att ta dig till jobbet är en normal kostnad för oss lantisar, du kan dessutom göra något åt det eftersom det finns billigare alternativ.

Likt förbannat är det ju så att pengar tar slut. Det är nog mest mentaliteten som avgör hur fort om man har samma grundföriutsättningar.
Hehe, alla missuppfattar att jag klagar, men det gör jag inte..

Tänkte mer på 2 basic grundpållar.

Billigare boende utanför stan, men samma lön för samma jobb i stan.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
sweborn skrev:
2094320 Den där länken funkar inte för mig, men enligt SCB / DI.se http://www.di.se/Nyheter ser utjämningsskattens nettobetalningslista ut så här:

"Totalt får 278 av landets 290 kommuner mer pengar än de betalar in till det kommunala utjämningssystemet. Det beror på att staten skjuter till drygt 45 miljarder kronor. I snitt får en kommuninvånare därmed 5.000 kronor om året från staten...
Men det beror mest på att de kommunerna har många höginkomsttagare och är relativt små till ytan = lägre kostnader.

Titta på skattesaterna för dessa kommuner så ser du att de flesta ligger under riksgenomsnittet = de som bor där betalar mindre i skatt än de som bor i mottagande kommuner.

IronMike

Guest
General E skrev:
2095696 Han till höger har en långt gången variant. Normalt brukar de sluta lite nedanför öronen. Gå in på www.stureplan.se så hittar du många mer. :hihi

Är det så att stockholmare kompenserar de höga priserna med att jobba mer timmar? har hört det någonstans.
Roliga är ju att hälften av "sctekarna" på bilderna är gäster från göteborg som vill verka vara brats... ;) 25% bor i solna och sparat ut lagom med page sen år 2001 ..5% av grabbarna med page på bilderna är "äkta sådana"

Men helre "sctekare med page", än göteborgs sliskiga grabbar med blonderat hår, å guldkedjor, tatueringar å som skriver "goa gubbar" hela tiden...med överdrivet mycke gurgel i halsen :fatta!

Lirarna på bilden är för övrigt bekantas bekanta :hihi

Jag har dock inget hår alls :3freak

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
General E skrev:
2095696 Han till höger har en långt gången variant. Normalt brukar de sluta lite nedanför öronen. Gå in på www.stureplan.se så hittar du många mer. :hihi

han har ju likadana lockar som jag har på mina könshår när de inte e nyklippta :hihi
får döpa om det till kükfrisyr

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...