Ni på vischan, vad gör ni med pengarna som blir över?

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
IronMike, glöm inte att dom har lägre skatt på elen där uppe i norrland också.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Ja det är dags att dom börjar agera, sluta springa efter renar eller vad nu det är dom™ gör.

Bygg en 45' oljerigg som bombar upp lite skönt svart guld från norge så lovar jag att
alla som inte bor söder om gävle kommer hata er längre :mattias

:hihi

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
anja skrev:
2093574 IronMike, glöm inte att dom har lägre skatt på elen där uppe i norrland också.

Det hänger ihop med att man exploaterat norrlands natur för att ni stockholmare ska få el.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Öööh?

I stockholm så är det ganska många som åker kommunalt eftersom det finns kommunikationer där så ni behöver ju inte ens ÄGA någon bil. Jag och min tjej MÅSTE ha två bilar. Jag har 3 mil till jobbet, sedan åker jag ofta förbi studion som ligger tre mil hemifrån och tre mil från jobbet och sedan hem därifrån, summa sumarum 9 mil / dag. Räkna sedan med att ska jag åka och handla en liter mjölk så måste jag åka någon mil. Får jag för mig att ta en fika så får jag åka några mil, ska jag gå på en shysst biograf så är det 5 mil enkel resa etc. etc). Blir jag av med körkortet så är det enda sättet för mig (om jag inte kan snikåka på någon annan) att åka taxi. Har grusväg så ska jag också köra bilen genom biltvätt var och varannan dag så kostar det också. Ölen kostar lika mycket på ett mindre ställe än vad den gör i storstan (eller kanske t.o.m mer eftersom det finns billiga ställen med happy hour och sådant i storstäderna.

Taxi är heller inte billigt här, medans du kan ta tunnelbanan hem så får jag ta taxi, det kostar 500:- å då måste jag ändå åka in med en annan bil och hämta min bil dagen efter (för att slippa åka taxi tur och retur).

Det är inga billiga priser på kåkar och lägenheter i alla småstäder heller, men det går inte att jämföra med att bo i centrala sthlm heller. Man får ju sedan räkna på månadskostnaden för sitt boende. Bor du centralt i sthlm så har du gångavstånd till allt bor du i en mindre stad så åker du ändå iväg till andra ställen.

Att ni sedan tjänar bättre i storstäderna är ett faktum med.

Själv skulle jag aldrig flytta till en "storstad" igen utan trivs ypperligt på landet.

Jag förstår dock inte riktigt mig på miljöpartister etc. etc som säger "åk kollektivt så kan vi höja skatten på bilar och på bensin och diesel", alla har inte sådana alternativ...

- Johan

IronMike skrev:
2093416 Har funderat lite... Nyfikenhet. Bor man i sthlm tappar man en hel del av lönen iom sittandes i köer, högre soppaförbrukning, trängselskatter, dyra parkeringsavifter, dyra garageplatser.

För att inte tala om priserna för bostadsrätt / villa..som kostar 10 gånger mer här!!

Vad gör ni med stålarna som blir över?

Ni har knappast lägre löner för samma jobb.. Ok, ni har mindre chef/vd/direktörsjobb etc .. men vanliga knegare. Lägger ni pengar på hög, eller super ni upp slantarna?

Och ändå betalar sthlm hur många miljarder som helst i "robin hood skatt"...

Jag skulle ha mer pengar över i dagsläget, om jag delade min lön med 3, men bodde i pajala... eller ljusdal or whatever :huvet

En vanlig månad ser ut såhär, om man är laglydig. 1,5 mil till jobbet, 3 mil, 6 liter soppa, 6 l x 98 oktan = ca 70 kr, om dagen + 40 kr trängselskatter = 110 kr om dagen, + 100 kr parkering = 210 kr per dag för en vanlig medborgare, det är ca 1000:- per vecka = 4000 kr i månaden, bara får att ta sig till jobbet och tillbaks...........

Boendet då.. 10-100 gånger dyrare bostadsrätt än i ljusdal. En vanlig 2a centralt kostar säg 2,5 millar. Du kan få en 2a br i pajala för en vanlig läkarlön, en månads läkarlön.

:confused: :va

mina ekvationer går inte ihop... varför ska sthlm betala pengar till kommuner norrut ? -att åka 1,5 mil till jobbet, kostar mig mer, än lagerarbetaren från torneo träsk som åker 20 mil dieselbil enkel riktning till sitt jobb... som dessutom har samma betalt, lägre kostnad för boende och mycket mer...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bland det mest patetiska som finns är Stockholmare som bölar över att det är så dyrt att bo där.

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
IronMike skrev:
2093416

En vanlig månad ser ut såhär, om man är laglydig. 1,5 mil till jobbet, 3 mil, 6 liter soppa, 6 l x 98 oktan = ca 70 kr, om dagen + 40 kr trängselskatter = 110 kr om dagen, + 100 kr parkering = 210 kr per dag för en vanlig medborgare, det är ca 1000:- per vecka = 4000 kr i månaden, bara får att ta sig till jobbet och tillbaks...........
...

Om du cyklar till jobbet så spar du både in soppan och gymkortet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Gustav O skrev:
2093805 Bland det mest patetiska som finns är Stockholmare som bölar över att det är så dyrt att bo där.

Hej, vad kul med en avvikande åsikt. Varför tycker du så?

:hej

ah17 skrev:
2093807 Om du cyklar till jobbet så spar du både in soppan och gymkortet.

Och sabbar sin image, snubben jobbar i anrika kvarter. Där cyklar man inte.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Markus skrev:
2093810 Hej, vad kul med en avvikande åsikt. Varför tycker du så?
Därför att det är ett fritt land med fria val. Det finns hundratals sätt att minska sina levnadskostnader. Sluta böla och agera om det är så jobbigt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Gustav O skrev:
2093833 Därför att det är ett fritt land med fria val. Det finns hundratals sätt att minska sina levnadskostnader. Sluta böla och agera om det är så jobbigt.

Jag bölar ingenting, bara undrar varför du tycker gnällspikar är lidelsefulla.
Ditt resonemang, är det applicerbart på fler ortsbor i Sverige - eller är det unikt för storstadsbor?

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Blip skrev:
2093711 Det hänger ihop med att man exploaterat norrlands natur för att ni stockholmare ska få el.

:7peta
Varifrån får du din el då? Studsvik? Eget vindkraftverk? Polen?

Edit: F ö konsumerar jag inte mycket el. Min förening värmer husen med fjärrvärme. Och den kommer inte från norrlands exploaterade natur utan från Jordbro.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Markus skrev:
2093848 Jag bölar ingenting, bara undrar varför du tycker gnällspikar är lidelsefulla.
Ditt resonemang, är det applicerbart på fler ortsbor i Sverige - eller är det unikt för storstadsbor?
Det är applicerbart på de flesta med anständig lön, IM verkar inte lida brist på pengar vilket iofs inte betyder att han tjänar mycket pengar. Det näst värsta är höginkomsttagare som bölar över att de inte får så mycket i föräldrapeng. Tjänar man mycket pengar är det enkelt att spara och ha pengar över. Tjänar man lite pengar är det svårt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Gustav O skrev:
2093878 Det är applicerbart på de flesta med anständig lön, IM verkar inte lida brist på pengar vilket iofs inte betyder att han tjänar mycket pengar. Det näst värsta är höginkomsttagare som bölar över att de inte får så mycket i föräldrapeng. Tjänar man mycket pengar är det enkelt att spara och ha pengar över. Tjänar man lite pengar är det svårt.

Intressant poäng, att om man tjänar mycket pengar (och därmed tjänar mer åt alla utom en själv) så decimeras ens, åtminstone moraliska, rättigheter att påtala brister i systemen man göder. Jag som tyckte precis tvärtom, de som inte bidrar ska hålla truten. :)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Markus skrev:
2093922 Intressant poäng, att om man tjänar mycket pengar (och därmed tjänar mer åt alla utom en själv) så decimeras ens, åtminstone moraliska, rättigheter att påtala brister i systemen man göder. Jag som tyckte precis tvärtom, de som inte bidrar ska hålla truten. :)
De får gärna gnälla men det luktar illa om det.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Att allting skulle ligga på promenadavstånd i storstäder är bara en myt.

Jag lägger gissningsvis 5 ggr mer tid på att resa i gbg än i skövde.
I en mellanstor stad ligger badhus, banken, skolan, gymmet, affärerna inom en radie av 10km. Man kan gå förbi allihopa på 2h.
Ska man göra samma sak i en storstad tar det nästan en hel dag även om man åker kollektivt.

ALLTING är billigare i skövde, en jacka på stadium i skövde kostar 1000kr men i gbg kostar den 1100kr.
Bostadspriser går inte att jämföra, man får en lyxvilla i skvd för samma pris som en lägenhet i göteborg.

Så varför bor man i storstad? Därför att det finns mer utbud av allt och man slipper nästan jantelag.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
anja skrev:
2093574 IronMike, glöm inte att dom har lägre skatt på elen där uppe i norrland också.

http://www.stockholm.se/files/56400.../file_56424.ppt

186kr/år betalar ni som jag ser det till andra län. Läs sen också vilka län som är vinnare och förlorare:

Län som förlorar: Västernorrland, dalarna, västerbotten, Norrbotten och Sthlm

Län som får mest: Uppsala, skåne, halland, gotland, östergötland, kalmar.

Som du ser betalar ni ett ett skit upp till norrland, men de får BETALA för uppsala tex!! Västmanland där jag bor ligger väl i mitten på skalan då antar jag och får varken betala eller få bidrag.

Edit: Att det är dyrare att leva i sthlm är väl ingen nyhet, vet bara att om jag bodde där så hade jag haft lån på radhuset (insats), bilen och hojen. Eftersom det är billigare att leva i småstäder har jag lyckats köpa allt kontant. Nu läggs en del på hög (för inköp av fler leksaker), resten går åt till prriiit.

Till sthlm eller göteborg åker man bara för att handla lite kläder ibland eller festa, skulle aldrig vilja bo där.

Last edited:

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
IronMike skrev:
2093416 Har funderat lite... Nyfikenhet. Bor man i sthlm tappar man en hel del av lönen iom sittandes i köer, högre soppaförbrukning, trängselskatter, dyra parkeringsavifter, dyra garageplatser.

För att inte tala om priserna för bostadsrätt / villa..som kostar 10 gånger mer här!!

Vad gör ni med stålarna som blir över?
.

Jag har faktiskt ställt mig samma fråga ett antal gånger..

Men...
En annan grej är ju att i Sthlm är snittåldern för första-gångs-föderskor väldigt hög (gissar på 28-32 år) medans den är mycket lägre i andra delar av Sverige. Så man kan ju anta att man skaffar hus, barn och en massa andra utgifter mycket tidigare och därför har mindre pengar över. När sedan barnen flyttar hemifrån så har men mer pengar över, men då har man i Sthlm fått ut en rejäl vinst på sitt boende som ökat avsevärt mycket mer än resten av landet. Det går kanske på ett ut??

Edit: Förutsätter att man flyttar från Sthlm på äldre dar.

Reb0

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...