Ninja-Lisa
Sporthojsnörd
IronMike, glöm inte att dom har lägre skatt på elen där uppe i norrland också.
anja skrev:2093574IronMike, glöm inte att dom har lägre skatt på elen där uppe i norrland också.
Blip skrev:2093711Det hänger ihop med att man exploaterat norrlands natur för att ni stockholmare ska få el.
IronMike skrev:2093416Har funderat lite... Nyfikenhet. Bor man i sthlm tappar man en hel del av lönen iom sittandes i köer, högre soppaförbrukning, trängselskatter, dyra parkeringsavifter, dyra garageplatser.
För att inte tala om priserna för bostadsrätt / villa..som kostar 10 gånger mer här!!
Vad gör ni med stålarna som blir över?
Ni har knappast lägre löner för samma jobb.. Ok, ni har mindre chef/vd/direktörsjobb etc .. men vanliga knegare. Lägger ni pengar på hög, eller super ni upp slantarna?
Och ändå betalar sthlm hur många miljarder som helst i "robin hood skatt"...
Jag skulle ha mer pengar över i dagsläget, om jag delade min lön med 3, men bodde i pajala... eller ljusdal or whatever![]()
En vanlig månad ser ut såhär, om man är laglydig. 1,5 mil till jobbet, 3 mil, 6 liter soppa, 6 l x 98 oktan = ca 70 kr, om dagen + 40 kr trängselskatter = 110 kr om dagen, + 100 kr parkering = 210 kr per dag för en vanlig medborgare, det är ca 1000:- per vecka = 4000 kr i månaden, bara får att ta sig till jobbet och tillbaks...........
Boendet då.. 10-100 gånger dyrare bostadsrätt än i ljusdal. En vanlig 2a centralt kostar säg 2,5 millar. Du kan få en 2a br i pajala för en vanlig läkarlön, en månads läkarlön.
![]()
![]()
mina ekvationer går inte ihop... varför ska sthlm betala pengar till kommuner norrut ? -att åka 1,5 mil till jobbet, kostar mig mer, än lagerarbetaren från torneo träsk som åker 20 mil dieselbil enkel riktning till sitt jobb... som dessutom har samma betalt, lägre kostnad för boende och mycket mer...
IronMike skrev:2093416
En vanlig månad ser ut såhär, om man är laglydig. 1,5 mil till jobbet, 3 mil, 6 liter soppa, 6 l x 98 oktan = ca 70 kr, om dagen + 40 kr trängselskatter = 110 kr om dagen, + 100 kr parkering = 210 kr per dag för en vanlig medborgare, det är ca 1000:- per vecka = 4000 kr i månaden, bara får att ta sig till jobbet och tillbaks...........
...
Gustav O skrev:2093805Bland det mest patetiska som finns är Stockholmare som bölar över att det är så dyrt att bo där.
ah17 skrev:2093807Om du cyklar till jobbet så spar du både in soppan och gymkortet.
Därför att det är ett fritt land med fria val. Det finns hundratals sätt att minska sina levnadskostnader. Sluta böla och agera om det är så jobbigt.Markus skrev:2093810Hej, vad kul med en avvikande åsikt. Varför tycker du så?
Gustav O skrev:2093833Därför att det är ett fritt land med fria val. Det finns hundratals sätt att minska sina levnadskostnader. Sluta böla och agera om det är så jobbigt.
Blip skrev:2093711Det hänger ihop med att man exploaterat norrlands natur för att ni stockholmare ska få el.
IronMike skrev:2093416
Det är applicerbart på de flesta med anständig lön, IM verkar inte lida brist på pengar vilket iofs inte betyder att han tjänar mycket pengar. Det näst värsta är höginkomsttagare som bölar över att de inte får så mycket i föräldrapeng. Tjänar man mycket pengar är det enkelt att spara och ha pengar över. Tjänar man lite pengar är det svårt.Markus skrev:2093848Jag bölar ingenting, bara undrar varför du tycker gnällspikar är lidelsefulla.
Ditt resonemang, är det applicerbart på fler ortsbor i Sverige - eller är det unikt för storstadsbor?
Gustav O skrev:2093878Det är applicerbart på de flesta med anständig lön, IM verkar inte lida brist på pengar vilket iofs inte betyder att han tjänar mycket pengar. Det näst värsta är höginkomsttagare som bölar över att de inte får så mycket i föräldrapeng. Tjänar man mycket pengar är det enkelt att spara och ha pengar över. Tjänar man lite pengar är det svårt.
De får gärna gnälla men det luktar illa om det.Markus skrev:2093922Intressant poäng, att om man tjänar mycket pengar (och därmed tjänar mer åt alla utom en själv) så decimeras ens, åtminstone moraliska, rättigheter att påtala brister i systemen man göder. Jag som tyckte precis tvärtom, de som inte bidrar ska hålla truten.![]()
Gustav O skrev:2093925De får gärna gnälla men det luktar illa om det.
anja skrev:2093574IronMike, glöm inte att dom har lägre skatt på elen där uppe i norrland också.
IronMike skrev:2093416Har funderat lite... Nyfikenhet. Bor man i sthlm tappar man en hel del av lönen iom sittandes i köer, högre soppaförbrukning, trängselskatter, dyra parkeringsavifter, dyra garageplatser.
För att inte tala om priserna för bostadsrätt / villa..som kostar 10 gånger mer här!!
.
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |