Ni som är unga... Har ni förskäkringen på er själva

Madbulle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
5 Mil Norr om Uppsala
Hoj
SV1000
CBR900RR -93 Helförsäkrad i Folksam 241kr i mån! Jag vart så snopen så jag kom mig inte för att ringa och kolla om de va billigare nån annanstans :tummenupp
 

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
just nu... ingen
Jag trodde att de dyra premierna berode på att folk krachar sina hojar inte att de försäkrar dom på sina föräldrar eller har jag fel??

Premierna har inte blivit höga via skenförsäkringar utan att folk kör som de gör... hade folk hållt sig på hjulen hade premierna inte varit så höga och då hade folk inte skenförsäkrat...= Kalla fakta
 

Mikeyboomboom

Vägpiskare
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Partille
Hoj
Daytona 955
Försäkring...

Nu blir alla moraltanter glada...

Jag har oxå hojen försäkrad i mitt namn, detta resulterar i 1550 spänn i månaden till :kulspruta IF... JIPPIIIII:arsele
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Ankan_84 skrev:
2449407 Som topic lyder, har ni försäkringen på er själva? Om "JA", vad är det för regler när det gäller försäkringar... Jag har hört att om man bor på samma adress som "ägaren" på fordonet, så ska det vara okey??


22 år. har två hojar skrivna på olika bolag. 3500:/år helförsäkring för XRén :yoparty
1300:-/månad halvförsäkring på CBR:en :huvet

jag har mina försäkringar skrivna på migsjälv. men en viktig del i det hela är att jag är skriven på landet. hade jag inte vart det hade jag nog inte haft råd att köra.
 

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Bromölla
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Tillhör jag de unga? 26 bast, känner mig ung i hojvärlden iaf (dettta är min första säsong)

Bågen står på mig, finns inget annat att välja på i mina ögon, bara betala och se glad ut...:D
 

GSXRRogga

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Ockelbo
Hoj
GSXR 750 -98
33bast....Gsxr 750 -98 fick körkortet i sommar.. 4dagar efter att jag köpte hojen...betalar för hel försäkring 2111kr helår :D salus ansvar...tycker jag är kanon billigt...
 

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Stockholm, Sovjet
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
Nautilus skrev:
2459676

Vad tycker du då om att vi i Sverige har olika skattesatser beroende på vilken kommun man bor i? Det är ju inte typexempel på diskriminering, men det får ju en ekonomisk effekt som beror på bostadsort.

... försäkringsbolagen inte har så mycket mer information att gå på för att bedöma risker...

Hmmm... Jag jämställer inte klagande på skenförsäkrare med klagande på fattiga som får gratis medicin, ser inte att det ska vara samma sak och definitivt inte ur ett "moraliskt" perspektiv (till att börja med är förmodligen skenförsäkringen i allmänhet en medveten handling i syfte att komma undan vad personen egentligen skulle betalat, och den sjukes tillstånd är förmodligen oavsiktligt).

Och jag ser inte hur skenförsäkrare visar högre moral (att gå in på vad "moral" är kan ju urarta det också) än försäkringsbolagen.

För övrigt är det här den första skenförsäkringsdiskussionen jag har sett som inte bara går ut på "fan vad jag är ball som reggar hojen på farmor" respektive "du är ju dum i huvudet". Och det är ju kul.

1. Skatterna är inte differentierade efter riskgrupp. Du betalar tex inte högre skatt om du röker, trots att rökare som grupp utnyttjar mer sjukvård än ickerökare.

2. Eftersom fb alltid kommer att ha för lite information för att korrekt bedöma människors individuella risker kommer riskgruppsindelning alltid att bli orättvis. En människa är inte en grupp. En individs risk är inte förutsägbar.

3. Man kan påverka sin risk att drabbas av ett flertal sjukdomar. Privata sjukförsäkringar är dessutom riskgruppsdifferetierade. Det tycker jag också är fel. I övrigt var liknelsen med fattiga sjuka något haltande.

4. Förutsättnigen för att tillerkänna skenförsäkrare hög moral är nog öppenhet för att moraliska handlingar till viss del kan vara oavsiktliga. Ur ett kollektivt perspektiv kanske de kan vara det :confused: :) .

För att förtydliga:
Moral och annat undantaget så anser jag att riskgruppsindelning förtar vitsen med försäkringar som företeelse. Om tanken är att man ska betala för sin egen risk så behöver man ju ingen försäkring, är det verkligen ingen som håller med om det?
Försäkringsbolagen delar inte in i riskgrupper för att göra oss kunder en tjänst eller för att försäkringarna ska bli rättvisare (för de blir i själva verket orättvisare). De gör det bara för att tjäna mer pengar. Är det verkligen rätt att medge en viss branch undantag från diskrimineringslagstiftningen bara för att de ska kunna tjäna mer pengar?


Trevligt att diskutera med dig. Alltid stimulerande med ett sansat och genomtänkt utbyte av argument. Hoppas du slipper utnyttja hojförsäkringen:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top